steel Posted June 14, 2014 Posted June 14, 2014 Då var 31:an i hamn ( nästan ) ! Rastlös som man är och då jag tycker att det trevliga är själva byggandet kunde jag inte hålla mig då Widell här på forumet erbjöd mig att via kontakt köpa ett BOE 7 chassie. Tack åter igen Widell !! BOE 7 chassiet är otroligt genomtänkt och välkonstruerat, inte ett rör i onödan. Jag har använt mig av BOE:s framvagnsgeometri / konstruktion i min första 7:a och i 31:an och den fungerar väldigt bra och därför känns det väldigt kul att få möjligheten att bygga en hel bil i BOE:s anda. Tänker använda de kunskaper jag införskaffat mig under de två första byggena till att bygga en riktig racevagn till motpol mot SAAB fantasterna här på forumet Min första tanke när det gällde motorval val att införskaffa mig en Italien exporterad T5 motor, finns en variant på 2 liter och 5 cylindrar som satt i C70 -98-00 B5204T4 som ger 163 hkr. Den motorn ger en bra vikteffekt och sedan finns det mycket godis framöver med T5 grejor. Glad i hågen lyckades jag hitta en motor på Alingsås Bildemontering och i fredags anlände en pall med motor. Men idag då jag skulle kontrollera motorbeteckning visade det sig att det är fel motor, den jag fått heter B5204T och ger 225 hkr. Blev då väldigt sur, orkar inte med krångel. Tänker skicka tillbaks den på måndag. Bygger i stället på min 2.0T 160 hkr med blåst topplockpackning som redan står i garaget. Tänker sedan utnyttja mina T4 kunskaper för att få tart på grejorna. Ska hämta en riktig godbit i morgon, återkommer om det. Växellådan blir en M90h , manuell, ligger i garaget. Tror inte det blir problem med hållbarheten då det blir en lätt bil. Bakaxel volvo 1041, slungdiff. Motorstyrning blir Megasquirt, lärt mig lite om det nu. Resten blir beprövade grejor, har blivit mycket delar på hyllorna efter felköp, bunkring och braha saker. Tyvärr finns det ingen SD läsare på denna dator varför det inte blir några bilder. Mvh Pär Quote
Thomas Posted June 14, 2014 Posted June 14, 2014 Hållbarheten är ok på M90 men skickar du i 3:an för hårt så lossnar drevet o snurrar runt axeln. Det är krympt/pressat på och man brukar få svetsa dit det. Quote
steel Posted June 14, 2014 Author Posted June 14, 2014 Japp Thomas, läst om det och det finns en del instruktioner på hur det ska göras på nätet. Tydligen ska det underlätta om man lättar lite på svänghjulet och använder en bra koppling. Man ska också undvika sk karateväxlingar, inge bra. Mvh Pär Quote
Widell Posted June 15, 2014 Posted June 15, 2014 lycka till :) kommer titta till tråden ibland. kan avslöja att killen som sålde den till dig hade tänkt ha en SAAB kortmotor i den. Quote
Tabac Posted June 15, 2014 Posted June 15, 2014 På bilden med stötdämparen, så kan man se bakom det övre stötdämpare-fästet-- sitter ett extra rör svetsat i chassit. Vad har det röret för funktion ?? Quote
steel Posted June 15, 2014 Author Posted June 15, 2014 Helt rätt Thomas, Köhler är det. Tabac , det är en del av chassiet som bakre övre a-armen är infästad i. Kan ta en bättre bild i morgon. Mvh Pär Quote
Gerhard Posted June 16, 2014 Posted June 16, 2014 Kul med ett bygge till :thumbsup: Men du vet väl att det namnet (Brutus) ställer en del krav :D Quote
steel Posted June 16, 2014 Author Posted June 16, 2014 Ha, ha, inga dåliga grejor !! Gjorde fästen till stolarna och måttade in bågen. Blir inte farmor Anka denna gång. Inge SD idag heller. Mvh Pär Quote
steel Posted June 17, 2014 Author Posted June 17, 2014 (edited) Bilder:Stolarna monterade, måste sätta dessa innan jag punktar fast chassiet i jiggen och gör lite större ingrepp, då infästningen av stolarna är underifrån.Bild på infästning a-armar övre:Mvh Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
kengren Posted June 17, 2014 Posted June 17, 2014 Det är bara att titta på dina bilder så kan man konstatera att det är bilbyggare du är..... Hur många människor i Sverige skulle kunna klara av det arbete som du gör. Jag är imponerad. kenneth Quote
steel Posted June 17, 2014 Author Posted June 17, 2014 Tack, Kenneth. Det värmer och inspirerar, synd att frugan inte riktigt delar vår entusiasm inför vårt gemensamma intresse. När hon insåg att jag börjat på en ny bil när 31:an knappt var besiktad ( hon trodde det skulle bli lugnt ett tag ) utbrast hon " Nämen va fan, ge dig nån gång ! ". Själv stod jag som ett frågetecken och fattade ingenting Mvh Pär Quote
steel Posted June 18, 2014 Author Posted June 18, 2014 (edited) Byggde båge, sänkte ytterligare 50 mm sedan du var där Kent. Blir lite samma stuk som 31:an.Chassiet punktat i jiggen och motor/låda provmonterad. Motorn sticker ner 50 mm underkant ram. Blir bula i huven då, hmmmGott om plats för intercooler och kylare:Mvh Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
steel Posted June 19, 2014 Author Posted June 19, 2014 Tack, Jocke4U ! Är ju roligaste fasen nu när det växer fram och det tar sig bra utan småpill. Mvh Pär Quote
Christer J Posted June 19, 2014 Posted June 19, 2014 Du hinner med tre byggen på kortare tid en jag hinner ett.. Det måste bli ett garagebesök snart, jag har bara haft fokus på att bli färdig med min bil men måste komma upp o titta, det är ju bara en dryg halvtimme emellan. Jag gillar Boeramen pga bockade rör och enkelheten Christer J Quote
steel Posted June 19, 2014 Author Posted June 19, 2014 (edited) Christer, du har nog 3 ggr bättre finish än vad jag har. Du är mer än välkommen på garagebesök, även jag blir lite väl fokuserad på det jag har framför näsan Fick dit bakaxel och monterade kardan för fixering av motorn. Byggde om för polybussningar bak likaså.Måttade och listade ut hur coiloveresen ska sitta och fipplade lite med bågen.Hade två Dala7 bakskärmar och av någon outgrundlig anledning var det två högerskärmar !!!! Är det någon som har fått två vänster måhända ????Ska bygga riktigt fett denna gång.Trevlig midsommar !!Mvh Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
steel Posted June 24, 2014 Author Posted June 24, 2014 (edited) Efter diskussion med Widell kommer jag att köra på en okortad Escort styrväxel, finns LHD Heavy Duty med 2,4 varv mellan max utslag på Rally Design. Den är egentligen ca 60 mm för lång men jämfört kommer den att bli tillräckligt bra, dessutom 2 varv mindre vevande kontra 240:s.Gjorde klart bågen bak samt fäste åt säkerhetsbälte:Byggde på kardantunnel, flyttade en del rör och triangulerade:Kapande bort lite väl mycket rör i min iver att få det lätt att lyfta i och ur motorn. Satte tillbaka men böjde det så att det blir mer plats:Kapade sönder ett s.k. japanrör med bra flöde från S60R till T5. Tog sonika bort en burk och vips passade det på 4:an Får skaffa några gjutjärnspinnar och svetsa igen hålet. Turbon kom 10 cm framåt och kolliderar inte med chassiet. Kan då byta turbo utan adapter.Mvh Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
Tabac Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Det verkar vara rundrör i chassit. Hur blir det då om du vill fästa-- aluminium-paneler på utsidan ?? Quote
steel Posted June 25, 2014 Author Posted June 25, 2014 (edited) Tabac, antingen får man väl försöka pricka rören mitt på eller vika över med en skarp kant i jämhöjd och sen pricka rören. Triangulerade vidare, tänkte det skulle bli så " rakt" som möjligt så det inte blir så mycket plåtbitar och vinklar i ett senare skede. Gjorde fästet till växellådan, lite väl grovt material men hittade ett lämpligt plst så det får gå. Ska dit med några flänsar vid kudden och rör under. Mvh Pär Edited June 25, 2014 by steel Quote
Christer J Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 "lite väl grovt material" Ja, du får passa dig så du inte kommer med i 700+ klubben som oss Saabbyggare.. Men jag har många ställen att lätta på för att kompensera.. insugskanalerna tex Saabdräpare har jag hört förut förresten.. Du som är från Dalarna, har möjligtvis inte hört talas om (illasinnade rykten om fyrhjulssladdande på asfalt, frånåkta Audis och Volvo osv?) en svart 9000 i början på 90 talet? Det är möjligt att jag är den skyldige i så fall.. Quote
steel Posted June 25, 2014 Author Posted June 25, 2014 Hmm, med "lätta " menar du att du ska fila på utsidan av kanalerna förmodar jag Quote
Christer J Posted June 25, 2014 Posted June 25, 2014 Jo, det finns 20 kilo att ta bort i vinter på bromsar och utöver det bla de rostfria rören till ICn ska bytas till aluminium. , Och inte minst 5 på mig själv! Quote
Rikard Larsson Posted June 26, 2014 Posted June 26, 2014 Under 700 ska väl gå ganska lätt att komma även med en saabmotor? Hoppas jag :) Quote
steel Posted June 26, 2014 Author Posted June 26, 2014 Hej, är väl gjutjärn i blocket , Rikard. Tveksamt Gjorde motorfästen idag. Måttade upp styrväxeln. Ska kortas 50 mm för att undvika bumpsteer. Mvh Pär Quote
steel Posted July 3, 2014 Author Posted July 3, 2014 (edited) Hej, har rensat 1041 axeln och flyttat över fästen samt gjort panhardstag:Triangulerade klart bakdelen för infästning av bågen:Gjorde övre fästen till coiloversen:Fästen till bälten klara samt lite förstärkning:Fäste till växelspak och rattstång på plats:Nu börjar det ta slut på material i hyllorna, får snart krypa till korset och beställa. Främst är det pedalställ , tänkte göra det enkelt för mig och beställa ett golvmonterat med bromsvåg, hydralisk koppling och vajergas, nån som har erfarenhet av ett sådant ?Sedan är det tank, kylare och delar till styraxeln som saknas.Mvh Pär Edited May 20, 2016 by steel Quote
steel Posted November 17, 2014 Author Posted November 17, 2014 (edited) Hej, Brutus har stått still ett tag pga ett bygge av fritidshus som börjar bli färdigt. Har dock skaffat mig en sån här: Edited November 17, 2014 by steel Quote
kengren Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 Hej, Brutus har stått still ett tag pga ett bygge av fritidshus som börjar bli färdigt. Har dock skaffat mig en sån här: En Corvette-bakaxel C4? kenneth Quote
Christer J Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 Det är ju tusan att Smedjebacken ligger en halvtimme bort.. Det händer en hel del i ditt garage, jag skulle ju åka upp nån dag till både ditt garage och till lackfirman o visa upp bilen för honom när den var klar. Kanske skulle ta sig en hösttur i morgon innan snön kommer. Quote
steel Posted December 3, 2014 Author Posted December 3, 2014 Brutus kommer att läggas i malpåse. Nytt roligare projekt på gång. Återkommer angående det. Mvh Pär Quote
Rikard Larsson Posted December 3, 2014 Posted December 3, 2014 Insåg du det omöjliga? :515: Tänker använda de kunskaper jag införskaffat mig under de två första byggena till att bygga en riktig racevagn till motpol mot SAAB fantasterna här på forumet Quote
steel Posted December 3, 2014 Author Posted December 3, 2014 Till viss del..... Har skaffat en STÖRRE motor, så nu j....lar !! Quote
Rikard Larsson Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Ahhh, spännande :icon_bach: När kommer mer info? Quote
Christer J Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Nä, jag får helt enkelt komma upp. Corvetteaxel, STOR motor och så en Westfield bakände Quote
steel Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Har efter mycket funderande beslutat mig att sälja projektet. Roligare med egenproducerat chassie. Annons kommer under säljes inom kort med vad som ingår osv. Mvh Pär Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.