Jump to content

BRM V16 1,5liter 600hkr 1950-54


Thomas

Recommended Posts

Otroligt häftigt ljud från den motorn. Mycket komplicerad och intressant motor dessutom. Tyvär var den plågad av problem med tillförlitligheten. Prestanda var också en besvikelse och de 600 hk vid 12000 rpm som man kalkylerat med uppnåddes aldrig. Som mest nådde man 482 hk vid 12000 rpm i bromsbänk.

Link to comment
Share on other sites

Köp boken "Into The Red"

Där följer det med en CD med BRM:en och en del andra underbara motorljud.

Nick Mason från Pink Floyd ligger bakom.

Jag har klippt ut en snutt och har som ringsignal på telefonen :racesmile:/>
Link to comment
Share on other sites

Denna du menar va.. Samma ljud

Det där är V16 ljudet. Det finns många filmsnuttar som handlar om H16-motorn där man använt sig av ljudet från V16-motorn. Är ingen expert på något vis men det har diskuterats i GPL-forum (racingspel) många gånger av vad jag uppfattar som kunniga och trovärdiga personer. Jag har hört några inspelningar o H16-motorn låter också bra men personligen tycker jag V16-motorn har det häftigaste ljudet.

Som jämförelse kan H16 motorn höras här

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju helt riktigt, finns både H och V16. Det är kul att kolla på alla lösingar dom hade för sig på den tiden. Har en tjock bok om alla möjliga och omöjliga flygmotorer. Det var lite som Citroen, varför göra som någon annan redan gjort? Ibland bra, ibland mindre bra.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...