Jump to content

Brutus T4


Recommended Posts

Då var 31:an i hamn ( nästan ) ! Rastlös som man är och då jag tycker att det trevliga är själva byggandet kunde jag inte hålla mig då Widell här på forumet erbjöd mig att via kontakt köpa ett

BOE 7 chassie. Tack åter igen Widell !! BOE 7 chassiet är otroligt genomtänkt och välkonstruerat, inte ett rör i onödan. Jag har använt mig av BOE:s framvagnsgeometri / konstruktion i min första 7:a och i 31:an och den fungerar väldigt bra och därför känns det väldigt kul att få möjligheten att bygga en hel bil i BOE:s anda.

Tänker använda de kunskaper jag införskaffat mig under de två första byggena till att bygga en riktig racevagn till motpol mot SAAB fantasterna här på forumet smile.gif

Min första tanke när det gällde motorval val att införskaffa mig en Italien exporterad T5 motor, finns en variant på 2 liter och 5 cylindrar som satt i C70 -98-00 B5204T4 som ger 163 hkr. Den motorn ger en bra vikteffekt och sedan finns det mycket godis framöver med T5 grejor. Glad i hågen lyckades jag hitta en motor på Alingsås Bildemontering och i fredags anlände en pall med motor. Men idag då jag skulle kontrollera motorbeteckning visade det sig att det är fel motor, den jag fått heter B5204T och ger 225 hkr. Blev då väldigt sur, orkar inte med krångel. Tänker skicka tillbaks den på måndag.

Bygger i stället på min 2.0T 160 hkr med blåst topplockpackning som redan står i garaget. Tänker sedan utnyttja mina T4 kunskaper för att få tart på grejorna. Ska hämta en riktig godbit i morgon, återkommer om det.

Växellådan blir en M90h , manuell, ligger i garaget. Tror inte det blir problem med hållbarheten då det blir en lätt bil. Bakaxel volvo 1041, slungdiff.

Motorstyrning blir Megasquirt, lärt mig lite om det nu. Resten blir beprövade grejor, har blivit mycket delar på hyllorna efter felköp, bunkring och braha saker.

Tyvärr finns det ingen SD läsare på denna dator varför det inte blir några bilder.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hållbarheten är ok på M90 men skickar du i 3:an för hårt så lossnar drevet o snurrar runt axeln. Det är krympt/pressat på och man brukar få svetsa dit det.

Link to comment
Share on other sites

Japp Thomas, läst om det och det finns en del instruktioner på hur det ska göras på nätet. Tydligen ska det underlätta om man lättar lite på svänghjulet och använder en bra koppling. Man ska också undvika sk karateväxlingar, inge bra.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Thomas, Köhler är det.

Tabac , det är en del av chassiet som bakre övre a-armen är infästad i. Kan ta en bättre bild i morgon.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Bilder:

Stolarna monterade, måste sätta dessa innan jag punktar fast chassiet i jiggen och gör lite större ingrepp, då infästningen av stolarna är underifrån.





Bild på infästning a-armar övre:





Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Det är bara att titta på dina bilder så kan man konstatera att det är bilbyggare du är..... Hur många människor i Sverige skulle kunna klara av det arbete som du gör. Jag är imponerad.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tack, Kenneth. Det värmer och inspirerar, synd att frugan inte riktigt delar vår entusiasm inför vårt gemensamma intresse. När hon insåg att jag börjat på en ny bil när 31:an knappt var besiktad ( hon trodde det skulle bli lugnt ett tag ) utbrast hon " Nämen va fan, ge dig nån gång ! ". Själv stod jag som ett frågetecken och fattade ingenting laugh.gif

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Byggde båge, sänkte ytterligare 50 mm sedan du var där Kent. Blir lite samma stuk som 31:an.









Chassiet punktat i jiggen och motor/låda provmonterad. Motorn sticker ner 50 mm underkant ram. Blir bula i huven då, hmmm




Gott om plats för intercooler och kylare:




Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Du hinner med tre byggen på kortare tid en jag hinner ett.. Det måste bli ett garagebesök snart, jag har bara haft fokus på att bli färdig med min bil men måste komma upp o titta, det är ju bara en dryg halvtimme emellan. Jag gillar Boeramen pga bockade rör och enkelheten thumbsup.gif

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Christer, du har nog 3 ggr bättre finish än vad jag har. Du är mer än välkommen på garagebesök, även jag blir lite väl fokuserad på det jag har framför näsan smile.gif

Fick dit bakaxel och monterade kardan för fixering av motorn. Byggde om för polybussningar bak likaså.





Måttade och listade ut hur coiloveresen ska sitta och fipplade lite med bågen.



Hade två Dala7 bakskärmar och av någon outgrundlig anledning var det två högerskärmar !!!! Är det någon som har fått två vänster måhända ????



Ska bygga riktigt fett denna gång.



Trevlig midsommar !!

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Efter diskussion med Widell kommer jag att köra på en okortad Escort styrväxel, finns LHD Heavy Duty med 2,4 varv mellan max utslag på Rally Design. Den är egentligen ca 60 mm för lång men jämfört kommer den att bli tillräckligt bra, dessutom 2 varv mindre vevande kontra 240:s.



Gjorde klart bågen bak samt fäste åt säkerhetsbälte:





Byggde på kardantunnel, flyttade en del rör och triangulerade:





Kapande bort lite väl mycket rör i min iver att få det lätt att lyfta i och ur motorn. Satte tillbaka men böjde det så att det blir mer plats:



Kapade sönder ett s.k. japanrör med bra flöde från S60R till T5. Tog sonika bort en burk och vips passade det på 4:ansmile.gif Får skaffa några gjutjärnspinnar och svetsa igen hålet. Turbon kom 10 cm framåt och kolliderar inte med chassiet. Kan då byta turbo utan adapter.



Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Tabac, antingen får man väl försöka pricka rören mitt på eller vika över med en skarp kant i jämhöjd och sen pricka rören.

Triangulerade vidare, tänkte det skulle bli så " rakt" som möjligt så det inte blir så mycket plåtbitar och vinklar i ett senare skede.

post-3428-0-07497000-1403726331_thumb.jpg

post-3428-0-29269500-1403726346_thumb.jpg

Gjorde fästet till växellådan, lite väl grovt material men hittade ett lämpligt plst så det får gå. Ska dit med några flänsar vid kudden och rör under.

post-3428-0-69720900-1403726482_thumb.jpg

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

"lite väl grovt material" Ja, du får passa dig så du inte kommer med i 700+ klubben som oss Saabbyggare.. Men jag har många ställen att lätta på för att kompensera.. insugskanalerna tex 515.gif

Saabdräpare har jag hört förut förresten.. Du som är från Dalarna, har möjligtvis inte hört talas om (illasinnade rykten om fyrhjulssladdande på asfalt, frånåkta Audis och Volvo osv?) en svart 9000 i början på 90 talet? Det är möjligt att jag är den skyldige i så fall.. laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej, är väl gjutjärn i blocket , Rikard. Tveksamt laugh.gif

Gjorde motorfästen idag.

post-3428-0-67954000-1403812307_thumb.jpg

post-3428-0-58008500-1403812317_thumb.jpg

Måttade upp styrväxeln. Ska kortas 50 mm för att undvika bumpsteer.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, har rensat 1041 axeln och flyttat över fästen samt gjort panhardstag:







Triangulerade klart bakdelen för infästning av bågen:



Gjorde övre fästen till coiloversen:



Fästen till bälten klara samt lite förstärkning:



Fäste till växelspak och rattstång på plats:





Nu börjar det ta slut på material i hyllorna, får snart krypa till korset och beställa. Främst är det pedalställ , tänkte göra det enkelt för mig och beställa ett golvmonterat med bromsvåg, hydralisk koppling och vajergas, nån som har erfarenhet av ett sådant ?
Sedan är det tank, kylare och delar till styraxeln som saknas.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det är ju tusan att Smedjebacken ligger en halvtimme bort.. Det händer en hel del i ditt garage, jag skulle ju åka upp nån dag till både ditt garage och till lackfirman o visa upp bilen för honom när den var klar. Kanske skulle ta sig en hösttur i morgon innan snön kommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...