Frena Posted May 14, 2015 Author Posted May 14, 2015 (edited) Var inte din Dunnel box ny? jag tänkte garantiInte använd tidigare, men ett par år på nacken.Pratade med Dunnell, de vill ju ha så satans mkt för att kontrollera den att det nästan är bättre köpa en ny Box som är programmerbar. Mätte spolen nu, 12,4 V. Kanske kite lågt, men det är ju trots allt m motorn av. Har nu separerat kabeln från VR-sensorn, vet inte, men det kan vara inbillning. Tycker dock den går lite jämnare på tomgång..... Stärkt av att det kändes som det gick lite bättre på tomgång skruvade jag i lambdasensorn. Skulle försöka få AFR att hamna nånstans runt 14, efter 5-6 varv på pilotskruvarna hamnade jag där. Enligt Pacs tidigare instruktioner är detta för många varv. Således skulle jag behöva nya munstycken, men vill inte köpa grisen i säcken, så undrar lite hur man vet vad man har o framför allt vad jag behöver köpa? Nu när det är långhelg och allt, ingen som vill ha besök av en skåning som snart ger upp? Kanske även en som råkar har lite munstycken hemma att testa? Kan tänka mig köra låååångt bara jag får rätt på detta... Edited May 14, 2015 by Frena Quote
Frena Posted May 14, 2015 Author Posted May 14, 2015 Detta är väl rätt munstycke som skall bytas, står FJ15 på dem. Skall man upp eller ner i storlek för att kunna ställa tomgångsskruven "rätt"? Quote
Frena Posted May 14, 2015 Author Posted May 14, 2015 Upp brukar det vara om man vill ha mer bränsle Kan detta ha nått samband med att den inte vill varva? Quote
Thomas Posted May 14, 2015 Posted May 14, 2015 Lågfarten följer med upp till ca 2500-3000 rpm. men det sker en gradvis övergång till att nålen tar över helt och hållet. Det kan påverka men jag tycker inte det skulle bli som i ditt fall men allt kan hända och en motor är inte lik den andre men allt som blir till det bättre är ett steg nåsmare målet. Quote
Frena Posted May 15, 2015 Author Posted May 15, 2015 Blev ett nytt tändsystem idag, köpte ett Megajolt som verkar populärt och som räcker för mina behov. Finns även gott om färdiga mappar till den. Eliminerar en felkälla till, känns inte bra m Dunnell boxen. Quote
Frena Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 Självklart! Bara hör av dig så planerar vi in en liten titt. Om du är sugen kan vi kanske fixa en titt på fler bilar i Göteborgstrakten(wink, wink FEGE!!!!) Skall till Göteborg på tisdag. Någon som kan visa sin bil och ge mig lite motivation? Quote
Jocke4U Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Eventuellt kan jag ta emot besök tisdag kväll men det är ~5 mil österut från Göteborg (Alingsås) Quote
Frena Posted May 28, 2015 Author Posted May 28, 2015 Eventuellt kan jag ta emot besök tisdag kväll men det är ~5 mil österut från Göteborg (Alingsås) Tack för erbjudandet, men skall avsluta dagen i Härryda så det blir lite fel håll. Får ha den till godo! Quote
fege Posted May 28, 2015 Posted May 28, 2015 Skall till Göteborg på tisdag. Någon som kan visa sin bil och ge mig lite motivation? Jag skulle kunna ordna en titt men det beror lite på när det passar dig. För mig funkar det mellan 14 och 16. Skulle det kunna funka? Quote
Frena Posted May 28, 2015 Author Posted May 28, 2015 Jag skulle kunna ordna en titt men det beror lite på när det passar dig. För mig funkar det mellan 14 och 16. Skulle det kunna funka? Det hade varit trevligt. Har ett möte kl 14 i Härryda. Det bör ta cirka en timme. Vad tar det från Hä'rryda till Lindome? 20-25 minuter? Quote
fege Posted May 28, 2015 Posted May 28, 2015 Ja, det borde stämma. Jag kan dra på tiden lite så jag behöver vara hemifrån igen starx före 16:30 och då borde vi ha ca 1 tim på oss. Skickar adressen och tel. via PM. Quote
Frena Posted May 28, 2015 Author Posted May 28, 2015 (edited) En liten uppdatering på vad som hänt. Hade besök av två kompetenta gubbar igår. Startade med en ordentligt synkronisering. Motorn gick något bättre på tomgång och blev lite rappare. Vi testade att borra upp huvudmunstyckena, ändra nålläge i alla möjliga kombinationer. Testade även så att de fick ordentligt med bränsle från R1 pumpen. Inget gjorde saken bättre. Båda var överens om att motorn är OK, inget är fel på den. Det enda som då kvarstår är alltså tändningen. Hade inte hunnit koppla in min nya Megajolt, så vi körde på Dunnellboxen. Skall få in Megajolten så fort jag har tid. Håll tummarna för att det är det, allt lutar ju åt det just nu. Det slog mig dock precis att blandningsskruvarna var utskruvade ganska långt igår och det tittade vi aldrig på, men det kanske inte spelar så stor roll i sammanhanget. Edited May 28, 2015 by Frena Quote
Pac Posted May 28, 2015 Posted May 28, 2015 Skall till Göteborg på tisdag. Någon som kan visa sin bil och ge mig lite motivation? Javisst Quote
Frena Posted May 28, 2015 Author Posted May 28, 2015 Har du köpt hem större lågfartsmunstycken Nej, inte ännu. Skall göra det när nya tändsystemet är monterat tänkte jag. Quote
Frena Posted June 3, 2015 Author Posted June 3, 2015 Stort TACK för besöken hos Fege och Pac! Trevligt att titta på andra byggen, få motivation och inspiration.Kaffet satt inte fel heller Pac :) Quote
fege Posted June 3, 2015 Posted June 3, 2015 Inga problem, alltid kul att träffa likasinnade! Synd att vi inte hade lite mer tid och bättre väder bara. Funderar på om man inte skulle smälla ihop en amfibiesjua kanske... 1 Quote
Pac Posted June 3, 2015 Posted June 3, 2015 Tack för besöket. Det var trevligt att träffas efter alla postningar. :) Quote
Frena Posted June 6, 2015 Author Posted June 6, 2015 Stoppa pressarna!!!! Full av inspiration efter besöken hos Fege och Pac begav jag mig till garaget för att sätta igång bytet av tändsystem. Tog ett par timmar. Valde att koppla in så lite som möjligt så att motorn bara gick i limp home mode. Vred om nyckeln, gissa vad som händer? Bilen startar klockrent, låter den bli lite varm, med darrande hand rör vrider jag till gasreglaget. Utan att ens tveka, banga, smälla eller spruta flammor varvar motorn upp som om den inte gjort annat!!! Vilken jävla känsla! Nu skall resten kopplas in och motorn provköras ordentligt så jag får hyfsat rätt bestyckning. Stort jävla TACK till alla som stöttat och hjälpt mig under alla månader jag kämpat med detta problem! Bjuder på en liten film som bevis :) Quote
Pac Posted June 6, 2015 Posted June 6, 2015 Stoppa pressarna!!!! Full av inspiration efter besöken hos Fege och Pac begav jag mig till garaget för att sätta igång bytet av tändsystem. Tog ett par timmar. Valde att koppla in så lite som möjligt så att motorn bara gick i limp home mode. Vred om nyckeln, gissa vad som händer? Bilen startar klockrent, låter den bli lite varm, med darrande hand rör vrider jag till gasreglaget. Utan att ens tveka, banga, smälla eller spruta flammor varvar motorn upp som om den inte gjort annat!!! Vilken jävla känsla! Fy sjutton vad gött! Grattis och bra kämpat!!!! :) Quote
tpau Posted June 6, 2015 Posted June 6, 2015 Vilken härlig känsla! Väl kämpat och stort grattis! Quote
Thomas Posted June 6, 2015 Posted June 6, 2015 Så ska det låta. Wrooom Wrooom kul. ut o kör nu för fulla muggar. Grattis. Quote
stuff Posted June 7, 2015 Posted June 7, 2015 Grattis. Strongt att du inte tappat lusten. Bra jobbat. Har följt tråden med spänning då jag själv tänkt köra pinto med hojförgasare. Återkom gärna med recension på megajoltet Quote
Frena Posted June 9, 2015 Author Posted June 9, 2015 TACK! Nu skall jag bara få tyst på åbäket ;) Quote
stuff Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 Hur har det gått här då? Kan man få en liten recension av megajoltet och kanske lite tips ang injusteringen av förgasarna? Kör du med TPS eller MAP-sensor till megajoltet? Quote
Frena Posted December 19, 2015 Author Posted December 19, 2015 Hur har det gått här då? Kan man få en liten recension av megajoltet och kanske lite tips ang injusteringen av förgasarna? Kör du med TPS eller MAP-sensor till megajoltet? Bilen blev reggad i augusti och har inte gjort så mkt mer än kört. Till våren tänkte jag justera förgasarna ordentligt och försöka få till en bra tändmapp. De månaderna jag körde med den körde jag med stora munstycken, men tyckt den gick hyfsat ändå. Megajoltet var lätt att komma igång med och väldigt lätt att installera, som sagt, inte gjort mer än laddat in en mapp som någon hade gjort för zetec och r1. Jag kör med TPS. Quote
bemeco Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Hej Fredrik Du skulle gjort som Morty sa, taget kontakt med mig så hade du sparat många timmars jobb Mektips bla Zetecmotor http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54908 Min biltråd 58000 besökare http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18499&highlight=caterham Bara hör av dig med frågor, har en suverän Silvertopp på ca 190 hästar stående / Bengt Metz Quote
Frena Posted December 31, 2015 Author Posted December 31, 2015 (edited) Hej Fredrik Du skulle gjort som Morty sa, taget kontakt med mig så hade du sparat många timmars jobb Mektips bla Zetecmotor http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54908 Min biltråd 58000 besökare http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18499&highlight=caterham Bara hör av dig med frågor, har en suverän Silvertopp på ca 190 hästar stående / Bengt Metz Det gjorde jag....Vi hade korrespondens.Tack för länkarna! Får se vad jag gör med motorn framöver. Edited December 31, 2015 by Frena Quote
svenneboy Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 Ett komplett kit till Zetec med insug, genomgångna mc fuggar, Nodiz tändsystem och filter, pump å wirar går löst på 10700:- från Danst Engineering i GB. Motorn går som en dröm redan från början med denna setup!!!!!! Quote
Frena Posted January 19, 2017 Author Posted January 19, 2017 3 timmar sedan, svenneboy sade: Ett komplett kit till Zetec med insug, genomgångna mc fuggar, Nodiz tändsystem och filter, pump å wirar går löst på 10700:- från Danst Engineering i GB. Motorn går som en dröm redan från början med denna setup!!!!!! Gammal tråd, men resultat blev typ det du skriver :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.