Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenare håller på att montera tankpåfyllningen så undrar om

hur det skall vara jordat i röret och tanken i sig och mot motorn???

så att det inte börjar att brinna i onödan

mvh

Posted

Tjenare håller på att montera tankpåfyllningen så undrar om

hur det skall vara jordat i röret och tanken i sig och mot motorn???

så att det inte börjar att brinna i onödan

mvh

Har själv inte jordat tank eller påfyllning. Tror du inte behöver göra det

kenneth

Posted

Jag läste någonstans att man måste jorda tanken.och att slangen mellan tank och påfyllning ska vara av en halvledande typ, alltså påfyllningsslang och inget annat. Så gjorde jag i alla fall. Better safe than sorry?

Posted

Det finns alltid risk för statisk elektricitet (gnistbildning) när man häller, tappar eller pumpar vätska. Det är nog klokt att se till att det finns metallisk kontakt mellan t.ex. påfyllning och tank. Är slangen ej ledande, förbind via sladd.

Posted

Men att jorda slangen med sladd hur blir det då..?

lindad runt slangen eller???

någon speciell kabel eller vilken som?

har bara slangen öppen för kontakt med bränslet typ 25mm

eller kan man jorda tanken i ramen och att tanklocket också är jordat eller behöver man ha kabeln nära slangen??

mycket konstiga frågor....

MVH Björn

Posted (edited)

Yes... har du metallisk kontakt mellan t.ex. tank och chassie samt påfyllningsanordning och chassie är det inga problem.

Eller låt oss säga att tanken har kontakt med chassie och påfyllningsanordningen sitter i plastkaross, anslut en sladd

mellan chassie och påfyllning (preesade kabelsor). Räcker gott med 1mm2 eller dyl.

E85 har nog ¨sämre¨ flampunkt... därav ökar riskerna. Bensin kan ha c:a -10 grader medans Etanol kan ligga

runt +12 grader (rätta mig om jag har fel)

Edited by Patrik
Posted

Slangen ska inte jordas, det är tankpåfyllningen. Men det finns slang som är konduktiv, då jordar slangen tankpåfyllningen i tanken. Under förutsättning att tanken är jordad i chassit.

Posted

skillnad på bensin och e85 är att e85 skapar statisk elektricitet när det flödar genom en slang exvis och det kan vara

viktigt att man "jordar" ordentligt vid tankning, bensin är inte lika känslig.

På min 9000 är det plast hela vägen ner till tanken.

Jörgen

Posted

Spelar egentligen ingen roll om ni jordar i bilens chassi eller inte. Bilen står på gummi så den är ändå inte jordad mot tankstations potential ändå.

Posted

--- Auto car Anti static Electricity strap earth belt ground belt -----

Så mycket snyggare och mer bling-bling-aktig gamla tiders gummiband som hängde från kofångaren och ner mot marken har blivit nu. Trodde faktiskt den produkten helt försvann under förra årtusendet men den är tydligen återuppstånden i modern tappning.

Posted

Kuriosa: Va helikoptermek i lumpen. Där satte man alltid en jordledning mellan tankbil och helikoptern för att få samma potensial. Nu var det ju högre oktantal (105 vill jag minnas) och ett mycket högre flöde, vilket skapar mer statisk elektricitet. En kille glömde denna jordning en gång. Plötsligt brann det ur tanken, förs lungt och sedan snabbt allt kraftfullare. Slutade med att en helikopter + en tankbil blev till skrot. Men ingen kom till skada iallafall.

Posted (edited)

AlfaRonny: Samma var det när jag var flygplan/vapen-mek på Viggen i lumpen, alltid jordning innan tankning. Vill också minnas (ganska länge sedan :) ) att det absolut viktigaste var när man fyllde syrgas, kommer inte ihåg varför men kanske skapar detta statisk elektricitet?!

Fast detta borde väl Krolleg kunna på sina 10 fingrar .....over to Krolleg :D

Edited by Jocke4U
Posted

AlfaRonny: Samma var det när jag var flygplan/vapen-mek på Viggen i lumpen, alltid jordning innan tankning. Vill också minnas (ganska länge sedan :)/> ) att det absolut viktigaste var när man fyllde syrgas, kommer inte ihåg varför men kanske skapar detta statisk elektricitet?!

Fast detta borde väl Krolleg kunna på sina 10 fingrar .....over to Krolleg :D/>

Rätt otroligt att vi är så många på detta forum som har gjort militärtjänstgöringen i flyget. Jag låg på F4 Östersund

kenneth

Posted

Farfar var militärflygmekaniker på Frösön på 50 talet och var flitig pilot i över 30 år, farsan, hans bror, jag och ett par kusiner har alla haft motor och segelflygcert. Tror vi är ganska många som hållit på med modellflyg också. Farsan var med i den Ostermanhelikopter i Sundsvall som tog de första betalande passagerarna i slutet på 40 talet.

Själv skulle jag till F16 i Uppsala, men en trafikolycka stoppade det.

Posted

Javisst kan jag jorda flygplan vid tankning, är ju behörig tekniker på både C-130 hercules samt JAS 39 gripen. :)

Det va just av denna anledning ja skrev att det är helt onödigt att jorda tanken i chassiet, bilen rullar som sagt på gummi så den kommer få sin egna elektriska potential. För att jäman ut denna potential måste man jorda med en kabel, eller sådan släpande kabel (finns även de på både helikoprar och flygplan).

Nu kanske någon tänker att tankmunstycket från tankpumpen är jordat och de kommer jorda bilen genom den, men nej så är det inget och man vill inte ha så. Tänk er själva om bilen är uppladdad och den jordar genom tankmunstycket, när du kommer nära med tankmunstycket är risken stor du får en ljusbåge när den statiskt uppladdad elektrisiteten vill gå mot jord. Å en ljusbåge är INGET man vill ha i tanköppningen mitt ibland alla lättantändliga bensinångor.

Posted

Jag låg på arméflyget, AF 1 i Boden som hjälpmekaniker HKP 9. Börjar vi se ett mönster?

Ja, AF2 Linköping, HKP5

Och samma förnamn oxo he he

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...