Örnie Posted November 1, 2020 Share Posted November 1, 2020 (edited) Hej! Jag köpte min Locost Seven förra året. Bilen hade varit i trafik sedan 2010 och var därmed "färdigbyggd". Finns dock ganska mycket jag vill fixa till på den. Tänkte det var smidigt att ha en projekttråd där man kan ställa lite frågor och få lite tips. 🙂 Bilen är längre och bredare än vad som är vanligt förekommande, vet dock inte vad den bygger på för nån variant. Sitter en förgasarkonverterad 2.0l Zetec motor i den. På väg hem med nyförvärvet: Edited December 22, 2020 by Örnie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted November 1, 2020 Author Share Posted November 1, 2020 (edited) Gillade inte matlådorna i motorrummet, så dem byttes ut mot andra i aluminium. Luftfiltret blev mosat när huven var på. Motorn fick knappt luft och gick orent så fort man gasade lite. Satte dit en insugsbox istället och fick kapa en del i huven. Före och efterbilder: Edited November 1, 2020 by Örnie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted November 1, 2020 Author Share Posted November 1, 2020 Växelspaken var glappig och trög och det var omöjligt att veta om man fått i 1an eller backen. Köpte en Quaifespak och kapade sönder. Parade ihop den med lite plåtar och prylar och sen var det klart. 🙂 Glappfritt och med backspärr. Bytte hjul till BBS 14tummare. Satte kolfibervinyl över instrumentpanelen och bytte ratt. Före och efterbilder: 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted November 1, 2020 Author Share Posted November 1, 2020 Vinterns planerade aktiviteter består av att byta kamrem, svetsa dit lite förstärkningsrör i kardantunneln och bygga ny störtbåge + 1000småsaker till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted November 1, 2020 Share Posted November 1, 2020 Snygg färg 😉 Ser nästan ut som min för tillfället. Vintern räddad. Finns ju alltid att göra 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted November 3, 2020 Author Share Posted November 3, 2020 Japp, blått och aluminium ihop är snyggt. :) Hehe, jag har en lång lista på allt jag vill göra med bilen. :P Tanken är att få den mer anpassad för aktiv körning och inte bara vara en glassätarbil. Håller på att isolera och sätta gips i garaget och det drar ner tempot på bilmekandet just nu tyvärr. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 On 2020-11-01 at 19:39, Örnie sade: Växelspaken var glappig och trög och det var omöjligt att veta om man fått i 1an eller backen. Köpte en Quaifespak och kapade sönder. Parade ihop den med lite plåtar och prylar och sen var det klart. 🙂 Glappfritt och med backspärr. Vilken överarbetad spakförflyttare👍 Men en sak jag reagerar på är hur långt fram motorn sitter egentligen om man jämför med min se7en //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted November 4, 2020 Author Share Posted November 4, 2020 21 timmar sedan, super7 sade: Vilken överarbetad spakförflyttare👍 Men en sak jag reagerar på är hur långt fram motorn sitter egentligen om man jämför med min se7en //Nisse Japp, överarbetat och omständigt är kul. :P Eftersom motorn sitter så långt fram behövde jag få bak v-spaken 27cm. Jag byggde vidare på den lösning byggherren hade gjort och nu funkar det förvånandsvärt bra. Var lite rädd för att det skulle bli stor påfrestning på de 3bultar som håller fast allt i v-lådan men allt känns stadigt och stabilt. :) Motorns placering är väl inte helt optimal. Med en liten justering av chassiet så skulle motorn gå att flytta bak ca 10-15cm. Det får bli ett senare projekt om jag skulle få slut på saker att skruva med. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted November 5, 2020 Share Posted November 5, 2020 Så långt bak sitter min motor. Zetec original termostathus ryms ej.... //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted December 6, 2020 Author Share Posted December 6, 2020 (edited) Går väldigt långsamt framåt här, håller mest på med spackling och målning av garageväggar och tak. Ska bli skönt när man kan få lite ordning och börja meka ordentligt igen. Har köpt kamrems-kit och vattenpump som ska bytas framöver. I somras hade jag problem med att vattentempen gick upp och ner hela tiden, från 80grader och ända upp till 120grader ibland. Innan jag bytte kylvätskan i våras låg den stadigt på runt 80grader. Luft i systemet är min vilda gissning. På min motor sitter en Raceline water rail istället för original termostathus. Har sett på några forum att det kan bli problem med kyltempen om man har en raceline monterad. Funkar det bättre med originalhuset? Det får lätt plats i mitt motorrum. Hur fyller jag på kylvätska isåfall, genom expansionskärlet? Har Polokylare och Volvo expensionskärl? Edited December 6, 2020 by Örnie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Det borde ju funka att fylla i expansionskärlet i alla fall om det gäller att bara justera nivån, det gör man ju oftast på de flesta bilar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Hur ser bottenslangen och kupevärmeslingan ut? Kan du ha en luftficka där? Ibland kan man också få problem med att bottenslangen kollapsar och blir platt, händer det får du ett konstigt problem med överhettning som kommer och går. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted December 6, 2020 Author Share Posted December 6, 2020 Tänkte mest på hur man fyller systemet med ny kylvätska. Går det fylla hela systemet genom expansionskärlet? Bottenslangen har lite lutning uppåt hela vägen från kylaren till motorn, borde inte kunna fastna luft där tycker jag. Botten"Slangen" består av aluminiumrör och silikonslangsböjar. Vilken är "kupevärmeslingan"? Expansionskärlet sitter bara lite högre än påfyllningen till Raceline-railen. Går inte montera kärlet högre och fortfarande stänga huven. Får man bort Raceline-railen skulle kärlet definitivt bli högsta punkten i kylsystemet. Kanske räcker med att lossa kärlet, palla upp det över huvnivå och varmköra motorn så kanske luften försvinner.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Var tvungen att googla på Zetec kylsystem, kupevärmeslingen är nog inget att fundera på, de verkar ju inte kopplade så. Två andra funderingar: Har du dubbelkollat att termostaten inte fastnat? Samt om den har lufthål som sitter lokaliserat högst upp, om den inte har det måste du få den att öppna för att lufta motorn (dvs varmköra med öppet system och efterfylla). Har ditt lock på raceline railen inbyggd övertrycksventil, dvs spärrar den flödet till expansionstanken fram dills ett visst tryck uppnåtts? Om så behöver du nog ha det öppet och fylla både där och i expansionstanken samt ha båda öppna vid varmkörning och rapning. Det borde inte vara ett trycklock utan fritt flöde till expansionstanken. Och så en liten bonusgrej, men det borde inte resultera i överhettning, hade du någon strypning i de gamla avluftningsslangarna? Ibland får man för mycket flöde i expansionstanken utan såna med lite sämre avluftning som följd. Men det är mer överkurs borde ju inte påverka om det överhettar. I min erfarenhet är det inte superkinkigt för kylsystemets funktion att ha expansionstanken högst så länge avluftningsflödena fungerar. Det brukar även gå bra att fylla systemet från en lågt placerad expansionstanken IOM att du har ett lågt tryck vid motorns inlopp som suger i sig det vatten motorn behöver, blir lite som en hävert. Lycka till med felsökningen och kämpa på! /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pierre Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 1 timme sedan, Örnie sade: Tänkte mest på hur man fyller systemet med ny kylvätska. Går det fylla hela systemet genom expansionskärlet? Bottenslangen har lite lutning uppåt hela vägen från kylaren till motorn, borde inte kunna fastna luft där tycker jag. Botten"Slangen" består av aluminiumrör och silikonslangsböjar. Vilken är "kupevärmeslingan"? Expansionskärlet sitter bara lite högre än påfyllningen till Raceline-railen. Går inte montera kärlet högre och fortfarande stänga huven. Får man bort Raceline-railen skulle kärlet definitivt bli högsta punkten i kylsystemet. Kanske räcker med att lossa kärlet, palla upp det över huvnivå och varmköra motorn så kanske luften försvinner.? Då vissa bilar har just de problemen du har med luftfickor fungerar det utmärkt om man har tillgång till en vakuumsug som suger ur luften för att sedan nyttja undertrycket att suga upp kylmedia , se om du har någon vän som har någon annars gå de att köpa , jag köpte min på biltema och har haft mycket nytta av den. givetvis billigare om du kan låna den samt även provtrycka innan så det inte är något litet läckage . länk https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kylarverktyg/kylvatskepafyllare-2000022686 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted December 7, 2020 Author Share Posted December 7, 2020 Hmm, nu har jag lite att kolla på. Tackar! 🙂 Jag satte dit en ny termostat i våras, kollade aldrig om den funkade eller inte. Satte dit en sån här: https://www.burtonpower.com/std-thermostat-x-flow-ltc-3-0-88deg-qth102.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsA Posted December 9, 2020 Share Posted December 9, 2020 On 2020-11-01 at 19:39, Örnie sade: Växelspaken var glappig och trög och det var omöjligt att veta om man fått i 1an eller backen. Köpte en Quaifespak och kapade sönder. Parade ihop den med lite plåtar och prylar och sen var det klart. 🙂 Glappfritt och med backspärr. Bytte hjul till BBS 14tummare. Satte kolfibervinyl över instrumentpanelen och bytte ratt. Före och efterbilder: Har du tillverkat den nya spakstället själv alltså?🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted December 9, 2020 Author Share Posted December 9, 2020 3 timmar sedan, LarsA sade: Har du tillverkat den nya spakstället själv alltså?🙂 Yes. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsA Posted December 9, 2020 Share Posted December 9, 2020 3 timmar sedan, Örnie sade: Yes. 🙂 Snyggt!👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 20 timmar sedan, LarsA sade: Snyggt!👍 Tack. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 Köpte nya bakskärmar i höstas. Skulle vara 270mm breda, men jag får det till 290mm hur jag än mäter. Frågan är om man vill köra med 20-25mm spacers bak, vet inte riktigt hur det påverkar väghållningen.? Eftersom baken på min bil är väldigt rundad och sluttar mer än de flesta andra så sticker skärmarna ut en del bakåt. Vet inte riktigt hur jag ska göra med detta. Kan hända att jag kör vidare med de gamla skärmarna tillsvidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 Skyddsbågen är kapad till rätt höjd och jag har skaffat rör till en bakåtsträva(tejpen på bilden). 🙂 Ska svetsa dit några trianguleringsrör och kardanfångare i kardantunneln tänkte jag. Blir lite förstärkningar runt stötdämparfästena bak och vid fästet för bakåtsträvan också är tanken. Annars händer det inte så mycket med bilen just nu. Håller på med det sista på garaget: slipa och måla taket, sätta lister och dra el kvar att göra. Sedan kan jag förhoppningsvis få lite ordning och komma igång med bilen på riktigt. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 28 minuter sedan, Örnie sade: Köpte nya bakskärmar i höstas. Skulle vara 270mm breda, men jag får det till 290mm hur jag än mäter. Frågan är om man vill köra med 20-25mm spacers bak, vet inte riktigt hur det påverkar väghållningen.? Jag kör med kring 30mm spacers för att kunna köra med dessa Lotus Esprite original fälgar, naven har 4*108 bultdelning men det är 5*108 på fälgarna så det blev lite specialutförande på spacerarna. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Jag köpte mina på Spacer.se , Bolt on modellen. De är 25 mm tjocka till 29 cm skärmar. Gör en kil av wellpapp, ha kvar däcket och mät i fram/uppåt/bakåtkant, rita av var kilen tar emot mot skärmen, mät och du har spacerns tjocklek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 2 timmar sedan, super7 sade: Jag kör med kring 30mm spacers för att kunna köra med dessa Lotus Esprite original fälgar, naven har 4*108 bultdelning men det är 5*108 på fälgarna så det blev lite specialutförande på spacerarna. //Nisse De där satt klockrent. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 (edited) 18 minuter sedan, postmanpat sade: Jag köpte mina på Spacer.se , Bolt on modellen. De är 25 mm tjocka till 29 cm skärmar. Gör en kil av wellpapp, ha kvar däcket och mät i fram/uppåt/bakåtkant, rita av var kilen tar emot mot skärmen, mät och du har spacerns tjocklek. Det blir isåfall "Bolt on"-spacers från Spacer.se var tanken. Bra idè med kilen. 🙂 Edited December 15, 2020 by Örnie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted March 22, 2021 Author Share Posted March 22, 2021 Länge sedan jag skrev nåt här. Garaget har fått el installerad. Gött med fungerande lampor i taket och fungerande eluttag på väggarna. :) Köpte en svets också. Tänkte att det kan vara bra att ha när man mekar sjua. :P Blev en Erfi från verktygsboden. https://verktygsboden.se/mig-magsvetsar/ready-to-weld-mig-150 Håller på att punkta dit båge, nya bältesfästen och förstärkningar lite här och där. En polare får helsvetsa de viktiga och synliga delarna sen, jag har en bit kvar innan mina svetsar är perfekta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted May 26, 2021 Author Share Posted May 26, 2021 Hög tid för en uppdatering. Nu är förstärkningar, nya bältesfästen och bågen helsvetsade och allt har blivit målat. Gamla instrumentpanelen passade inte med nya förstärkningsrören så jag gjorde en ny. Saknas hastighetsmätare, oljetemp och tankmätare på bilderna. Jag har fått dit en aeroscreen och provmonterat nya bakspeglar, måste modifiera de raka fästen så de passar den välvda "shutteln" bara. Just nu håller jag på att montera ihop bilen igen. Förhoppningsvis blir det körning om inte alltför många veckor. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted November 21, 2021 Author Share Posted November 21, 2021 Jaha, då är bilen inställd i garaget för vinterskruvande igen då. Blev inte så många mil körda i sommar heller. Kylproblemen jag skrivit om tidigare har jag förhoppningsvis löst. Jag borrade ett 4mm hål i termostaten. Nu ligger tempen på ca: 90grader till skillnad mot innan när den vandrade uppochner hela tiden. Överkanten på min aeroscreen hamnade precis mitt i synfältet. Jag fick huka mig för att se igenom den eller sträcka mig för att se över, jättestörande. Så jag byggde en liten ruta istället, funkar mycket bättre, nu kan jag köra utan hjälm med bara solbrillor om jag vill. 🙂 Nackstöd från en Fiat 500 fick jag dit också. Passar utmärkt tycker jag. Jag har börjat lite smått med vinterns skruvande. Nya framlampor, R-däck, nya bromsar fram (bromsok, skivor och belägg) ska dit, också ska de nya skärmarna äntligen monteras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted November 27, 2021 Author Share Posted November 27, 2021 Shoppade loss lite på Black friday. Blev Hispec bromsok, nya original Ford Taunus-skivor och Mintex-belägg. https://www.burtonpower.com/hispec-ultralite-4-m16-type-4-pot-caliper-solid-disc-metric-ultralite4-s-m.html Nån som har någon erfarenhet av de oken och beläggen? Beställde även 20mm spacers till bakvagnen och en digital vinkelmätare för att kunna kolla hjulvinklar. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 27, 2021 Share Posted November 27, 2021 Har har HiSpec bromsok, skivor och adapters. Känns bra och fick ett ok utbytt enkelt utan problem. Inte provade än Sen har dom varit lite tröga på mail det senaste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted December 6, 2021 Author Share Posted December 6, 2021 Nu har jag fått bromsar och spacers. Smidigt när grejerna är bolt on. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted December 6, 2021 Share Posted December 6, 2021 Snyggt! Och avsevärt lättare än innan gissar jag?🤨 Fundera på om du inte ska måla skivorna med lite värmefärg så de inte blir fula. https://www.radne.se/product/flameproof-flat-silver Tror nästan att kyleffekten kan bli bättre också med ett tunt lager färg istället för rost. Var inte för orolig för att låta bromsbeläggen ta bort en del av färgen, även om det kan vara bra att maska lite mitt i bromsbanden och på anläggningsytorna. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted December 7, 2021 Author Share Posted December 7, 2021 Får se om det får bli lite färg på dem, får vänta lite med det tills det blir lite varmare ute isåfall. Är ju inte dags att köra riktigt än ändå. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örnie Posted May 28, 2022 Author Share Posted May 28, 2022 Jaha, så var sagan slut. Bilen såldes vidare igår. Jag har hunnit med några korta turer i år iallafall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.