Biiren Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Tjenare håller på att montera tankpåfyllningen så undrar om hur det skall vara jordat i röret och tanken i sig och mot motorn??? så att det inte börjar att brinna i onödan mvh Quote
kengren Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Tjenare håller på att montera tankpåfyllningen så undrar om hur det skall vara jordat i röret och tanken i sig och mot motorn??? så att det inte börjar att brinna i onödan mvh Har själv inte jordat tank eller påfyllning. Tror du inte behöver göra det kenneth Quote
Christer J Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Jag läste någonstans att man måste jorda tanken.och att slangen mellan tank och påfyllning ska vara av en halvledande typ, alltså påfyllningsslang och inget annat. Så gjorde jag i alla fall. Better safe than sorry? Quote
Patrik Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Det finns alltid risk för statisk elektricitet (gnistbildning) när man häller, tappar eller pumpar vätska. Det är nog klokt att se till att det finns metallisk kontakt mellan t.ex. påfyllning och tank. Är slangen ej ledande, förbind via sladd. Quote
Rikard Larsson Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Detta är extra viktigt om man tankar E85 tror jag. Därför E85-handtagen inte går att låsa intryckta (om man inte kilar in tanklocket alltså :whistling: ) Quote
Biiren Posted October 21, 2014 Author Posted October 21, 2014 Men att jorda slangen med sladd hur blir det då..? lindad runt slangen eller??? någon speciell kabel eller vilken som? har bara slangen öppen för kontakt med bränslet typ 25mm eller kan man jorda tanken i ramen och att tanklocket också är jordat eller behöver man ha kabeln nära slangen?? mycket konstiga frågor.... MVH Björn Quote
Patrik Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 (edited) Yes... har du metallisk kontakt mellan t.ex. tank och chassie samt påfyllningsanordning och chassie är det inga problem. Eller låt oss säga att tanken har kontakt med chassie och påfyllningsanordningen sitter i plastkaross, anslut en sladd mellan chassie och påfyllning (preesade kabelsor). Räcker gott med 1mm2 eller dyl. E85 har nog ¨sämre¨ flampunkt... därav ökar riskerna. Bensin kan ha c:a -10 grader medans Etanol kan ligga runt +12 grader (rätta mig om jag har fel) Edited October 21, 2014 by Patrik Quote
Rikard Larsson Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Slangen ska inte jordas, det är tankpåfyllningen. Men det finns slang som är konduktiv, då jordar slangen tankpåfyllningen i tanken. Under förutsättning att tanken är jordad i chassit. Quote
Jörgen Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 skillnad på bensin och e85 är att e85 skapar statisk elektricitet när det flödar genom en slang exvis och det kan vara viktigt att man "jordar" ordentligt vid tankning, bensin är inte lika känslig. På min 9000 är det plast hela vägen ner till tanken. Jörgen Quote
Krolleg Posted October 23, 2014 Posted October 23, 2014 Spelar egentligen ingen roll om ni jordar i bilens chassi eller inte. Bilen står på gummi så den är ändå inte jordad mot tankstations potential ändå. Quote
Jonas Posted October 23, 2014 Posted October 23, 2014 http://www.alibaba.com/product-detail/Auto-car-Anti-static-Electricity-strap_722007448.html :-) Quote
cealm Posted October 23, 2014 Posted October 23, 2014 --- Auto car Anti static Electricity strap earth belt ground belt ----- Så mycket snyggare och mer bling-bling-aktig gamla tiders gummiband som hängde från kofångaren och ner mot marken har blivit nu. Trodde faktiskt den produkten helt försvann under förra årtusendet men den är tydligen återuppstånden i modern tappning. Quote
AlfaRonny Posted October 23, 2014 Posted October 23, 2014 Kuriosa: Va helikoptermek i lumpen. Där satte man alltid en jordledning mellan tankbil och helikoptern för att få samma potensial. Nu var det ju högre oktantal (105 vill jag minnas) och ett mycket högre flöde, vilket skapar mer statisk elektricitet. En kille glömde denna jordning en gång. Plötsligt brann det ur tanken, förs lungt och sedan snabbt allt kraftfullare. Slutade med att en helikopter + en tankbil blev till skrot. Men ingen kom till skada iallafall. Quote
Jocke4U Posted October 23, 2014 Posted October 23, 2014 (edited) AlfaRonny: Samma var det när jag var flygplan/vapen-mek på Viggen i lumpen, alltid jordning innan tankning. Vill också minnas (ganska länge sedan :) ) att det absolut viktigaste var när man fyllde syrgas, kommer inte ihåg varför men kanske skapar detta statisk elektricitet?! Fast detta borde väl Krolleg kunna på sina 10 fingrar .....over to Krolleg :D Edited October 23, 2014 by Jocke4U Quote
kengren Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 AlfaRonny: Samma var det när jag var flygplan/vapen-mek på Viggen i lumpen, alltid jordning innan tankning. Vill också minnas (ganska länge sedan :)/> ) att det absolut viktigaste var när man fyllde syrgas, kommer inte ihåg varför men kanske skapar detta statisk elektricitet?! Fast detta borde väl Krolleg kunna på sina 10 fingrar .....over to Krolleg :D/> Rätt otroligt att vi är så många på detta forum som har gjort militärtjänstgöringen i flyget. Jag låg på F4 Östersund kenneth Quote
family guy Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Jag låg på arméflyget, AF 1 i Boden som hjälpmekaniker HKP 9. Börjar vi se ett mönster? Quote
Jonas Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Kan det vara en förkärlek för aluminiumklädda farkoster? Quote
Christer J Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Farfar var militärflygmekaniker på Frösön på 50 talet och var flitig pilot i över 30 år, farsan, hans bror, jag och ett par kusiner har alla haft motor och segelflygcert. Tror vi är ganska många som hållit på med modellflyg också. Farsan var med i den Ostermanhelikopter i Sundsvall som tog de första betalande passagerarna i slutet på 40 talet. Själv skulle jag till F16 i Uppsala, men en trafikolycka stoppade det. Quote
Krolleg Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Javisst kan jag jorda flygplan vid tankning, är ju behörig tekniker på både C-130 hercules samt JAS 39 gripen. :) Det va just av denna anledning ja skrev att det är helt onödigt att jorda tanken i chassiet, bilen rullar som sagt på gummi så den kommer få sin egna elektriska potential. För att jäman ut denna potential måste man jorda med en kabel, eller sådan släpande kabel (finns även de på både helikoprar och flygplan). Nu kanske någon tänker att tankmunstycket från tankpumpen är jordat och de kommer jorda bilen genom den, men nej så är det inget och man vill inte ha så. Tänk er själva om bilen är uppladdad och den jordar genom tankmunstycket, när du kommer nära med tankmunstycket är risken stor du får en ljusbåge när den statiskt uppladdad elektrisiteten vill gå mot jord. Å en ljusbåge är INGET man vill ha i tanköppningen mitt ibland alla lättantändliga bensinångor. Quote
AlfaRonny Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Jag låg på arméflyget, AF 1 i Boden som hjälpmekaniker HKP 9. Börjar vi se ett mönster? Ja, AF2 Linköping, HKP5 Och samma förnamn oxo he he Quote
Rikard Larsson Posted October 27, 2014 Posted October 27, 2014 Kan det inte vara så att bilen är en så pass stor kropp att det förhindrar uppkomst av statisk elektricitet lite grand i alla fall? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.