Jump to content

dutch

Forumdeltagare
  • Posts

    11
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Fuchs billiga? Din kompis har nog en bank diriktörs budget. Marknads värdet är idag på Fuchs 15x6 ca 2 500 st om de är renoveringsbara (Glasbläster mindre riktning samt lack) Magnesium varianten över 10 000kr om man inte hamnar i en budgivning med en tysk..... "Bästa" Porsche fälgen är annars Cockie cutters / Hackmesser / ATS m.a.p. vikt och styrka satt oftas orginal på tidiga 944 vissa 924, 924 4-bult. På 944 vanigast i set med 2st 15x6 2st 15x7 ett set värde ca 2000kr Borde väl gå att hitta med tiden 14" BBS splitfälg från någon gömd hottad 70 / 80-tals Golf även om tyskarna har gett dessa kultstatus och därmed att priserna kommer att skjuta uppåt. lycka till
  2. Så jag ser det är att det blir starkare. P.g.a. moment armen blir kortare, (den i bilens sid linje) Fast det gäller att ha tillräkligt med gänga kvar.
  3. Jag köpte tre billiga 2 hkr ca 200l/min och kör dem parallelt på var sin fas 2000kr för 6 hkr drygt 600l/min pajjar en köper jag en ny. Räcker långt för mig
  4. Nästan alla dieslar har en vacumpump på baksidan av generatorn. Fast behövs bromsservo? porsche (911) fick det inte förrän -74 och då var vikten uppe i över 1200kg.
  5. Skruvade lite med bak bromsarna på som broms Nissan Patrol, Slog mig att lastkännar ventilen enkelt borde gå att bygga om till bromsvåg, förutsatt att man har överdimensionerat bakre bromoken. Armen som känner av lasten har ett slag på ca 20mm och går lätt borde gå att operera med en schokewire. dessa last ventiler finns på alla kraftiga fordon så det torde vara god tillgänglighet.
  6. dutch

    Lower locost

    Hör kanske inte hemma här men... Har en Krockad Isuzu Trooper med rostig kaross, fubderar på att riva av karossen och bygga en Hummer militär inspererad. Har lite svårt att förstå SFRO & Vägverkets definitioner. " Bil med ram byte kaross (annan) ändrat fordon. Alstå kan jag smida ihop en egen kaross och endast reg. besiktiga?? Om jag även kortar ramen (mellan axlarna) är det också ändrat fordon?? Kanske inte det sportigaste men billigt! Fast blir nog vass på vintern med 110 hkr diesel 4x4 & 800kg
  7. dutch

    Svetsning

    Radigrafisk provning: Röntgen provning sker genom att "belyser" objektet med röntgen strålning och har en film på baksidan, matrialet dämpar strålningen och man får olika svärtning på filmen. Så för att se en spricka måste den gå i linje med strålningen för att dyka upp som ett svart streck på filmen. Det är även viktigt att filmen ligger nära (an mot) det man provar annars så får man distortion och en suddig bild. Vilket blir svårt att uppnå när man svetsar ihop två profiler. Det skulle även bli en hel del skuggningar som blir svåra att tyda. De defekter som man kan förväntas hitta är porer och wolfram från TIG elektroden om den har doppats. Om jag inte missminner mig så hade Porsche ett system där man trycksatte ramarna till sina 917 och hade en tryckmätare i cupen. Inget tryck = sprucken ram = gå i depå ursäkta de hårda orden tidigare.
  8. dutch

    Svetsning

    En ram byggs upp via en djävla massa kälfogar. kälfogar är en styggelse. p.g.a. Blunt toe, d.v.s. att svetsgodset bara lägger sig på ytan utan riktig metallisk bindning men kan vara så tätt att det inte suger ens penetrant. Gissa vad som är risken när man MIG/MAG svetsar, då smält material slängs mot fogen och man hoppas att det smälter ihop. När man TIG (eller gas-) svetsar så skapar man en smälta och tillför tillsatsen i smältan. Detta var vad som fick Plattformen Alexander Själland att brista för att senare tippa. Blunt Toes är en av anledningarna att kälfogar mer eller minrdre är förbjudna i Flygindustrin. Röntga kälfog? vad hoppas man kunna se då? Vid TIG svetsning tillförs ca &ggr mer energi än vid MIG svetsning Visst det slår sig mer men det kan antas att inträngningen blir bättre. Den dagen jag börjar bygga så blir det TIG eller Hårdlödning. Får ta och torka upp kaffet jag spillde när jag läste röntgen och kälfog i samma mening. Lycka till med er svetsning och satsa på ett så bra verk som möjligt och bry er inte om flashiga material kalldraget och dyligt. de påverkas bara mer negativt av svetsningen. -Bosse
  9. Jag tror att Dogbox är benämning för de lådor som har färre men kraftigare "koggar" / "klor" i sync ringarna så att de skall tåla att växla utan koppling. Vore trevligt om någon kan bekräfta detta.
  10. Beta bort galvet med lite saltsyra, går på några sekunder tills det slutar fräsa/bubbla. Var noga och skölj med vatten efter och olja in efter svetsningen. Har alltid en liten plastbuk med ett bra lock (tupperware) med saltsyra för att etsa galvade saker som skall svetsas. tänk bara på att vara noga med att syran inte skall stå utan lock för då rostar allt i dess närhet. Samt ha några hinkar med vatten för att skölja detaljerna i alternativt dig själv om du råkar spilla liter.
  11. dutch

    Rostfritt

    Vad det gäller svetsning av rostfritt så är lungt så länge man håller sig till de Austenitiska, typ 18/8. Billigare rost fria, martensitiska och ferritiska har oftast bättre matrial data. Men kräver med några få undantag att de avspänning glödgas eller normaliseras för att inte matrial data går förlorad vid svetsningen. Att rostfritt skulle spricka gäller främst avgas system som är gjorda i ferritiska rostfria stål typ 18Cr 4Ni. Almänt vad det gäller svetsning av vanligt stål desto "finare" stål desto Sprödare Värmepåverkad zon "HAZ" så så länge man ej har möjlighet att värmebahandla ram eller länkarmar så blir det bara sämre desto finare matrial man har. Så min rekomendation är att köpa billigt matrial men en så bra svets och tillsatsmatrial som möjligt. för allting blir bara sämre av att svetsas. det gäller bara att minimera hur mycket sämre.
×
×
  • Create New...