Jocke4U Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Tjena, Har ju haft funderingen på att förbättra lufttillförseln så den bli kallare och lite mer effekt men är det värt jobbet/pengarna?? Så som det ser ut idag så suger det motorsumsluft och det blir ju varmt :)/>/> Funderar således att sätta ett NACA duct, typ som detta: på högersidan, ungefär här och koppla det till typ ett: Är det en förbättring värd att göra?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 (edited) ....kanske inte :) EDIT: Kul filmer http://www.youtube.com/user/mightycarmods Edited May 24, 2013 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Ser tufft ut så även om det inte ger speciellt mycket extra effekt så ökar "Tuffhetsfaktorn" påtagligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Du ha en turbo med laddluftkylare, det kanske går att testa fram hur det skulle funka? Kan du mäta någon temperaturskillnad på luften in i motorn med och utan huv en varm sommardag? Hur är luftflödet runt det området du vill ha den i, har du under- eller över- tryck där? Är det risk att du suger in vatten från hjulet om det regnar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Du ha en turbo med laddluftkylare, det kanske går att testa fram hur det skulle funka? Kan du mäta någon temperaturskillnad på luften in i motorn med och utan huv en varm sommardag? Hur är luftflödet runt det området du vill ha den i, har du under- eller över- tryck där? Är det risk att du suger in vatten från hjulet om det regnar? Tror att det finns en enkel regel som säger att 10 graders sänkning av lufttemperaturen ger en effektökning på 7%. Jag har inte mina böcker där jag vistas nu men det är rätt stora effektökningar med kallare luft till motorn. De effektökningar som man uppnår med denna metod är ju gratis och följer alltid med konstruktionen. Jag har siffrorna i någon bok hemma. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 (edited) Tror att det finns en enkel regel som säger att 10 graders sänkning av lufttemperaturen ger en effektökning på 7%. Jag har inte mina böcker där jag vistas nu men det är rätt stora effektökningar med kallare luft till motorn. De effektökningar som man uppnår med denna metod är ju gratis och följer alltid med konstruktionen. Jag har siffrorna i någon bok hemma. kenneth Nja, nu är det här en turbo-motor med laddluftkylare. Det gör att inloppsluften till motorn blir förhållandevis frikopplad från luftfiltertemperatur. Laddluftkylet tempererar inloppsluften till motorn i förhållande till omgivningstemperaturen vilket gör att effekten av friskluftsintag blir helt beroende på hur effektiv laddluftkylaren är. Så Jocke, ut och testa utan huv! Och om man skall tro på filmen så skall du också ta bort ditt luftfilter och skaffa en orginal filterbox från en saab. :D Edited May 24, 2013 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Ja, får testa lite... :) Någon SAAB filterbox blir det dock inte :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Ja, får testa lite... Någon SAAB filterbox blir det dock inte det där är nog inte renaste stället att ha ett intag på ??? eller ... för övrigt har jag två sådana kolfiber intag liggande som jag sjäv inte vet var jag skall sätta, ett kanske är över Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Inte så konstigt att det knappt ger någon effekt med laddluftkylare... Det är ju temperaturen in i motorn det handlar om, och kallare luft in i laddluftkylaren gör ju bara att den kyler mindre p g a mindre temperaturskillnad, så det får vara rejält mycket kallare om det ska märkas över huvud taget. :) Scoopet på Westfields "V8-huv" verkar dock funka i min erfarenhet; det blåser in rejält med insekter där, och boxar man in det och kopplar det till insuget (som jag hade det med gamla motorn) så får man aningen högre tryck i insuget i höga farter - så det jobbar iaf åt rätt håll; dvs inget undertryck! Det innebär två saker: Scoopet trycker in luft på fel ställe, och kan möjligen försämra kylningen en aning. Det är ett bra ställe att hämta kallluft till insuget! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 (edited) David: scopet i mitt fall går inte använda för ventilkåpan sitter i vägen (första bilden). EDIT: man ser det även tydligt på 3:e bilden Edited May 24, 2013 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Mjo... Ser ju inte tätt ut iofs, men det blir svårt att bygga något vettigt där. V6:or är ju lite kortare, så det blir några cm extra att göra på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Scoopet på Westfields "V8-huv" verkar dock funka i min erfarenhet; det blåser in rejält med insekter där, och boxar man in det och kopplar det till insuget (som jag hade det med gamla motorn) så får man aningen högre tryck i insuget i höga farter - så det jobbar iaf åt rätt håll; dvs inget undertryck! Scoopet är ett bra ställe! Där är det med största sannolikhet övertryck och man får fri luft som inte passerat kylarpaketet. Jocke, en liten "låda" vid sidan av ventilkåpan och samtidigt sätta något på huven som tätar till runt "lådan" och ventilkåpan borde sitta som en smäck och ge lite extra luffarturbo! Går det inte att "pappslöjda" till något i det området? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 (edited) Jocke, du har ju ett hål i huven ovanför filtret, varför inte bygga in det i en låda som isolerar från motorrumsluften och suger uppifrån? Edited May 25, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 "Luffarturbo" är en myt. Vid 100 km/h är övertrycket 0.007 Bar, vilket knappast kan räknas hem i hästkrafter. Här finns en tabell som visar hur lufttrycket förändras vid olika hastigheter: http://www.knmi.nl/samenw/hydra/faq/press.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Jag som har nästan identiskt bygge tänker i Christers banor om att boxa in filtret så det tar luft från hålet i huven. Sedan är ju frågan om det gör någon praktisk skillnad.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Är det för trångt att dra om insugsslangen, så att du tar luften framför motorn istället? Så har jag på min, men har ju visserligen turbon åt andra hållet så att det blir naturligare på min motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 (edited) Pac: En låda bakom scopet är nog nästan omöjligt, det är inte mycket plats där även om det såklart hade varit perfekt. Christer: Hade detta som tanke och sen var det nog Martin som satte griller i huvudet på mig :)/> Att det tenderar att bli undertryck vid detta galler; men kanske om man satte nåt scope på detta och kanske inte det snyggaste...eller kanske. Sen finns det ju en evakuerande effekt där idag och det är ju inte helt oviktigt heller (ur andra perspektiv) Jari: Dra det fram är kaaanske möjligt men fasiken så trångt .. Edited May 25, 2013 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Var nog iofs en undran snarare än ett påstående från min sida angående undertryck. Just nu leker jag med tanken på att sätta en låda där undertryck eller inte och sedan göra hål i sidan på huven precis vid turbon för utluft. Mitt fall skiljer sig dock lite från ditt då jag tänk ha insuget på samma sida som turbon vilket ju skulle täcka för det hålet som är närmast turbon. Därav extra hål vid turbon för utluft. Än så länge bara tankar, långt kvar innan det skall realiseras, men jag följer detta med spänning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Jag vet att det var tankar/spekulationer från din sida men de satte igång andra tankar hos mig. Sen är det hur många fler pållar jag behöver....men det är väl kanske snarare att det går att förbättra än att få mer effekt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Om det går att logga genom Trionicen så ta fram loggar på inloppsluftstemperaturen. Kör som en biltjuv en varm sommardag(du kan ju simulera en extra het sommardag genom att flytta luftfiltret till precis bakom kylaren). Om du inte ser någon förändring av inloppsluftstempen vet du att din intercooler funkar och du kan lungt åka vidare med luftfiltret där du har det idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Passa på att kolla insugstemperaturen om du sätter för hålet i scoopet också, där pressas ju luften in i motorrummet och genom att det genererar lite mer övertryck så medför det samtidigt sämre flöde genom kylarna, visserligen kommer det in lite kalluft också till luftfiltret, men jag törs nog satsa en slant på att det gör större verkan att ha flödet genom kylarna istället. Det borde vara vänt åt andra hållet egentligen så att luft sugs ut ur motorrummet den vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 26, 2013 Author Share Posted May 26, 2013 Mycket bra idé Per, har inte botaniserat så mycket i T5Suite men det sitter ju en givare strax innan spjällhuset och borde kunna plocka ut detta värde och jämföra olika setuper innan förändring :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Kyl- och ambient-temp påverkar inloppsluftstemperaturen så försök logga dem samtidigt så att du jämför "äpplen och äpplen" mellan dina olika set-uper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Sätt dig på dass och skit före du kör och kör naken alternatift i minimala kalsonger (och glöm inte att köra utan hjälm). Det ger bättre vikt/effektförhållande än att hålla på tramsa med CAI :prop:/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 26, 2013 Author Share Posted May 26, 2013 Sätt dig på dass och skit före du kör och kör naken alternatift i minimala kalsonger (och glöm inte att köra utan hjälm). Det ger bättre vikt/effektförhållande än att hålla på tramsa med CAI :prop:/>/> :) Har ju förbättrat vikt/effektförhållande genom att deffa föraren 16 kg sen 1/1 så viss effekt lär det nog ha :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 (edited) Tramsigt? Att få grejorna att lira på bästa sätt är väl snarare motsatsen? :) "Add lightness." är aldrig fel! :racesmile: Edited May 26, 2013 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 2, 2013 Author Share Posted June 2, 2013 Har precis haft besök av Lupus och sparkat lite däck och druckit kaffe, tack för besöket. Detta ämne diskuterades och Lupus kom med en bra och enkel idé. Ta luften från kupén. Dvs ett "in-line" filter som ovan och en böj ner genom aluminiumplåten (precis under filtret på bilden ovan). Skulle således ge en hel del kallare luft (~fri uteluft) men inget extra övertryck fast effekten av detta är ju också "obefintlig" enligt ovan. Även idén med NACA duct med placering som min bild diskuterades då Lupus har liknande tanke och risken med att massa skit (sten/grus, damm) kommer troligtvis tryckas/sugas in. Fredagens ofrivilliga körning på grusväg säger mig att NACA duct med placering som ovan är en högst olämplig lösning. Så kupéluft känns som en mycket bra lösning ur flera perspektiv. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 (edited) Den ger dock mycket psch ljud och andra snörvel sug . Men spelar ingen större roll tycker jag. Det enda jag kommer på nu är om det kan vara dumt ur säkerhets synpunkt . Baktändning typ men det händer väl inte på moderna bilar Gott kaffe föresten Edited June 2, 2013 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Den ger dock mycket psch ljud och andra snörvel sug . Det är ju bra :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Ta luften från kupén. Kupén? Är det inte undertryck där när bilen rullar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 (edited) Kupén? Är det inte undertryck där när bilen rullar? i teorin JA kanske , men är det ens mätbart ? tror nog det blir ungefär moder natur luft tryck vid fötterna på passageraren. Skulle tvivla på att man lyckas skapa något slags ordnat sug där Edited June 3, 2013 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Testade lite igår. Utetemperatur 22-23 grader Landsvägskörning ca 90 km/h Temperaturmätning med inne/ute termometer, ute-sensorn monterad i räfflorna på filtrets baksida. Med motorhuv Temperatur vid luftfilter ca 33 grader Temperatur insug enligt T5Suite ca 24-25 grader Utan motorhuv Temperatur vid luftfilter ca 24 grader Temperatur insug enligt T5Suite ca 22 grader Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Tror att det finns en enkel regel som säger att 10 graders sänkning av lufttemperaturen ger en effektökning på 7%. Jag har inte mina böcker där jag vistas nu men det är rätt stora effektökningar med kallare luft till motorn. De effektökningar som man uppnår med denna metod är ju gratis och följer alltid med konstruktionen. Jag har siffrorna i någon bok hemma. kenneth Jag har inte heller mina böcker där jag är för tillfället men har absolut för mig att det är 1 % högre effekt vid 7 grader lägre temperatur. 7% per 10 grader låter orimligt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Eftersom det mesta jag läst om motorer har varit på engelska kan det i o för sig ha handlat om grader Fahrenheit och i så fall blir dom 7 graderna Fahrenheit 3,9 grader Celsius. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Hittade en formel som verkar rimlig. Man ska använda den absoluta temperaturen (Kelvin) Dividera den ena temperaturen med den andra. Till exempel +40 och +20 = (313.15 och 293.15) Ta sedan roten ur resultatet. I exemplet ovanför får man resultatet 1.034, vilket innebär 3.4% effektskillnad. Slutsats: Kall luft är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Lyfter denna tråd istället för att skapa en ny då det känns väldigt närbesläktat. Sitter och måttar hur stort luftfilter jag får plats med där jag tänkt ha det. Tanken är att bygga en box över pedalstället och ta luft från hålet i huven som finns precis ovanför. Då jag ändå byggt en box så började jag fundera på om man kanske skulle bygga ett eget filter istället för att stoppa in ett runt K&N eller liknande. Borde ju fungera att göra ett hål i boxen där man drar slang till insuget på turbon och sedan sätta ett "lock" på lådan i form av ett platt filter (typ som det är i filterboxen i de flesta bilar). Tänker jag helt tokigt nu? Får jag för liten filteryta? Känns som att den kanske kan bli mindre än det blir i ett runt filter. Finns det filtermattor av denna typ som är väderbeständiga? Hamnar ju direkt under ett hål i huven och även om jag inte planerar att ha bilen ute i regn så kommer det ju hända.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 (edited) Hmm, allt är inte som man tror. Kollade upp det här när jag byggde ett nytt scoop till Cobran. Jag såg ett test där man ställt in en jänkare i en vindtunnel just för att mäta var det var över resp. undertryck. Det visade sig att det största övertrycket fanns strax framför vindrutan och att det var ett undertryck vid scoopets öppning!!! Minns inte exakt modell nu men det var ett "vanligt" scoop med öppningen framåt. Well, jag tyckte det skulle se fånigt ut med ett bakvänt scoop typ L88 så jag sket helt sonika i testresultaten och byggde ett orginalliknande scoop. Edited January 1, 2014 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.