Jump to content

Finns kollapsbar del att köpa?


Martin

Recommended Posts

Jag verkar inte vara ensam om att klia mig i hufvudet över styrningen och då främst kollapsbarheten.

Det verkar ju som vi i Sverige är ganska ensamma om detta krav vilket ju ställer till en del bekymmer. Jag gnäller inte på att vi har kravet utan att andra länder inte har det. De få som har det verkar dessutom komma undan med andra lösningar som inte är godkända här.

Vet någon om det överhuvudtaget finns kollapsbara stänger att köpa eller är det enbart skroten som gäller?

Känns som att en så enkel sak. tre raka stänger, tre knutar och ett stödlager blir väldigt mycket svårare när man måste hitta en del på skroten som har egen infattning etc osv.

När vi ändå är inne på ämnet. Finns det billigare alternativ än Borgeson när man vill ha knutar? Har sett de på Rally Design men då måste man ha rätt sorts axlar alternativt svarva delar vilket är en bromsklots för mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att Volvo 240 har kollapsbar del som kan vara användbar.

Jag använder 2 st sådana efter varandra. Ger lagom längd fram till styrväxeln och man kan använda knutarna från Volvo och montera dem direkt på en Escort 2 styrväxel (samma splines)

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Finns det billigare alternativ än Borgeson när man vill ha knutar?

Här har du billiga knutar, jag beställde en till jobbet senast idag därifrån

som jag och min kollega ska ha när vi bygger ett "engångs" arborrverk.

De har olika kvaliteér och de enklaste är riktigt billiga.

Damask finns med till dom.

MIn Länk

Link to comment
Share on other sites

Peter: Exemplifierade bra varför jag skulle vilja hitta en färdig produkt istället för att använda skroten. Tog mig till bildelsbasen och letade rattdelar för Volvo 240. Jag vet ju själv inte hur delen ser ut och när man tittade på bilderna (de få som fanns) så fanns samma delar under olika rubriker och alla rubriker hade bilder på olika delar. Med andra ord har jag inte en susning om vilken del man skall skaffa. Sen kan man nog anta att om delen funnits ny hade den varit billigare än skroten....

Arrowsmith: Det var ett bra ställe. Hade ju även andra intressanta delar. Får kolla med dem om de säljer till privatpersoner. Problemet med länkarna var ju att de antagligen skall svetsas. Jag vill skruva fast mina. Dvs en låsskruv inskruvad i en grop i axeln. Man kan nog borra och gänga dem.

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: Det var ett bra ställe. Hade ju även andra intressanta delar. Får kolla med dem om de säljer till privatpersoner. Problemet med länkarna var ju att de antagligen skall svetsas. Jag vill skruva fast mina. Dvs en låsskruv inskruvad i en grop i axeln. Man kan nog borra och gänga dem.

Ett tips är att kolla din lösning med SFRO innan du sätter igång och bygger rattaxeln. När jag frågade Ludde i Alingsås så fördedrog han pressade/svetsade skarvningar före bultförband.

Link to comment
Share on other sites

Fast han har ju inte sett mina svetsar ;)

Han har ju godkänt bilar med den lösningen jag vill ha så borde inte vara något problem. Men kommer dubbelkolla för säkerhets skull. Tack för den infon.

Link to comment
Share on other sites

Martin: Om du kollar i min CealmSeven V8 tråd samt CealmSeven tråd (den bil jag har kvar) eller Kilkennys byggtråd då kommer du hitta exempel på lösningar som fungerar och är godkända. Kolla även i röda SFRO-boken om skarvning av rattstång som är så mycket enklare och väldefinierad med röda boken. Rovers "lilla samt långa" spliensaxel råkar ha samma splines som Volvo 240 dvs idealisk att använda för förlängningen (ref CealmSeven V8). Ett par knutar ett stödlager eller två samt en 240 kollapsdel. Ett 19mm (i hålet) bärarmsrör och ett par pluggsvetsar så har du en rattstång som normalt godkänns. I alla fall fick jag till min på det sättet.

Link to comment
Share on other sites

Försökt googla vidare på detta och blir inte riktigt klok.

Nu är jag mest nyfiken på vad som skiljer en kollapsbar och en telskopisk stång.

Om jag tolkat saker rätt så är en "teleskopisk" stång inte kollapsbar enligt vårt reglemente.

Samtidigt om jag bara tittar på bilder så verkar det som att flera av de godkända alternativen är just teleskopiska. Fast en bild på en stång förklarar ju inte dess funktion så det är mycket möjligt att de är både teleskopiska och har en annan funktion, den efterfrågade, också. Läser jag om hur en kollapsbar styrning fungerar så är det just den teleskopiska funktionen som beskrivs.

Det jag utgår från är kommentaren som Jocke fick från Ludde om att Borgesons teleskopiska bara tar krafter i linje med stången:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8471&view=findpost&p=87741

Om någon kan förklara skillnaden (och hur de godkända stängerna som bara ser teleskopiska ut klarar funktionen) så vore jag tacksam.

Jag har delen från en SAAB men tror inte jag vill använda den då det troligen innebär 4 knutar.

En annan relaterad fråga:

Antar att man vill (skall?) ha kollapsbart rattnav också. Det står sällan om de är det men om man köper ett med "bälgar" på så är det troligt att det är kollapsbart. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Kollapsbar i praktiken betyder väl egentligen mest att den är ledad och vinklad någonstans, så att du inte ska få ratten i ansiktet som om det var en gammal Duett. Sen är 4 knutar inget problem så länge man lagrar mellandelen med två lager. Jag hade inget problem med 4 knutar på min bil. 2 x 9000/740 mellanaxlar i var ände, med 52 cm aluminiumaxel mellan.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar det som ett dubbelproblem. Dels ska inte ratten tryckas fram (bak) i ansiktet/bröstkorgen om man frontar, löses med vinklar och knutar. Dels ska man kunna skalla undan ratten om men flyger fram. Löses med en vettig montering av ratten.

Link to comment
Share on other sites

Rikard: Jag har redan en axel från Westfield som navet skall passa i så tror inte det blir något från Volvo. Informationen är dock relevant för folk som söker info i framtiden och hittar denna tråd. Även om det inte är ett krav med kollpsbart nav så känns det som att det inte kostar något att lägga till den säkerhetsdetaljen.

Christer: Om man tex har en vänsterstyrd bil men styrväxeln från en högerstyrd bil får man ju kollapsbarheten på köpet genom vinkeln. Men om man har en rak väg så skall man ju ha kollapsbara delar. Precis som dina från SAAB. Det jag nu försöker förstå är vad som skiljer godkända från icke godkända typer när jag tycker att de i vissa fall är likadana (min förståelse brister här och vill ha lite klarhet). Att jag helst vill ha 3 knutar är mest för att jag vill ha så. Inte på något sätt för att det är bättre eller att jag måste. Går det inte att få till på ett för mig bra sätt med 3 knutar då blir det fler. Har ännu inte min "steering rack" så kan inte måtta och fundera på lösningar ännu.

Link to comment
Share on other sites

Reglerna för godkännande dvs regplåtar till bilen är lika i landet för alla oavsett vilken instans som besiktar bilen, SFRO och valt besiktningsorgan. Grunden är för oss VVFS 2003:22. Tillämpningen av reglerna är däremot inte alltid lika självklar vid respektive besiktning.

För just rattstång finns det exempel på forumet där fyra knutar absolut inte godkändes i SFRO, det skulle vara max tre. Det finns bevisligen bilar som är SFRO godkända och även har regplåtar med fyra knutar mellan ratt och styrväxel. Hur det kan komma sig är egentligen inte intressant. Bara att konstatera. Kan väl också påpeka att tre knutar är nog den mest vanliga konfigurationen.

Martin, innan du funderar alltför mycket kontakta den SFRO besiktningsman du tänker använda dig av och stäm av vad just han kräver. Bygg på det sättet det blir mycket enklare att komma igenom de två SFRO nålsögonen då.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag verkar inte vara ensam om att klia mig i hufvudet över styrningen och då främst kollapsbarheten.

Det verkar ju som vi i Sverige är ganska ensamma om detta krav vilket ju ställer till en del bekymmer. Jag gnäller inte på att vi har kravet utan att andra länder inte har det. De få som har det verkar dessutom komma undan med andra lösningar som inte är godkända här.

Vet någon om det överhuvudtaget finns kollapsbara stänger att köpa eller är det enbart skroten som gäller?

Känns som att en så enkel sak. tre raka stänger, tre knutar och ett stödlager blir väldigt mycket svårare när man måste hitta en del på skroten som har egen infattning etc osv.

När vi ändå är inne på ämnet. Finns det billigare alternativ än Borgeson när man vill ha knutar? Har sett de på Rally Design men då måste man ha rätt sorts axlar alternativt svarva delar vilket är en bromsklots för mig.

Jag kliade mig lika dant för en månad sen... Se tråden i samma form " bygga styrning styrväxel knutkors och rattnav tilll mk indy"

Jag köpte en eskort mk 2 styrväxel som fick kortas hos den lokala mekaniska verkstaden. inköp rallydesign 1500 plus 500 till mekverksstan.

Sen köpte jag 400 mm långa axlar med splines, också rallydesign. En axel fick förlängas också det hos den lokala mekverkstan.

Knutkorsen. 2 st som passade med 32 splines. Och det sista korset som passar sierras rattstång. Också rallydesign.

Sierra rattaxel. Årsmodell 97 från bildelsbasen. 500 kr den har kollapsbar del.

Vidare steering wheel hub boss passande sierra 97, samt snap-off quickrelease från rallyshop i bromölla

Sista biten var ratt. Jag behövde en adapterplatta för att passa 3 bultcirkel, också denna från rallyshop i bromölla

Lycka till

Erik

Ps. Du är välkommen att inspektera om du vill. Ser att du bor 2 mil norr om mig. Ds

Edited by erikjo
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag vill minnas att Volvo 240 har kollapsbar del som kan vara användbar.

Jag använder 2 st sådana efter varandra. Ger lagom längd fram till styrväxeln och man kan använda knutarna från Volvo och montera dem direkt på en Escort 2 styrväxel (samma splines)

/Peter

Åkte till skroten och demonterade ett par 240 kollapsdelar, tyckte dom såg lite grova ut jämför med splinesen på Escort styrväxeln och det var dom oxå...

Finns det 240 kollapsdelar med olika splines??

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...