LUPUS Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 (edited) Hej, idiot fråga , har en väldigt bred axlad donator och därmed vissa skärm problem. Detta går att lösa med fälgar som breddar bara innåt. Så jag har redan skurit loss naven och i fram knackat/flytta ut dem så långt jag tycker det är vettigt med bibehållen press passning i fälgen ca ET60 MEN ... i bak vill jag ha ytterligare en tums positive offset och då är jag ute i luften med navet. Och detta ger ju vissa "hålf" funderingar skall man rulla en 3 mm plåt av bra kvalitet och skarva i navet Skall man köpa ytterligare 16" fälgar och sticka av en skarv del från orginal nav Eller skall man ge fullständigt XXX i att svetsa en 3 mm plåt kant i kant för det är en dum ide . Det går att på insidan lägga ytterligare en förstärkning som aldrig kommer synas. Natrurligtvis skall ju detta hålla att användas , inte bara till glass kiosken Har googlat en del på detta men inte hitta någon med så dumma ideer som jag Finns det extremt stora offset orginal på någon bil ? Pickuper verkar kunna ha E60 men då är det ju mer åt lastbils hållet Edited November 6, 2017 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 största problemet är att centrum och ev bultar inte får sticka utanför fälgbanan...kan få problem vig reggningen då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Först måste du väl bestämma dig för om du kommer gilla utseendet... ..sen kan man alltid få det att hålla. Ska läsa tråden igen om varför du inte vill korta axlarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 6, 2017 Share Posted November 6, 2017 Förutom att det kan se väldigt märkligt ut så får du kanske (beroende på spindlarnas konstruktion) också stor styrradie om du använder en offset som skiljer extremt mycket från original. Så det bör man kolla upp. Annars har ju ganska många modernare bilar högt ET (i alla fall över 50 mm), men vilken bultcirkel behöver du? Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 6, 2017 Author Share Posted November 6, 2017 Jörgen// endast lite av själva fälgen sticker ut och så ser varenda mersa sprinter ut så lagkrav borde va lungt https://goo.gl/images/AZCTvF tony// utseendet är ett problem jo , men det är oxå vulgo bakskärmar i ett ej 7 projectet. Det positiva är att de inte syns så mycket . Och en 4 link i en befintlig subframe kortar man inte hur som helst den gav jag upp för länge sedan. Kanske borde gjort eget chassi Real pinto// Bak spelar väl ingen större roll då det istort sett rör sig bara upp och ner ( skall koppla ur 4 hjulstyrningen) och i fram har min väl kalibrerade syn vinkel .. sagt att det nog fortfarande finns lite styradie. Men hållet mer måste dubbel kollas 5x 114.3 66.1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted November 7, 2017 Share Posted November 7, 2017 Om du breddar i mittsektionen så borde det väl funka bättre än att flytta ut centrumet..? eller iallafall minimerar du det som behöver läggas till för att flytta ut centrum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 7, 2017 Author Share Posted November 7, 2017 ytter kanten sitter ju dock kvar där den är och där ligger ju ytter kant däck som tar i skärm. Men antar att en breddning på ,mitten av 1 tum kanske ger en halv tum förflyttning av centrum på däcket. Titta lite mera på Mersa sprint och de har Et 66 orginal , går nog att massera dem ytterligare 10 mm i sin orginal fälg , sedan är dett "bara" att göra om 6x130 till 5 x114.3 i antingen fälgen eller navet. utseendet är inte helt illa om mana pratar plåtfälg som ändå skall ha en krom kåpa Men jag kanske måste skicka mig själv på kallibrering, använda lastbils prylar på en lätt bil 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 8, 2017 Share Posted November 8, 2017 Jag hittade en smutt tabell; http://www.bultcirkeltabell.se/beta.html Ett gäng Honda med ET55, Subaru Outback ligger också där. Det är väldigt praktiskt med standardfälgar ;-) Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 8, 2017 Author Share Posted November 8, 2017 (edited) 5 timmar sedan, therealpinto sade: Jag hittade en smutt tabell; http://www.bultcirkeltabell.se/beta.html Ett gäng Honda med ET55, Subaru Outback ligger också där. Det är väldigt praktiskt med standardfälgar ;-) Gustaf tackar , kontroll mätte lite nogare och idag var det ET 61 i garaget . Honda ET 55 är ju troligen justerbara till 69-70 utan att få problem , tyvärr är fälgen 6.5 men kanske inte spelar stor roll på 195 däck . Stora plusset är ju bara lite centrum förstoring på Honda För övrigt är denna oxå bra , https://www.falginfo.se/bultmonster/ kan till och med va samma databas ? går även att sortera enkelt på ET , jag klicka mig långsamt ner från 90 Edited November 8, 2017 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted November 19, 2017 Share Posted November 19, 2017 Speedlab gänget på Rejsa specialtillverkade fälgar med ovanligt stor ET vill jag minnas. Blir stora krafter, och en av fälgarna gick sönder. Tråden är här. kan vara värt att kolla om det finns några slutsatser man kan dra. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33359&postdays=0&postorder=asc&start=735 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 21, 2017 Author Share Posted November 21, 2017 On 2017-11-19 at 10:31, pelle17B sade: Speedlab gänget på Rejsa specialtillverkade fälgar med ovanligt stor ET vill jag minnas. Blir stora krafter, och en av fälgarna gick sönder. Tråden är här. kan vara värt att kolla om det finns några slutsatser man kan dra. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33359&postdays=0&postorder=asc&start=735 Länkarna verkar trasiga på rejsa men jag gissar att det inte är på samma nivå vi ändrar ET. Totalt sett kanske jag flyttar 14mm från 55 till 69. Tror nog en fullastad bil med husvagn är en värre övning i ett potthål än mina 1200 kilo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 Titta på London-taxis :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 21 timmar sedan, LUPUS sade: Länkarna verkar trasiga på rejsa men jag gissar att det inte är på samma nivå vi ändrar ET. Totalt sett kanske jag flyttar 14mm från 55 till 69. Tror nog en fullastad bil med husvagn är en värre övning i ett potthål än mina 1200 kilo Ja då är det säkert inget problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 23, 2018 Share Posted January 23, 2018 Hej ! Jag åker Renault Laguna 3 till vardags och dom har 66 i offset och 114,3 x5 i dimension vinterfälgarna är 16x7 har jag för mig. verkar ju rätt nära det di vill nabet tror jag är 66 mm men är inte säker. Renault och Nissan har 114,3x5 och ungefär samma offset.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 23, 2018 Author Share Posted January 23, 2018 (edited) Alu eller plåt ? Kör Laguna nu oxå men de är bara 44 orginal Edited January 23, 2018 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 23, 2018 Share Posted January 23, 2018 Jag måste ha kommit ihåg fel för nu hittar jag bara ET 47 som störst på Bildelsbasen men dom har 114,3 x 5 i alla fall . hur breda fälgar ska du ha ? Vad var anledningen att du behöver så stor ET ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 23, 2018 Author Share Posted January 23, 2018 Kolla det var 47 jag använt , Mao samma som du har , redan moddade till 61 , ville dock ha lite till för att försöka hitta ytterligare 1-2 cm smalare per sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.