hox Posted August 5, 2018 Share Posted August 5, 2018 Hej, nu är det dags för något annat och det kör vi här om ni tycker att det känns bra? P1800 stålstomme med lite glasfiberyttre av praktiska skäl. Utsidan kommer att se mer eller mindre original ut fast med modernt chassi undertill. Recept. Stålstomme. Lite yttre glasfiber BMW E46 framvagn som kortas BMW E39 bakvagn som också kortas och ev skippas alubryggan och ny struktur i stålbalk integreras i kaross. BMW 6 vxl låda omsvetsad för Volvo vitmotor 0,81 i slutväxel för 125km/tim kryssning. 7*17 fälg med typ 215/50 däck Volvo vitmotor ifrån s80 196hp/280 vrid. Bakflyttad sits med väldigt behaglig inredning är målet. AC och värme, Bra ventilation, Lite gammal/ny får bli ledord. Så man kan säga att det blir trist som fan eller så blir det en cool och snygg vagn som går att använda jämt och att man vill det. Plus att man får med sig lite grejer. / H 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hox Posted August 5, 2018 Author Share Posted August 5, 2018 Första frågan från mig blir, kan nån cambervinklar på e46fram o e39 bak? Vet ni vinkel på undre bärarmar vid stillastående trivselhöjd? Rideheight alltså. Fjädrar BMW:n original in 2/3 och ut 1/3? Ja ni ser, ni behövs helt enkelt. Och har någon monterat en e39 bakis utan aluramen och dess gummibussningar? Blev det hård gång eller är gummina i länkar tillräckligt mjuka? / H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted August 7, 2018 Share Posted August 7, 2018 Kul att se, följer detta! Hade också en idé om P1800 innan jag tog egen-design-spåret. Kan inget om BMW-axlarna, finns många teorier på nätet om 40/60, 50/50 eller 60/40, själv tycker jag det vore bra med mer än 50% droop så man inte lyfter innerhjulen helt vid kurvtagning, fast kränghämmare tar ju detta oxå. Vad tror du om att bredda karossen i mitten ca 15 cm, och behålla axlarna intakta?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hox Posted August 7, 2018 Author Share Posted August 7, 2018 Nope, ingen breddning av kaross på det sättet. Det här projet skall INTE dra ut på tiden. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 Hej ! P1800 är fina bilar. Subframe konstruktioner brukar ju mest användas för att plocka bort mer ljud samt göra montaget enklare så kan nog tro att det funkar utan också. För att leka med vinklar och infästningar ladda ner CASIM eller gör en platt skalmodell och prova med. Men tänk på att det som funkar bra på en lite tyngre BMW troligvis inte funkar lika bra på en lätt P1800. Aldrig funderat på 960 axel bak och en mix av orginal A-armar och 164 skivor och ok fram för att hålla det lite mer Volvo ? Då skulle du kunna ha orginal P1800 aluhjul 🙂 en smygare ? Lycka till ! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 17, 2019 Share Posted March 17, 2019 (edited) Hej, det är en kille på forumet som använt E39 bakvagn och E46 spindlar, men kommer just nu inte ihåg vad tråden heter, han hade plockat bort subframen och gjort egna infästningar. Har samma setup på min kommande Fox Relliant ( om några år typ ) med BMW I3 drivlina, så väldigt intressant. Mvh Pär Edited March 17, 2019 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 27, 2019 Share Posted April 27, 2019 Hej, Stadig heter bygget med E39 bakvagn. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 Tjenare Håkan, det var länge sen sist man sågs / hörde något om din aktivitet. (Gamla alfakretsar) Vad gör du nu när du sålt av Rox'en förutom en P1800 då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.