GT40 Posted May 25, 2015 Author Share Posted May 25, 2015 Någon som kan lägga ut en bild på huvlåsen monterade? Ska haken eller excenterlåset sitta i chassit? 😊 /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Mackan wrote: Någon som kan lägga ut en bild på huvlåsen monterade? Ska haken eller excenterlåset sitta i chassit? 😊 /M Skulle sätta haken i chassit och låta excentern följa med huven //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 Någon som kan lägga ut en bild på huvlåsen monterade? Ska haken eller excenterlåset sitta i chassit? 😊 /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Ett exempel http://www.gt40s.com/forum/gt40-build-logs/35785-need-help-installing-hartwell-style-latches.html#post353950 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted August 7, 2015 Author Share Posted August 7, 2015 Mina Simcalyktor fick sig en omgång. Rostlagning, gummiuppfrächning och lite färg. Gummit var stenhårt efter x antal år på bilen ståendes utomhus... Provade tricket med glycerol och T-röd, funkade hur bra som helst! Kan varmt rekomenderas. Gjorde ett bad med blandningen 50/50 och maserade gummit som mjuknade upp och återfick sin färg, yttre tätningen behövde dock ligga över natten för att mjukna 🙂 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Vart riktigt bra där. Ser "flång" nytt ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Fint ! Bra tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Klockrent tips Mackan 😉 Ser ju nytt ut 😃 Kör hårt /Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted August 13, 2015 Author Share Posted August 13, 2015 Slösurfade och hittade denna youtubevideo http://youtu.be/uOSvoVl42C0 Kul video som visar hur det borde vara när man köper ett kit. Gubbrackarn sätter ihop en gt40 från Southern GT på ett nafs, två år! Åsså surfade jag ett tag till å hittade Grantinges videos, jag säger bara:Världsklass!!! 🙂 http://youtu.be/oAsMsZZgDXM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Tack så mycket Markus! Jag tänkte dela med mig av allt slit man lägger ner men också ge några tips & tricks för att undvika de misstag jag har gjort. Det blir väl några filmer till innan den är färdig 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 Smetar på med plasten. Har justerat snart alla plastbitar och börjar se ljuset i grovjusteringen. Har bara plastat grejer i form förut så jag behöver tips här, som t.ex. Huven nedan där jag flyttat torkarpositionen (högerstyrd kaross) Jag har i detta läge slipat ner plasten på undersidan huven så att den är tunn i skarven mellan delarna och sedan plastat ihop bitarna. Måste jag göra samma sak på ovansidan? Eller räcker det med glasfiberspackel? /Mackan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Hej Markus, Jag gör alltid en avfasning på ovansidan innan jag spacklar med glasfiber spackel. Man vill inte riskera att få en spricka efter lackering 😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 Grantinge wrote: Hej Markus, Jag gör alltid en avfasning på ovansidan innan jag spacklar med glasfiber spackel. Man vill inte riskera att få en spricka efter lackering 😊 Ok, så det behövs ingen plyester och glasfiber under glasfiberspacklet på ovansidan om jag förstår rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Hallå Mackan Jag har hört mig fram och fått tips av en lokal plast guru jag rekommenderar att göra lika dant på båda sidor lite mindre yta på ovansidan bara och att plasta gör man det så blir det ingen försvagning alls, eller alternativ är att lägga plastic padding glasfiberspackel på ovansidan. så har jag gjort/Gör just nu på vissa ställen 😉 Plastick fantasticko MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Bör vara plast på båda sidorna och de ska gärna mötas så mycket som möjligt. Om man gör en sida i taget så har man chans att slipa ut andra sidan för att få en jämn yta utan kanter att plasta mot. Ett sätt är också att lägga remsor av fiber igenom och upp på motsatta sidan så det inte blir bara plasten som ska stå för styrkan. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted November 19, 2015 Author Share Posted November 19, 2015 Lite plastningstips. Gjorde gjutpluggar till luftkanalerna av markisolering, sån där med extra hög densitet för hög last. Funkade bra, lätt att forma med 120 sandpapper. Ett måste är att skydda isoleringen med något annars smälter den!, jag provade packtejp som faktiskt tål polyester (tack för tipset Krister). Jag använde en riktigt tunn tejp så den skrumpnade lite och det blev en lite skrovlig yta. En lärdom till nästa gång, använd tjockare tejp alt. Dubbla lager tejp. Här kommer lite bilder och steg för steg. Grovinpassade hela biten i utrymmet Markerade gavlarna Grovkapade med fin såg Slipade till pluggen Tejpad Gelcoat Plasta Färdig Provmontering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Det var en lektion som inte går av för hackor. Går det att vända och använda på andra sidan eller får du göra en ny? mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted November 20, 2015 Author Share Posted November 20, 2015 brajon wrote: Det var en lektion som inte går av för hackor. Går det att vända och använda på andra sidan eller får du göra en ny? mvh Örjan Nej det funkar tyvärr inte, man måste göra två. Plastade dit dom igår, passformen blev riktigt bra 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Snyggt jobbat Markus!! Vi är några stycken nu som är inne i polyester och glasfiber spackel fasen 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Snyggt jobbat Markus God jul och gott nytt GT40 år 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted December 31, 2015 Author Share Posted December 31, 2015 Gott nytt år alla byggare och forumbesökare! Nytt år, nya byggtimmar 🙂 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 Lite skralt med uppdateringar just nu, inte så kul att visa bilder på glasfiber och plastning varje gång. Men... Emellan varven har jag ägnat mig åt att lära mig CAD, tack vare mina vänner Peter och Micke så har det gått ganska bra på slutet. Knåpade ihop en kylarbeklädnad/fläktkåpa 😃 Ganska kul detta, men man glömmer fort bort att delarna ska tillverkas i verkligheten också 😃 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted March 7, 2016 Author Share Posted March 7, 2016 Hej! Undrar om någon kan hjälpa mig med några mått på insug med spjällhus och trattar? Jag har jäkligt trångt mellan motorn och bakrutan... Skulle vilja gardera mig att ett insug med separata spjällhus ryms innan jag går vidare. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Hoppas denna hjälper! Det kit jag köpte var det väldigt höga trattar till så jag får nog leta efter annat! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Tjena, här konmer et par bilder med mått. Jag har god marginal till bakrutan typ 4-5cm som närmast Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Henrik wrote: Tjena, här konmer et par bilder med mått. Jag har god marginal till bakrutan typ 4-5cm som närmast Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted March 7, 2016 Author Share Posted March 7, 2016 Tackar för måtten, verkar gå in om man kör korta trattar 😃 bara att ånga vidare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted March 14, 2016 Author Share Posted March 14, 2016 Detta kan kanske spara några gråa hår och timmar för någon annan. Parade ihop Lucas 35927 switchen med en torkarmotor från Citroen ZX. Fick dock byta axeln som torkararmen sitter på för att nå upp genom karossen... Blev meckigt men verkar funka bra. Två hastigheter och parkeringsläge. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 Eller så had du kunnat läsa här😄😄😄 http://gt40.forum24.se/gt40-about112.html Gott att du fått det funka👍👍👍 Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted March 18, 2016 Author Share Posted March 18, 2016 Jobbar med chassit just nu. Innerskärmar fram, fästen till värmepaket och diverse som inte blivit gjort tidigare. Hoppas kunna lämna till pulverlack inom några veckor om ivern sitter i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Kommer bli fint det där Mackan , häng i bara !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 3, 2016 Author Share Posted May 3, 2016 chassit klart sånär som på helsvetsning av de sista detaljerna och slipning. Siktar på det under denna långhelg, sedan är det pulverlacken som väntar. Fästdetaljer (många delar blir det) och hjulupphängning klara och ska sprutmålas Återkommer med resultat 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Långt gånget nu Markus Sen slutmontering mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Härlig känsla att få hem de målade grejerna. Pulverlack täcker mycket skavanker, bra för en hobbysvetsare 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted June 1, 2016 Share Posted June 1, 2016 Snyggt jobbat Mackan , blir ju hur snygg och bra som helst !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 Mycket vackert mackan! /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 3, 2016 Share Posted June 3, 2016 Snyggt - en riktig milestone!!! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Härligt ! Då är det knappt resten kvar 🏁🏁🏁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Tackar för alla glada tillrop 🙂 Gnetar på med att rita täckplåtar, ganska nice att meka utan att meka... Tog ett par öl samtidigt ikväll, gott men gick inte bättre kan jag säga... Man blir handlingskraftig men inte särskiljt logisk. Nya tag någon annan dag 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Riktigt snyggt jobbat Mackan 😃 😃 😃 Går riktigt bra kull att du postar lite uppdates 😉 Själv blev det lite tvärstopp då lite beställningar inte funkat som det var tänkt men det är bara att bryta ihop och komma igen 😆 Hopas du är hemma då jag passerar under semestern så ett besök är möjligt /Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 5, 2016 Author Share Posted June 5, 2016 csgt40 wrote: Riktigt snyggt jobbat Mackan 😃 😃 😃 Går riktigt bra kull att du postar lite uppdates 😉 Själv blev det lite tvärstopp då lite beställningar inte funkat som det var tänkt men det är bara att bryta ihop och komma igen 😆 Hopas du är hemma då jag passerar under semestern så ett besök är möjligt /Christer.S Du är alltid välkommen Christer! Det gäller er andra byggare också så klart😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 17, 2016 Author Share Posted June 17, 2016 nån fler som har problem att posta bilder här på forumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Detta meddelande kommer upp: Det finns inget forum som heter addform.forum24.se. Vi har kollat igenom alla forum och rensat bort gamla forum som var inaktiva och spamforum. Om ditt forum blev borttaget av misstag och vill ha forumet tillbaka så kontakta oss på vår hemsida www.gratisforum.se, så lägger vi upp det igen så snart som möjligt. Vi har backup kvar. There is no forum named addform.forum24.se. We have recently made a big cleaning of forum. Some were removed because there were old and inactive, others because there where spam. If you want your forum back, please contact us at www.gratisforum.se. We have backup. To Mr / Mrs. Spammer. (you know who you are) We now fight spam more activly, so please stop what you are doing. It's no good for us, for you or for any one else. There are no links to new forum so there are no pagerank benefits. We know you are using different ip address, different email address but we still find your forums. What you are doing is just a waste of time. Remember karma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted July 6, 2016 Author Share Posted July 6, 2016 Hej! håller på att konstruera plåt till chassit och har börjat fundera på vilka nitar man ska ha. Behöver väl kanske inte vara världens mest avancerade nit hållfasthetsmässigt antar jag. Huvudsaken är att de: 1. inte lossnar och börjar rassla 2. inte skapar korrosion 3. ser snygga ut 😃 Någon som har förslag på nit och inköpsställe? Trevlig sommar! /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted July 6, 2016 Share Posted July 6, 2016 Du har inte funderat på att limma panelplåten , då slipper du både rasslande plåt och får en gratis fuktspärr. Sikaflex eller liknade borde göra jobbet t o m bättre än nit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted July 6, 2016 Share Posted July 6, 2016 Härligt samtal igen nu fick jag lite inspiration och hoppas få upp flåset igen 😃 😃 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted July 7, 2016 Author Share Posted July 7, 2016 Hansol wrote: Du har inte funderat på att limma panelplåten , då slipper du både rasslande plåt och får en gratis fuktspärr. Sikaflex eller liknade borde göra jobbet t o m bättre än nit Nej jag har nog aldrig tänkt på att man kan skippa nitarna helt, bra idé.skulle ju spara en hel del jobb också (det finns ju en del annat att göra på bilen...) jag hade hur som helst tänkt limma också. Aluminiumnit är ju skitsnyggt mot svart plåt 😃 . Nu måste jag fundera igen 🙂 Om nitar; Jag och Christer svävade ut på telefon igår angående material och galvaniserande strömmar p.g.a. olika potentialskillnader i materialen, kanske lite overkill men ändå värt att tänka på. Ingen som börjat nita och har tips på nitar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maric Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 -De bilar som byggdes (levererades färdiga) av MDA hade plåtarna nitade med svarta alu.nitar och limmade med just Sikaflex. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted July 11, 2016 Share Posted July 11, 2016 Jag har kört aluplåt och sikaflex i golvet - funkar bra. De andra plåtarna är skruvade för att kunna komma åt om man vill serva eller göra ändringar. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted July 13, 2016 Author Share Posted July 13, 2016 Efterssom min plåtskärare/bockare har semester så har jag börjat montera de saker som går innan plåtarna ska dit. Kul att skruva fast saker som ska sitta kvar 😃 Gjorde vinklade uttag på kylrören till värmepaketet, får se om det räcker för att få cirkulation. Beställde även en ny slavcylinder till kopplingen då min var av plast och hade en konstig specialanslutning. Blir enklare att montera en slang på denna. Nån som vet gängan på nippeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.