Jump to content

Typ 9 lådan


jonas2307

Recommended Posts

Har sökt en del i forumet men hittar bara info om vad Sierra diffen klarar, inte typ 9 lådan.

Så, har någon info eller erfarenhet kring vad den klarar för effekter, vrid och varvtal?

Har kollat på de satser som bland andra Burtonpower säljer, dessa verkar ju vara rakskurna allihop.

Har någon lyssnat på en sådan låda, alltså låter det inte mycket om raka drev eller spelar det kanske ingen roll i en Seven?

Tittar efter adaptrar för att matcha den mot en Swift motor, men det verkar inte finnas några färdiga vad jag sett.

Någon som vet vem som kan tillverka?

Funderingar i alla evighet....

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag har "hört" att maxvrid rekommenderat på en standard Typ 9 är ca 250Nm eller så i en "Seven" (effekt är ju oväsentligt).

Det finns ju flera alternativ. Typ9an har ju ett borttagbar sprängkåpa: måtta av ytorna och ha "flänsar" tillverkade, sedan kapa till bitar och låta någon TIGa ihop åt en (allt i aluminium givetvis). Inte svårt, men lite krångligt eftersom de måste linjeras och vara plana (dvs. först måste du göra en jigg :) ).

Alternativt är att använda original spränkåpa och bara göra en adapterplatta mot motorn. Kräver också lite pill och finurlighet för att få till, samt att det linjeras ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Sen så håller de flesta växelådor för 'hur mycket som helst' om de är i bra skick, och utan glapp.

Framförallt glapp belastar lådorna hårt.

Finns det inget glapp överhuvudtaget måste man i princip 'vrida av' en axel, med glapp så kan man ju flytta omkring saker på andra sett.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, så om man har en väl servad och justerad typ 9 så kan man kanske belasta den med 320 Nm vid säg 5000 varv?

Det går säkert bra. Beror ju på hur pass försiktig man är och hur mkt "mekanisk empati" man har. Det går säkert att ha sönder lådan med bara 100Nm också om man verkligen vill. Jag skulle testa så och se. Går det sönder gör det det, och då går det att uppgradera.

Någon som har åsikter om rakskurna drev, ljud å sånt?

Åsikter, ja. :D Erfarenheter, nej. ;) de flesta som har erfarenhet dock, rekommenderar inte rakskuret för någon sorts aktivitet annat än 100% racing.

Link to comment
Share on other sites

Nja en "dogbox" har inte synkringar alls utan istället kraftiga kuggar (doggar) som hugger tag i "nästa" drev och bromsar/synkar detta när man växlar.

0943_7lo.jpg

Finns bättre förklarat på rejsa:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1123...ighlight=dogbox

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8889...ighlight=dogbox

Link to comment
Share on other sites

De dä kuggarna ser riktigt läckra ut, onekligen.

Men, en dogbox vill man väl inte ha för daglig körning va?

Kan tänka mig att bara tricket med raka kuggar är plågsamt ljudmässigt, men en dogbox går väl inte att växla så värst mjukt med?

Tack för all info, lutar åt att 9'an är en duglig låda, som för så många andra...

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Duglig ja, bra, nja...min är ganska "grinig" rent generellt och kräver fast hantering. T.ex. crunchar nästan alltid backen när man lägger i den och spakens läge för back eller ettan är svår för ibland får man i den ena eller den andra. Lite svårjobbad på det sättet. Annars funkar den väl bra för att ha kostat 1000kr på skroten (jag fick två st. på köpet...). Känslan i spaken är väsentligt sämre än i min 40.000 mils miata.

Dock finns ju alltid riktiga "short throw kits" att köpa av Quaife exempelvis. Så även sekvensiella kulisser (dock ej sekvensiellt invändigt).

Link to comment
Share on other sites

En dogbox måste växlas väldigt hårt och bestämt annars håller den inte. Som ni skrev tidigare så är det de små kuggarna på sidorna av drevet som ska kugga i nästa. Om man då fegar så får du samma fenomen som när du missar en växel på en vanlig låda. Du borstar tänderna på lådan. Är du bara snabb och bestämd så håller en dogbox rätt länge.

Rakskurna drev har du för att få mindre transmissionsförluster. Ett rakskuret drev rullar lättare än ett snedskuret.

Men generellt skulle jag vilja säga att rakskurna lådor och dogbox drev inte hör hemma på gata. Eller i alla fall så ska man inte börja med att sätta i det i sin bil om man inte bygger för ren racing. Att senare uppgradera en låda är ju inga konstigheter, det handlar ju bara om att byta drevsatser. Sen så ska jag ju ärligt säga att det är grym go känsla i en dogbox låda, bara slita till utan att koppla så är nästa växel i.....

Vill man ha en skön ford växellåda så ska man inte glömma bort den fyrväxlade låda som sitter i de gamla escorterna. Visst den är bara fyrväxlad. Men helt underbar att köra. Jag har ju även en escort -79 och goare växellåda har jag aldrig haft... bara att bestämmt säga till den att byta växel så knorrar den aldrig. Skön känsla i växelspaken med bra lägen. Kan rekomenderas.

För att korta slagen på en spak kan man göra som jag gjorde med min volvolåda. Ersätta kulan med en uniball, då kan du även ställa var du vill ha spaken i neutralläge genom att gänga in eller ur uniballen. Bifogar en bild:

IM001255.JPG

IM001257.JPG

Blev nästan lite för korta slag. Men det får utvärderas när bilen har körts lite... tajt känsla i spaken blev det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... så en dogboxlåda måste inte ha rakskurna drev utan kan ha vilket som ??? :unsure:

och man kan anävnda kopplingen om man vill förmodar jag.. hur beter sig lådan då ?? skrapar det fortfarande ??

Link to comment
Share on other sites

Hmm...  så en dogboxlåda måste inte ha rakskurna drev utan kan ha vilket som ??? :unsure:

och man kan anävnda kopplingen om man vill förmodar jag..  hur beter sig lådan då ??  skrapar det fortfarande ??

Det speciella med en dogboxlåda är sättet växlarna kopplas i och ur. Det görs med dom där doggarna som syndes på sidan av drevet på den tidigare bilden.

Då du inte har några syncringar måste du vara bestämd när växeln ska i eftersom det inte finns nån syncronisering som bromsar upp och syncar doggarna, de ska bara bestämt skickas i. Så du kan ju köra en dogboxlåda som vanligt med enda skillnaden att du ska vara bestämd med växelspaken.

Link to comment
Share on other sites

Har någon lyssnat på en sådan låda, alltså låter det inte mycket om raka drev eller spelar det kanske ingen roll i en Seven?

Hej Jonas

Jag har lyssnat en hel del på en typ 9 låda med rakskuren Quife drevsats i eftersom jag har en i min 7:a. Det tjuter ganska kraftigt på alla växlar utom 4:an som är 1:1 och det är synd att inte 5:an är direktväxel.Ska man åka längre sträckor så är det öronproppar och integralhjälm som gäller.Däremot är det bara skönsång (än så länge) när man drar genom växlarna och ljudet blandas med det från Dellorto 45:orna. Det fina är ju att det är lång 1:a och tätt mellan växlarna och det passar ju ihop med en trimmad sugmotor. Lite överdrivet till min lätt justerade B23:a men det får nog bli något mindre och mera lättvarvat i framtiden.

mvh X:et

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kör 254 (bromsat för länge sedan) - 300 ("känslan" säger minst 300) Nm genom en typ 9 i 1200-1300 kg Capri, har gjort så i rätt många år nu och stressat lådan med klistrad stripp, missade växlingar och för lite olja. Den håller, även om den låter lite illa nu.

Hållbarhetsmässigt behöver man ofta inte vara rädd för en typ 9 i Seven/Locost.

Fördelen med lådan är att den är billig, lättmekad, "lätt-quickshiftad" (ett måste...) och det är gott om drevsatser till sansade pengar. Dessutom rätt lång ingående axel vilket gör det hyfsat lätt att matcha mot andra motorer.

Känslan i lådan med quickshift tycker jag är helt okej, mekanisk och lite "taggig" men okej. Inte som de fina fyrväxlade lådorna (Escort & Taunus) dock...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

En lätt trimmad V8, 305?

Jag skulle inte sätta en typ 9 bakom en sådan. Kanske kanske en typ 9 från V6 men tveksamt. Det är trist att köra sönder och kanske behöva bygga om bilen för att få dit en ny låda. En V8 har ju mer lågvarvsvrid än min turbo-Pinto.

Sprängkåpa finns både i aluminium och gjutjärn.

Hellre i så fall en fyrväxlad Typ 5-låda från Granada 3.0 eller 2.8i, den är brutalt kraftig. Jag vet folk som använt den till 302:or i Capri.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan en kåpa och T5:an verkar inte vara så lätt att hitta.

Har sett nån på blocket och nitroz men inte så ofta. 6-8000:-

Tänkte att det kunde va kul med nån vanligare och lite mer locost. :515:

Link to comment
Share on other sites

har man inte råd skall man köpa dyrt... tror det var ``bostik´´ i bilsport som sa det på -80 talet.. han bytte växellådor på löpande band.. tills han grep djuuuupt i börsen och köpte en okrossbar låda..kommer nu inte i håg. vad lådan hette.. doug nasch eller nått :P jaja.. . men om du renoverar några/och eller byter så har du snart betalt 6 tusen kr.. och haft glädjen av att mecka oxå :blink:

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jo, så sant...

Det GÅR bara inte att hitta jätte bra och fina grejor till locost pris hela tiden.

En sådan sak som en bra inte allt för ovanlig eller udda växellåda är för eftertraktat

av för många för att finnas som budgetalternativ...

kostar det så smakar det... det är bara att hacka i sej.....

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att det kunde va kul med nån vanligare och lite mer locost. :515:

Ett riktigt lågbudget alternativ borde väl vara någon gammal Mercedes låda. Tex en gammal MB200 från sent 80-tal. Läste i någon biltidning att dessa lådor var "tämligen skottsäkra".

Nåja, hörde någon stans (detta bör givetvis kollas upp) att 200 har samma låda som sina större syskon, där toppmodellen 560 har en v8 på runt 300hkr 430Nm.

Då borde ju en låda från en 200 med 118 hkr borde ju vara ganska snällt körd. Vikt ?

Link to comment
Share on other sites

Jo, så sant...

Det GÅR bara inte att hitta jätte bra och fina grejor till locost pris hela tiden.

En sådan sak som en bra inte allt för ovanlig eller udda växellåda är för eftertraktat

av för många för att finnas som budgetalternativ...

kostar det så smakar det... det är bara att hacka i sej.....

Jag VET!

Men, fan. Jag ska ju bara "finåka" och sitta och "glysa" med nåt snyggt bredvid! (sambon hatar redan bilen så jag får väl sminka upp polarn :prop: )

SEN när jag vinner på travet DÅ DJÄVLAR, då slänger jag ut ballasten och i med nåt djävulskt i motorrummet, men det är då det!

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Har sett att de flesta sätter en adapterplatta på motorn, men borde man inte kunna ha en platta mellan kåpan och lådan? Eller om man har tur :wacko: så kanske man bara kan flytta bulthålen och svarva en distansring till axelhålet eller är jag ute och cyklar nu???

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det kan visst gå. Det gäller bara att lådan har tillräckligt lång ingående axel för att den ska räcka fram till stödlagret i veven och lamellen. I vissa fall kan man krympa på en förlängning på axeln eller använda ett längre stödlager i veven också.

En av anledningarna till att man gärna använder typ 9 från V6 för att konvertera till andra motorer är just att den lådan har lång ingående axel, alltså ganska lätt att få plats med en annan sprängkåpa plus adapterplatta.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustav.

Då lutar det nog mot att jag testar med en typ9 från en V6:a till min 305:a.

Får väl pröva att flytta momentkurvan lite uppåt i registret och kanske hitta ett lamellcentrum med bra dämpfjädrar och hoppas att det håller.

Vilka modeller satt just den lådan i och vad är skillnaden mot en "2liters" låda?

Link to comment
Share on other sites

Alla V6 med typ 9 (dvs Granada 2.8i med femväxlad låda samt Sierra och Scorpio 2.8i).

Längre ingående axel som sagt, samt annan stegning är det som skiljer.

Även Sierra diesel (till 1988 i alla fall) hade låda med "lång" ingående axel. Den brukar dock ha ännu löjligare utväxling på ettan (riktig traktorväxel) så den bör man nog undvika.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Rakskurna drev har du för att få mindre transmissionsförluster. Ett rakskuret drev rullar lättare än ett snedskuret.

Är det inte mycket för bättre hållbarhet också? De snedskurna dreven vill trycka isär lådan. Jag vill minnas att det är problemet med gamla Saab 900-lådor; de spricker. Eller har jag missuppfattat detta?

MikaelTH: Jepp, Doug Nash hette lådan Bostic hade i Whiplash-Camaron. En sånhär, tror jag. Bara att slå till! ;)

Annars är Getrag fina grejor också, dock brukar de inte ha lös sprängkåpa.

Link to comment
Share on other sites

sneda är de på de flesta lådor. det låter mindre och har större anliggning och ett mindre friktionsslitage men som du säger pressar på gavlarna vid höga belastningar.

Link to comment
Share on other sites

Tjatar på lite om T9 lådan från V6:orna.

Nån som vet hur mycket längre axeln är och hur mycket mer dom pallar?

Vad är det som går först och finns det nåt som kan förstärkas på ett enkelt sätt? Typ lager eller nån speciellt skör axel el. liknande, alltså inte hela drevsatser m.m.

Vet att det kanske är dumsnålt men har gått igång lite på att få ihop en Cobra med Sierradelar utom just motorn då! Siktar fortfarande på ett billigt och LÄTT fordon (850kg?) Motorn är orginal 305 förutom headers, hemmaportade orginaltoppar och insug och en lätt trimkam (204/214 grader) Om jag förstått det rätt så bör lådan vara svagaste länken i kedjan.

Vad tror ni, bör jag tänka om eller?

Härligt hedniskt att korsa en Cheva med vanliga Ford Sierra-delar. :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Minns jag rätt är det cirka 1" eller 25 mm som skiljer - men det är inte exakt utan taget från minnet.

Hur mycket mer de håller för kan man diskutera, en sen V6-låda med större lager för bottenstocken är betydligt kraftigare men om det innebär att den klarar 290, 320 eller 400 Nm vet jag inte och det beror också på körstil och annat. Min "gamla" V6-låda (litet lager) har inte rasat bakom min motor som för länge sedan bromsades till 254 Nm - de senaste åren bör det har varit minst 290 Nm.

Men förutom styrkan har V6-lådan en högre etta och ska du åka V8 är den nästan ett krav, speciellt om du har en Sierradiff med 3.62 i bakaxeln.

Ska man förstärka lådan enkelt så är det ett kraftigare lock som gäller, det finns aluminiumlock att köpa men man kan ju förstås försöka bygga ett eget också. Efter det så är det i praktiken hela drevsatser som gäller.

Visst kan det vara värt att testa men skaffa gärna en extra låda direkt...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Rakskuret...

Jag har nu kört en halv sommar med en rakskuren typ-9 i min westfield.

Visst, det hörs ett ljud från växellådan, helt klart.

Men långt ifrån lika hemskt som det blir i en rallybil, antagligen för att det är en stor tom plåtkaross som allt fortplantas i..

I en öppen liten seven med miljoner andra störande ljud tänker man inte så mycket på lådan.

Jag skulle aldrig vilja byta bort min låda mot en tystare iaf!

Utväxlingarna i den här lådan är så underbara så man vill bara växla hela tiden :)

Känns som att man tappar halva prestandan med en orginallåda nu när man har kört såhär ett tag!

Välkommen till Umeå / Åmsele SS för provlyssning sommaren -07!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kom på att jag har en -88:ans 245 GLT Kombi på gården. Ej turbo

Kan inget om dom men nån av er kanske vet vad det sitter för låda i dom och vad dom tål?

Har för mej att jag hört om folk som kört med Volvolådor bakom V8:or.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...