Jocke4U Posted April 18, 2018 Share Posted April 18, 2018 Var det inte så att de som hade "follow-the-sun" hade är markant bättre dygns-effekt jämfört med fasta? Eller äter kostnaden för den extra komplexiteten upp vinsten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 Behöver du mer el till Elviton ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 19, 2018 Author Share Posted April 19, 2018 (edited) Hej, Jocke4U ! Ja, suntrackerserna ger ca 30 % mer utbyte på en dag. De kräver dock lite tillsyn. Men huvudorsaken ( just nu ) är att jag lovat HSB och mor att snygga till Solarplant lite. Kommer att plocka ner de 8 översta solcellerna på den tredje raden på de som står mot väggen. Det jag bygger på nu är ytterligare en dubbel rad vriden mot sydväst en aning för att utnyttja Invertern bättre över dagen, den ger max ut 10 kW på nätet och den maxar tidigt på dagen i denna setup. Det blir även mer estetiskt tilltalande med två dubbla rader, säger hon. Att jag även smyger upp ytterligare 11 solceller till totalt 60 st tror jag de ( HSB och mor ) inte fattat . Kommer att använda tre av suntrackerserna till ytterligare en mindre 2,5 kW inverter i en kommande utbyggnad, men det får vänta ett tag. Ja, Kjelland28 !! Mer el till ElVito Mvh Pär Edited April 19, 2018 by steel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 30, 2018 Author Share Posted April 30, 2018 Hej, äntligen klar med uppdateringen av Solarplant. Jobbet tar nästan all tid i anspråk 😣 Är nu 60 solceller och 15,3 kw. Placerade den nya raden en aning sydväst. Blev över förväntan, idag molnigt men anläggningen har producerat närmare 40 kWh 🌞 Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 Det är ju xxx att estetik går före teknisk ”inspiration” har du fått godkänt på utseendet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 1, 2018 Author Share Posted May 1, 2018 Japp, LUPUS 😀👍 Både av HSB och morsan. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 19, 2019 Author Share Posted February 19, 2019 Hej, nu har min dotter tröttnat på mina skakiga, mumlande och lite tråkiga Youtube filmer och tagit tag i filmandet och redigerandet. Numera blir det en mer proffesionell framtoning.... " LIKE SHARE AND SUBSCRIBE " Mvh Pär 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted September 13, 2019 Author Share Posted September 13, 2019 (edited) Mera celler, satt igång på en solartracker igen. Mvh Pär Edited September 13, 2019 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 13, 2019 Share Posted September 13, 2019 bla bla many projects 😂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted September 14, 2019 Author Share Posted September 14, 2019 Ha, ha , @LUPUS! Känns det igen !! Fortfarande intresserad av laddaren, inte hunnit sätta mig in i det bara. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 2 timmar sedan, steel sade: Ha, ha , @LUPUS! Känns det igen !! Fortfarande intresserad av laddaren, inte hunnit sätta mig in i det bara. Mvh Pär Finns en kvar så det är bara att lista ut logistiken sedan kan du köra 500 volt 🙈 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 23, 2020 Author Share Posted March 23, 2020 Hej, har expanderat solcellsparken med ytterligare 3 kW: Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 23, 2020 Share Posted March 23, 2020 @steel du får göra en samlingsvideo över alla "el-galenskaper" du har gjort!! Dvs alla el-fordon samlade på fältet (hela släkten behövs nog som förare;) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 24, 2020 Author Share Posted March 24, 2020 @Jocke4U Ha, ha, ja varför inte....börjar bli lite trångt i garagen iaf. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 18, 2021 Author Share Posted January 18, 2021 Hej, byggt ett litet offgridsystem för ytterbelysningen: Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 4, 2021 Author Share Posted May 4, 2021 (edited) Hej, har roat mig med en liten omorganisation av panelerna för att få bästa självkonsumtionen. Måttot är " den billigaste kW :en är den du inte köper." Dessutom är esteterna nöjda,(för en gång skull) både HSB och högsta hönset. Mvh Pär Edited May 4, 2021 by steel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts