Jump to content

Justering av handbroms, Sierra skivor??


Jari

Recommended Posts

Var och besiktade bilen imorse och fick en 2:a på ojämn/svag handbroms, vänster tog nästan inte alls. Vanliga bromsarna bak var mycket bra och jämna.

Nu när jag har lyft upp bilen för att försöka justera handbromsen hittar jag ingenstans där jag kan justera höger/vänster, den svaga handbromsverkan finns en justering på vajern som kommer från spaken.

Behöver hjälp, hur gör man för att få jämn bromsverkan höger/vänster?!

Kör med Sierra skivbromsar bak.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte som på Scorpio. Självjusterande?

Om så är fallet så måste handbromsarmen på oket gå tillbaka till sitt stopp,annars funkar inte självjusteringen.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte som på Scorpio. Självjusterande?

Om så är fallet så måste handbromsarmen på oket gå tillbaka till sitt stopp,annars funkar inte självjusteringen.

vajern ska spännas så att det är 1 mm mellan armen och stoppet

Link to comment
Share on other sites

Oket går tillbaka till stoppläget, men ändå vill handbromsen inte ta ordentligt. Är väl mekanismen inuti som börjar kärva.

Får väl köpa ett nytt ok via jobbet, 645kr innan rabatt är väl inte mycket att bråka om. Eller kan man enkelt ta isär oket för att komma åt mekanismen?

Det hade varit smidigt att få i ordning på det idag och åka in på obokad efterkontroll när man fortfarande är på semester (börjar jobba på måndag).

Link to comment
Share on other sites

Den ska inte helt tillbaks till stoppet. Det ska vara 1 mm mellan när wiren är rätt justerad, och du kan få trampa en massa gånger på pedalen innan justeringen hamnar rätt. Men du har säkert provat det redan. Annars är det att trampa ut kolven/skruva ut och göra rent från eventuell rost, vanligt att det kryper in under damasken, och även in under spåret till kolvtätningen. Men om bromsen släpper som den ska så är det normalt sett tillräckligt bra. Det kan vara utslitet som du säger.

Link to comment
Share on other sites

De här oken är ju ökända för att kärva i parkeringsbromsmekanismen, samma som Audi av motsvarande årsmodeller. Oftast är det själva armen till parkeringsbromsen som börjar gå tungt för att det kommer in fukt.

Jag har haft isär och renoverat ett antal ok men ärligt talat är det tveksamt om det är värt jobbet. Kan man köpa kvalitetsok för 645 kr så är det ett dåligt businesscase att göra det själv. Vissa borrar in smörjnipplar vid armens axel för att kunna trycka ut vattnet med fräsch fett, det kan funka ett tag. Men på en hobbybil som körs på sommaren borde det klara sig ändå.

För att oken ska fungera är det viktigt att armen rör sig som den ska. Starkare eller extra returfjäder är bra och så måste man motionera parkeringsbromsen så ofta som möjligt.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har också renoverat såna idiot ok och misstänker att konstruktören hamnade på hispan.

under tryck kolven så får man ta bort en låsring o massa brickor o pinne m.m. sedan ska det ihop igen. inte värt besväret. för det är fortfarande ett gammalt ok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...