Rayman Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 Jag håller på med mitt nya bygge och blev fundersam på hur mkt ljuddämpning till avgasrören som behövs. Motorn är en audi v6 på 2,8 liter och jag drar 2 avgasslingor med en katalysator och en ljuddämpare på varje sida. Dämparen är 420mm lång, 130mm diameter och systemet är 2". Jag förmodar att det är svårt att svara på frågan men någon som har en hyffsad gissning om det är tillräcklgt med 1 per sida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 Det borde det vara. Katen dämpar en hel del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 En racekat dämpar i princip inget, den förändrar ljudet en del bara. Ska du köra bana med bilen så satsa på stora lätta dämpare. Med trimmad radfyra (sugis) krävs i princip hela möjliga längden (750mm) plus ca 160mm diameter på en 2,5" dämpare för att klara 95dBA vid förbifart. Då är det ett måste att dämpa ljudet på insugssidan också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 Det står inte Racekat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 Nej jag vet, men jag ville förmedla att min erfarenhet av racekattar och ljudnivå är den jag skrev. Din erfarenhet av kattar kan jag inte uttala mig om. Enligt mig är det bättre att använda utrymmet till ljuddämpare än kattar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted April 7, 2015 Author Share Posted April 7, 2015 ok får väl hoppas 1 räcker. hade verkligen sparat utrymme runt motorn isf. det är vanliga kattar och såna fiberstoppade dämpare, allt ifrån biltema. som sagt 2" på allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 På min bil så är dämparen 1000mm lång ,160mm diameter med 2" rör igenom, man kan se den på min byggtråd. Har turbo med som hjälper till men på sfro provningen så fick jag 81 dba :banana: På kinnekulle nuförtiden med 5 säsonger på dämparen så mullrar den rätt så grovt men ljudmätningen visar trots detta inte över 85 dbA, så en stor volym ska du satsa på och glöm inte insugssidan vilket kan vara svårare att få ner ljudet på. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 2"? Varför kör du med så klena dämpare? 2'5" ger oacceptabelt mottryck på min saab 7a. Ska byta till 3" snart. Ogillar pumpförluster och har känt skillnaden genom att testa. Dessutom ogillar jag det fräsande Grupp N -90talsljudet.... Det är ju 60 mm original och redan det är klent med original laddtryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Oj, det där var jag inte beredd på. Jag har precis byggt 3" downpipe inklusive 3" på 90-gradersböjen ut genom karossen. Tänkte gå ner till 2,5" på ljuddämparen. Kanske dumt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Min går så tyst att man bara hör däck och glädjetårar. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 (edited) 300 + 500 mm från rakarör 2,5". 3" downpipe Edited April 8, 2015 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 2"? Varför kör du med så klena dämpare? 2'5" ger oacceptabelt mottryck på min saab 7a. Ska byta till 3" snart. Ogillar pumpförluster och har känt skillnaden genom att testa. Dessutom ogillar jag det fräsande Grupp N -90talsljudet.... Det är ju 60 mm original och redan det är klent med original laddtryck. ops :banghead: menade 2,5" givetvis, så nära orginal som möjligt förstås . och nä ,det är inte klent ens orginal, på 9000 så är nog 90grades böjjen där sonden sitter det mest hämmande som man kan ha men nu är det fint flöde hela vägen och t25 spinner så bra så :racesmile: det jag eftersträvar på min motor är en snabb spoolup och det funkar fint, ligger sällan på maxxvarv utan gillar ett snabbt svar pågasen. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted April 15, 2015 Author Share Posted April 15, 2015 Kanske får bli 2,5" senare, men har väldigt lite mellanrum på ett ställe där avgasröret går och kan inte riktigt bygga mig förbi det. Just nu är det bara siffrorna på besiktningen jag bryr mig om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.