Pac Posted October 25, 2017 Share Posted October 25, 2017 Du får måla caliprarna svarta eller "smutsiga" så att de inte avslöjar dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 26, 2017 Author Share Posted October 26, 2017 Pac , tack för positiv input ? Skönt att man inte blir idiotförklarad. Min dotter på 20 år hade väldigt svårt att förstå varför jag hellre byggde om en gammal Vito än en Lamborghini Diablo ? Finns några fräna spoilerkit iofs. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 27, 2017 Share Posted October 27, 2017 17 timmar sedan, steel sade: Pac , tack för positiv input ? Skönt att man inte blir idiotförklarad. Min dotter på 20 år hade väldigt svårt att förstå varför jag hellre byggde om en gammal Vito än en Lamborghini Diablo ? Finns några fräna spoilerkit iofs. Mvh Pär Nej , nej , plåt fälg och tok breddad innåt , och naturligtvis en stor företags reklam blaffa med "Pär's EL " på sidan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 27, 2017 Share Posted October 27, 2017 6 timmar sedan, LUPUS sade: Nej , nej , plåt fälg och tok breddad innåt , och naturligtvis en stor företags reklam blaffa med "Pär's EL " på sidan Helt rätt! Den skall se skitig och sliskig ut, precis som en riktig hantverkar-continer när du kör i från dussin-porscharna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted October 28, 2017 Share Posted October 28, 2017 Klasses fisk och asfalt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 28, 2017 Author Share Posted October 28, 2017 "EL PeerO " i " EL Vito " . Tack för alla glada förslag ? Tråkat på med innerskärmar. I morgon blir det styrväxel och kränghämmare. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 29, 2017 Author Share Posted October 29, 2017 Hej, vinklat upp styrväxel. Beställt knut på ebay.com. Ska bara hitta nån som ska svetsa ihop aluminium med Stål, sen är det klart? Skruvbart fäste på insidan. Kränghämmare på plats. Skissat på bakre hjulupphängning. Det blir kul. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 30, 2017 Share Posted October 30, 2017 Faaaann vilket tempo du hae alltså ! imponerande ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted October 31, 2017 Author Share Posted October 31, 2017 Tack, Kjelland .Har som oftast eld i arslet ? Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted October 31, 2017 Share Posted October 31, 2017 Ja, det är inte bara tempo utan jag tycker det ser allmänt prydligt ut också. Snyggt jobbat @steel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 2, 2017 Author Share Posted November 2, 2017 Tack, Jocke4U ! Måste köpa en ny svetsskärm så kanske det blir ännu bättre. Har nu måttat och klurat. Måste bredda bakre hjulupphängningen 65 mm samt vända hela konkarongen fram och bak då Tesla motorn hänger bakåt. Vändningen ska inte ha nån betydelse då det är samma uprights bak som fram, de främre är vända, samt att de bakre är helt neutrala. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 4, 2017 Author Share Posted November 4, 2017 Hej, svetsat, klurat, måttat och vinklat. Försökt tänka igenom det mesta. Kapade rent "gamla upphängningen" ska breddas 60 mm. Blev såhär, plockade i motorn. Lite mer justeringar krävs. Ska dit med en kränghämmare, motor fästen och lite trianguleringar innan montage i bilen. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 5, 2017 Share Posted November 5, 2017 Ska El Vito bli bak- eller fyrhuls-driven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 6, 2017 Author Share Posted November 6, 2017 (edited) Pac , den blir endast bakhjulsdriven. Har gjort motorfästen. Och lite mer trianguleringar. Höll på att göra en rejäl tabbe i min iver att bygga stabilt. Fick inte dit drivaxeln...Fick lyfta bak motorn 5 mm. Ska dit lite täckplåtar samt fäste för kränghämmare. Tänkte även måtta dit drivaxlar innan montage i bil. Väldigt praktiskt med lös subframe. Enkelt att vrida och vända vid svetsning etc. Mvh Pär Edited November 6, 2017 by steel 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 11, 2017 Author Share Posted November 11, 2017 Mer plåtar ditsatta. Kränghämmare punktad och allt provmonterat. Måttade drivaxlar och vägde paketet. 234 kg jämfört med dito diesel 491 kg. Ska dit med ytterligare några 1 mm plåt under motorn och mot " batteriboxen " framåt. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 12, 2017 Author Share Posted November 12, 2017 Gjorde klart subframe igår. Christer, som ytterligare ett svar på din fråga angående Lambon. Den lever en tynande tillvaron som donator åt El Vito. Har idag roat mig att rädda planeten åt mina barn med ytterligare montage av solceller. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 13, 2017 Share Posted November 13, 2017 Hmm... Hade jag inte ett påbörjat projekt och efter den en dröm om en Stratos skulle jag fråga vad karossen kostar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 14, 2017 Author Share Posted November 14, 2017 Du får kila in ett projekt därimellan, Christer ! Har kapat ur för subframen bak och lappat igen balk. Köpte en ny svetsskärm på Biltema, nu ser jag !! Titta vad glad jag ser ut ? Mvh Pär 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 14, 2017 Share Posted November 14, 2017 Bortsett från ditt imponerande tempo och finish på byggen så noterar jag alltid att det är även snyggt runt omkring....."nästan" våttorkat golv, väggar utan sprut från vinkelslipen. Hatten av Pär a.k.a. @steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 15, 2017 Author Share Posted November 15, 2017 Tack, Jocke4U ! Det här med rent och snyggt är nog en mognadsgrej ( tog 52 år...) , mycket trevligtare att hålla på. Städar efter varje session. Sög på om jag skulle våttorka igår ? Har nått minne av att jag läst det någonstans, men har du nån tråd på nya bygget ? @Jocke4U Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 15, 2017 Author Share Posted November 15, 2017 Hej, punktad subframen bak i bilen, passade ? Hjulet stämmer i själva hjulhuset men inte i karossen. Hmm får flytta bak några cm. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 15, 2017 Share Posted November 15, 2017 10 timmar sedan, steel sade: Tack, Jocke4U ! Det här med rent och snyggt är nog en mognadsgrej ( tog 52 år...) , mycket trevligtare att hålla på. Städar efter varje session. Sög på om jag skulle våttorka igår ? Har nått minne av att jag läst det någonstans, men har du nån tråd på nya bygget ? @Jocke4U Mvh Pär Det finns inget nytt bygge än....inte mer än renovera i huset ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 15, 2017 Share Posted November 15, 2017 21 minuter sedan, Jocke4U sade: Det finns inget nytt bygge än....inte mer än renovera i huset ;) Ett garage golv , en corsa el servo och ett visa kort ! Där har du en tråd start ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 16, 2017 Author Share Posted November 16, 2017 Ok, Jocke4U, ingen fara, projekten och entusiasmen går i vågor. Flyttade subframen 20 mm bakåt, nu stämmer det bättre. Har börjat fästa in subframen mot bilens chassie. Ligger nått klet mellan de dubbla punktsvetsade plåtarna, riktigt skit att svetsa mot ? Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 (edited) Underbart! Fanken vilken fart och disciplin du har jag är grön av avund! Edited November 17, 2017 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 17, 2017 Author Share Posted November 17, 2017 Tack, Pac ! Släktträff i helgen dock, trevligt men inte bra för byggtempot. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janke5 Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Litet tips om jonny smith som fått tag i några militärbatterier.http://www.flux-capacitor.co.uk/Skickat från min Z Pro via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 17, 2017 Author Share Posted November 17, 2017 Tack, för tips ,janke5 ! Det var en häftig ( liten ) bil. Skaplig prestanda. Ska åka och hämta mina batterier nästa vecka..... Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janke5 Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Tack, för tips ,janke5 ! Det var en häftig ( liten ) bil. Skaplig prestanda. Ska åka och hämta mina batterier nästa vecka..... Mvh Pär Följer ditt bygge med stor nyfikenhet.Skickat från min Z Pro via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 18, 2017 Author Share Posted November 18, 2017 Kul, janke5 att bygget väcker din nyfikenhet. Det triggar en tävlingsmänniska som en annan att driva på Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 20, 2017 Share Posted November 20, 2017 On 2017-11-15 at 22:53, LUPUS sade: Ett garage golv , en corsa el servo och ett visa kort ! Där har du en tråd start ? Nu skall vi inte kapa Steels tråd...men du glömde en Postnord-kvaddad (enligt tradition) Audilåda och spakställ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 20, 2017 Share Posted November 20, 2017 Fluxcapacitansen, vilken vansinnigt rolig skapelse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 21, 2017 Author Share Posted November 21, 2017 Hej, utflykt idag ! 76 mil senare : 85 kWh Tesla modell S batteripack ? Prutade med en laddare till extrapris. Mvh Pär 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 Det där är galet !! Du vet att Tesla bara pratat om sin nya lastbil , du kan bli före till "kund" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 22, 2017 Author Share Posted November 22, 2017 Ja, Lupus ! Alla behöver en skåpbil. Lite funderingar på en 4 sitsig. Måste förresten kunna tillgodogöra mig miljöbilspremien, hur nu detta ska gå till ? Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 22, 2017 Author Share Posted November 22, 2017 (edited) Supermiljöbilspremie Den som köper en så kallad supermiljöbil kan få upp till 40 000 i inköpsbidrag från staten. Syftet är att uppmuntra till köp av framförallt elbilar. Såväl privatbilar, tjänstebilar som förmånsbilar kan få supermiljöbilspremien. En supermiljöbil är en bil som klarar utsläppskraven för Euro 5 och släpper ut max 50 gram koldioxid per kilometer. För privatpersoner är premien 40 000 kronor för elbil och 20 000 kr för laddhybrid. För en näringsidkare uppgår premien till ett belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan den köpta supermiljöbilen och närmast jämförbara bil. Dock får premien inte överstiga 40 000 kronor respektive 20 000 kr. Transportstyrelsen har ansvaret för utbetalningarna. Får väl köpa bilen av mig själv, problemet är att den inte var med på listan av elbilar som transportstyrelsen ansåg vara berättigade för premien.... konstigt ??? Edited November 22, 2017 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Kanske inte med på transportstyrelsenslista för premien, men du måste ju ligga bra till för en dispens för mer än 15 Kw / 100 kg bil, var inte det kopplat till hur mycket Co2 bilen ger ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
treevee72 Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Hej, utflykt idag ! 76 mil senare : 85 kWh Tesla modell S batteripack Prutade med en laddare till extrapris. Mvh Pär Hej!Schysst batteri. Antar att du köpt det i Norge.Jag är på jakt efter 48 - 60 V, 30+ Ah lithiumbatteri till ett något mindre elfordonsprojekt (Velocette LE -> EL).Tror du man kan få tag på Nissan Leaf batterier, egentligen cellmoduler (7,6 V styck) från ett demonterat batteri?/P-G Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janke5 Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Hej!Schysst batteri. Antar att du köpt det i Norge.Jag är på jakt efter 48 - 60 V, 30+ Ah lithiumbatteri till ett något mindre elfordonsprojekt (Velocette LE -> EL).Tror du man kan få tag på Nissan Leaf batterier, egentligen cellmoduler (7,6 V styck) från ett demonterat batteri?/P-G Skickat från min iPhone med TapatalkKolla ebay finns många batterisorter även nissansSkickat från min Z Pro via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 On 2017-11-21 at 20:50, steel sade: Hej, utflykt idag ! 76 mil senare : 85 kWh Tesla modell S batteripack ? Prutade med en laddare till extrapris. Mvh Pär Så där ja! Hur tänker du göra med kylning/värmning av batteri, motor och laddare?? En liten arduino som sköter en elektrisk pump eller har du hittat smartare lösningar? Kanske redan finns eftermarknadsprylar som tar hand om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 23, 2017 Author Share Posted November 23, 2017 treevee72 : det går att hitta. Det var en kille på blocket som sålde celler från en Golf bla. Inte kollat om annonsen finns kvar. Annars som janke5 skriver på Ebay.com. Norska skrotar säljer nog bara hela batteripack. 35 tkr för ett till 2016 Golf. Annars kan jag rekommendera eu-power.eu där finns det mesta. Pac : funderar kring det där. Tesla har en färdig modul, men det ska styras också. Följer en kille på Youtube, Damien Maguire, som pysslar med reverse engineering, är t.o.m patreon och sponsrar hans exprimenterande. Han håller på att knäcka Teslas bitar del för del och håller nu på med att sätta samma drivenhet som jag har i en BMW. Han ska använda Teslas laddare, batterimoduler och batterivärmare. Följer detta med spänning. Han lägger även upp allt som opensource på github. Har nu fått bita ihop för att komma vidare. Svetsar innerskärmar, igår tröttande jag, satte på mig pannlampa och stack ut och sprang i snöovädret istället. Iaf klar på ena sidan. Har gjort uttag för övre a-armen, detta andra sidan. Men får fortsätta med det nästa vecka. Även denna helg till spillo på sociala uppdrag..... Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 Kjelland28, aha visste inte att dispensen var kopplad till utsläpp. Det var bra. Bråttas med axeltryck tjänstevikt och lastvikt. Har vägt allt för att ha lite koll. I.o.m. att C5 axlarna monteras styr dessa min totalvikt. Redovisar detta senare. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 27, 2017 Author Share Posted November 27, 2017 Baahh, hjärnan spelar en ett spratt igen Det har legat på lur ett tag och det är ju egentligen helt uppenbart. F....ns he....vte. Teslas batteripack ska ju såklart ligga i botten på Lamborghinin. Passar perfekt i längd och bredd. Bärande i sig själv. Bara att bränna ihop chassiet runt omkring och bulta fast. Tyngdpunkten helt optimalt, blir gott om packutrymme. Tröttsamt. ......hur ska jag nu kunna släppa detta. Urk.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Bara att ta förnuftet tillfånga och börja om på Lambon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Nej, El Vito blir hur cool som helst! Kör vidare på den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Är det inte jobb nog att bara få en av bilarna att rulla? Kör vidare på Viton och få bilen klar. Därefter är det ju inte svårt att bygga lambo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steppen1 Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 Håller med. El Vito blir ju kungligt diskret o frän på samma gång.Lambo går ju alltid att greja vidare på sedan Skickat från min SM-G955F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 30, 2017 Author Share Posted November 30, 2017 Hej, tack för alla åsikter. Det är lätt att bli ambivalent när man står inför alla frestelser. Men jag får växa upp och fortsätta på inslaget spår, annars blir ingenting klart som sagt. Lambon springer inte bort, samtidigt som kunskap samlas på inför det projektet. Får ju desutom en batteripackdummy att utgå från då Teslas batterimoduler plockats ur plattan. Gräsänkling denna helg, så nu blir det full fart, hepp Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 Lambon ska du ha två sådana motorer på? kom ihåg nu att det är att lura igång alla Tesla prylarna som är utmaningen , inte göra inredning och slipa passform på plast delar. Det kan du göra framåt februari när du är klar med viton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 30, 2017 Author Share Posted November 30, 2017 Japp, LUPUS ! Helt korrekt iakttagelse. Sedan om jag är klar med Viton i februari är en annan fråga.... Fortsatt med innerskärmarna en stund ikväll. Snart klar med det, funderade och klurade lite kring batterilådan. Blir nog bra till slut. Men Tesla batteri modulerna är ca 80x285x685 mm stora och väger 25 kg samt att det är 16 st av dem som ska placeras på lämpligt ställe. Ingen lek trots en bil av Vitons storlek. Glad att det är en skåpbil med relativt platt och högt golv i förhållande till underkant tröskel. En vanlig personbil vette tusan vart man skulle placerat alla batterier. Kan inte annat än låta mig imponeras av genialiteten bakom Teslas konstruktion. Varenda detalj är genomtänkt. Tar av mig svetskärmen åt det. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.