steel Posted October 15, 2018 Posted October 15, 2018 Hej, har Ă€ntligen kravlat upp ur hĂ„letđ Har kommit in pĂ„ ett litet sidospĂ„r, mest för att lĂ€ra mig mer om det elektriska inför igĂ„ngkörningen av Elvito. Bygger pĂ„ ett batteripack, hĂ€r 48 volt men ska bli 72 volt. Fick fatt pĂ„ en Agni 95 elmotor och tillhörande controller av Cealm, egentligen tĂ€nkt till elbilsbygge Fox Relliant. Denna motor sitter dock i Zero elmotorcyklar , i alla fall fram till 2012, och kan inte bara nonchaleras. Motorn genererar 28kw vid 72 volt och 400A samt vridmoment motsvarande 250 cc fyrtaktare, detta frĂ„n noll. Hittade lĂ€mplig donator igĂ„r, hĂ€mtade idag. Yamaha YZF 250 -04 vars motor gĂ„tt utan oljesmörning pĂ„ fullgas, inte alls bra..... Nyrenoverade stötdĂ€mpare !! Som vanligt uppvisande HSB ingen vidare entusiasm. Mvh PĂ€r 4 1 Quote
Jocke4U Posted October 15, 2018 Posted October 15, 2018 HĂ€rligt PĂ€r och vĂ€lkommen tillbaka frĂ„n "hĂ„let" đ Blir spĂ€nnande detta đ 1 Quote
LUPUS Posted October 15, 2018 Posted October 15, 2018 (edited) Klart lösningen för att öka farten Ă€r ett project till đ  ( önska man orka sjĂ€lv)  hur gick det med v8an, blev det kört nĂ„got  Edited October 15, 2018 by LUPUS 1 Quote
steel Posted October 15, 2018 Author Posted October 15, 2018 Tack, Jocke4U ! SjĂ€lvklart LUPUS đ Naej, blev en liten miss med utvĂ€xlingen i kopplingspedalen, man mĂ„ste vara vĂ€ldigt stark i benen för att koppla. Tröttande dĂ„..... Mvh PĂ€r Quote
steel Posted October 16, 2018 Author Posted October 16, 2018 (edited) Hej, strippade av och tvĂ€ttade av donatorn. La dit elmotorn och kollade lĂ€get đ Kommer att skĂ€ra sönder ramen för att fĂ„ plats med batteripacken. Blir tvĂ„ stycken för bĂ€sta passform. Blir gott om plats ovanför motor och batterier för controller, laddare och övrig elektronik. Har en baktanke med detta, blir bra om jag vill bygga ett energitĂ€tare pack av 18650 batterier. Fipplade ihop 48V batteripacket med ett 30A BMS och satte pĂ„ laddning. StĂ€llde det pĂ„ betonggolvet ifall det slĂ„r eldđ„ Har bestĂ€llt kablage och testbox till controllern samt ett kraftigt vattentĂ€tt BMS pĂ„ 200a kontinuerligt och peak 400A pĂ„ Alibaba. Kommer vĂ€l till Jul..... VĂ€ldigt skönt med ett begrĂ€nsat projekt utan besiktningar och krĂ„ngel đđ Mvh PĂ€r Edited October 16, 2018 by steel 3 2 Quote
steel Posted October 18, 2018 Author Posted October 18, 2018 (edited) Hej, har böjt rör ikvÀll. Blev inte sÄ mÄnga vargar..... Blir sjÀlva hyllan för batteripacket. Blir kompletteringar med förstÀrkningsplÄtar och stag. MÄste Àven tÀnka till runt fÀstet för motorn. Vill inte sÀtta dit nÄgot i onödan. Har bestÀllt Power Analyzer , shunt som mÀter volt, amp , effekt och tid kvar i batteri. Laddare pÄ 84 volt 10 A, vÀger ca 3 kg. Kanske inte blir nÄgon ombordladdare ÀndÄ, fÄr se. Mvh PÀr  Edited October 18, 2018 by steel Quote
treevee72 Posted October 19, 2018 Posted October 19, 2018 Hej! Mitt elkonverteringsprojekt gick ut pÄ att inte synas. Kan rekommendera Cycle Analyst 2.4 HC frÄn Grin Technologies. Gjorde den infÀllbar. /P-G 3 Quote
stuff Posted October 19, 2018 Posted October 19, 2018 (edited) NĂ€r jag ser formen pĂ„ elmotorn och batteripacken sĂ„ slĂ„s jag av idĂ©n att ta en glidare och placera dessa i en V-konfiguration som en flört till den ursprungliga v-twinen. Hade sett coolt ut.  Edit: Andra har sĂ„klart redan tĂ€nkt tanken đhttps://newatlas.com/juicer-old-timey-electric-bicycles/21045/#gallery Edited October 19, 2018 by stuff Quote
steel Posted October 19, 2018 Author Posted October 19, 2018 Tack, Jocke4U! trevee72: Vad snyggt đ En annan klass pĂ„ ditt bygge ! Ăr sjĂ€lv mer " Quick and dirty ". Den dĂ€r analyzern har jag pĂ„ en converterad cykel, funkar kanonbra. Hittade dock en billigare som har en kraftigare/mer Amp shunt pĂ„ Alibaba. Ska testa den först. stuff: đSĂ„ Ă€r det jĂ€mt, finns folk till allt. Gjorde klart batterihyllan, tog 2 mm plĂ„t i botten och i framkant, onödigt grovt men lĂ€tt man kör pĂ„ nĂ„got i skogen och batterierna Ă€r inte billiga. Skar sönder ramen och svetsade dit. Plockade dit "batteripack " och motor. Ramen blir inte optimal, blir ett pĂ„plock av rör och förstyvningar. Ramen Ă€r ju tĂ€nkt för förbrĂ€nningsmotor med allt vad det innebĂ€r.  Börjar reta mig pĂ„ det. FĂ„r se hur det gĂ„r att fĂ„ fast elmotorn, blir det för kladdigt vete tusan om inte jiggen Ă„ker fram igenđ€ Mvh PĂ€r Quote
treevee72 Posted October 19, 2018 Posted October 19, 2018 Hej! Tack PÀr. I mitt fall var det lite kÀnsligt eftersom det Àr en veteranmotorcykel (Velocette LE 1950) och jag ville inte reta originalnördarna alltför mycket. Originalmotorn (pÄ golvet) Àr utbytt mot en fejkmotor gjord av kasserade delar dÀr elmotorn ersÀtter (och Àr mÄttlik med) svÀnghjuls-och generatorhus. /P-G 1 Quote
steel Posted October 19, 2018 Author Posted October 19, 2018 trevee72: KonverterIng nĂ€r det Ă€r som bĂ€st đ Mvh PĂ€r Quote
steel Posted October 22, 2018 Author Posted October 22, 2018 Hej, har byggt vidare med ramen. Vred och vĂ€nde pĂ„ batteripacken med controllern, laddare och dc-dc konverter i Ă„tanke. Blev inge klokare av det. Bygger vidare med orginal konstruktion, tyngdpunkten blir lĂ„ngt ner med batterierna pĂ„ "hyllan ", det blir inte speciellt brett och gott om plats för övrig elektonik ovanför motor och batteripack. Fick dit elmotorn hyfsat "rent ",  sinnet Ă€r lugnt sĂ„ dĂ„ fĂ„r övriga delar av kroppen vara nöjda đ Har bestĂ€llt de sista eldelarna idag. Nöd- / huvud kontaktor, precharge resistor, diod , dc-dc converter, sĂ€kringar och gashandtag. Ska bli spĂ€nnande att koppla ihop allt, friskt kopplat hĂ€lften brunnet ââđ„ Mvh PĂ€r  Quote
steel Posted October 22, 2018 Author Posted October 22, 2018 Hej, en bild till, bÀttre överblick. Mvh PÀr 2 Quote
steel Posted October 23, 2018 Author Posted October 23, 2018 Hej, har ikvĂ€ll skruvat ihop de tvĂ„ batteripacken (10s2p) som ska seriekopplas och ge 84V max och 72V nominellt. De bestĂ„r av Eig celler: Varje cell ger max 4,2 V och 3,6 V , 20 A nominellt. Max urladdning continuerligt 5C ( mao 5 X 20 A = 100A) och max urladdning > 10 s 10C(200A).   DĂ„ de Ă€r 2p ( 2 st parallellkopplade) ger det 200 A kont. och 400A max >10s . Den teoretiska toppeffekten vid fulladdade batterier blir dĂ„ 84V X 400A= 33,6 kW. De Ă€r configurerade enligt 20s2p, 20 st i serie och 2 parallellt. HĂ„ller pĂ„ att ladda cellerna till samma volt sĂ„ att inte BMS:et ballar ur direkt. Battericellerna av pouch modell Ă€r de silvergrĂ„ grunkorna som ligger pĂ„ pĂ€rmen. De monteras i plastkassetter en för sig och kopplas ihop med bleck. Allt Ă€r plockat ur kasserat batteripack frĂ„n en elbil. NĂ„gra celler var kortslutna dĂ€rav kasserat đ Mvh PĂ€r Quote
steel Posted October 24, 2018 Author Posted October 24, 2018 Hej, har idag kortat en av de aluminium lĂ„dor som batterierna kom ifrĂ„n och ska in i igen. FĂ„r knĂ€cka till ett lock senare som ska tĂ€cka bĂ„da lĂ„dorna och BMS:et. Kunde inte lĂ„ta bli att testa motorn med det tidigare ihopsatta 48V batteriet och en kontaktor. Det var en j...la tur att jag skruvade fast motorn i ramen. Pang đšsa det. Full krĂ€m direkt, ingen bra idĂ©. Har Ă€ven kikat pĂ„ upphĂ€ngningen av sitsen. Vill ju att det ska se lite designat ut. Mvh PĂ€r 1 Quote
steel Posted November 1, 2018 Author Posted November 1, 2018 Hej, fick dit sadeln och fĂ€sten för denna. Sadel pĂ„. Ăr dĂ€remot inte nöjd med batterihyllan. Blir svĂ„rt att tĂ€cka in batterierna och övrig utrustning mot smuts. Lite brett och klumpigt. Kommer att reta mig om jag inte bygger om detta. Har dessutom hittat lite hĂ€ftigare grejer....fĂ„r försöka fĂ„ det lite modulĂ€rt. Mvh PĂ€r 1 Quote
LUPUS Posted November 2, 2018 Posted November 2, 2018 nu vill jag inte skaffa dig mera jobb , men hur lÀnge rÀcker batteriet ?    TvÄ batteri och snabb koppling Quote
Kjelland28 Posted November 2, 2018 Posted November 2, 2018 Hej ! Skulle det gÄ att ha ena batteriet ovanför motorn lutande framÄt och det andra som det stÄr med mer centrerat ? Blir visserligen högre tyngdpunkt dÄ men du kommer ju inte ha nÄn tyngd i brÀnsletankshöjd sÄ kanske jÀmnar ut sig. Quote
steel Posted November 2, 2018 Author Posted November 2, 2018 LUPUS: Batteriet i crossen Àr 72V X 40A ger ca: 2880Wh, vore det en bil skulle jag komma ca: 2 mil. Har en hottad elcykel med ca 3000 W motor med 1500 Wh batteripack, med den kommer jag ca: 15 mil om jag tar det lugnt ( aldrig testat, tror det blir lite trÄkigt...). Skulle tro att jag kommer 4-5 mil vid normal körning pÄ grusvÀg och lite stig med " ElCross". Kjelland28 : Tack, blir nÄgot liknande, kommer att stÀlla dem ovanpÄ varandra, inspirerad av ALTA Motors https://www.altamotors.co/ , fortsÀttning följer....  Mvh PÀr  1 Quote
steel Posted November 2, 2018 Author Posted November 2, 2018 Hej, halvtid : FörstÀrkningar kring styrkronan. Mvh PÀr 1 Quote
steel Posted November 3, 2018 Author Posted November 3, 2018 Hej, kapa, svetsa och ett och annat Tarzan vrĂ„l đšđ đšđđ Mycket skrot och en och annat kapskiva blir det iaf.... Mvh PĂ€r Quote
LUPUS Posted November 3, 2018 Posted November 3, 2018 Varje vÀl byggd konstruktion Àr byggd minst tre gÄnger.  Eller sÄ Àr det sÄ man inte skall göra 2 Quote
steel Posted November 3, 2018 Author Posted November 3, 2018 đđAjdĂ„, dĂ„ har jag en gĂ„ng kvar. ..fan! Mvh PĂ€r Quote
steel Posted November 4, 2018 Author Posted November 4, 2018 Hej, dĂ„ var helgens övningar genomförda. Ăr nu nöjd för andra gĂ„ngen ( nĂ€sta variant tunnare gods i rör).  Mvh PĂ€r Quote
kengren Posted November 4, 2018 Posted November 4, 2018 HÀrligt bygge dyrt eller billigt? vad Àr det som kostar  Quote
steel Posted November 4, 2018 Author Posted November 4, 2018 kengren: Tack ! Nu har jag haft lite flyt med komponenter. Köpte ett elmotorpaket för nÄgra Är sedan, fick dÄ med batteripacket som var modulÀrt och ombyggnadsbart ganska enkelt. Det var livlöst vid mÀtning, men visade sig att det endast var nÄgra celler som var paj. Annars fÄr man nog rÀkna med ca 10 tkr för batteripacket i denna storlek om man bygger nytt. BMS 72V och 200 A kontinuerligt 400 max ca 1400 kr pÄ Aliexpress. Motor och controller: Agni 95R och Kelly controllern ingick vid köpet av Cealm:s Fox Relliant ( kommer snart en trÄd). Annars fÄr man rÀkna ca: 12tkr för motor och 4tkr för controllern. Gav 4 tkr för donatorn Yamaha YZF 250. Laddare 1200 kr pÄ Aliexpress, display med shunt för batteristatus 1000 kr. Sedan Àr det som vanligt med alla mindre komponenter, kontaktorer, brytare, kablage och kabelskor, blir nÄgra tusenlappar. Skulle tro att det gÄr att bygga för runt 30-40 tkr om man köper nytt. Har dock sett att ibland dyker det upp begagnade motorer och controllers pÄ Blocket och olika forum. Kan nÀmna som jÀmförelse att KTM Freeride E 2018 kostar ca 109 tkr, Altamotors MX gÄr loss pÄ ca 200 tkr.... Nu Àr ju det lÀttare och smÀckrare maskiner men ÀndÄ. Tredje versionen dÄ jÀklar, fick fatt pÄ en begagnad ME1302 i Frankrike. Vattenkyld och 60 kW peak vid massa volt och amper !!!  Mvh PÀr 1 1 Quote
steel Posted November 8, 2018 Author Posted November 8, 2018 Hej, fick lite delar igĂ„r mixtrade ihop för lite provkörning av motor đ 20181108_153159_001.mp4 FĂ„r plats med controllern som tĂ€nktđDenna Ă€r dock till Fox, den riktiga Ă€r kortare. Kontaktorn och sĂ€kringar bredvid controllern. Mvh PĂ€r  Quote
steel Posted November 8, 2018 Author Posted November 8, 2018 (edited) Hej, och sĂ„ var det den dĂ€r tredje varianten......blir lite trött pĂ„ mig sjĂ€lv ibland đ„ Men kommer bara skramla lite grejer efterhand, inge byggnationer pĂ„ denna (Ă€n). Mvh PĂ€r Edited November 9, 2018 by steel ordföljd Quote
Kjelland28 Posted November 9, 2018 Posted November 9, 2018 Hm blir lite utmattad av ditt tempo PĂ€r ! đ Men det Ă€r jĂ€kligt kul att följa. 1 Quote
steel Posted November 9, 2018 Author Posted November 9, 2018 đTack Kjelland28 !! Man fĂ„r en jĂ€kla energi av orientering. Nu Ă€r sĂ€songen slut och all denna energi mĂ„ste riktas Ă„t nĂ„tt hĂ„ll..... RĂ€knade pĂ„ utvĂ€xlingen och kom fram till att med orginal drev skulle elcrossen göra nĂ€rmare 200 km/h vid 5000 varv pĂ„ motorn đšÂ Fick fatt pĂ„ drevĂ€mne i aluminium med 60 tĂ€nder och med minsta möjliga drev fram kommer den att göra ca 120 km /h vilket Ă€r mer rimligt. Svetsade ihop en liten panel för system pĂ„ och system nödstopp ! Röd och tydlig knapp att banka ner nĂ€r elektoniken skenar !! Började dra lite kabel men dĂ„ jag fortfarande vĂ€ntar pĂ„ BMS och rĂ€tt controller la jag ner det. Blir till att vĂ€nta pĂ„ grejer. Hmm.. Aliexpress.....Ali kanske men inte express. Mvh PĂ€r  Quote
Kjelland28 Posted November 9, 2018 Posted November 9, 2018 Tack Kjelland28 !! Man fÄr en jÀkla energi av orientering. Nu Àr sÀsongen slut och all denna energi mÄste riktas Ät nÄtt hÄll..... RÀknade pÄ utvÀxlingen och kom fram till att med orginal drev skulle elcrossen göra nÀrmare 200 km/h vid 5000 varv pÄ motorn  Fick fatt pÄ drevÀmne i aluminium med 60 tÀnder och med minsta möjliga drev fram kommer den att göra ca 120 km /h vilket Àr mer rimligt. Svetsade ihop en liten panel för system pÄ och system nödstopp ! Röd och tydlig knapp att banka ner nÀr elektoniken skenar !! Började dra lite kabel men dÄ jag fortfarande vÀntar pÄ BMS och rÀtt controller la jag ner det. Blir till att vÀnta pÄ grejer. Hmm.. Aliexpress.....Ali kanske men inte express. Mvh PÀr  Ok, aldrig hÄllt pÄ med orientering, tar fram navigatorn direkt! Skickat frÄn min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
steel Posted November 9, 2018 Author Posted November 9, 2018 Ha ha, Kjelland28 !!  Fantastiskt sport, rekommenderas. Finns klasser Ă€ven för nybörjare đ Mvh PĂ€r Quote
Kjelland28 Posted November 9, 2018 Posted November 9, 2018 Ha ha, Kjelland28 !!  Fantastiskt sport, rekommenderas. Finns klasser Àven för nybörjare Mvh PÀr HÄller mig till innebandy fotboll eller möjligtvis bordtennis Skickat frÄn min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
steel Posted November 10, 2018 Author Posted November 10, 2018 Bra att du rör pĂ„ dig, frĂ€mjar hĂ€lsan bĂ„de fysiskt och mentalt đ Mvh PĂ€r Quote
steel Posted November 13, 2018 Author Posted November 13, 2018 Hej, har lyckats skramla ihop (nÀstan) alla delar till chassiet Elcross Version 3. FörhÄllandevis billiga delar, men crossnissarna verkar ha en irriterande förmÄga att meka bort smÄdelar. Fattas nÄn mutter med fingÀnga, fyrkantig mutter till kedjespÀnning, distans till hjulbult osv, osv. Fick laddaren och BMS idag. Blir vÀldigt trÄngt, flyttade runt BMS men inte bra nÄgonstans. Blev lÄsning i skallen innan jag kom pÄ att jag fÄr flytta sÀkring och kontaktor. Mvh PÀr Quote
steel Posted November 14, 2018 Author Posted November 14, 2018 Hej, Ă€ntligen har platsfrĂ„gan blivit löst. Flytta hit och dit, tur man Ă€r gjord av tĂ„lamod. BMS, kontaktor, controller och sĂ€kringar ska fĂ„ plats. Den bestĂ€llda controllern skulle ha kommit idag innan 18.00 enligt TNT, men icke. Rev för lack, bara hoppas inget fĂ€ste Ă€r bortglömt. Lite flyt sĂ„ kan det bli provkörning i helgen đ Mvh PĂ€r  1 Quote
steel Posted November 15, 2018 Author Posted November 15, 2018 Hej, fick controllern idag och har kopplat lite el under tiden som ramen torkade. Blir mycket sladdar Àven till ett sÄdant hÀr "litet" projekt. Ramen lackad i 2 komponent industrifÀrg. Stod sÄ mycket varningstext pÄ burken att jag knappt vÄgade vara i samma lokal.... Lika grÄ fÀrg som vÀderleken, tar vad man har. Mvh PÀr 4 Quote
steel Posted November 17, 2018 Author Posted November 17, 2018 (edited) Hej, Ă€r nog tur att man tycker detta Ă€r kul, annars blev det nog lite jobbigt med alla kablar đ HSB kom och avbröt, middag hos nĂ„gra kompisar ??? Jag kan vĂ€l Ă€ta sjĂ€lv !!!! MĂ„ste vara social ocksĂ„ ??? Jag har ju radio !!! NĂ„vĂ€l. SĂ„lde Lambokarossen till en glad ung man ifrĂ„n BorĂ„s. DĂ„ var ialla fall bĂ„de morsan och HSB nöjda.... Mvh PĂ€r Edited November 17, 2018 by steel Quote
Kjelland28 Posted November 17, 2018 Posted November 17, 2018 Det finns alltid en risk med el-fordon att man fÄr sladd! Skickat frÄn min Moto G (5S) Plus via Tapatalk 1 Quote
steel Posted November 18, 2018 Author Posted November 18, 2018 Hej! Betryggande att det finns nĂ„gon sorts intelligens i verkstaden.... Laddningen verkar f.ö. fungera đ Mvh PĂ€r 1 Quote
steel Posted November 18, 2018 Author Posted November 18, 2018 (edited) Hej, till slut lyckades det bli liv i elcrossen, tvÄ trÄdar i den medföljande kabelhÀrvan var omkastade. Tog nÄgra timmars felsökande innan det var utrett....  Mvh PÀr   Edited November 18, 2018 by steel 5 Quote
steel Posted November 19, 2018 Author Posted November 19, 2018 (edited) Hej, har fipplat med skÀrmar ikvÀll. SÄgat sönder nÄgra plasskÀrmar bak, alla kreationer har sett för dj...liga ut. Till slut fick det bli pappslöjd. TÀnkte först knÀcka nÄgot liknade enligt bilder i aluplÄt, men vurpar man och hamnar olyckligt kan man skÀra upp sig. FÄr göra en avgjutning i plast, kan dÄ Àven snitsa till det och göra den med bredare kanter och snyggare avslutning bak osv. Fram fick det bli en KTM skÀrm skÀnkt av en kompis. Mvh PÀr Edited November 19, 2018 by steel Kommatering 1 Quote
Christer J Posted November 20, 2018 Posted November 20, 2018 Jag vill se drev och kedja pĂ„ den dĂ€r istĂ€llet. SkĂ€rmar Ă€r smink đ 1 1 Quote
steel Posted November 20, 2018 Author Posted November 20, 2018 Christer, jag lÀmnade ivÀg drev till lokale svarvarn förra veckan och var dum nog att sÀga att det inte var brÄttom. Hur dum fÄr man vara ???? Mer smink... Gjorde en form till bakskÀrmen och plastade lite glasfiber. Ska bli spÀnnande om den slÀpper. Mvh PÀr Quote
steel Posted November 21, 2018 Author Posted November 21, 2018 Hej, bĂ€nde loss skĂ€rmen ur formen, ska nog anvĂ€nda slĂ€ppmedel nĂ€sta gĂ„ng. Kapade rent kanterna nĂ€r skĂ€rmen fortfarande satt fast, det var iofs praktiskt đ Och till min förvĂ„ning passade den ?? MĂ„ste dock förstĂ€rka nedre flĂ€rpen mot bakdĂ€mparen, mer plast. Kommer att fĂ€sta en gummiduk för att tĂ€ta mot baksvingen. Kommer inte med Version 3 av Elcross nu. Knuffat den Ă„t sidan. Hittade ett annat perfekt objekt för elektrifiering đ Har ju sĂ„lt ett projekt "Lamborghini " sĂ„ dĂ„ med all logik fĂ„r man köpa ett nytt đ TrĂ„d kommer... Mvh PĂ€r Quote
steel Posted November 23, 2018 Author Posted November 23, 2018 (edited) Hej, teaser pĂ„ senaste objektet đ Mvh PĂ€r Edited November 23, 2018 by steel Fel ord, jĂ€vla telefon. 1 Quote
LUPUS Posted November 23, 2018 Posted November 23, 2018 tesla motor i den !  det blir bra det Quote
steel Posted November 24, 2018 Author Posted November 24, 2018 (edited) đLUPUS, blir nog liiiite hĂ€ftigt ! Klar med bakskĂ€rmen. Skulle nog haft nĂ„n filler i botten innan vitlack, men men.....mycket som pockar pĂ„ uppmĂ€rksamheten i garaget nu đ VĂ€gde elcrossen som den stĂ„r nu och den vĂ€gde in pĂ„ 108 kg. En 2008 :a fossil Yamaha 250 YZF vĂ€ger 104 kg fulltankad.  Med Litiumjon batteripack i stĂ€llet för mina LiPo klĂ„r man det đ Mvh PĂ€r Edited November 24, 2018 by steel Glömde vĂ€gning 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.