dmc12Hank Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Jag börjar min byggdagbok i fel ordning. När jag är nästan klar. :) Det är aldrig försent... Har precis gjort SFRO2 och bullerprov som gick svinbra. Fick några små anmärkningar, nån bult som va lite kort osv. 78db mättes upp vid bullret. Jag som va så nervös innan. Får väl ta och lägga upp lite bilder. Kanske ska kör dom baklänges också. Så här såg det ut i onsdags. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Har fått tid för enskilt godkännande den 10juni, bara jag hinner få alla papper från SFRO i tid. Har skissat lite i Photoshop hur stripen ska se ut. Ventilgaller, Locost:) Fler bilder kommer så småningom. Slut för nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Bra att du lägger upp en byggtråd, mycket bilder och gärna en beskrivning på din bilbyggarresa - det är alltid kul att sitta och läsa byggtrådar kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Hoppas brevgången löser sig så att du hinner in till besiktningen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Grattis och lycka till :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 31, 2013 Author Share Posted May 31, 2013 SFRO1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Fint bygge! Jag tycker att kombon gult och naken plåt var riktigt snygg på denna bil. Du har inte övervägt att skippa stripningen? Dumt att dölja fint hanverk bakom lack eller folie :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 31, 2013 Author Share Posted May 31, 2013 Ha ha, fint hantverk vet jag väl inte riktigt. Nej den ska nog bli helgul har jag tänkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 31, 2013 Author Share Posted May 31, 2013 Jag har hållt på i fyra år eller är det fem? till och från, som dom allra flesta tror jag. Byggt på vinter/ höst mestadels. Inspirationen kommer och går. Har två barn 7 och 9 nu så man vill ju inte vara i garaget hela tiden. Men nu anar man ljuset i slutet av tunneln. Nu börjar jag nästan tro att det kommer att bli tomt utan att tänka på hur man ska lösa en massa bil-problem. Men man blir nog aldrig riktigt klar antar jag. Alltid nåt som man kan förbättra. Forumet har varit fantastiskt att ha på resan. Den samlade kunskapen är otrolig. Många problem jag haft har läst mig till här eller fått hjälp med. Därför vill jag tacka alla er bilnördar som hänger här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Fin bil! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 grym bil med trevlig motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 31, 2013 Author Share Posted May 31, 2013 Skulle vilja ha en like knapp så man kunde gilla alla positiva kommentarer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 (edited) Var inte orolig, precis som du säger kommer du ha att göra sen också :) Edited May 31, 2013 by DomiSeven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Har inte fått papper från SFRO så det blir inget enskilt godkännande i morgon. Tråkigt, va inställd på det. Hoppas dom kommer snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Lackat tändstiftskåpan gul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 11, 2013 Author Share Posted June 11, 2013 Har fått SFRO papper idag! Ska ringa och boka enskilt godkännande. Håll tummarna för att det finns tid hyfsat omgående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Har du sett SBD instruktioner på XE motorn? Bra läsvärt http://www.sbdev.co.uk/Vauxhall_Set_Up_Information.htm kylning http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/Cooling_systems/Cooling_system.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 11, 2013 Author Share Posted June 11, 2013 Tack, väldigt användbart. Ska kollas igenom ordentligt. Har fått ny tid för enskilt godkännande nu på måndag den 17:e. Spännande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 16, 2013 Author Share Posted June 16, 2013 Dags för enskilt godkännande imorgon. Vad ska man tänka på? - Fråga om man kan få en bra slutsiffra på regnummret så man kan besikta på vår/sommar - Säga till om små skyltar Nån som kommer på nåt mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Ett bra sätt att få små skyltar är att sätta dit skylthållare för dem. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Det gick skitbra på besiktningen! Kan verkligen rekommendera Opus bilprovning i Librobäck Uppsala. 3300 gick det loss på och det känns helt okej. Nu är det bara att vänta på skyltarna. :) hurra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 GRATTIS! Då har Sverige fått en Sevenbil till i fordonsparken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Grattis :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Grattis kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Tack! Hur lång tid brukar det ta innan skyltarna kommer? Nån som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 (edited) Tack! Hur lång tid brukar det ta innan skyltarna kommer? Nån som vet? Två till tre dagar brukar det vara tror jag. Edited June 18, 2013 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 19, 2013 Author Share Posted June 19, 2013 (edited) Känns som dom längsta dagarna. Edited June 19, 2013 by dmc12Hank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 2 dagar tog det för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 24, 2013 Author Share Posted June 24, 2013 Fick skyltarna idag. Små skyltar både bak och fram. Har åkt några svängar. En lätt känsla av overklighet. Nu är jag "klar". Underbart att dra ett sånt här långt projekt i hamn. Mår som en kung efter några glas rödvin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Fy fan vad härligt! Stort grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 25, 2013 Author Share Posted June 25, 2013 Tack! Nu är det "bara" lite färg som ska på och sen fixa oljeläckaget mellan oljetråg och motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 (edited) Dessa packningar tycker jag är bäst till XE motorn. http://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Red-Top-C20XE-let-PAIR-OF-SUMP-GASKETS-Redtop-/400444355957?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5d3c57f575 Gummi=skräp korg= sådär är mitt tycke Har du "windage tray" plåten Edited June 25, 2013 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 25, 2013 Author Share Posted June 25, 2013 Jag har plåten, verkar vara svårt att få tätt med gummit som jag har. Hur många behöver man av dom i länken? Är det dom som har små distanser inlagda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 2 och dessa sälgs i par. jäpp distanser och momentdras helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 26, 2013 Author Share Posted June 26, 2013 Jag har en typ 9 låda som läcker lite grann. Jag har en adapter (bellhousing) mellan låda och motor. Har för mig att jag läst att man ska ha tätning i gängorna på bultarna mellan bellhousing och lådan. Stämmer det? Kan det läcka där? Min backkontakt gick sönder när jag la i lådan, kan det läcka där också? Tänkte byta alla packboxar och packningar om jag bestämmer mig för att riva ur lådan. Vart köper man ett packnings-kit lämpligast? Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 26, 2013 Author Share Posted June 26, 2013 Vilken gängtätning ska man ha till bultarna mellan sprängkåpa/låda om det nu behövs. Loctite 5400? Nån som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Grattis nu är du "klar" men frågan är blir man färdig någon gång? Fortsätt att uppdatera tråden i fortsättningen med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Som gängtätning så är det inte kritiskt vad du använder för det är inget tryck på oljan. Gänglåsning funkar med men då stryker man bara lite på skruven o inte i hålet för då får duy in det i lådan.Vanlig silicone för motorer brukar funka med. Men med gänglåsning så sitter skruvarna bättre. Packningar skulle jag köpa via Ebay eller annan Engelsk firma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 (edited) jag kan bara säga det att denna anv jag till allt där jag vill att bultar ska sitta fast men va demonterbara & där det kan vara kritiskt för läckage olja, bränsle, bromsvätska, vatten & är mycket nöjd med den. har dock inte anv enbart den som packning kanske ska tilläggas. 4000T är en lösningsmedelsfri anaerob (härdar i frånvaro av syre) tätningsmassa som ger en snabb och läckagesäker tätning som ersätter lin, teflonband och konventionella packningar. 4000T är tixotrop (rinner ej) och kan således appliceras på vertikala ytor. 4000T används med fördel på gängor, rör, pluggar och flänsar. 4000T är efter härdning demonterbar. 4000T är beständigt mot drivmedel, olja, kylmedel och lösningsmedel. scantech gängtätning Edited June 26, 2013 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted June 26, 2013 Author Share Posted June 26, 2013 Har beställt packningar till oljetråget, via länken som jag fick från Thomas. Tack! Har även beställt ett packningskit till lådan med alla packboxar och packningar. Tror jag testar att silikona bultarna. Extremt tråkigt att lyfta ur motor och låda igen :( Men det är väl bara att bita ihop, tur att jag går på semester nästa vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted July 5, 2013 Author Share Posted July 5, 2013 Nu har jag lackat Sidorna och huven, satt dit stripes. Vilket va svårt som fan i början men blev lättare när jag fick in snitsen. Har även lyft ur motorn med allt vad det innebär och bytt packboxar och packningar i lådan. Tog en evighet. Känns som ryggen ska gå av, bilen är ju så låg. Hoppas allt funkar som det ska, tänkte åka 26 mil till Hälsingland idag :) Henke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted July 5, 2013 Author Share Posted July 5, 2013 Bytte även oljetrågspackning. Ber till gudarna att det är tätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Även om ryggen protesterat så är kanske det fina resultatet är lite "plåster på såren". Snygg kombination! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Snyggt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petta_B Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Nu har jag lackat Sidorna och huven, satt dit stripes. Vilket va svårt som fan i början men blev lättare när jag fick in snitsen. Har även lyft ur motorn med allt vad det innebär och bytt packboxar och packningar i lådan. Tog en evighet. Känns som ryggen ska gå av, bilen är ju så låg. Hoppas allt funkar som det ska, tänkte åka 26 mil till Hälsingland idag :)/>/> Henke. Grattis! Riktigt snygg blir den med den lackningen. Jag har själv tänkt gul med svarta/kolfiber ränder. Jag får väl lacka skärmarna svarta också så de inte blir för lika :)/> . //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted July 6, 2013 Author Share Posted July 6, 2013 Tack! Kul med beröm. Resan till Hälsingland gick som en dröm. Superstabil och allt känns kanon. Däremot var jag inte riktigt beredd på vindstyrkan och vägbruset. Lätt chockad måste jag erkänna. Som att åka motorcykel. Tack och lov så hade jag köpt en skinnhjälm och glasögon sen tidigare. Stannade på en mack och köpte öronproppar. Stort leende på läpparna mest hela tiden i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted August 15, 2013 Author Share Posted August 15, 2013 Bilparken. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Coolt, vilken väcker mest uppmärksamhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts