HovstaSX360 Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Den egentillverkade lamelldiffen skulle jag vilja veta mer om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 jag ska ta tag i den nu i helgen om jag hinner:) vad är de du vill veta då? blir väl som dom flesta andra bara att jag är för snål att köpa, tractive ska ju ha 19k för sin! dom är tokiga:) och nån quaife vill jag inte ha.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Om du inte blir nöjd med din diff finns Truetrack för drygt 6000. Riktig torsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Om du inte blir nöjd med din diff finns Truetrack för drygt 6000. Riktig torsen. vad är skillnaden på den och quafie? torsen tappar ju greppet när tex innerhjulet är i luften! inte bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Jo, det stämmer ju att det är en momentmultiplikation. Noll moment x 100 % är fortfarande noll. Men jag kör inte off road :) Och jag vet inte hur lätt det är att lyfta ena hjulet på en stel bakaxel på bana. Kanske om man kör över en curb? Folk verkar väldigt nöjda med torsendiff på sportbilar i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 15, 2014 Author Share Posted February 15, 2014 jag har bara kört torsen på rallybil å där suger dom.. men dom funkar säkert ganska bra på bana.. men inget slår en lamell (förutom aktiv då)med torsen har man ju noll diffbroms på inbromsning oxå, brukar ju vara bra med lite diffbroms då med. sen är de ju alltid roligt att göra saker själv:) har byggt framdiffen i rallybilen själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Jag har inte skruvat med någon lamelldiff och är nyfiken på själva ombyggnaden, delar du använder och vad du konstruerar själv. Blir det med vinklade ramper så att bromsningen blir vridmomentsberoende ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 15, 2014 Author Share Posted February 15, 2014 de blir med vinklade ramper dock så blir de lika på både gas o broms i början iaf.. ska lägga upp bilder allt eftersom:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 15, 2014 Author Share Posted February 15, 2014 idag har jag fått torrköra på marken för första gången:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 bumpsteer!!? så här blir min toe.. ridehight= -4mm, drop= 0 ,bump= -1mm. så ni med erfarenhet hur gör jag?? jag har mätt fram och baksida av däcken i varje läge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 (edited) Var mäter du mm-förskjutningen. Helst inte någon bumpsteer alls men om du har en bil som mina med Volvo 140 spindlar och 16 tum splitnya originalfälgar att utgå ifrån så har det varit godkänt med max 2mm. Det gäller säkert med de flesta framvagnskombinationer men jag vill bara vara tydlig på det jag har fått godkänt för och kontrollmätt mot. Andra kan ha andra förutsättningar. Om du mäter i spindelns mitt och på fälgens kant samt har splitnya fälgar så fälgkanten är väl definierad. På gamla fälgar kan det ge en del "rostförskjutningar" i måtten beroende på hur fälgen är snurrad från mättillfälle till mättillfälle . Om måttet skiljer inom 2mm från drop till bump men helst noll så har du troligen en tillräckligt bra framvagn som borde passera SFRO kontrollen. Fast helt säker kan man inte vara....... Vill minnas att jag hade 1 eller 1,5mm på det måttet. Är du över 2mm behöver du förmodligen justera. Justeringen är ofta att flytta styrväxeln något. Jag vet ju inte hur din sitter idag i förhållande till linjen för styrarmarna samt i höjdled. Därför är det omöjligt att ge något generellt råd annat än "flytta något". "Flytta något" kan betyda en enstaka mm åt något av hållen. --- jag har mätt fram och baksida av däcken i varje läge --- Första frågan är : Mäter vi på samma ställe, troligen inte om du mäter på "däcken" = gummi, mina mått är på metall och fälg. Edited February 16, 2014 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 (edited) Jag gjorde en mätning för varje centimeter fjädringsrörelse ,5cm upp o 5 cm ner från rideheight (vet inte var någonstans full bump o drop är på den skalan). Pallade upp kuggstången med brickor (1,5-2mm i taget) och gjorde om det flera gånger (8). Sedan ritade jag upp det på papper och utifrån det bestämde jag hur högt jag ville ha kuggstången. Jag har inte de uppritade graferna kvar men ändlägena hade liknande siffror som du har nu och jag mätte på fälgkanten så du har bättre värden i o med att du tog måttet ända ute på däcken. Jag mätte skillnaden från bak o framkant på fälgen så man får halvera värdet för att jämföra med Cealms metod. Jag tror att det kan vara bra att jämföra hela fjädringsvägen för bumpsteer ändras under hela fjädringsvägen. Den sista centimetern innan fjädrarna bottnar eller hjulet lämnar marken kanske inte är de viktigaste. Jag resonerade som så att infjädringen var viktigare för att det hjulet är mer belastat än ett utfjädrat. Jag har inte byggt bilen själv, det är en Caterham o dom ska väl vara bra. Ändå hade jag sämre värden på bumpsteer än du har. Jag gjorde en liten justering men bumpsteer i ändlägena ändrades endast obetydligt och jag kan ärligt talat inte påsta att det blev någon större skillnad på vägen heller. Däckval o toeinställning har haft mycket större betydelse. Edited February 16, 2014 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 tackar för hjälp och svar:) nu ligger de 1mm skillnade på hela rörelsen fick flytta ner styrväxeln några mm:) ska bara göra om fästhållen nu, sen är de bara att rocka på:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 (edited) vad är de som fattas? jag har bromssköldarna men de måste ju behövas nått mer? jag tyckte jag köpte allt som Cealm sa? Edited February 16, 2014 by johanwez Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Det saknas minst själva hävarmsdelen som gör om wirens dragande kraft till en tryckande på bromsbackarna. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=32392 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 ja precis de va den jag va ute efter:) får sticka ner till volvo å kolla om de finns där.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 nu blir de en paus från bygget ett tag, eller paus från allt fysiskt byggande.. har varit in och opererat 2 fingrar idag.. nått liknande "triggerfinger" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 någon som har tips på snygga baklampor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Jag gillar Biltemas kombi-LED-lampor. 42-225, 149:-. Måste inte fällas in som jag gjorde. Hoppas handen läker bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 någon som har tips på snygga baklampor? Den här bakänden på en locostbil har jag kopierat någonstans ifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Jag gillar Biltemas kombi-LED-lampor. 42-225, 149:-. Måste inte fällas in som jag gjorde. Hoppas handen läker bra! dom där hat jag tittat på flera gånger. ser helt klart bra ut när dom sitter på en bil. hmmm svårt de här.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Den här bakänden på en locostbil har jag kopierat någonstans ifrån. såna där har jag sett i verkligheten på en bil här i trakten oxå snygga men kräver ju lite mer jobba för man lär ju få bygga hållaren. sen så kanske dom sticker ut för mycket? eller? som sagt inte lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 idag har jag äntligen kunnat göra nått:) inte nå stort men iaf. har ritat upp huvudbågen och skar ut en massonitbit för provmotering. tror ni de blir bra? lite svårt att se kanske.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Ser fint ut på. Det som är svårt att bedöma är höjden. Är bågens överkant en bit ovanför hjälmens högsta punkt när du sitter i bilen som du ska sitta så blir det bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 Ser fint ut på. Det som är svårt att bedöma är höjden. Är bågens överkant en bit ovanför hjälmens högsta punkt när du sitter i bilen som du ska sitta så blir det bra. höjden är 5cm över hjälmen till överkant rör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10395&pid=116416&st=0entry116416 Med tanke på konsekvenserna om man rullar skulle jag vilja ha åtminstone 5cm till i marginal. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10395&pid=116416&st=0entry116416 Med tanke på konsekvenserna om man rullar skulle jag vilja ha åtminstone 5cm till i marginal. /Peter måttet är taget från reglementet.. de kommer bli fullbur så jag känner mig ganska trygg(så trygg man kan vara i en sjua:/) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted March 6, 2014 Author Share Posted March 6, 2014 idag blev bågen och några rörbitar beställda från kbt safety! kanon bra service och relativt billigt 1700:- med 3,5m extra rör :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 idag har de blivit lite delar gjorda till en annan lamelldiff(rallybien) imorgon bär de av till ktb för att hämta upp bågen:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted March 24, 2014 Author Share Posted March 24, 2014 hallå hallå! nu händer de grejer i garaget igen:) har helsvetsat nästan allt nu å ska dra lite bromsrör,fixa handbroms och på med bågen så de går att fixa till bältesfästen innan nästa onsdag när de är dax för SFRO 1:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Tummar hålls för fullt nästa Onsdag! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted March 28, 2014 Author Share Posted March 28, 2014 Tummar hålls för fullt nästa Onsdag! /Fredrik tackar:) ja de ska bli lite spännande att se hur de går. tog en semesterdag idag så jag skulle få lite gjort, så de blev bromsmeck hela dagen bara slangarna fram kvar:) och morgondagen ska jag ägna åt bågen och bältesfästen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted March 30, 2014 Author Share Posted March 30, 2014 bågen halvfärdig! stöttor bakåt kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 SFRO 1 klart!, utan anmärkning:) riktigt skönt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Härligt! Grattis :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Grattis :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 tackar! jag firade med att svetsa klart intercoolern:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Grattis, måste kännas bra! Kommer ihåg hur det var och bättre blir det när man får OK från SBP. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Grattis, måste kännas bra! Kommer ihåg hur det var och bättre blir det när man får OK från SBP. /Fredrik ja jag kan tänka mig hur bra de kommer kännas:) men de känns som om jag har ett tag kvar dit än.. men de är bara att ligga i:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Stort GRATTIS :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 dagens verk: började med att kapa isär en 100mm aluböj och ett rör massa pusslande å kapande tillslut blev de nått sånt här fixa en fläns till spjället sen är de bara att gå lös med svetsen:) har även fixat lite fästen till kylaren å början till vattenrör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Fint hantverk :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Fint hantverk :thumbsup:/> tackar tackar jag gör mitt bästa:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 blev en fuelrail och ett vattenrör! måste vara bra för att vara måndag:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Fint! Var köper man aluminiumrör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 tack:) jag har köpt dom på PPF. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Fint! Var köper man aluminiumrör? Mycket snyggt. Är också sugen på att hitta lite alu-rör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Mycket snyggt. Är också sugen på att hitta lite alu-rör. http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_category=325&controller=category&id_lang=7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Jag undrar om du har tillräckligt med gummislang mellan vattenpump och alu-röret? Motorn rör sej ju en del och det vore ju synd om röret eller kylaren sprack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 jag tror de ska gå bra.. men ska hålla koll på de. tack:) de går att skjuta röret lite oxå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.