Jump to content

El konverterad cross


steel

Recommended Posts

Hej, har äntligen fått dreven.20181211_140825.thumb.jpg.5903f732f6c2dea8027c5a5cf0fb4d48.jpg

Tyvärr tar kedjan i lite i ena fästet till motorflänsen, gjorde ändå om detta en gång, blir en gång till.  Måste även göra om fästet för kedjestyrningen. 

Släpade ut elcrossen för provkörning 😀😀 Kom 50 m. Poff !! Vid första accelerationen gav BMS: et upp. Skitgrejer från Kina !! Skulle tåla 200A kontinuerligt och 400A peak i 10s.  I helv..te 😠

Gjorde en bypass, igen....

Men sedan....herrejösses, över förväntan.  Gjorde ett spår i gräsmattan ( kommer att få beröm av HSB) innan jag fatta att det spann. 20181211_152154.thumb.jpg.e38f8778bc77ba6ae390f504fbb933fd.jpg

Tyvärr var det is och halt på vägarna varför det inte blev någon längre provkörning. Däremot verkar utväxlingen vara helt ok.

Mvh Pär 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej, klagade vid provkörningen på det kina importerade BMS:et, trodde jag eldade upp det. MEN eldade ju upp 84V laddaren vid exprimenterandet med batteripacket till Fox Relliant , som vid dissikering visade sig vara trasigt men  redan tidigare misstänktes vara defekt då den bara laddade elcrossens batteri till 77 V. 

Köpte en ny laddare och med ovanstående groende i bakhuvudet kopplades bypassen bort och BMS :et in. Och mycket riktigt , batteripacket laddas till 84V och vips, allt fungerade 😀 Mao BMS:et gjorde sitt jobb och bröt spänningen för att skydda batterierna mot för låg spänning/hög urladdning ☇20190109_180902.thumb.jpg.2f7c360ce8d78fc43a7d6145cba8e0bd.jpg

Tänkte låna batteripacket till elcrosskarten då jag i alla fall skulle byta ut BMS :et men blir nu mer tveksam till detta och gör nog klart elcrossen som jag tänkt. Bygger ett nytt 96V till elcrosskarten, blir mer effekt, både motor och controller tål det 😀👍

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej, har gjort ett litet ryck med att försöka göra Elcrossen helt klar. Kopplat in shunten för så att man kan se status på batteripacket samt tempgivaren till motorn så att den inte eldas upp. Men börjar bli vääldigt trångt. Tyvärr bröt jag sönder anslutningen till USB porten  på displayen.  Som tur var fanns det 12V anslutning,  bluetooth och ett extra 12 V uttag på controllern,  min dag idag 😊20190115_143249.thumb.jpg.bfd10a715ab487843944e8d15fa1ce4a.jpg

Snyggade till lite och vred på nykeln, viola !!

20190115_145815.thumb.jpg.35523473050f66800c4be0ee8cf76cc6.jpg

Fungerade direkt ??? Hmm. ..

Mvh Pär 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hej, tog en långtur med Elcrossen, ca 3 mil och 45 minuters körning. Startade med 81V i batteriet och vid hemkomst ca 73V.  Förbrukade ca 2,4 kWh, laddade batteripacket när solen sken = gratis 🌞

20190421_190909.thumb.jpg.34c09a5d147be746d1746074ca363c4e.jpg20190421_190325.thumb.jpg.6cba5d23f669e3263e609606da4c839e.jpg

Mvh Pär 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...