Noshest Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Är det viktigt att spjällhuset är tätt mot plenum, eller räcker det om metall ligger mot metall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Det måste vara tät, annars blir det ju som du gasar lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Har man turbo blir det dessutom antagligen förlust av luft när det blir övertryck. Original har Saab en o-ring som ligger i ett spår på spjällhuset. Jag limmade med silikon förra säsongen, fungerade bra men tråkigt att demontera. Så nu har jag o-ring istället. Du hade väl svajig tomgång ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noshest Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Har man turbo blir det dessutom antagligen förlust av luft när det blir övertryck. Original har Saab en o-ring som ligger i ett spår på spjällhuset. Jag limmade med silikon förra säsongen, fungerade bra men tråkigt att demontera. Så nu har jag o-ring istället. Du hade väl svajig tomgång ;)/> Gissa om :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Allt efter spjället måste vara tätt annars blir det som sagts , mycket svajjig tomgång Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Jag hade också svajug tomgång, pga ett sprucket membran i min recirkulationsventil, dumpen. Det är inte alltid så lätt att hitta felet. Men spraya startgas runt slandar och flänsar är ett billigt garagetips. Motorn reagerar direkt om du hittar läckage då. Iofs svårt om den svajar redan innan, men koppla ur tomgångsregulatorn? och håll ett jämnt varvtal. Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noshest Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Skall prova med gummiduk runt spjällhuset, handblåste dumpventil, slangar och plenum, det verkar tätt men svårt att veta exakt. Tomgångsmotorn blev aldrig inkopplad, är den ett måste för stabil tomgång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Tomgångsmotorn hjälper tomgången ja :) Körde utan ett tag när jag hade Megasquirt. Fick inte svajig tomgång, men långsamt ökande efterhand att motorn blev varm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noshest Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Jo, så mycket förstod jag :prop: men om jag kan lösa det svajiga med att hitta läckan, känns det nästan som man kan leva med att tomgången går upp lite när den blir varm. Å andra sidan har jag IAC ventilen, så det gäller att hitta en lämplig plats för den, och sen dra kablar till VEMS. På tal om lämplig plats, kan man lägga den efter dumpventilen och innan inloppet innan spjället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 IAC-ventilen är en tomgångsventil (idle air control). Måste sitta efter spjället. Den är ju som ett litet gasspjäll som släpper in extra luft i motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noshest Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Då blir det till att borra ett hål och en nippel i Plenum då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Japp. Och beroende på IAC så måste du kanske ansluta "tilluften" innan spjället. Dels för att få filtrerad luft, men även för att om IAC:n inte är tät under tryck (Saabs t.ex. är inte det) kommer det att läcka luft ut i det fria när turbon laddar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Svajig tomgång vet jag inte om man kan få av lite tjuvluft... Brukar bara bli att tomgången blir högre än avsett. Har man luftmassemätare, och luften läcker in efter denna, så man ju iofs mager blandning, och det hjälper ju inte direkt stabiliteten - speciellt inte på en motor med vassa kammar och/eller trattar, extraktorrör osv. Med tomgångsventil blir det delvis ett reglertekniskt problem. Motorstyrningen kan eventuellt klara av att styra upp en motor som annars hade svajat på tomgång, men det är väl inte riktigt så det är tänkt att fungera egentligen... Tomgångsventilen ska mest kompensera för temperatur, ge lite extra luft under varmkörning (annars självdör motorn när den är kall, om man inte lägger tomgången väldigt högt), kompensera för AC-kompressor och liknande trams som slår till och från, och kanske möljligen hjälpa till lite om man ger för lite gas när man ska iväg. Utan tomgångsventil kan man köra en liten "fuling" med tändkurvan istället. Gör en ramp i kurvan runt det tänkta tomgångsvarvtalet, så att tändningen blir senare över målet och tidigare under. På så sätt knuffar det på lite extra när varvet sjunker för mycket, och backar av om det blir för högt. Det är ju ingen aktiv reglering, så helt stabilt blir det ju inte, men det "tightar upp" systemet ganska rejält, vilket kan räcka mer än väl. Oavsett vilket så måste du iaf ha kontroll på luft och bränsle först och främst, annars blir det inte bra vad du än gör. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noshest Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Skulle nog säga att det är mer än svajigt, det är en pulsering som följer ett exakt mönster, tomgången går ned rätt rejält, typ 700 känns det som, sen kompenserars det automatisk genom en rejäl uppgasning, typ +500 varv för att snabbt gå ned till det lägre varvtalet. Ett oscilloskop skulle visa en perfekt repetitiv puls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Om du kör VEMS så kanske tändningen används för att kompensera och justera tomgången. Det finns i alla fall en inbyggt funktion för det. Jag använder den nu när jag kör individuella spjäll på min motor. I så fall kanske regleringen behöver ses över. I övrigt skrev jag en kommentar rörande vevhusventilationen och svajande tomgång i din andra tråd. Vad ser du om du är uppkopplad till VEMSet? Ligger tändförställningen fast etc.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Skulle nog säga att det är mer än svajigt, det är en pulsering som följer ett exakt mönster, tomgången går ned rätt rejält, typ 700 känns det som, sen kompenserars det automatisk genom en rejäl uppgasning, typ +500 varv för att snabbt gå ned till det lägre varvtalet. Ett oscilloskop skulle visa en perfekt repetitiv puls. Precis så betedde min saabmotor när jag fick en liten läcka i det delbara plenumet, motorstyr klarar inte av att reglera i tid och tomgången pulserade upp/ner snabbt. 400rpm-1500rpm. Läckan tätad och allt funkade perfekt igen :thumbsup:/> Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Svajig tomgång vet jag inte om man kan få av lite tjuvluft... Brukar bara bli att tomgången blir högre än avsett. Har man luftmassemätare, och luften läcker in efter denna, så man ju iofs mager blandning, och det hjälper ju inte direkt stabiliteten - speciellt inte på en motor med vassa kammar och/eller trattar, extraktorrör osv. Med tomgångsventil blir det delvis ett reglertekniskt problem. Motorstyrningen kan eventuellt klara av att styra upp en motor som annars hade svajat på tomgång, men det är väl inte riktigt så det är tänkt att fungera egentligen... Tomgångsventilen ska mest kompensera för temperatur, ge lite extra luft under varmkörning (annars självdör motorn när den är kall, om man inte lägger tomgången väldigt högt), kompensera för AC-kompressor och liknande trams som slår till och från, och kanske möljligen hjälpa till lite om man ger för lite gas när man ska iväg. Utan tomgångsventil kan man köra en liten "fuling" med tändkurvan istället. Gör en ramp i kurvan runt det tänkta tomgångsvarvtalet, så att tändningen blir senare över målet och tidigare under. På så sätt knuffar det på lite extra när varvet sjunker för mycket, och backar av om det blir för högt. Det är ju ingen aktiv reglering, så helt stabilt blir det ju inte, men det "tightar upp" systemet ganska rejält, vilket kan räcka mer än väl. Oavsett vilket så måste du iaf ha kontroll på luft och bränsle först och främst, annars blir det inte bra vad du än gör. :-) Hej, I mitt tidigare inlägg som jag skrev så påverkade tjuvluft kraftigt tomgången på saabmotorn, det var helt häpnadsväckande att stå bredvid och se på :wacko:/> . Saabs Trionicsystem använder tomgångsmotorn vid kallstart och under warmupfasen ,vid varm motor så använder den tändningen i huvudsak för att justera rpm, men som du skrev så tar den hjälp av tomgångsmotorn vid exvis aktivering av AC:n. Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noshest Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Vad ser du om du är uppkopplad till VEMSet? Ligger tändförställningen fast etc.. Skall kollas upp i helgen och rapporteras Otroligt vilken kunskapsbank det finns här :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noshest Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Gummipackningen gjorde susen, ingen pumpning längre, och tomgången är stabil :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Härligt! Och bra att du rapporterar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.