snakeplisken Posted June 6, 2016 Posted June 6, 2016 Hej ! Bygger en Cobra utan ABS och med två separat bromscylindrar (Wilwood) vad skall man ha för förgrening från två till fyra bromsrör? Vidare vad behöver man mer för ett väl fungerande broms system ? Tacksam för all input? Quote
therealpinto Posted June 7, 2016 Posted June 7, 2016 Enklast är någon form av T-kors. Vill man inte leta på bilar på skroten eller tjata på sin lokala bildelshandlare finns det i olika webshoppar, som; http://www.carbuildersolutions.com/uk/brake-clutch-system-parts-unions Jag föredrar bromsljus via mekanisk kontakt på bromspedalen. Gustaf Quote
Rikard Larsson Posted June 8, 2016 Posted June 8, 2016 Volvo 240 (tror det var 240 i alla fall) har dubbla T-kors i aluminium. Quote
Rikard Larsson Posted June 8, 2016 Posted June 8, 2016 Hittade bild. Här har jag kluvit ett för att jag bara behövde ett enkelt t-kors. Quote
Jocke4U Posted June 8, 2016 Posted June 8, 2016 Jag föredrar bromsljus via mekanisk kontakt på bromspedalen. Kan bara instämma. Jag har en bromsljuskontakt på hydrauliken och vid lätta bromsningar tänds inte bromsljuset....har funderingar på att bygga om detta. Quote
Morty Posted June 8, 2016 Posted June 8, 2016 Kan bara instämma. Jag har en bromsljuskontakt på hydrauliken och vid lätta bromsningar tänds inte bromsljuset....har funderingar på att bygga om detta. Byt givaren, vanligt fel på de givare som Westfield levererar. Enda fördelen som jag ser med mekanisk givare på bromspedalen, är att man slipper tömma och lufta den kretsen som man väljer att montera sin givare på vid ett ev. byte. Quote
Christer J Posted June 10, 2016 Posted June 10, 2016 (edited) Byt givaren, vanligt fel på de givare som Westfield levererar. Enda fördelen som jag ser med mekanisk givare på bromspedalen, är att man slipper tömma och lufta den kretsen som man väljer att montera sin givare på vid ett ev. byte. Finns det över huvud taget någon fördel med att ha hydraulisk kontakt? Jag kab bara se fördelen med att bromsljuset tänds tidigare med kontakt på pedalen Edited June 10, 2016 by Christer J Quote
Morty Posted June 10, 2016 Posted June 10, 2016 Med stående pedaler har jag hittills inte sett någon vettig installation med mek.kontakt. En hyd.kontakt i bra kvalitet reagerar lika snabbt som en mekanisk. Men smaken är som baken ;-) Quote
Rikard Larsson Posted June 11, 2016 Posted June 11, 2016 Jag har min hydrauliska kontakt vid bakaxeln. 2 m kortare kabel till bromsljusen :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.