Jump to content

Hydraulisk bilramp


cealm

Recommended Posts

Skall förmodligen köpa en eller kanske två uppsättningar. Jag har länge tittat på olika lyftar. Nu är det nog dags. Verktygsboden var 4 kronor billigar än Biltema.

En fråga: 900kg eller 1500kg lyft. Båda klarar mina Sevenenbilar även om någon kanske tror annat.....

En 900kg ska väl klara en vanlig Volvo S80 för all vikt ligger ju inte på framhjulen av den totala cirka 1550kg. Eller?

Link to comment
Share on other sites

drygt 900 kilo ligger fram på den bilen. 60/40 viktfördelning fram/bak. Maxvikten är väl antagligen per par.

Edit, du måste även lyfta med båda domkrafterna samtidigt. Varför inte bara palla upp på pallbockar eftersom dom inte lyfter speciellt mycket? Vad gör man under bilen på den höjden mer än att byta hjul eller bromsar, vilket lyften inte fungerar till?

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jo, det finns ju en del man kan göra liggande på rygg även i garaget.. Men hur fungerar säkerhetsspärren som Biltema skriver att den har? På verktygsbodens bilder syns ingenting sådant. Saknas det så det är inte bättre än att ligga under en vanlig domkraft om man inte har pallbockar som säkerhet. Så vitsen med det hela förstår jag inte alls. En vanlig domkraft och pallbockar gör ju samma jobb och sånt har väl de flesta redan. Så mycket smidigare är det inte med en sån lyft, tänk även på svängrummet om dom står under hjulen med slangar och pump emellan.

17039_07e43d6313079a6b0990c88c5f046faf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Olje byte o kanske nån med en gömd vevaxel trigger remmar vattenpmump kamremsbyte etc.

Ofta underlättar det att ta bort ett framhjul och innerskärm vid kamremsbyte och vattenpump på framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor. Tex Cealms S80.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det finns ju en del man kan göra liggande på rygg även i garaget.. Men hur fungerar säkerhetsspärren som Biltema skriver att den har? På verktygsbodens bilder syns ingenting sådant. Saknas det så det är inte bättre än att ligga under en vanlig domkraft om man inte har pallbockar som säkerhet. Så vitsen med det hela förstår jag inte alls. En vanlig domkraft och pallbockar gör ju samma jobb och sånt har väl de flesta redan. Så mycket smidigare är det inte med en sån lyft, tänk även på svängrummet om dom står under hjulen med slangar och pump emellan.

17039_07e43d6313079a6b0990c88c5f046faf.jpg

Är det inte spärrarna som sitter i det övre fästet till lyftkolvarna? Tror man fäller ner dem så att kolven inte kan tryckas ihop.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...