steel Posted October 15, 2018 Posted October 15, 2018 Hej, har äntligen kravlat upp ur hålet🙁 Har kommit in på ett litet sidospår, mest för att lära mig mer om det elektriska inför igångkörningen av Elvito. Bygger på ett batteripack, här 48 volt men ska bli 72 volt. Fick fatt på en Agni 95 elmotor och tillhörande controller av Cealm, egentligen tänkt till elbilsbygge Fox Relliant. Denna motor sitter dock i Zero elmotorcyklar , i alla fall fram till 2012, och kan inte bara nonchaleras. Motorn genererar 28kw vid 72 volt och 400A samt vridmoment motsvarande 250 cc fyrtaktare, detta från noll. Hittade lämplig donator igår, hämtade idag. Yamaha YZF 250 -04 vars motor gått utan oljesmörning på fullgas, inte alls bra..... Nyrenoverade stötdämpare !! Som vanligt uppvisande HSB ingen vidare entusiasm. Mvh Pär 4 1 Quote
Jocke4U Posted October 15, 2018 Posted October 15, 2018 Härligt Pär och välkommen tillbaka från "hålet" 🙂 Blir spännande detta 😄 1 Quote
LUPUS Posted October 15, 2018 Posted October 15, 2018 (edited) Klart lösningen för att öka farten är ett project till 👍 ( önska man orka själv) hur gick det med v8an, blev det kört något Edited October 15, 2018 by LUPUS 1 Quote
steel Posted October 15, 2018 Author Posted October 15, 2018 Tack, Jocke4U ! Självklart LUPUS 😃 Naej, blev en liten miss med utväxlingen i kopplingspedalen, man måste vara väldigt stark i benen för att koppla. Tröttande då..... Mvh Pär Quote
steel Posted October 16, 2018 Author Posted October 16, 2018 (edited) Hej, strippade av och tvättade av donatorn. La dit elmotorn och kollade läget 😒 Kommer att skära sönder ramen för att få plats med batteripacken. Blir två stycken för bästa passform. Blir gott om plats ovanför motor och batterier för controller, laddare och övrig elektronik. Har en baktanke med detta, blir bra om jag vill bygga ett energitätare pack av 18650 batterier. Fipplade ihop 48V batteripacket med ett 30A BMS och satte på laddning. Ställde det på betonggolvet ifall det slår eld🔥 Har beställt kablage och testbox till controllern samt ett kraftigt vattentätt BMS på 200a kontinuerligt och peak 400A på Alibaba. Kommer väl till Jul..... Väldigt skönt med ett begränsat projekt utan besiktningar och krångel 😀👍 Mvh Pär Edited October 16, 2018 by steel 3 2 Quote
steel Posted October 18, 2018 Author Posted October 18, 2018 (edited) Hej, har böjt rör ikväll. Blev inte så många vargar..... Blir själva hyllan för batteripacket. Blir kompletteringar med förstärkningsplåtar och stag. Måste även tänka till runt fästet för motorn. Vill inte sätta dit något i onödan. Har beställt Power Analyzer , shunt som mäter volt, amp , effekt och tid kvar i batteri. Laddare på 84 volt 10 A, väger ca 3 kg. Kanske inte blir någon ombordladdare ändå, får se. Mvh Pär Edited October 18, 2018 by steel Quote
treevee72 Posted October 19, 2018 Posted October 19, 2018 Hej! Mitt elkonverteringsprojekt gick ut på att inte synas. Kan rekommendera Cycle Analyst 2.4 HC från Grin Technologies. Gjorde den infällbar. /P-G 3 Quote
stuff Posted October 19, 2018 Posted October 19, 2018 (edited) När jag ser formen på elmotorn och batteripacken så slås jag av idén att ta en glidare och placera dessa i en V-konfiguration som en flört till den ursprungliga v-twinen. Hade sett coolt ut. Edit: Andra har såklart redan tänkt tanken 🙂https://newatlas.com/juicer-old-timey-electric-bicycles/21045/#gallery Edited October 19, 2018 by stuff Quote
steel Posted October 19, 2018 Author Posted October 19, 2018 Tack, Jocke4U! trevee72: Vad snyggt 👍 En annan klass på ditt bygge ! Är själv mer " Quick and dirty ". Den där analyzern har jag på en converterad cykel, funkar kanonbra. Hittade dock en billigare som har en kraftigare/mer Amp shunt på Alibaba. Ska testa den först. stuff: 😀Så är det jämt, finns folk till allt. Gjorde klart batterihyllan, tog 2 mm plåt i botten och i framkant, onödigt grovt men lätt man kör på något i skogen och batterierna är inte billiga. Skar sönder ramen och svetsade dit. Plockade dit "batteripack " och motor. Ramen blir inte optimal, blir ett påplock av rör och förstyvningar. Ramen är ju tänkt för förbränningsmotor med allt vad det innebär. Börjar reta mig på det. Får se hur det går att få fast elmotorn, blir det för kladdigt vete tusan om inte jiggen åker fram igen🤔 Mvh Pär Quote
treevee72 Posted October 19, 2018 Posted October 19, 2018 Hej! Tack Pär. I mitt fall var det lite känsligt eftersom det är en veteranmotorcykel (Velocette LE 1950) och jag ville inte reta originalnördarna alltför mycket. Originalmotorn (på golvet) är utbytt mot en fejkmotor gjord av kasserade delar där elmotorn ersätter (och är måttlik med) svänghjuls-och generatorhus. /P-G 1 Quote
steel Posted October 19, 2018 Author Posted October 19, 2018 trevee72: KonverterIng när det är som bäst 👍 Mvh Pär Quote
steel Posted October 22, 2018 Author Posted October 22, 2018 Hej, har byggt vidare med ramen. Vred och vände på batteripacken med controllern, laddare och dc-dc konverter i åtanke. Blev inge klokare av det. Bygger vidare med orginal konstruktion, tyngdpunkten blir långt ner med batterierna på "hyllan ", det blir inte speciellt brett och gott om plats för övrig elektonik ovanför motor och batteripack. Fick dit elmotorn hyfsat "rent ", sinnet är lugnt så då får övriga delar av kroppen vara nöjda 🙄 Har beställt de sista eldelarna idag. Nöd- / huvud kontaktor, precharge resistor, diod , dc-dc converter, säkringar och gashandtag. Ska bli spännande att koppla ihop allt, friskt kopplat hälften brunnet ☇☇🔥 Mvh Pär Quote
steel Posted October 22, 2018 Author Posted October 22, 2018 Hej, en bild till, bättre överblick. Mvh Pär 2 Quote
steel Posted October 23, 2018 Author Posted October 23, 2018 Hej, har ikväll skruvat ihop de två batteripacken (10s2p) som ska seriekopplas och ge 84V max och 72V nominellt. De består av Eig celler: Varje cell ger max 4,2 V och 3,6 V , 20 A nominellt. Max urladdning continuerligt 5C ( mao 5 X 20 A = 100A) och max urladdning > 10 s 10C(200A). Då de är 2p ( 2 st parallellkopplade) ger det 200 A kont. och 400A max >10s . Den teoretiska toppeffekten vid fulladdade batterier blir då 84V X 400A= 33,6 kW. De är configurerade enligt 20s2p, 20 st i serie och 2 parallellt. Håller på att ladda cellerna till samma volt så att inte BMS:et ballar ur direkt. Battericellerna av pouch modell är de silvergrå grunkorna som ligger på pärmen. De monteras i plastkassetter en för sig och kopplas ihop med bleck. Allt är plockat ur kasserat batteripack från en elbil. Några celler var kortslutna därav kasserat 😉 Mvh Pär Quote
steel Posted October 24, 2018 Author Posted October 24, 2018 Hej, har idag kortat en av de aluminium lådor som batterierna kom ifrån och ska in i igen. Får knäcka till ett lock senare som ska täcka båda lådorna och BMS:et. Kunde inte låta bli att testa motorn med det tidigare ihopsatta 48V batteriet och en kontaktor. Det var en j...la tur att jag skruvade fast motorn i ramen. Pang 😨sa det. Full kräm direkt, ingen bra idé. Har även kikat på upphängningen av sitsen. Vill ju att det ska se lite designat ut. Mvh Pär 1 Quote
steel Posted November 1, 2018 Author Posted November 1, 2018 Hej, fick dit sadeln och fästen för denna. Sadel på. Är däremot inte nöjd med batterihyllan. Blir svårt att täcka in batterierna och övrig utrustning mot smuts. Lite brett och klumpigt. Kommer att reta mig om jag inte bygger om detta. Har dessutom hittat lite häftigare grejer....får försöka få det lite modulärt. Mvh Pär 1 Quote
LUPUS Posted November 2, 2018 Posted November 2, 2018 nu vill jag inte skaffa dig mera jobb , men hur länge räcker batteriet ? Två batteri och snabb koppling Quote
Kjelland28 Posted November 2, 2018 Posted November 2, 2018 Hej ! Skulle det gå att ha ena batteriet ovanför motorn lutande framåt och det andra som det står med mer centrerat ? Blir visserligen högre tyngdpunkt då men du kommer ju inte ha nån tyngd i bränsletankshöjd så kanske jämnar ut sig. Quote
steel Posted November 2, 2018 Author Posted November 2, 2018 LUPUS: Batteriet i crossen är 72V X 40A ger ca: 2880Wh, vore det en bil skulle jag komma ca: 2 mil. Har en hottad elcykel med ca 3000 W motor med 1500 Wh batteripack, med den kommer jag ca: 15 mil om jag tar det lugnt ( aldrig testat, tror det blir lite tråkigt...). Skulle tro att jag kommer 4-5 mil vid normal körning på grusväg och lite stig med " ElCross". Kjelland28 : Tack, blir något liknande, kommer att ställa dem ovanpå varandra, inspirerad av ALTA Motors https://www.altamotors.co/ , fortsättning följer.... Mvh Pär 1 Quote
steel Posted November 2, 2018 Author Posted November 2, 2018 Hej, halvtid : Förstärkningar kring styrkronan. Mvh Pär 1 Quote
steel Posted November 3, 2018 Author Posted November 3, 2018 Hej, kapa, svetsa och ett och annat Tarzan vrål 😨😠😨😀👍 Mycket skrot och en och annat kapskiva blir det iaf.... Mvh Pär Quote
LUPUS Posted November 3, 2018 Posted November 3, 2018 Varje väl byggd konstruktion är byggd minst tre gånger. Eller så är det så man inte skall göra 2 Quote
steel Posted November 3, 2018 Author Posted November 3, 2018 😀😀Ajdå, då har jag en gång kvar. ..fan! Mvh Pär Quote
steel Posted November 4, 2018 Author Posted November 4, 2018 Hej, då var helgens övningar genomförda. Är nu nöjd för andra gången ( nästa variant tunnare gods i rör). Mvh Pär Quote
kengren Posted November 4, 2018 Posted November 4, 2018 Härligt bygge dyrt eller billigt? vad är det som kostar Quote
steel Posted November 4, 2018 Author Posted November 4, 2018 kengren: Tack ! Nu har jag haft lite flyt med komponenter. Köpte ett elmotorpaket för några år sedan, fick då med batteripacket som var modulärt och ombyggnadsbart ganska enkelt. Det var livlöst vid mätning, men visade sig att det endast var några celler som var paj. Annars får man nog räkna med ca 10 tkr för batteripacket i denna storlek om man bygger nytt. BMS 72V och 200 A kontinuerligt 400 max ca 1400 kr på Aliexpress. Motor och controller: Agni 95R och Kelly controllern ingick vid köpet av Cealm:s Fox Relliant ( kommer snart en tråd). Annars får man räkna ca: 12tkr för motor och 4tkr för controllern. Gav 4 tkr för donatorn Yamaha YZF 250. Laddare 1200 kr på Aliexpress, display med shunt för batteristatus 1000 kr. Sedan är det som vanligt med alla mindre komponenter, kontaktorer, brytare, kablage och kabelskor, blir några tusenlappar. Skulle tro att det går att bygga för runt 30-40 tkr om man köper nytt. Har dock sett att ibland dyker det upp begagnade motorer och controllers på Blocket och olika forum. Kan nämna som jämförelse att KTM Freeride E 2018 kostar ca 109 tkr, Altamotors MX går loss på ca 200 tkr.... Nu är ju det lättare och smäckrare maskiner men ändå. Tredje versionen då jäklar, fick fatt på en begagnad ME1302 i Frankrike. Vattenkyld och 60 kW peak vid massa volt och amper !!! Mvh Pär 1 1 Quote
steel Posted November 8, 2018 Author Posted November 8, 2018 Hej, fick lite delar igår mixtrade ihop för lite provkörning av motor 😀 20181108_153159_001.mp4 Får plats med controllern som tänkt👍Denna är dock till Fox, den riktiga är kortare. Kontaktorn och säkringar bredvid controllern. Mvh Pär Quote
steel Posted November 8, 2018 Author Posted November 8, 2018 (edited) Hej, och så var det den där tredje varianten......blir lite trött på mig själv ibland 😥 Men kommer bara skramla lite grejer efterhand, inge byggnationer på denna (än). Mvh Pär Edited November 9, 2018 by steel ordföljd Quote
Kjelland28 Posted November 9, 2018 Posted November 9, 2018 Hm blir lite utmattad av ditt tempo Pär ! 😀 Men det är jäkligt kul att följa. 1 Quote
steel Posted November 9, 2018 Author Posted November 9, 2018 😀Tack Kjelland28 !! Man får en jäkla energi av orientering. Nu är säsongen slut och all denna energi måste riktas åt nått håll..... Räknade på utväxlingen och kom fram till att med orginal drev skulle elcrossen göra närmare 200 km/h vid 5000 varv på motorn 😨 Fick fatt på drevämne i aluminium med 60 tänder och med minsta möjliga drev fram kommer den att göra ca 120 km /h vilket är mer rimligt. Svetsade ihop en liten panel för system på och system nödstopp ! Röd och tydlig knapp att banka ner när elektoniken skenar !! Började dra lite kabel men då jag fortfarande väntar på BMS och rätt controller la jag ner det. Blir till att vänta på grejer. Hmm.. Aliexpress.....Ali kanske men inte express. Mvh Pär Quote
Kjelland28 Posted November 9, 2018 Posted November 9, 2018 Tack Kjelland28 !! Man får en jäkla energi av orientering. Nu är säsongen slut och all denna energi måste riktas åt nått håll..... Räknade på utväxlingen och kom fram till att med orginal drev skulle elcrossen göra närmare 200 km/h vid 5000 varv på motorn Fick fatt på drevämne i aluminium med 60 tänder och med minsta möjliga drev fram kommer den att göra ca 120 km /h vilket är mer rimligt. Svetsade ihop en liten panel för system på och system nödstopp ! Röd och tydlig knapp att banka ner när elektoniken skenar !! Började dra lite kabel men då jag fortfarande väntar på BMS och rätt controller la jag ner det. Blir till att vänta på grejer. Hmm.. Aliexpress.....Ali kanske men inte express. Mvh Pär Ok, aldrig hållt på med orientering, tar fram navigatorn direkt! Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
steel Posted November 9, 2018 Author Posted November 9, 2018 Ha ha, Kjelland28 !! Fantastiskt sport, rekommenderas. Finns klasser även för nybörjare 👍 Mvh Pär Quote
Kjelland28 Posted November 9, 2018 Posted November 9, 2018 Ha ha, Kjelland28 !! Fantastiskt sport, rekommenderas. Finns klasser även för nybörjare Mvh Pär Håller mig till innebandy fotboll eller möjligtvis bordtennis Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
steel Posted November 10, 2018 Author Posted November 10, 2018 Bra att du rör på dig, främjar hälsan både fysiskt och mentalt 👍 Mvh Pär Quote
steel Posted November 13, 2018 Author Posted November 13, 2018 Hej, har lyckats skramla ihop (nästan) alla delar till chassiet Elcross Version 3. Förhållandevis billiga delar, men crossnissarna verkar ha en irriterande förmåga att meka bort smådelar. Fattas nån mutter med fingänga, fyrkantig mutter till kedjespänning, distans till hjulbult osv, osv. Fick laddaren och BMS idag. Blir väldigt trångt, flyttade runt BMS men inte bra någonstans. Blev låsning i skallen innan jag kom på att jag får flytta säkring och kontaktor. Mvh Pär Quote
steel Posted November 14, 2018 Author Posted November 14, 2018 Hej, äntligen har platsfrågan blivit löst. Flytta hit och dit, tur man är gjord av tålamod. BMS, kontaktor, controller och säkringar ska få plats. Den beställda controllern skulle ha kommit idag innan 18.00 enligt TNT, men icke. Rev för lack, bara hoppas inget fäste är bortglömt. Lite flyt så kan det bli provkörning i helgen 😀 Mvh Pär 1 Quote
steel Posted November 15, 2018 Author Posted November 15, 2018 Hej, fick controllern idag och har kopplat lite el under tiden som ramen torkade. Blir mycket sladdar även till ett sådant här "litet" projekt. Ramen lackad i 2 komponent industrifärg. Stod så mycket varningstext på burken att jag knappt vågade vara i samma lokal.... Lika grå färg som väderleken, tar vad man har. Mvh Pär 4 Quote
steel Posted November 17, 2018 Author Posted November 17, 2018 (edited) Hej, är nog tur att man tycker detta är kul, annars blev det nog lite jobbigt med alla kablar 😀 HSB kom och avbröt, middag hos några kompisar ??? Jag kan väl äta själv !!!! Måste vara social också ??? Jag har ju radio !!! Nåväl. Sålde Lambokarossen till en glad ung man ifrån Borås. Då var ialla fall både morsan och HSB nöjda.... Mvh Pär Edited November 17, 2018 by steel Quote
Kjelland28 Posted November 17, 2018 Posted November 17, 2018 Det finns alltid en risk med el-fordon att man får sladd! Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk 1 Quote
steel Posted November 18, 2018 Author Posted November 18, 2018 Hej! Betryggande att det finns någon sorts intelligens i verkstaden.... Laddningen verkar f.ö. fungera 👍 Mvh Pär 1 Quote
steel Posted November 18, 2018 Author Posted November 18, 2018 (edited) Hej, till slut lyckades det bli liv i elcrossen, två trådar i den medföljande kabelhärvan var omkastade. Tog några timmars felsökande innan det var utrett.... Mvh Pär Edited November 18, 2018 by steel 5 Quote
steel Posted November 19, 2018 Author Posted November 19, 2018 (edited) Hej, har fipplat med skärmar ikväll. Sågat sönder några plasskärmar bak, alla kreationer har sett för dj...liga ut. Till slut fick det bli pappslöjd. Tänkte först knäcka något liknade enligt bilder i aluplåt, men vurpar man och hamnar olyckligt kan man skära upp sig. Får göra en avgjutning i plast, kan då även snitsa till det och göra den med bredare kanter och snyggare avslutning bak osv. Fram fick det bli en KTM skärm skänkt av en kompis. Mvh Pär Edited November 19, 2018 by steel Kommatering 1 Quote
Christer J Posted November 20, 2018 Posted November 20, 2018 Jag vill se drev och kedja på den där istället. Skärmar är smink 😄 1 1 Quote
steel Posted November 20, 2018 Author Posted November 20, 2018 Christer, jag lämnade iväg drev till lokale svarvarn förra veckan och var dum nog att säga att det inte var bråttom. Hur dum får man vara ???? Mer smink... Gjorde en form till bakskärmen och plastade lite glasfiber. Ska bli spännande om den släpper. Mvh Pär Quote
steel Posted November 21, 2018 Author Posted November 21, 2018 Hej, bände loss skärmen ur formen, ska nog använda släppmedel nästa gång. Kapade rent kanterna när skärmen fortfarande satt fast, det var iofs praktiskt 👍 Och till min förvåning passade den ?? Måste dock förstärka nedre flärpen mot bakdämparen, mer plast. Kommer att fästa en gummiduk för att täta mot baksvingen. Kommer inte med Version 3 av Elcross nu. Knuffat den åt sidan. Hittade ett annat perfekt objekt för elektrifiering 👍 Har ju sålt ett projekt "Lamborghini " så då med all logik får man köpa ett nytt 😀 Tråd kommer... Mvh Pär Quote
steel Posted November 23, 2018 Author Posted November 23, 2018 (edited) Hej, teaser på senaste objektet 😀 Mvh Pär Edited November 23, 2018 by steel Fel ord, jävla telefon. 1 Quote
steel Posted November 24, 2018 Author Posted November 24, 2018 (edited) 😉LUPUS, blir nog liiiite häftigt ! Klar med bakskärmen. Skulle nog haft nån filler i botten innan vitlack, men men.....mycket som pockar på uppmärksamheten i garaget nu 😊 Vägde elcrossen som den står nu och den vägde in på 108 kg. En 2008 :a fossil Yamaha 250 YZF väger 104 kg fulltankad. Med Litiumjon batteripack i stället för mina LiPo klår man det 👍 Mvh Pär Edited November 24, 2018 by steel Glömde vägning 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.