postmanpat Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 Min plast är målade med gummifärg, nu har jag fått asfaltklimpar på skärmarna och försöker få bort dom. Men med petroleumbaserade avfettningsmedel så försvinner både asfalten och gummifärgen. Samma gäller för citronbaserade medel. Har försökt med såpa, diskmedel men det tar inte asfalten. Nå´n med husmors idéer för att rädda gummifärgen och ta bort asfalten? Mitt råd just nu: Lacka inte med gummifärg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 Glycerin, WD-40 eller jordnötssmör. Snälla, testa jordnötssmör och återkom med resultatet. Hade varit sjukt ball om det fungerade 😄 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted September 1, 2020 Share Posted September 1, 2020 Matolja? Funkar bra att tvätta händerna med efter bilmeck. Sedan tvål eller diskmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted September 3, 2020 Author Share Posted September 3, 2020 Den empiriska forskningen fortsätter. Wd40 tar asfalt och gummit, glycerol där händer inget, men är tydligen bra till såpbubblor. Jordnötssmör duger kanske till macka men inte som asfaltborttagare. Prov med vitvinsvinäger och ättika = asfalten och gummit kvar. Har även provat Vegemite B-vitaminpasta direkt influget från Australien, rena skiten. Bästa resultatet är matolja, men kräver mycket gnuggande. Forskningen fortsätter 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted September 3, 2020 Share Posted September 3, 2020 Funkar det att låta matoljan ligga på en stund? Vad för olja testade du? Har du olivolja så testa det. Den är bra men kostar mest av de vanliga matoljorna. Dock kanske inte priset är avgörande i detta fallet. Jag brukar tvätta händerna i jordnötsolja efter mek, bara för att den var gratis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 4, 2020 Share Posted September 4, 2020 Fick ett tips för länge sen om att använda kaffesump till att ta bort asfaltfläckar på bilar, har inte provat det själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowflyer Posted September 4, 2020 Share Posted September 4, 2020 (edited) . Skrev utan att kolla på översta inlägget. Blev fel. Edited September 4, 2020 by Lowflyer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted September 4, 2020 Share Posted September 4, 2020 Har du provat att värma matoljan något? Värmepistol. Temperaturen kan ändra egenskaper hos asvaltiner ganska tidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted September 9, 2020 Author Share Posted September 9, 2020 Tyvärr kaffesump funkar inte, kanske fel sort; Löfbergs Lila brygg. Får prova med kok sump. Annars hade det ju varit perfekt, gnuggat asfalt efter flera kaffehalvor. Sprit är kanske värt att prova. Värmepistol vågar jag inte använda, tror gummifärgen påverkas snabbt. Bästa resultatet hittills är värmd matolja blandad med citronbaserad vätska. Provningen/prövningen fortsätter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 Nu verkar det som du har testat det - ren ättika! Vet inte om det applicerbart i ditt fall men jag hade problem med att i synnerligt svarta kläder i tvätten luktade "surt". Kör sedan >6 mån med 1 dl ättika i sköljmedelfacket == problemet löst 🙂 Sen hade jag en hårfön med "gummihandtag" som legat till sig några år tills sonen kom på att det är viktigt att blåsa håret. Den var riktigt äcklig i gummit, klibbig som tusan. Provade med ajax, t-röd,....och sen ättika. Hur bra som helst! Han fönar numera frillan som alrig förr 😉 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts