Jump to content

Material i ram


jonas2307

Recommended Posts

Har en fundering angående material i ramar:

Måste det vara stål, eller metall överhuvudtaget?

Skulle man kunna bygga hela ramen i kolfiber?

Ett fyrkantrör i kolfiber borde man kunna dimensionera så att den får motsvarande styrka som ett i stål, eller?

Vad säger SFRO om sånt, förmodar att det finns någon anledning till att man sett så många ramar i andra material...

Men finns det regler som säger att det ska vara det ena eller det andra eller är deet helt beroende på hållfastighet?

---- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det finns inga klara regler för vilka material man kan använda, allt handlar om hur det fungerar. Vill man bygga i plywood kan det funka, likaså kolfiberarmerad plast i olika former.

Det som blir krångligt så fort man går ifrån vanliga stålrör är att man som byggare får lägga ned mer energi på att bevisa att man konstruerat rätt. Stålkonstruktioner är vi SFRO-gubbar i allmänhet hyfsat duktiga på att bedöma (utifrån en erfarenhetsbas) men de flesta av oss är sämre på att bedöma andra material.

Vill man bygga en fackverksram av kolfiberrör anar jag att det svåra blir sammanfogning och infästningar för diverse komponenter. Kan man lösa det på ett övertygande sätt finns det egentligen inga hinder för att bygga så.

Täta kontakter med "din" SFRO-besiktningsman rekommenderas...

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Ang kolfiberram. Kom att tänka på hur min MTB med kolfiberram var konstruerad. I alla skarvar användes muffar i aluminium, dvs kolfibern lades utanpå lödda aluminiumskarvar. Antar att man kan göra alla knutar med fyrkants- eller runda rör i aluminium på vilka man "trär" kolfiberrör. Sedan får man väl lägga några lager kolfiber utanpå knutarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att en högskola i Umeå byggt en bil delvis med kolfiberdetaljer i a-armar etc (tagna från innebandyklubbor!) Hållfastheten var exceptionell och bygget mycket lätt. Däremot skulle jag vara lite tveksam personligen till att sitta bland en massa rör av kolfiber. Det kan bli hemska stick-och skärsår från splittrad kolfiber. Kolfiber kan ibland delaminera eller mjukna av värme så man får nog fundera lite extra på motorrumskonstruktion. Det är ju trots det vanligt förekommande i många bilsammanhang men man ska nog veta vad man gör...

Det finns en firma som byggde en kolfiberbil i Jönköping, (troligtvis inte ramen). Bilen blev trots materialvalet ganska tung, tror den vägde över 650 kilo. Men snygg blev den.....

post-4-1093444064.jpg

Link to comment
Share on other sites

Att bygga en kolfibersjua vore hur kul som helst men om man ska använda kompositmaterial i en bärande konstruktion ska man konstruera för det också. Att bygga en fackverksstruktur av kolfiberprofiler, liknande de vanliga ramarna, känns väldigt dumt när man kan bygga en hel monocoque..... se bara på Koenigsegg och Ferrari, eller varför inte på F1 bilarna. Skulle jag konstruera en sjua i kompositmaterial skulle hela sidorna vara bärande och inte bara profilerna..... detta skulle antagligen bli väldigt dyrt... men fruktansvärt styvt, kanske en affärsidé

Link to comment
Share on other sites

Det finns en firma som byggde en kolfiberbil i Jönköping, (troligtvis inte ramen). Bilen blev trots materialvalet ganska tung, tror den vägde över 650 kilo. Men snygg blev den.....

Detta är en av sporrarna till att jag kom igång och började bygga min bil.....

Wiba som firman heter/hette sålde gjutformarna till Per Wackt här på forumet.

Enligt vad jag minns när vi diskuterade den Per och jag (för länge sedan) så blev bilen aldrig klar.

Den står visst undanställd och projektet har stannat...

Förövrigt så sitter det en överladdad cossy motor under huven mm.

Link to comment
Share on other sites

Kul att det finns intresse för andra material än stål.

Förmodligen ska man göra en annan konstruktion än fackverk, jobbar på en mer F1 lik version av sjuan, på ritningsstadiet då.

Men, det vore lite ballt att ha en i fackverk också, mer för grejen än att det är bäst.

Har gjort en del andra saker i fackverk och komposit och det blir både lättare och styvare.

Ett problem för en vanlig hemmapulare är ju att avgöra om konstruktionen är hållbarare än en i stål, och som påpekats så är erfarenheten större hos besiktningskillarna när det gäller stålkonstruktioner.

Min kommande sjua kommer förmodligen också bli i vanligt stål, men det hindrar ju inte att man samtidigt smider planer och prototyper av annat slag...

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Wiba-bilen var uppe för diskution tidigare på forumet å då jag gillar kolfiber så ringde jag helt enkelt upp firman å frågade vart den tog vägen..

VD (eller om de va förre VD ) tog över bilen och den håller tydligen på och iordninggörs av någon formel 3 kille så den kommer tydligen komma ut om något år eller så..

tror han sa att dom lagt närmare 600.000:- på att göra bilen !!! :blink:

finns nog mer info i någon gamal tråd för den som orkar leta.. :)

Link to comment
Share on other sites

Om man ska ge sig på att konstruera i kolfiber för bärande delar och som är utsatta för kraftig belastnning så bör man ha en utbildning på just detta. ;)

Om man inte vet hur kolfibern ska läggas och behandlas så är risken stor att du får en konstruktion som är svagare än om du hade gjort en exakt likadan i Glasfiber. :blink:

Dom som håller på ex. med innebandy vet att minsta lilla repa som går ner igenom epoxin och skadar fibrerna leder direkt till en splittrad klubba, samma klubba som i oskadat skick är så styv att du kan gå balansgång på den.

Om man inte vet exakt hur man använder detta matrial så låt bli och lägg pengarna på något annat istället ;)

Det man kan använda den till är kosmetiska detaljer för att den är snygg att se på och att den är lätt :thumbup:

Som sagt , det är en hel vetenskap det här med Kolfiber/epoxi så tänk till en extra gång :)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att en högskola i Umeå byggt en bil delvis med kolfiberdetaljer i a-armar etc (tagna från innebandyklubbor!) Hållfastheten var exceptionell och bygget mycket lätt. Däremot skulle jag vara lite tveksam personligen till att sitta bland en massa rör av kolfiber.

Den har jag provsuttit :D

Lite småbökigt ;)

Link to comment
Share on other sites

Inte locost men ganska intressant när det gäller kolfiber och dyl.

http://www.laboratoriobebi.com/

Den byggs i Stckholm/italien

Micke

Se7endays gänget var och kollade på den:

http://www.idetek.se/se7en/bild_dagbok/200...Kart/index.html

När ni ändå är där och kollar så måste ni ju kika på dessa otroligt vackra bilar också från mitt garage... ;) :D

http://www.idetek.se/se7en/bild_dagbok/200...gnus/index.html

Edited by Superswift
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...