Packalen Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Hej, Jag kommer snart börja bygga elsystemet till bilen. Jag bygger BEC och kommer använda mig av hojens elsystem som förlängs. Vad bör jag använda för kabeltyp? Kvalitet? God Jul o Gott Nytt på er // Patrick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Samma area som original är väl att föredra. Kvalitet är inte så noga. Vanlig svagströmskabel. Tips är swedol. De har kablar med många olikfärgade ledare i. Billigt och enkelt om man behöver några få meter med många olika färger. Släpvagnskabel funkar också, men bara sju olika färger. Finns väl i och för sig 13-ledare också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Jag har ett antal kilo liggandes här från skrotade saaben om inte annat :) Som sagt har du tid dra ur stammen som går längs med bilens ena kant. Om inte annat valfritt ställe men kabel är ganska dyrt på lösmeter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Om du skall routa i motorrummet så är det nog vettigt att ta en kabel med isolation som tål 100+ grader. Elfa har sådan kabel och man kan köpa den som metervara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Väcker en gammal tråd då jag behöver göra samma operation. Skulle denna kabeltyp fungera tror ni ? http://www.ebay.com/itm/261510806336 Tacksam för råd Sorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Jag köpte det mesta av min kabel på Mekonomen. Sjukt smidigt. Välj vad du vill ha, längd och färg. Beställ via hemsidan. Hämta sedan det i din närmaste butik, snyggt upprullat på en papprulle. Går att beställa hur mycket eller lite man vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Jag försökte hitta en spec. på kabeln, står inget om temp. letade lite på andra sidor och hittade en Max temp. På 85 grader C, det kanske är lite snålt i motorrum och kardantunnel. jag kommer inte frivilligt köpa lägre tålighet än 125 C för fordonsbruk. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Det jag behöver förlänga kommer inte att vara i motorrummet eller vid värme källor . Är 1.5 mm² för grov eller funkar det med tunnare kabel ? Det som jag länkar har samma färg kombination med originalsystemet jag behöver förlänga och vill helst ha samma färg om jag behöver felsöka nån gång .. Sorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 11 minuter sedan, sorin sade: Det jag behöver förlänga kommer inte att vara i motorrummet eller vid värme källor . Är 1.5 mm² för grov eller funkar det med tunnare kabel ? Det som jag länkar har samma färg kombination med originalsystemet jag behöver förlänga och vill helst ha samma färg om jag behöver felsöka nån gång .. Sorin Det beror ju på vad det är till. Är det styrsignal till ett relä eller signal till någon mätare är 1,5 mm2 för grovt, men skall du ha till helljus eller liknande är det väl lagom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Det är från instrumentpanelen till framlampor , blinkers , kylfläkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 13, 2017 Share Posted February 13, 2017 Fläkt är 1,5 för klen till tycker jag, panelen räcker tunna kablar till, blinkers likaså, hel/halvljus räcker 1,5 mm2. Personliga åsikter iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts