Martin Posted April 13, 2015 Posted April 13, 2015 Har aldrig ägt en hjälm tidigare men kommer behöva en nu. Kommer inte använda den mycket utan främst för eventuella bandagar. Finns det något jag skall/bör tänka på, typ olika krav, eller skall jag bara be hjälmbutiken plocka fram första bästa hjälm som passar? Finns det något val jag absolut inte skall göra? Quote
pelle17B Posted April 13, 2015 Posted April 13, 2015 I en bil där man sitter fastspänd med säkerhetsbälte är det jätteviktigt att hjälmen är så lätt som möjligt. All extra vikt ger ökad belastning på nacken vid en kollision. Det är ett annorlunda användningsfall än för motorcyklar som de flesta hjälmar är konstruerade för. Trots ofta något tyngre bör man överväga integralhjälm då den skyddar även ansiktet. /Peter Quote
fege Posted April 13, 2015 Posted April 13, 2015 Fundera även på om du vill köra med eller utan någon forma av nackskydd. Finns flera utföranden, allt från enkla nackkragar till system som HANS eller Hybrid. Quote
pelle17B Posted April 13, 2015 Posted April 13, 2015 (edited) Jag beställde Simpsons Hybridskydd härifrån: http://www.hotrodgers.com/ Jag kan förstås inte garantera något, men för mig funkade det bra med kontakt, leveranser mm. De var bra att ha att göra med. Gick att få FIA märkt version om man säger till. (Visste först inte att det gick, men de frågade själva om jag inte borde ha FIA när jag inte bor i USA) Betydligt billigare än i Europa (fast kankse inte längre med nuvarande dollarkurs förresten) Edited April 13, 2015 by pelle17B Quote
Martin Posted April 13, 2015 Author Posted April 13, 2015 Känns som vi får backa klockan lite :) Låter som det är farligare att köra med hjälm än utan (om man inte har ultralätt hjälm och diverse extra skydd). Varför skall jag ha hjälm alls? Kommer inte använda på gatan (utom möjligtvis när jag har aeroscreen men troligen inte då heller utan andra skydd för ansiktet). Har tänkt köra typ en bandag per år. Man skall ju aldrig tumma på säkerheten men min enda bandag per år känns plötsligt omotiverat dyr. Som jag tolkat det jag läst: Skall jag ha hjälm skall jag ha lätt och gärna nackskydd. Hjälm är krav för bandag. Men är det så att en dålig hjälm (dvs tung) faktiskt då är farligare än att köra utan? Eller övertolkar jag? Quote
svinto Posted April 13, 2015 Posted April 13, 2015 Jag skulle nog inte åka över 70 i min bil utan integralhjälm. Humlor, flygande stenar, bildelar... men jag har ju ingen ruta heller. 1 Quote
fege Posted April 13, 2015 Posted April 13, 2015 Japp,precis som svinto säger så hade jag oavsett satsat på en integralhjälm. Quote
pelle17B Posted April 13, 2015 Posted April 13, 2015 (edited) Låter som det är farligare att köra med hjälm än utan (om man inte har ultralätt hjälm och diverse extra skydd). Ja för nacken, men inte för huvudet så där får man välja :) . Det är inte ovanligt med whiplash vid relativt låga hastigheter i vanliga bilar även utan hjälm. Häng på 1.5kg på huvudet och fundera på vad som händer om man åker ut i räcket utan nackskydd. Biltema har en kolfiberhjälm som inte väger så mycket för 900 spänn om man nu bara vill ha en hjälm. Så en lätt hjälm behöver inte nödvändigtvis vara samma som jättedyr. (Kvalitet i övrigt kan jag inte uttala mig om på den hjälmen.) Det kommer aldrig att bli helt ofarligt att köra bandagar, eller i trafiken heller för den delen. Ofta sätter arrangören miniminivå på bandagarna vilket i vårt fall är hjälm mm, och samhället sätter miniminivå för trafiken = trepunktsbälte på, men inget krav på hjälm i en seven ungefär. Utöver arrangörernas och samhällets krav är det helt upp till var och en att väga eventuella konsekvenser av en olycka mot vilka risker man tar och hur mycket man tycker det är värt att försöka minska dem. Jag som kör en och annan bandag endast har faktiskt funderat över risken att åka av och vad konsekvensen kan bli av en rejäl avåkning, eller att volta med bilen. Jag kom fram till att risken för en olycka är liten för att jag inte åker så ofta, men kanske inte så liten som jag skulle önska eftersom hornen växer ut en del och jag inte har vana av att åka bana (så risken för misstag är stor). Dessutom räcker det med en oljefläck på fel ställe. Jag kom också fram till att i en seven utan båge eller skydd är risken långt ifrån obefintlig för att dö eller bli invalidiserad och få resten av livet förstört, om jag åker av eller voltar med bilen. Med rimliga skydd är oddsen bättre (även om seven bilar inte direkt är kända för att vara säkra) Resultatet är att: Jag har kollat hur och har monterat stol och 6 punkts bälte korrekt. Båge (och bur) med rimlig höjd ovan hjälmen. Hjälm och ett hybridskydd. Totalt säkert ca 15000 (stol, bälte, hjälm och hybrid). Mycket pengar, men för just mig är det värt det för nöjet kunna åka bana med något mindre risk. Ofarligt nu då? Nä bara en fråga om pengar mot risknivå (och man kan ju jämföra med hur mycket pengar man lägger på övriga saker till bilen ;) ) Det är lyckligtvis ett fritt land och alla här på forumet får avgöra själva vilka risker ni vill ta och vad era nackar är värda. Det är ju ofta fler liv som påverkas så glöm inte fråga vad frun och barnen värderar nacken till också. Några saker är dessutom nästan gratis. Att kolla upp hur man skall montera stol och bälten korrekt kostar inget och att modifiera stolen så att bältena passar är också nästan gratis. Att fästa den stolen man har ordentligt är också nästan gratis och höjer säkerheten. Bur kanske är overkill, men att se till att man har en båge som inte är byggd av vattenledningsrör och är hög nog (fult men effektivt) är inte jättedyrt och räddar förhoppningsvis livet om du voltar. Att välja den lättaste hjälmen man har råd med kan väl också vara klokt. Därefter får man välja själv om ett nackskydd är värt riskreduceringen. För mig var det det, men säkert inte för alla. Kanske gör nackkrage att sätta runt nacken under hjälmen någon nytta (de är billiga). Jag är tveksam , men kanske i vissa situationer. /Peter Boström Edited April 13, 2015 by pelle17B Quote
Christer J Posted April 13, 2015 Posted April 13, 2015 Pengar kontra säkerheten.. OM jag bara hade haft eller köpt eller kört ut en minut senare osv.. Slå ut en framtand för att ett stenskott träffar illa när man bredflinar för att det är kul och finväder på en liten tur med 7an? Kostar nog ungefär lika mycket som Hybridskyddet och en skaplig hjälm... En myggsvärm i ögonen och köra i diket för att man blev tillfälligt förblindad? Man får göra sin egen riskanalys helt enkelt. En annan sak när man kolla bil vs MC hjälm är ju stoppningen som är brandskyddad i vissa hjälmar, Nomex vs Nylon och skumgummi som brinner bra. Quote
Martin Posted April 13, 2015 Author Posted April 13, 2015 Förstår inte riktigt hur det blev en debatt om pengar vs säkerhet. På landsväg kommer jag aldrig ha hjälm. Har inte med pengar att göra utan att jag verkligen hatar att ha något på huvudet. Här görs alltså ett akvtivt val (tilläggas att jag kommer ha ruta). Antingen åker jag bil utan hjälm eller inte alls. När det sedan började skrivas om risker med tung hjälm blev jag ärligt nyfiken på om en hjälm utan resten av nackskydden är en klok investering för bandagar. Kanske ökar risken för vissa typer av skador mot att man klarar sig bättre i andra typer av situationer? Här kommer pengar in. är det värt att köpa sig det bästa möjliga skyddet för en bandag per år eller skall man skippa bandagen. Tankar på bur finns och det kanske blir en sådan vad det lider. Dock är det väl så att en båge/bur också kan leda till ökad risk om man inte har hjälm, eller? Också en riskavvägning. Enda gångerna jag haft hjälm på mig är när jag kört go-cart. Då upplever jag att jag tappar en del överblick över vad som händer runt omkring. Så här finns en ökad risk i normal trafik. Ytterligare ett aktivt val skall göras. Detta kan iofs kanske härledas till dåliga hjälmar, vad vet jag. Quote
fege Posted April 14, 2015 Posted April 14, 2015 (edited) För att gå tilbaka till din utgångsfråga kan vi se det såhär: Be hjälmbutiken plocka fram kanske inte första bästa hjälm utan kolla lite på vikten. Man ser väligt många på bandagar som kör med diverse varianter av MC-hjälmar och de klarar sig utmärkt med detta. Ovan har du fått ett antal råd och synpunkter man kan tänka på men valet är ju självklart en egen avvägning mellan pengar, användningsområde m.m. Kör på det som du känner passar dig och skippa för guds skull inte bandagen p.g.a. hjälmen. Det är ett utmärkt tillfälle att lära känna sin bil under kontrollerade former som sammantaget är betydligt säkrare än på gatan oavsett hjälm... Edited April 21, 2015 by fege Quote
Guest micke r1 Posted April 21, 2015 Posted April 21, 2015 Är man mest sugen på gatåka o har rätt stuk på sjuan är de väl läderhjälm med matchande brillor som gäller? Quote
super7 Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 En gammal mc-ordinas skinnluva från 50-70 talet med morderna glasögon med åldrigt stuk :thumbup: är glass ätarstuket. //Nisse Quote
Ctrl Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Har en Caberg hjälm själv. Men ångrar att jag inte tog en med öppningsbar front, även om de var dyrare. Quote
Guest micke r1 Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 gillar veddes uppsala stuk :bowdown: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.