swedishGT40 Posted August 30, 2021 Author Share Posted August 30, 2021 (edited) 10 timmar sedan, Arto sade: Eloxering är överlägset på alu, ger paneler som som är korrosions och reptåliga men dom behöver passas till och göras färdiga innan ytbehandling. Tycker även att helt obehandlat funkar kanon. Tack Arto, får kika på det. Ska jag köra vattentransfer så ska det även i det fallet göras helt klara paneler innan dom kan behandlas. Idag fixade jag lite med plåtar i främre hjulhuset. Undre nivån på plats tillfälligt, och övre nivån är nästa steg. Blir som små huvor i plåt runt infästningarna till undre bärarmarna, men inåt. Edited August 30, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 31, 2021 Author Share Posted August 31, 2021 Har en fråga till er som gjort klart med panelerna. Har ni dubbelskinnat de mesta paneler? Dvs. lagt panel på utsida och insida av ramen. Blir det inte burkigt? Och hur motverka "trumman" man indirekt bygger? Där jag redan nu kan säga att jag önskar snygg insida är främre och bakre motorrum samt delar av kupén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 1, 2021 Author Share Posted September 1, 2021 Har ytterligare en fundering. Har sett att vissa som bygger (iaf utomlands) lägger in dynamat i kupén. Är det verkligen nödvändigt om man ser till o lägga skyddande material i hjulhusen för att slippa ha sönder glasfibern/få bort det värsta knattret? Känns som att motorn lär bröla på så bra iaf så några m² med dynamat gör liten skillnad, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 1, 2021 Author Share Posted September 1, 2021 Bjuder på en bild av en boxad infästning till undre bärarmen. Undrar om det blir rätt o låta bultförbandet klämma genom en tunn aluplåt, eller om man ska fräsa rent runt infästningen kanske🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 2, 2021 Author Share Posted September 2, 2021 Övre plåten klar i hjulhuset, tre mindre kvar bak mot tankrören, sen är ett hjulhus klart. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 6, 2021 Author Share Posted September 6, 2021 (edited) Har ett bekymmer jag dragit mig länge för att fixa med sparklådorna. Men nu måste jag ordna det innan jag skär ut täckplåten framtill för lådorna, då formen blir fel annars. Problemet är enligt bild, dvs. att kanten på sparklådorna har fel vinkel och vill inte ligga plant mot ramen. Funderade på att skära halvvägs igenom kanten på glasfibern(vid pilen) för att kunna vinkla om dem och sen förstärka igen, men är rädd för att det kan innebära att det ger hållbarhetsproblem. Har skurit upp kanten enligt gröna strecken för att kunna knuffa till sparklådan lite i kurvningen och ge rätt profil, men behöver även lösa överkant utan att försvaga så att risken blir att det spricker framgent. Tips någon? Edited September 6, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 7, 2021 Author Share Posted September 7, 2021 Har nitat hjulhuset nu, återstår att boxa vid 2st fästen innan det är helt klart. Om jag gör finsida sen så blir det på ett lager inuti chassiet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 7, 2021 Share Posted September 7, 2021 Trevligt stadium i bygget ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 7, 2021 Author Share Posted September 7, 2021 2 timmar sedan, heralue sade: Trevligt stadium i bygget ! Om det inte vore för beslutsångesten för utseende i motorrummen och kupén så 🤣 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 9, 2021 Author Share Posted September 9, 2021 Andra sidan snart klar också. Det går MYCKET fortare när man kan återanvända mallarna 😁 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 12, 2021 Author Share Posted September 12, 2021 Mycket jobb med annat i helgen, men han med en kort visit i garaget iaf. Vart 3st nya pappmallar 🤣 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 14, 2021 Author Share Posted September 14, 2021 Och utbytt mot riktiga plåtar. Håltagning pågår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 14, 2021 Share Posted September 14, 2021 Fan va fint det blir! Längtar tills jag är i det stadiet av mitt bygge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 19, 2021 Author Share Posted September 19, 2021 Segt var de här, men nu är det nitat o limmat iaf. Börjar bränna på i nitaskarna dock, hur många använde ni andra till era GT40 byggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Vad använde du för papp för att göra mallarna? Mjölkpapp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 8 timmar sedan, dmc12Hank sade: Vad använde du för papp för att göra mallarna? Mjölkpapp? Yes, bästa pris för oplastad mjölkpapp hittade jag på k-rauta. Väldigt smidigt att göra mallar i, och ritar du med bläckpenna vart du ska bocka så blir pappen som intryckt i bläckspåret och därmed bockar du för hand perfekt längs med markeringen i mallarna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 Hände inte så mycket i garaget idag i form av paneler eller mallar, utan spenderade lite tid med o klura hur jag vill lägga resterande paneler. Enda jag inte vet hur jag vill ha det är framåt i kupén under instrumentpanelen och fotutrymmet. Har ni tips eller bilder på hur ni andra gjort i dom områdena, så man kan få inspiration? Vart städ o lite montage istället innan jag släckte lyset. (Beställt 1000 nitar till också) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Yes, bästa pris för oplastad mjölkpapp hittade jag på k-rauta. Väldigt smidigt att göra mallar i, och ritar du med bläckpenna vart du ska bocka så blir pappen som intryckt i bläckspåret och därmed bockar du för hand perfekt längs med markeringen i mallarna.Perfekt. Ska inhandlas. Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 21, 2021 Author Share Posted September 21, 2021 12 timmar sedan, dmc12Hank sade: Perfekt. Ska inhandlas. Tack. Just ja, kan tillägga att ett större arbetsbord och plats för att rulla ut rullen på bord är nästan ett måste. Oerhört knöligt o försöka rita o klippa ut på stående rulle 🤣 Samma bord kan du köra för att hantera aluplåten på iaf. Finns billiga klappbord på jem o fix, men dom är på gränsen att hålla ihop, riktigt undermåliga tyvärr. Blir ett "köp o släng" objekt av bordet, hiva i bingen efter bygget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 21, 2021 Author Share Posted September 21, 2021 Återgått till mallar igen, ska ta mig an torpedväggen tänkte jag 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 22, 2021 Author Share Posted September 22, 2021 Funderar på om man vill ha serviceluckorna på sidan om stora luckan. Står o gör mallen nu och måste bestämma mig 🤔 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 23, 2021 Author Share Posted September 23, 2021 Haha! Man märker när folk inte läser texten utan bara ser en snygg bild o klickar "like" 🤣 Hade kunnat skriva att tomten är gröt och detta är hans släde, ingen hade troligen reagerat. Det är alltså INTE min bil på bilden, det är troligen en SGT baserat på tunneln. Ville visa en visuell bild på hur jag menade med serviceluckorna som jag försöker bestämma behovet utav innan jag skär ut plåten. Men ändå kul att ni gillar det med 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 23, 2021 Share Posted September 23, 2021 Med ett sånt tempo du har så blir man väl inte förvånad 😉 och sen framgick det inte riktigt att det inte var din "släde" 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 23, 2021 Author Share Posted September 23, 2021 (edited) 4 timmar sedan, Jocke4U sade: Med ett sånt tempo du har så blir man väl inte förvånad 😉 och sen framgick det inte riktigt att det inte var din "släde" 😄 Äsch då, borde kunna gå snabbare. Försöker hinna med annat också ju 😄 Dock får man erkänna att det löper på snabbare med plåtarna än jag planerat. Trodde jag skulle hålla på större delen av vintern med den delen o sen fokusera tiden till nästa års vinter med o få alla system på plats för att driftsätta o göra bilen redo för våren 2023 och slutbesiktning. Idag mallade jag klart vänster sida av torpedväggen. Nästan alla plåtar på plats, tog slut på spillbitar, annars hade sista suttit där också. Andra sidans ytterkant mot spindeln var inte exakt lika(ingen överraskning där inte) så får göra en högermall där tyvärr. Edited September 23, 2021 by swedishGT40 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted September 24, 2021 Share Posted September 24, 2021 On 2021-09-23 at 07:09, swedishGT40 sade: Haha! Man märker när folk inte läser texten utan bara ser en snygg bild o klickar "like" 🤣 Hade kunnat skriva att tomten är gröt och detta är hans släde, ingen hade troligen reagerat. Det är alltså INTE min bil på bilden, det är troligen en SGT baserat på tunneln. Ville visa en visuell bild på hur jag menade med serviceluckorna som jag försöker bestämma behovet utav innan jag skär ut plåten. Men ändå kul att ni gillar det med 😁 🙂 Själv tänkte jag mest tummen upp till att det var en bra idé med extra luckor. Man kan aldrig ha för många luckor när det skall meckas. Det är sedan gammalt.... 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 24, 2021 Author Share Posted September 24, 2021 41 minuter sedan, fege sade: 🙂 Själv tänkte jag mest tummen upp till att det var en bra idé med extra luckor. Man kan aldrig ha för många luckor när det skall meckas. Det är sedan gammalt.... 😁 Och jag är gammal, alltså måste jag ha alla luckor som går då 🤣 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 24, 2021 Author Share Posted September 24, 2021 Dito andra sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 26, 2021 Author Share Posted September 26, 2021 (edited) Torpedväggen börjar ta sig. Återstår fönsterplåten nu o malla fram o skära ut. Körde min nya maskin för första gången idag, de gick, men kanske inte vart riktigt 100%. Tur att de ska kläs med matta sen 😆 EDIT: Det vart alla tänkbara luckor som gick att frambringa, detta för att Fege anser mig vara sen gammalt 😉 haha. Edited September 27, 2021 by swedishGT40 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 27, 2021 Author Share Posted September 27, 2021 Vad gör man inte för att roa sig när man inte kommer åt o markera inre takprofilen på pappersmall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 28, 2021 Author Share Posted September 28, 2021 Punktgraf översätts till en profil som sen ska provas och därefter skäras ut i plåt. Det tar tiiiiid med alla mätningar... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 28, 2021 Share Posted September 28, 2021 Dom fina falsade hålen där luckorna ska sitta. Har du falsat dom med den blå falsmaskinen. Eller hur har du gjort dom?Det är dom här jag menar på bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 28, 2021 Author Share Posted September 28, 2021 8 minuter sedan, dmc12Hank sade: Dom fina falsade hålen där luckorna ska sitta. Har du falsat dom med den blå falsmaskinen. Eller hur har du gjort dom? Det är dom här jag menar på bilden. Yes, dom är gjorda med sick/fals maskinen. Köpte billigaste jag hittade, lär duga till aluminiumplåt iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 28, 2021 Share Posted September 28, 2021 Var köpte du den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 29, 2021 Author Share Posted September 29, 2021 8 timmar sedan, dmc12Hank sade: Var köpte du den? https://www.amazon.se/rullformare-böjningsmaskin-rullverktyg-fordonsgolvbadkar-bagagerumsmattor/dp/B09BKY5HQ6/ref=asc_df_B09BKY5HQ6/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476521031279&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=2848200226572782585&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012633&hvtargid=pla-1406455907427&psc=1 Hade velat haft ämnen till den också så jag kan göra 1" breda "beads", men dom kostade lika mycket som halva maskinen (totalt ologiskt) Så ska väl prova o svarva egna i nå spillbitar 355 rundstång istället så får vi se hur det går. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted September 29, 2021 Share Posted September 29, 2021 Bra pris! Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 30, 2021 Author Share Posted September 30, 2021 Profilmallen klar och plåt utskuren. Ska snygga till och montera i nästa steg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 1, 2021 Author Share Posted October 1, 2021 Är det jag som är knäpp, eller vore dessa "dämpare" klockrena på en GT40 för att efterlikna originalen men modernare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 1, 2021 Share Posted October 1, 2021 3 timmar sedan, swedishGT40 sade: Är det jag som är knäpp, eller vore dessa "dämpare" klockrena på en GT40 för att efterlikna originalen men modernare? Vi kör gruppbeställning ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 2, 2021 Author Share Posted October 2, 2021 Torpedväggen nu klar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 3, 2021 Author Share Posted October 3, 2021 Börjat förbereda kylaren för dual pass utförande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 4, 2021 Author Share Posted October 4, 2021 (edited) Inpassning kylare pågår, blir tre etapper. 1. Punkta gavlar. 2. Punkta infästningar. 3. Helsvetsa. Tänkte jag skulle panela enligt bifogad bild, detta för att efterlikna originalet samt täcka in motorrummet mer. Har påbörjat mallandet. Kompletterar med en bild på pågående mallningsarbete, lagom segt, men ett måste då man inte är plåtguru 😅 Edited October 4, 2021 by swedishGT40 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 5, 2021 Author Share Posted October 5, 2021 Kylaren vart punktad idag, så jag kan fortskrida lite på den delen när gummibussningarna kommer. Vart lite mer mallande och hämtade upp mina utskurna momentbrickor för drivknutarna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 6, 2021 Author Share Posted October 6, 2021 Börjat med några av plåtarna bak. Anpassning för lite broms/kopplingsrör genomförs löpande. Ingen av dessa nitas nu, utan nitas först efter alla tänkbara hål har tagits då dem ska lackas svarta innan slutgiltigt montage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 6, 2021 Share Posted October 6, 2021 Jag hänger kvar vid dina fina luckor. Hur fäster du luckorna sen. Nån smart mutterinsats eller plåtskruv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 6, 2021 Author Share Posted October 6, 2021 4 minuter sedan, dmc12Hank sade: Jag hänger kvar vid dina fina luckor. Hur fäster du luckorna sen. Nån smart mutterinsats eller plåtskruv? Nitmutter i alu med räfflad baksida så dom förhoppningsvis inte ska rotera om det vill sig. Vägrar använda plåtskruv då repeterbarheten i dem är dålig och risk att det vibrerar loss. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted October 6, 2021 Share Posted October 6, 2021 Nitmutter i alu med räfflad baksida så dom förhoppningsvis inte ska rotera om det vill sig. Vägrar använda plåtskruv då repeterbarheten i dem är dålig och risk att det vibrerar loss.Tack för snabbt svar. Då kommer den klassiska följdfrågan. Var hittar man såna nitmuttrar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 7, 2021 Author Share Posted October 7, 2021 (edited) 7 timmar sedan, dmc12Hank sade: Tack för snabbt svar. Då kommer den klassiska följdfrågan. Var hittar man såna nitmuttrar? Har köp från Marifix när det vart små volymer, och direkt från Goebel när det vart hela förpackningar. Frakten går på lite från Goebel i tyskland, men köper du två kartonger så tjänar man på det redan där då priset per mutter är så mycket lägre. Även blindnitar köpte jag därifrån sist. Gastät nit t.ex. för panela en tät kupé https://www.goebel-shop.com/en/special-rivets/a-429 Eller nitmutter t.ex. för att fästa försänkt i ramen eller med standardskalle i panelen https://www.goebel-shop.com/en/blind-rivet-nuts (Du kan ändra valutan uppe i listen, det skickas från tyskland, så inga extra moms eller tullpåslag) Edited October 7, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 7, 2021 Author Share Posted October 7, 2021 (edited) Lägger upp frågan här i tråden, jag är ute efter en spillbit 60mm rundstång. Skall svarva till som profil till sick o falsmaskinen jag har för att kunna rilla 1" breda ränder i sparklådeplåtarna. Någon som har enklare konstruktionsstål minst 60mm diameter liggandes inom västmanland? Har löst leveransfrågan, så bortse från ovan. Edited October 7, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted October 7, 2021 Share Posted October 7, 2021 On 2021-09-29 at 06:51, swedishGT40 sade: https://www.amazon.se/rullformare-böjningsmaskin-rullverktyg-fordonsgolvbadkar-bagagerumsmattor/dp/B09BKY5HQ6/ref=asc_df_B09BKY5HQ6/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476521031279&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=2848200226572782585&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012633&hvtargid=pla-1406455907427&psc=1 Hade velat haft ämnen till den också så jag kan göra 1" breda "beads", men dom kostade lika mycket som halva maskinen (totalt ologiskt) Så ska väl prova o svarva egna i nå spillbitar 355 rundstång istället så får vi se hur det går. Fungerar den vettigt? Vilken diameter har rullarna? Behöver göra beads på ett 2" alurör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted October 7, 2021 Share Posted October 7, 2021 4 timmar sedan, ulwe sade: Fungerar den vettigt? Vilken diameter har rullarna? Behöver göra beads på ett 2" alurör. Kapar tråden , Ulf är det på ett befintligt rör du behöver det på annars kan jag fixa "sicka" (bead) på ett rakt åt dig så slipper du köpa maskin för endast det ändamålet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts