Jump to content

Temperaturer för till- och frånslag av kylfläkt


Rikard Larsson

Recommended Posts

Har bytt min gamla fläktkontroller som startade kylfläkten vid någon cirkatemperatur och stängde av den vid någon cirkatemperatur minus några grader.

Nu har jag möjlighet att sätta exakta temperaturer, så hur ska jag resonera kring till- och frånslag?

Till vid 100° eller är det för sent?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle sätta den så den börjar blåsa när kylsystemets termostat lagt sig ganska varmt och stabilt, alltså där flödet är högt ur termostaten.

Så att inte fläkten försöker gå lägre när termostaten knappt flödar, då kommer den gå helatiden.

edit: har man däremot kylproblem kan de vara lite plåster på såren att börja fläkta tidigt för att ha några extra grader att kunna öka på när man pressar.

Edited by Tobbe
Link to comment
Share on other sites

Jo, det har jag med. Auto eller alltid på.

Har väl 88° på termostatet (saab original). Så i teorin är det inte mycket lönt att köra fläkten under 88°.

Kan ju testa att ha tillslaget på 95° och frånslaget på 90°?

Edit:

Så här fint ser det ut :)

skylt02_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Hanes manualerna brukar ha med hur man felsöker fläkt switchen, så de brukar ha med temperaturerna för orginalsystemet. :)

Tyvärr har jag bara Saab 900-manualen(alla tom -87). Enligt den skall cut-in vara 90-95 grader C och cut-out 85-90 grader C.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Saab 9000 , 89gr - 92gr som orginal.

Om du tar exvis tidiga 9000 och OG 900 termokontakt och kopplar den mellan utgående ifrån kylet och in i motorn ,sen en egen krets direkt till batteriet så funkar den även med tändning

av, så går du ifrån bilen så kan den starta efter några sek om den känner av att vattentempen är för hög. kan aldrig gå fel och du behöver ingen extra switch då den sköter sig helt själv thumbsup.gif. man ska ju inte krångla till det i onödan laugh.gif

Biltema har ett aluhus för kylsystem som den passar rakt i prop.gif bara kapa slangen och sätta dit.

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

En sak som jag ofta reagerar på är alla dessa knappar.. Har du inget pumprelä som triggas av tändningspulserna?

Koppla in ett relä som styrs av Trionic, när du ändå har det, så sparar du vikt. Blir ju bara ett lätthål kvar i panelen smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Till vid 100 och från vid 96 i 9000. De som har tvåstegsfläkt går på lågfart vid den tempen och slår till högfart vid 111 och gå ner till låg vid 107 igen. Temperaturen mätt i toppen! Och fläkten styrd av EDU

Edit: Om man har en knapp för kontinuerligt till, så kyler det ju bara kylaren under den tid som termostaten är stängd och motorn inte har behov av kallvatten, annars cirkulerar det ju och termokontakten styr fläkten om man väljer en sådan i kylaren eller slangen dit. Min fläkt styrs från motortempen i toppen istället. Är det varmt startar fläkten direkt istället för att vänta på att det ska strömma varmvatten ut i kylaren och slå till kontakten. Termostaten är redan öppen och det cirkulerar då. Tillåter eftergång i 3,5 minuter

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jodå, Trionic styr bränslepumpsreläet. Men jag kan döda bränslepumpen med brytaren när det behövs, vilket är... Aldrig?

Men det är en designgrej, tycker det känns rejsigt med tre vippbrytare :)

Edit: Jag tar tempen i toppen också.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Saab 9000 , 89gr - 92gr står det på kontakten . på tidiga 9000 långmotor ska väl sägas,på min nuvarande 1997:a så finns det ingen givare ikylen längre

och så som du skriver Christer så styr Trionic fläkten.Toppen har väl lite högre temp misstänker jag.

Sen en observation bara, alla seven och andra bilar med som jag sett hittils ( vet inte hur din funkar Christer) med saab motorer som inte längre kör med orginal vattenpump utan med elektrisk har krånglat så motorn till slut kokat prop.gif

I ärlighetens namn har min varit nära en , i kön in till tjolöholm då det visade sig att ett stift till givaren hoppat av

då jag vart och rengjort i närheten och inte sett att jag kommit åt den, men jag klarade mig ifrån kokning .

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Saab 9000 , 89gr - 92gr står det på kontakten . på tidiga 9000 långmotor ska väl sägas,på min nuvarande 1997:a så finns det ingen givare ikylen längre

och så som du skriver Christer så styr Trionic fläkten.Toppen har väl lite högre temp misstänker jag.

Sen en observation bara, alla seven och andra bilar med som jag sett hittils ( vet inte hur din funkar Christer) med saab motorer som inte längre kör med orginal vattenpump utan med elektrisk har krånglat så motorn till slut kokat prop.gif

I ärlighetens namn har min varit nära en , i kön in till tjolöholm då det visade sig att ett stift till givaren hoppat av

då jag vart och rengjort i närheten och inte sett att jag kommit åt den, men jag klarade mig ifrån kokning .

Jörgen B

Det är egentligen EDUn till instrumenten som styr fläkten i Saab 9000, inte Trionic självt. Det är tempgivaren baktill i toppen som styr instrument och elfläkten. Givaren i insuget går till Trionic. Det finns två utgångar i EDU för låg och högfart, lågfarten kan även dra upp till 3,5 minuter efter att tändningen slagits av. Min har aldrig kokat, ligger stabilt hela tiden än så länge. Jag har aldrig fyllt en droppe vatten på drygt 220 mil nu, varav 8 mil på Kinekulle om jag räknat rätt :) Bilköer i rättvik i varmt väder var inga problem heller. Funkar bra, men har bara kört med halvt laddtryck..

Polo tvåradig kylare från Rallydesign.

Link to comment
Share on other sites

Menade givetvis EDU men var nog lite trött icon_oops.gif.

Flyttat motorn på min bil just nu och passade på att tömma vattnet...en gång i tiden fylldes den med blå glykol 50/50 som används i scanias lastbilar och döm om min förvåning då det inte var blått längre utan roströd.blink.gif glykolen förbrukas tydligen men volymen hade bara minskat med ca 0,5 l på 4200 mil...thumbsup.gif

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...