Jump to content

Ratt med knappar?


Recommended Posts

Jag har letat efter en ratt som antingen redan har 4 knappar eller som är förberedd för detta utan att ha hittat något. Har inte ens hittat någon ratt som ser ut att enkelt kunna borras för att få dit knappar.

Jag har sett en Sparco i denna byggblog http://www.westiebuild.com/Building_a_Westie/Al_Westfield_build_diary/Entries/2012/8/5_New_steering_boss_and_wheel.html men har inte hittat den i någon butik. Hade dessutom gärna valt en rund ratt.

Någon som har sett en dylik ratt? I så fall vilken och var?

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde en Luisi (kommer inte ihåg vad modellen heter) via Mekonomen, och borrade hål för knapparna. Ratten sitter på ett Snap Off-nav där jag fräst in en USB tyb-B-kontakt.

Knapparna är nog samma som i vissa av ovanstående; tillverkas av Apem, är vattentäta (IP67), och finns i diverse färger och varianter med LED, ingjutna kablar mm. ELFA art. nr: 35-528-**, 35-533-**, 35-534-**, 35-535-** m fl.

4691-new_2009-03-03-img_0129r.jpg

Link to comment
Share on other sites

Precis så jag vill bygga. Tyckte dock inte jag hittat någon ratt som skulle vara enkel att borra (och helst hade jag ju haft en förborrad).

Har du bilder på konstruktionen med kontakten? Har också tänkt sätta kontakt i navet men inte funderat så mycket på hur ännu.

Link to comment
Share on other sites

Okej.. jag har iofs också en massa knappar, men allt sitter i blinkersspaken från donatorSaaben med farthållarknappar i som utnyttjas till P ljus (tyskvarianten blinka med tändningen av, men hopkopplad hö-vä), huvudljus, fläkt, ljustutan o blinkers förstås. Tutknappen sitter dock i mitten på ratten.

Link to comment
Share on other sites

Christer: Jag vill helt enkelt inte ha spak. Det är troligen det förnuftiga valet men jag har bestämt mig för att det blir för "fult" i min bil.

Absolut. Precis av den anledningen jag har spak, fast tvärtom prop.gif

Link to comment
Share on other sites

post-447-0-39543900-1364518610_thumb.jpg

Har plockat bort plåten runt USB-kontakten och filat till plasten så att den passar precis i hålet, där jag sedan limmat fast den. Har för mig jag använde Epoxy till det... Ute vid knapparna använder jag krympslang med smältlim (finns även det på ELFA) för att det ska bli vattentätt och stabilt.

I bilen har jag motsvarande USB-kontakt som helt enkelt bara sitter med presspassning i ett hål i navet. Sedan är det bara en kabel som ligger ett gäng varv runt rattstången, så att man slipper släpkontakter och liknande opålitligt strul. Inga större konstigheter när man bara har ca 2 rattvarv stopp-stopp. :)/>/>

Det klurigaste är kanske att få kontakterna på rätt plats. Om jag inte minns fel så satte jag helt enkelt ihop Snap Off-navet, borrade rakt igenom båda halvorna, och utgick från de hålen.

Signalknappen i mitten på förra bilden är förresten en knapp för arkadspel! (Denna kommer från Suzo. Finns några andra märken också; Wico och Happ Controls t ex - men jag tror Happ och Suzo är sammanslagna numera.) Billig, stabil och använder vanlig microswitch av industrityp, så den är helt pålitlig och praktiskt taget outslitlig. Har bara dragit ut fjädern lite för att få den lagom hård.

Kör med väldigt klena trådar här, förresten, för att det inte ska bli klumpigt - och då bör man köra med relä eller liknande! Jag kör med relä till kompressorhornet, och knapparna i själva ratten går till ett I/O-kort i datorn. I det senare fallet har jag t o m fått "lasta ner" switcharna med motstånd på några kOhm för att det inte ska bli stör- och fuktkänsligt. Borde nog öka strömmen lite till, för får man vatten i USB-kontakten (lätt hänt i intensivt ösregn) så blir det fortfarande konstigheter ibland...

EDIT: De gröna knapparna är blinkers (kort tryck ger tre blink; långt tryck låser 20 s eller något sådant), den blå är hel/halvljus (kort: ljustuta/halvljus; långt: lås helljus) och den röda är "AUX", och används för närvarande för att aktivera, trigga och stänga av lap-timern i datorn.

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Bla bla bla..

I bilen har jag motsvarande USB-kontakt som helt enkelt bara sitter med presspassning i ett hål i navet. Sedan är det bara en kabel som ligger ett gäng varv runt rattstången, så att man slipper släpkontakter och liknande opålitligt strul. Inga större konstigheter när man bara har ca 2 rattvarv stopp-stopp. smile.gif

Bla bla bla..

Det där var ju en riktigt smidig lösning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...