Jump to content

Osynlig seven


HovstaSX360

Recommended Posts

Då någon kommenterade att en stark färg är bra för att synas på vägarna kan jag bara hålla med.

Dessvärre hjälper det inte med stark färg när sjuan inte syns överhuvudtaget för att den är så låg.

Jag har haft ganska många obehagliga möten med bilar på min sida vägen.

Kurviga vägar med högt gräs bredvid som gör att en sjua inte syns. Den man möter blir väldigt överraskad. Han hade ju uppsikt över vägen o trodde han var ensam på den så han kunde gena lite i kurvorna. Likadant med lite kuperade vägar då man försvinner i "hålorna" där en normal bil syns hela tiden. Man brukar ju säga att man syns dåligt på motorcykel men jag vill påsta att så här illa var det inte när jag körde motorcykel.

Kör försiktigt i sommar så ses vi på Kinnekulle i Augusti :)/>

Link to comment
Share on other sites

Bilarna är ovanigt låga jämfört med andra bilar. Jag och Baging snackade ofta om att vi kanske skulle montera stingpinne med flagga för att få andra blister att se oss.

Men som sagt, vi får köra med extra uppmärksamhet för att kompensera. "Simma lungt" i sommar! :)

Link to comment
Share on other sites

Har haft samma problem under några säsonger nu, bilarna ser helt enkelt inte min bil över ängar och åker sad.gif

Man har fått väja mer än en gång, tyvärr så får man nog vara lite mer förutseende än vid vanlig bilkörning.

Tänkte lite som Pac att en pinne+flagga som barncyklarna har skulle vara bra på bilen men det är klar..om nån ser

den så kan dom aldrig tänkas sig en barncykel komma farande runt hörnet i 90 knutar laugh.giflaugh.gif så dom genar ändå.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Pinne o flagga som på barncyklarna har lite skämtsamt nämnts som lösning då o då. Ju mer man tänker på det desto vettigare låter det. Särskilt direkt efter ett "möte".

Det här kanske är lite overkill men borde i alla fall synas. ;)/>/>/>

post-2279-0-00542000-1404197009_thumb.jpg

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Ja det kan vara svårt att se små bilar vid möte. Jag mötte dig Stefan, 2 ggr i samband med Velodromloppet.

På E18 vid villinsberg, hann precis se att det var du i ögonvrån vid mötet, samt på ett krön när du var på väg norr ut på väg243.

jag hann inte ens blinka eller heja.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Om man ska dra alla över en kam så har folk i gemen väldigt dålig förmåga till konsekvensanalys. När jag kör brukar jag försöka fundera ut vad som kan hända framför mig; vad kan dyka upp bakom kurvan/krönet, vad tänker killen i bilen framför egentligen göra osv… Det verkar få andra göra!

Dessutom verkar folk ha svårt att se saker som sitter lågt även om de är helt uppenbara. Jag har, som exempel, en släpkärra modell större som är försedd med löstagbart kapell och kapellställning. Med kapellet monterat har jag varit nära att bli påkörd bakifrån många gånger eftersom folk uppenbarligen inte uppmärksammar de relativt lågt sittande bakljusen (som fungerar utmärkt, är stora och sitter där de ska). Med kapellet av (då bilen och dess högt monterade bakljus syns över flaket) så bromsar folk däremot. Uppenbarligen ser de inte att man bromsar när kapellet är på!?

Man borde kanske ha en sån här på störtbågen. Inte så snyggt men funktionellt

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/medium/2000028608

Har lite mer seriöst funderat på om man skulle montera ett par varselljus och bakljus längst upp på överliggaren på störbågen. Med de nya DRL-ljusen (LED-lister) som finns skulle det t o m gå att få det att se skapligt ut. Det är ju ingen garanti för att man syns men det kanske skulle hjälpa lite?

Link to comment
Share on other sites

Har lite mer seriöst funderat på om man skulle montera ett par varselljus och bakljus längst upp på överliggaren på störbågen. Med de nya DRL-ljusen (LED-lister) som finns skulle det t o m gå att få det att se skapligt ut. Det är ju ingen garanti för att man syns men det kanske skulle hjälpa lite?

Eller nåt i den här stilen http://www.tinydeal.com/2-x-15w-drl-led-car-light-lamp-warning-light-backup-light-p-77855.html

142985_130464069217095553.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...