Jump to content

Riktning utblås avgasrör?


Martin

Recommended Posts

Mitt avgasrör sitter på vänster sida så reglementet säger att den får peka rakt ut.

Undrar dock vad som är mest optimalt. I mitt fall vill jag ha så tyst som möjligt. Skall den då ut åt sidan eller skall man rikta den lite nedåt (typ 45 grader)?

Eller spelar det helt enkelt ingen roll?

Link to comment
Share on other sites

Om du vill få ner ljudnivån så skall du ordna så att utblåset går rakt bakåt (inte sidan) - ljudmätningen sker från vänster respektive höger sida.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Är du ute efter att få ner ljudet för att få en behagligare åktur eller just för bullerprovets skull?

Rent spontant säger jag att bäst är rakt åt sidan, riktar du ner det kommer ljudet studsa i backen å backen är ju hård så det svarar rätt bra.

Link to comment
Share on other sites

Är du ute efter att få ner ljudet för att få en behagligare åktur eller just för bullerprovets skull?

Rent spontant säger jag att bäst är rakt åt sidan, riktar du ner det kommer ljudet studsa i backen å backen är ju hård så det svarar rätt bra.

min bil tycker jag låter för mycket , 3" hela vägen och det är en dovt ljud som i princip blir värre med hjälm, min lilla "fix" innan jag kommer orka dra ut det i bak är att röret går snett bakåt lite neråt men viktigast man kan säga att det täcks äv hjulet /skärmen innan det når mitt öra typ örat kan inte "se" röret fågel vägen , det tycker jag gör skillnad

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr var det slut på 45 grader krökar så får bli 90 grader utåt och lite nedåt.

Att ta in det under skärmen är nog inte helt bra på min bil som har skärm i glasfiber. Tror den kan smälta?!

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju kapa 90 gradersböjen var du vill och få en 48 gradersböj tex. för du ska väl svetsa och slipa delarna, eller hade du tänkt montera ihop det med klammor? Jag kapade en 90 graders så det blev parallellt med skärmen så det vinklar ca 70 grader sett uppifrån.

Lupus: 3" hela vägen, inga problem med 95db alls? Mitt 2,5" kväver motorn, men funderar på 2x500 mm 3" iställlet för de 300+500 2,5" jag har idag.

Link to comment
Share on other sites

Visst kan jag kapa var jag vill, men då får jag ju en svetsfog till. Åtminstone tror jag att jag vill förlänga den lite i det fallet. Hade gärna sluppit en fog just där då det inte blir så snyggt (speciellt med tanke på hur dålig jag är på metallarbete).

Om jag kommer undan med att inte länga något så fanns det redan med i planen. Har ännu inte kollat hur det blir med skärm på plats så vet ej vad jag har för dimensioner att spela med.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Lupus: 3" hela vägen, inga problem med 95db alls? Mitt 2,5" kväver motorn, men funderar på 2x500 mm 3" iställlet för de 300+500 2,5" jag har idag.

Vi kapar väl tråden lite men nä, inga ljud problem med 95dB vet tex att Jörgen mätte låga värden på Kullen , men jag har ju örat nära avgasröret och vissa ljud är ju jobbiga trots att de inte har så höga dB . Nu skall vi ju komma ihåg att över 70 tar ju vindbrus över ändå men man kan ju ibland stå still och gasa ( har jag hört)

Link to comment
Share on other sites

Vi kapar väl tråden lite men nä, inga ljud problem med 95dB vet tex att Jörgen mätte låga värden på Kullen , men jag har ju örat nära avgasröret och vissa ljud är ju jobbiga trots att de inte har så höga dB . Nu skall vi ju komma ihåg att över 70 tar ju vindbrus över ändå men man kan ju ibland stå still och gasa ( har jag hört)

Jo, har mätt upp 80-81 dbA på Lupus bil nu under 3 år i rad och han har bland det lägsta värdena som uppmätts trots troligen mest effekt i klubben och 3" hela vägen :racesmile: .

Själv tycker han att det är högt men bredvid så är det mest ett argt fräsandet och inte ett vrål :D .

Nu är det inte bara avgas som är viktigt ,utan insugssidan bjuder på problem som många inte är medvetna om.

Både på Lupus bil och min har vi gjort en del för att dämpa insugsljudet.

Dom bilar som är svårast att få ned ljudet på är bla weberutrustade sjuor med enbart filter som dämpning ;)

BEC fast dom varvar bra och kan låta lite högt för örat brukar ligga under 95dbA faktiskt.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...