Jump to content

Vikt Saab b204e och opel r25-r28


Recommended Posts

Detta alterntiv är väldigt lockande med tanke på pris, tillgänglighet och trimbarhet. Men det tar ju emot lite att slänga i något med gjutjärnsblock i en bil som skall vara lätt och smidig. Vad väger egentligen en b204-motor och opel r25/28-låda?

Har letat febrilt men hittar ingen info.

Link to comment
Share on other sites

nu är minnet bra dåligt ( Jörgen kommer du ihåg eller är jag ute och snurrar) , men har för mig att vi vägde exact ALLT det vi hiva ur saaben med KOMPLETT motor + lade dit en R25 låda på toppen och det vägde ca 220kg ???

men detta var inklusive , svänghjul , tryck platta , orginal kablage, olja , turbo, styrbox , ac kompressor, servo pump mm som du ju kommer ta bort en del av så jag gissar du landar på 200......

Link to comment
Share on other sites

Ungefär som ett s2000-paket med andra ord, när man läser lite på nätet. Vad finns där egentligen för andra alternativ som är lätta att få upp i effekt efter allt är klart? Alternativet skall ju vara lättare än b204e/s2000 i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Lite Tråkigt men, Duratec med 5 vxl NC Miata låda är nog bland det lättare du kan hitta.

200 hk är hyfsat prisvärt sen får du börja tänka kompressor, vilket är både pengar och vikt.

Edit:

Gjorde en kort googling för att fräsha upp minnet, och åsikterna på nätet gör gällande att motorpaket inc alles bör landa på ca 120 kg, behövs många hästar för att matcha 80 sparade kilo.

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Konstiga saker som håller en vaken på natten, låg och funderade på hur jag fick ner vikten så lågt, stämde inte riktigt...

120 kg är för naken motor utan svänghjul samt vxl låda.

Så en mer realistisk vikt är 150 kg

/T

Link to comment
Share on other sites

nu är minnet bra dåligt ( Jörgen kommer du ihåg eller är jag ute och snurrar) , men har för mig att vi vägde exact ALLT det vi hiva ur saaben med KOMPLETT motor + lade dit en R25 låda på toppen och det vägde ca 220kg ???

men detta var inklusive , svänghjul , tryck platta , orginal kablage, olja , turbo, styrbox , ac kompressor, servo pump mm som du ju kommer ta bort en del av så jag gissar du landar på 200......

216kg totalt har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Grovt överslag säger att man hamnar på i grova drag på 65 kg över en duratec+nc-låde-lösning. Men om man inte överladdar duratecen, hur många hästar kan man få ut ur en sådan motor?

B204e borde man efter lite fix och trix få ut 3-400 hk om så skulle behövas.

Rover K motorer har ju varit poppis hos caterham tidigare, där finns ju någon med turbo på 150-165 hk. Men hur mycket kan man pressa ut det alublocket innan det ger upp?

Link to comment
Share on other sites

Tänker som Martin. Undrar även hur hållbar en sådan motor blir. För bana kan jag förstå det, där man kör intensivt i perioder och har kontinuerlig översyn samt täta oljebyten osv. Men i det långa loppet?

Är det inte dyrt att skrämma upp en duratec högre nivåer utan överladdning?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att siktar du på 300+ så är duratec mindre intressant.

Vill du åka överladdat billigt, börja med en överladdad motor.

IOM att vi bor i sverige så ligger saab och volvo nära, där finns mycket kunskap lokalt.

Men med överladdning (speciellt turbo) kommer värmeproblem vikt och ketchup.

Alla tre är problem vid banåka.

Hela IC kretsen adderar mer än man tror, det skulle inte förvåna mig att sågar man av allt som har med IC att göra hittar man nog närmare 20 kg på en genomsnitts locost.

Även extern oljektylning kostar ett antal kilo

Link to comment
Share on other sites

Handboken säger 154 kilo på en B204L, förmodligen skrapad ? om man jämför med Lupus och Jörgens vikter. Jag bytte svänghjul till ett Abbott racing (3,8 kg) och en Viggenkoppling. (1,5 kilo lättare) balansaxlarna med transmission väger 4 ungefär. Så med 34 kilo Omegalåda väger det runt 180 + IC och rör 10 kilo.

Med originalturbon är inte ketchup nåt problem direkt.

En Duratec skrapad utan svänghjul väger 86-87 kilo, och med alla tillbehör och koppling 110-120 + låda blir 150 totalvikt.

50 kilo påverkar vikt/effektförhållandet en del. Samt kurvhastigheten.

250 hk i en B204L kostar 5000 för en komplett 9000 plus 1500 för en Omegalåda. Bygger man resten lätt kanske inte skillnaden blir enorm?

En CSR med Duratec väger ju bara 515 kilo..

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Låt säga att man vill ha ut 200 hk ur en Duratec. Vad får man ändra och vad kostar det? Pratar vi 10k, eller 20k?

Och om man skulle vilja nå över 200 hk, vad behöver man då? 30k+?

Varken Ford eller SAAB är mina favoritmärken, men någon gång får man väl kapitulera? :blink:

Link to comment
Share on other sites

För att enkelt nå nästan 200 hk behöver du bara stämma av insuget för sportbil istället för traktor.

Lättaste sättet är att montera sepparata spjällhus.

Lättaste för det är webcons kit

http://www.webcon.co.uk/shopexd.asp?id=15211

Kostar ca 2000£ men det är allt du behöver och det ska vara färdigprogrammerat och plug n play.

Av någon anledning har Burton slutat sälja, jag vet inte varför....

Men ett fungerande lagom långt separattrottlat insug oavsett källa borde ge ungefär samma effekt.

Hur duktig är du på vad som får en motor att gå, och hur mycket vill du pilla....

Jag tror att näta steg för budget trimmning är att kompressormata.

Köp en kompressor från en fyrcylindrig mercedes och bygg ditt eget insug.

Däremot åker du nog på att byta kolvar och stakar....

Kan du bygga eget insug, och byta komponenter i motorn själv, samt få tag billigt i och mappa eget sprut, går nog även det på en budget på ca 20 kSek

250 hk är nog rimligt med driftsäkerhet, men de finns de som får ihop fungerande 300 hk också.

Du behöver även laddluftkyla på något sätt...

För att få in en duratec i en seven behövs ett annat tråg, där är raceline det de flesta verkar välja.

Du behöver även hantera att vattnet kommer ut i bakkant, samt budgetera för nytt enkelmassesvänghjul.

Jag skulle satsa på ett lättat svänghjul....

Link to comment
Share on other sites

Hade jag börjat bygga idag med det jag kan just nu hade det blivit duratec + nc låda med webcon sprut.

Men jag är också helt inställd på att 200 hk räcker.

Jag tror att vill man ha mycket mer än det så finns det andra vägar och saab ligger nära.

Jag tror att man får en enkel lätt bil med låg komplexitet och lättpackat motorutrymme med duratec.

Jag tror också att det finns massor av andra ställen än motor att pilla på med sin locost de första åren man äger den.

Som jag står med ett halvfärdigt bygge och snigeltempo i garaget så tar det för mycket tid att styra om så jag kommer regga med bojsänke...

Link to comment
Share on other sites

Men c:a 25000 kr för ett insugskit. Det springer lätt iväg. För 25k kan man göra en massa annat skoj på bilen. Det roliga är att man själv borde kapa en 30 kg. :whistling:

Jag får väl fortsätta fundera. Problemet är om man överladdar med kompressor är att man får en massa besiktningsproblem. Det får man ju inte med en bef. turbosnurra.

Link to comment
Share on other sites

En saab motor får man tag på för 1000-3500:- komplett med turbo, ecu +kablaget bla , men den stora fördelen med saabspisen är ju att den tål i orginalutförande 350-400hk. men kör du med ca 200hk så håller den i evighet :banana:

Med orginal turbon ,T25 ,så klarar du att få upp den i runt 240-260hk sen så räcker den inte till mer,Aero motorn

har ju en värre turbo som klarar mer.

köper du sen en can-usb kabel till den ifrån lawicell för under tusingen så kan du programera ECU:n själv, precis som du vill ha den.

Den är även billig att renovera såsom lagerbyten ,kolvringar, packningar osv.

OrginalKolvarna brukar hålla otroligt länge men ska du över 400hk så brukar man byta till starkare.

Vevaxeln är ju smidd och stakarna är överdimensionerade ( 9000 och NG900 motorn)

Duratechmotorn är ju en trevlig motor att bygga på och som sagts tidigare lite lättare än saabspisen, så du får fundera på vad du vill ha och sen bygga på.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Låt säga att man vill ha ut 200 hk ur en Duratec. Vad får man ändra och vad kostar det? Pratar vi 10k, eller 20k?

Och om man skulle vilja nå över 200 hk, vad behöver man då? 30k+?

Varken Ford eller SAAB är mina favoritmärken, men någon gång får man väl kapitulera? :blink:

Som sagts tidigare, 200BHP är enkelt med en Duratec. Separata trottelhus(funkar finfint med motorcykel-prylar) och ett bra avgassystem och du är där. Man når till ca 220BHP för moderata pengar(ca 10kkr om man gör kloka val(ARP+Kam)). Det är när man vill gå över 220BHP som det börjar kosta. I första vändan(ca 240BHP) byter man kolvar, stakar och kam, i andra vändan (ca 260BHP) är det dags att bearbeta toppen byta vevaxel(fel av mig, nu för tiden kör de ända upp till 308 Bhp med orginal vev) och att sedan ta sig vidare(308BHP) blir DYYYYYYYYYYRT.

Men, som många sagt tidigare, vad är det du vill ha? Allt handlar om prioriteringar. Söker du en lätt bil(ca 120-150 kilo lättare än en väloptimerad turbo-CEC) är det en modern hel-aluminium motor som gäller. Den mest använda till om- och ny-byggnationer är Duratec. En av anledningarna till det är så är att den ger gott om effekt redan i orginalutförandet, förutsatt att den får andas ordentligt. En annan är att det finns överkomliga delar från många olika källor(=konkurrens på prissättning).

P.S. Det var väl egentligen bara Robban och hans BEC som hängde med när Tommy Falck skruvade upp tempot med sin 1964 års Lotus 7 Serie II med 160 Bhp på Kinnekulle förra året? Tommys bil är lätt, har ca 160Bhp och har 185'or bak,

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Turbo, grenrör, ic väger lite extra men 120-150kg viktbesparing på motor+vxllåda tror jag inte riktigt på heller vid övrigt samma spec :rolleyes: men visst..lättare blir det med duratech :thumbsup:

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Pac: Jag ser inte hur man kan spara 120-150 kilo med en Duratec om resten av bilen är byggd av samma delar?

Christer du har helt rätt, det blir inte samma delar i bilarna. Varje bil måste dimensioneras efter sin egen vikt. Med en 80-100 kilo tyngre drivlina(motsvarar ca 20% av totalvikten på en Caterham R500@512 kg) behöver man dimensionera om en del, tex bromsskivorna.

Ta tex följande exempel: Caterham R500 har en Duratec och väger 512 kilo. R620, ett kompressormatat monster, lär väga precis under 550 kilo. Viktskillnaden blir ca 35 kilo.

IC+kompressor+rör väger mindre än 35 kilo så där finns i runda slängar 15-20 kilo för att hantera ökningen av motoreffekt+egenvikt

Link to comment
Share on other sites

Okej, misstänkte att Pac räknade optimalt redan från planeringsstadiet, för ett motorbyte till en Duratec gör kanske 50 kilo.

Jag har ju en 2,3 Duratec stående och funderar av och till på att byt ut Saabmotorn, men hela iden med min bil som den är kommer ändå aldrig att bli lätt.

Det blir ett nybygge och med viktbesparing och väghållning som mål istället för semesterturer till Italien och Skottland.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era ingående svar och egna vinklingar på problemet, det hjälper mycket. Pac frågade vad jag vill och jag vet inte riktigt och det är därför jag frågade om vikten på saab/opel-paketet.

Enda faktiska erfarenhet jag har är en 140 hk Caterham som jag körde en kort bit för 2 år sedan i England. Det var inspirerande men inte tillräckligt "loco" för mig.

Bilen skall väl i huvudsak användas på gata och sedan kanske lite trackdays. I dagsläget känns bankörning alldeles för meckigt och omständigt trots att man bor 4 mil från Knutstorp.

Önskan är väl att den skall vara rolig och helt galen. Diggar r500 och 620r-bilarna vad man sett i rutan, men inser väl att det är svårt att genomföra i sverige.

Sedan är ju den sista frågan med lathet, budget och bekvämlighet så att skrotet verkligen blir byggt och genomfört. Det är väl när de tankarna kom som jag började tänka på saab/opel-paketet. Dels för att många byggt med det och man kan få mkt tips och råd och för att det är billigt, tillgängligt och lättrimmat. Men som sagt, det känns lite tungt.

Tack än en gång, kul forum!

Link to comment
Share on other sites

Om bana inte är huvud idén spelar väl vikten mindre roll ?

Rakt fram tror jag en Saab i många fall tar en lättare motor kombination på rena hästar och på slingriga vägar är inte de kilona ett jätte problem. Då är snarare hkulupphägning och lätta däck och fälgar bättre investering. Vet att det var vansinnig skillnad i mina besiktnings däck och original Opel fälg kombo och senare "fin" fälgar + lätta bromsar och skivor

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du skall bygga för behovet du ser/känner idag och med någon trackday här och där men mesta milen på landsväg så anser jag att dina tankar faller ganska vettigt på SAAB + Opel.

Min bil som varken är hårdoptimerad för bankörning och "tung" med SAAB/Opel så har en "rookie" som jag lyckats klämma mig under 60 sek på kullen. En bättre förare och bättre chassiinställning skulle jag tro att 2 sek kan kapas ganska lätt. Sen om man skall optimera för bana och varvtider och med tävling i sikte så nej då har jag inte rätt kombination men det är ej heller mitt syfte och kommer inte blir det som det ser ut idag. Skulle detta ändra sig; då är det nog bättre att göra som Christer funderar att bygga nytt för detta syfte.

Sen är jag sån som gillar när turbon laddar på och pustar ut efter...som sagt SAAB/Opel är många pållar för spenderad krona...och passar mig utmärkt

Link to comment
Share on other sites

Min väger 770 inkl reservhjul och verktyg i alla fall, så 750 tankad och klar. Tung egenritad ram som är lite större än Westfield.

Tom ram vägde in på 98 kilo, Westfield väger väl runt 65?

Volvo 1031 bakaxel, Bärarmar modell Hummer jf med Westfield. jag har 17" hjul, 21 kilo styck. XC90 bromsskivor fram, 11 kilo styck!! 9-3 Aero bak,

Alla fel man kan hitta för att inte bygga en race 7a.

1:01,5 på Kullen med 0,5 bar och gatdäck första gången på bana med nyreggad bil.

1:20,25 på Gelleråsen med 0,5 bar och gatdäck

1:17,11 på Gelleråsen med 1,2 bar och gatdäck.

Bland de saker som går att minska vikten på är att välja mindre hjul och bromsar,

Att byta till 15" OZ Ultraleggera och minimala bromsar , (Wilwood powerlite och Peugeot 205 skivor F + B skulle spara tillsammans 60 kilo. 75 med de 13" racerhjul jag har måttat med för nästa bygge. Skulle jag stoppa i Duratecen så kan jag komma ner på 650, men ändå för mycket pga allt annat galet jag gjort för banprestandan.

Däremot kan jag utan bekymmer ta bilen till Trackday på Gelleråsen fram och tillbaka för egen maskin när som helst. Planerar en Europasemester i 7an och det enda jag har lite oro inför när jag är ute och åker är regn. Har nu kört 6 bandagar och nära 600 mil totalt sen i Juli 14 och det jag gjort är att byta ut några från början för mjuka bussningar i bärarmarna och fjädrarna. Tog den till jobbet igår, har 210 liter bagageutrymme plus handskfack på 20 liter.. halvskaplig finish och ett sant Locostbygge med totalkostnad på 60` med ny turbo.

Det är av den anledningen jag vill ha en racebil istället, för det blev inte så bra att kompromissa med de krav jag har att kunna använda bilen till.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Mjo.. men så lätt kommer inte rejsbilen att bli. Får nämligen bara lasta 100 kilo på bågen. För nåt drag kommer det inte att bli. Ännu mindre en towbar.En Solstad Saab skulle passa bättre.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att köra med Duratec 2.0, Raceline våtsump och Mazda 5-växlad NC låda.

Återkommer när jag vägt alla delarna.

Kan bara hålla med om att begagnade Duratec:ar nu finns tillgängliga riktigt billigt. Med Garanti!!!!

Däremot kostade NC växellådan kompl med svänghjul, startmotor och koppling en slant.

Men min hade bara gått 700mil och kom från en års 2012.

//M

Link to comment
Share on other sites

Vad väger din bil in på Jocke4u?

Den vägde 692 kg vid regbesiktning.

Gårdagens körning på kullen resulterade i flera personbästa och dagens sista pass inckluderade 2st 58-tider :)

Screenshot_2015-05-15-18-13-59.png

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att köra med Duratec 2.0, Raceline våtsump och Mazda 5-växlad NC låda.

Återkommer när jag vägt alla delarna.

Kan bara hålla med om att begagnade Duratec:ar nu finns tillgängliga riktigt billigt. Med Garanti!!!!

Däremot kostade NC växellådan kompl med svänghjul, startmotor och koppling en slant.

Men min hade bara gått 700mil och kom från en års 2012.

//M

Får man lov att fråga vad du gav för nc-kitet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nix inte mycket alls. Har inga gigantiska bromsar men annars inget speciellt.

Tycker faktiskt att vikten är lite lurig om man jämför med Jocke men vågen skulle vara riktig enligt beiktningsmannen.

Link to comment
Share on other sites

Så kastar man lite pengar efter den på bromsar och fälgar ( mao köp det absolut lättaste) och halv tank ligger du på 630 kg och kan med ganska lite modd skapa dig en

R400

:eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Jag kan spara 60 kilo på bromsar och att gå ner på lätta 15" fälgar. Räknar man sedan bort 30 kilo på min ram VS Westfield, så skulle den väga in på 660 kilo, med de superlätta 13" som jag kollat på, skulle det bli ytterligare 15 kilo mindre. Trots min 1031 Volvoaxel. Så rent teoretiskt skulle 600 vara möjligt med Saabmotor och rätt val av andra komponenter, utan att behöva spendera 1/4 miljon..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...