Martin Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Lite udda fråga beroende på att jag inte vill lägga tid på att få till min kontrollenhet för blinkers förrän efter registrering. Finns det krav på hur funktionen skall vara på manövrering av blinkers? I mitt fall kommer jag ha en knapp för varje sida (rattknappar). Innan jag fått till min styrenhet så får de dock funtionen att de styr var sin lampa helt oberoende av den andra sidan. Dvs jag kan slå på höger och sedan slå på vänster (nu blir det som varningsblinkers fast säkerligen utan att de är synkade då jag antar att de kommer få var sitt blinkerrelä). Känns som att detta kanske inte är helt ok men har inte sett något om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Ska du köra mycket gata så rekommenderar jag vanlig spak med återgång. Alternativt tydliga indikatorlampor för höger och vänster. För övrigt är det väl upp till dig hur du vill ha det med funktion och manövrering. Citroen har kört med egna varianter.. v Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 CX'ens vipp-knapp funkar fantastiskt bra! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 CX'ens vipp-knapp funkar fantastiskt bra! :) Jag har kört nånting liknande, men minns inte om den hade återgång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted March 23, 2015 Author Share Posted March 23, 2015 När jag väl bygger min styrenhet kommer jag ordna automatisk återgång. Antingen på tid eller en liten sensor på rattstång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Tid funkar nog sådär med tanke på hur tätt eller långt det kan vara mellan korsningar, eller ev köer, filbyten osv. Sensor på rattstången borde vara det bästa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Jag har en vippbrytare, och det kan du ju också ha fram tills din styrenhet är aktuell. Tror du kommer köra runt med lite tivoli om du bara har två individuella knappar. Jag har skrivit det förr. Blinkersspak är det jag saknar mest i min bil. Kör enbart gata och trots mycket övning glömmer jag stänga av blinkersen ibland. Starta är inga problem, det gör man i en vanlig bil också. Men slå av manuellt sitter inte i bilkörarryggraden. Så antingen kommer det en lösning likt Christers snygga med bara en spak till allt, eller så blir det rattknappar (lutar åt det). Blir det rattknappar blir det även en sensor på rattstången som håller koll på var den är och kan simulera en vanlig spaks återgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Jag har två rattknappar med manuell avstängning. Är båda intryckta blir det varningsblink men i samma takt på höger och vänster sida. Jag frågade SFRO då jag var osäker på detta men det var inga problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted March 24, 2015 Share Posted March 24, 2015 Gör som gamla jänkare sätt en bakåtriktad blinkerslampa/diod på baksidan av framlyktan. Då kommer du att se tydligare när blinkersen är på. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rallyelwood Posted March 26, 2015 Share Posted March 26, 2015 Gör som gamla jänkare sätt en bakåtriktad blinkerslampa/diod på baksidan av framlyktan. Då kommer du att se tydligare när blinkersen är på. /T OT: Det fick mig att tänka på den snygga indikatorlampan som finns på Citroën B11, fast den är visst för halvljuset (?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.