Kjelland28 Posted June 20, 2023 Share Posted June 20, 2023 bussningarna ser it att hamna lite tätt. Vad har du för mått ? Har suttit och skissat på en lättviktshub för volvo 850 framvaggnsbussning och den skulle kunna se ut så här i 3 mm plåt den behöver en ca 6 mm tjock förstyvning på varje sida kring navhålet och bulthålen till navet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-son Posted June 21, 2023 Author Share Posted June 21, 2023 Yttermåttet över "fästöronen" till bussningarna är 150mm, så de sitter ganska tätt. Sen är plattan till hjullagret 10mm tjock, S335 kvalitet. Gjorde mallen till de övre "fästöronen" igår också, är 150mm där också. Lättviktshub låter ju inte fel, vad är det för mått på den? Jag använder 850 framvagnsbussningar och sen 850 framnav. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 21, 2023 Share Posted June 21, 2023 Eftersom jag själv bygger med stel axel så var det här mest ett sätt att öva mig i Solid works så jag kan anpassa den efter dina grejer. Om du undrar vad jag har för kvalifikationer så är det 36 år som mekanisk konstruktör, beredare och teknikspecialist bla 23 år på Volvo 🙂. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 21, 2023 Share Posted June 21, 2023 Jag har inget att tillägga rent konstruktionsmässigt men om du vill träna mer solid så skulle jag ritat den så här. De orangea kanterna bockas upp med lämplig radie för plåtmaterialet (r=t funkar i princip alltid för stål) För dom gröna detaljerna skulle jag rita ett spår i den bockade plattan som är t+0,2 mm brett och motsvarande utstick på förstyvningarna så att man enkelt kan positionera dom och nästa fast från "andra sidan". Då får man två väl positionerade hål som man sen kan styra långsidornas hål mot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 21, 2023 Share Posted June 21, 2023 Tack Mats, jag ritar rätt mycket bockat och tappat på jobbet. Detta är om man ska fila till bitarna med vinkelhake och vinkelslip, inget komplicerat jox. 😀 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-son Posted June 21, 2023 Author Share Posted June 21, 2023 Tackar för input. Lättviktshuben verkar schysst och kvalifikationerna var det ju inga fel på heller. Sen är frågan: stå och yxa med vinkelslip eller lämna iväg och få laserskuret.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted June 21, 2023 Share Posted June 21, 2023 kollade vad som får plats i en 15" fälg och fick krympa den lite 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-son Posted June 29, 2023 Author Share Posted June 29, 2023 Då har man lyckats med att få dit ett par rörstumpar i alla fall. Ursäkta röran... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-son Posted July 9, 2023 Author Share Posted July 9, 2023 (edited) Fått dit ett par rörbitar. Är detta för tajt? 2mm mellan motorfäste och ramen Edited July 9, 2023 by K-son Varit ute och mätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted July 9, 2023 Share Posted July 9, 2023 Det känns som för tight, jag hade nog velat ha 10 mm. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-son Posted July 12, 2023 Author Share Posted July 12, 2023 Rörbitarna som satt över har fått stryka på foten och dit med ett par under istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-son Posted July 16, 2023 Author Share Posted July 16, 2023 Nya rör ditsatta. Har ca 100mm fjädring ute vid navet innan drivaxeln tar i. Om någon undrar vad en Volvo B4204T2 (inkl grenrör, turbo, insug, generator och lite annat smått och gott 😅) med en M56 låda och drivaxlar väger: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-son Posted July 22, 2023 Author Share Posted July 22, 2023 Behöver få in ramen för de övre infästningen för bärarmarna men hur ska jag göra det på bästa sätt? Lite test, bygger som en U-profil innanför den befintliga ramen. 21mm mellan röret och motorkåpa. Eller om jag ska flytta röret lite längre utåt och sen dra ett helt nytt långt rör? Blir till att flytta det yttre bakre röret också, så det möter upp det nya röret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-son Posted July 25, 2023 Author Share Posted July 25, 2023 Lite nya rörstumpar, binder ihop det nya U:et med motorfäste och ramen där förstärkningssträvan underifrån möter upp. Skulle det gå att plocka bort det jag målat rött? Tvärstaget ersätts med ett längre som möter upp de nya snedsträvorna, som hamnar längre ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.