bexander Posted November 20, 2014 Posted November 20, 2014 Jag funderar på ett bokramsbygge med moderat motoreffekt och funderar på vilken bakaxel som kan vara lämplig. Jag tänker mig en stel axel som är liten, lätt och smal. Tyvär är det väldigt ont om gamla Escortaxlar i landet. Vet inte om den är så lätt den heller? Ideer? Quote
tpau Posted November 20, 2014 Posted November 20, 2014 Suzuki samurai/jimny/vitara? Vet inte hur en Lada Niva axel ser ut men den borde ju vara moderat i storlek också Quote
bexander Posted November 20, 2014 Author Posted November 20, 2014 (edited) Jimny och Samurai har ej diffen centrerad vilket inte passar i ett sevenchassie. Vitarans axel är nog användbar men ser rätt tung ut för att vara liten. Misstänker att alla terrängbilar har rätt kraftiga axlar då de skall tåla det ökade vridmomnetet som blir med lågväxel. Troligen på samma sätt för Lada Niva. Kan nämna att jag kikat på diverse Opelaxlar men de verkar ha en väldigt lång hals på diffklumpen mot kardanen? Alfa axlar är nog ganska lätta men inte lätta att hitta i sverige. Tidiga Honda Civic och Toyota Starlet är heller inte lätta att hitta men borde vara förhållandevis små och lätta. Edited November 20, 2014 by bexander Quote
therealpinto Posted November 20, 2014 Posted November 20, 2014 Det kan ju vara värt att fundera på om det är viktigt att kunna hitta delar och differential till axeln också. Fords Engelska axel (tidiga Escort MkI, vissa Capri, Cortina) finns det gott om prylar till eftersom den är så populär. Nyare VW Caddy med fyrhjulsdrift har en stel axel som ser hyfsat smidig ut, det kanske är ett alternativ? Gustaf Quote
bexander Posted November 21, 2014 Author Posted November 21, 2014 Bra poäng med reservdelsutbud till axeln! Trodde knappt det fanns stela axlar på nyare bilar. Kikade på Caddy axel och det som talar emot den är att haldexkopplingen sitter i diffhuset vilket borde göra axeln onödigt tung samt att det behöver modifieras. Den rätta vägen är nog en de-dion axel om det skall bli bra i en sjua?? Quote
rickepumpen Posted November 21, 2014 Posted November 21, 2014 Bra poäng med reservdelsutbud till axeln! Trodde knappt det fanns stela axlar på nyare bilar. Kikade på Caddy axel och det som talar emot den är att haldexkopplingen sitter i diffhuset vilket borde göra axeln onödigt tung samt att det behöver modifieras. Den rätta vägen är nog en de-dion axel om det skall bli bra i en sjua?? Lada-axeln från personbilarna är trevlig med sina bromstrummor i aluminium men inte så vanlig längre. De Dion gör jag en egen av en bakaxel från Subaru. Får visserligen korta in drivaxlarna för att den är för bred men det går alltid att fixa. Relativt enkelt att göra den typen av bakvagn och då har man mycket mer att välja på när man är på skroten. Att jag tog just Subaru var bara en slump för att den råkade ha lämplig utväxling och såg lättanvänd ut. Quote
bexander Posted November 21, 2014 Author Posted November 21, 2014 (edited) rickepumpen: Hur gör du med hjullagren när du bygger de-dion? Från vilken bil? Jag kikade lite på framhjullager från volvo 850, komplett med bultad lagerhållare och nav med 4-bult (4x108). Edited November 21, 2014 by bexander Quote
Rikard Larsson Posted November 21, 2014 Posted November 21, 2014 Volvoaxeln har också förskjuten diff. Funkar bra till mig, mer plats på förarsidan :) Quote
Wankelsport Posted November 21, 2014 Posted November 21, 2014 På locostbuilders-forumet finns det några trådar där de jämförde (ofjädrade)vikten på en de-Dion med en Escortaxel. Det var förvånadsvärt liten skillnad tyckte jag även om de-Dion givetvis var lättare. Så jag skulle nog säga att den axeln ändå är ganska lätt. Dock kvarstår ju faktum att de inte är så lätta att få tag på numera. Hur bred axel ska du ha? Lotus 7 hade axlar från Nash Metropolitan och Standard 10. Men det blir kämpigt att hitta såna på skroten. Dock vet jag var det finns två axlar (renoveringsobjekt) som faktiskt suttit i Lotusar från början. Quote
bexander Posted November 21, 2014 Author Posted November 21, 2014 Eftersom jag vill bygga en lite bil så tänkte jag köra med bokram och den är väl ritad för just Escort-axeln. Escorten har en språvidd på 50" eller 1270mm så något däromkring borde vara lämpligt. Sätter man bromsarna vid diffen med de-deion så borde det vara hygglig skillnad i ofjädrad vikt mot en stel axel med samma styrka och effekttålighet, eller? Quote
rickepumpen Posted November 21, 2014 Posted November 21, 2014 rickepumpen: Hur gör du med hjullagren när du bygger de-dion? Från vilken bil? Jag kikade lite på framhjullager från volvo 850, komplett med bultad lagerhållare och nav med 4-bult (4x108). Jag använder spindeln som följer med axeln. Sitter fjäderben bak på den bilen så det är inga problem att fästa det tvärgående röret i spindlarna.. Enkel lösning och i sann Locostanda! Richard Quote
bexander Posted November 21, 2014 Author Posted November 21, 2014 (edited) rickepumpen: vilken subaru-model kom delarna ifrån som du använde? Har du en bild på din färdiga axel hade det varit toppen! Edited November 21, 2014 by bexander Quote
rickepumpen Posted November 21, 2014 Posted November 21, 2014 rickepumpen: vilken subaru-model kom delarna ifrån som du använde? Har du en bild på din färdiga axel hade det varit toppen! Legacy 90-talare, ingen märkvärdig modell faktiskt. Jag är inte vän med kameran så tyvärr har jag ingen bild att visa just nu men bilder på hur bakaxeln ser ut från början finns på nätet och sen är det bara lite fantasi för att se hur man löser det. Rotera spindlarna ett halvt varv så att fästet för fjäderbenet pekar ner i stället för upp och sen gör man De Dion-röret och fäster i fjäderbensfästena på spindlarna. Efter det är det bara att tillverka en trelänks upphängning med två undre bärarmar och en övre i mitten. Wattslänk eller Mumford fixar rörelser i sidled. Som sagt inget märkvärdigt egentligen.. Richard Quote
jens92 Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Rörande lada niva axeln kan den nog anses som förhållandevis klen för att komma ifrån en terrängbil. De har en tenden att gå sönder vid ökade påfrestningar med stora hjul och skogskörning. Har tyvärr ingen lös men jag har en niva på gården och axeln ser absolut inte överdimensionerad ut. Om den skulle vara intressant kan jag slänga ut en fråga på lada-niva.se om du vill? Quote
bexander Posted November 22, 2014 Author Posted November 22, 2014 jens92: det som talar emot niva-axel är främst tillgången till reservdelar. Quote
Thomas Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Opel Asconas långa axelrör kan du skruva bort och axeln blir som en normal. Medbringaren passar sedan på pinjongen. Jag kör själv med en Ascona B axel med en Manta diffbroms i. Taunus axel är också ett alternativ. Quote
bexander Posted December 3, 2014 Author Posted December 3, 2014 Jag har kikat på Opel Kadett C. Den verkar ha en spårvidd i samma klass om Escort och dessutom så funkar det att använda framspindlarna också så det borde vara en lämplig donator, eller? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.