Marcus C Posted February 24, 2013 Posted February 24, 2013 SFRO1 AVKLARAD!! Idag, fem år efter att jag fick hem mitt MK-Indykit så har jag gjort SFRO1 hos Uno Germsjö. Uno hade ett par anmärkningar, han ville att jag skulle förstärka runt länkarmsinfästningarna och han ville ha ett effektintyg eftersom jag har skruvat på ett separata spjäll ifrån Jenvey, På de främre länkarmsinfästningarna ville han att jag skulle svetsa triangelplåtar, på de bakre ville han även att jag skulle förstärka med rör. Han var även litet tveksam till att ramen är byggd med 1.63mm gods i rören, kom väl inte som nån överaskning. Detta kan vara bra att tänka på för er andra som också bygger med Mk chassien. När det gäller effektintyg, så undrar jag om någon har varit tvungen att lämna det? Hur gick ni tillväga isof? Oj oj nästan fem år sedan jag skrev sist tror jag... nu måste jag vila.. :)/> MVH Marcus Quote
RSr Posted February 24, 2013 Posted February 24, 2013 Grattis! Nu är det bara resten kvar! Lite bilder vill vi se! :) Quote
fege Posted February 24, 2013 Posted February 24, 2013 Grattis! Trevligt med ytterligare en kollega i krokarna! Quote
Morty Posted February 24, 2013 Posted February 24, 2013 Visa gärna med foto vad de ville att du skulle förändra på chassit. Har sett att MK gjort olika på just infästningarna på olika chassi och jag har inte haft något problem med mitt, men funderar samtidigt på att styva upp just bakvagnsinfästningen. Quote
Marcus C Posted February 24, 2013 Author Posted February 24, 2013 Tack ska ni ha! Bilder kommer... Marcus Quote
Michael Posted February 25, 2013 Posted February 25, 2013 Grattis vi ses snart på vägen :racesmile: Quote
Marcus C Posted September 18, 2014 Author Posted September 18, 2014 Färdig!! :eclipsee_steering:/> Nu är RÄSER1 färdig, i alla fall får den köras helt lagligt, helt färdig blir den nog aldrig. Jag fick plåtarna i början av augusti och har kört en hel del sedan dess, bla. så var jag och en kompis på Sportvagnsträffen, det var jävligt blött men roligt! Jag gjorde min regbesiktning hos fordonsprovarna i Gbg, kan varmt rekommendera dem, fantastiskt smidiga att ha med att göra. Kostade 3000:- Grannen som besiktigade sin bil en vecka senare gjorde samma erfarenhet. Högst på önskelistan efter att ha kört en del står en quaifediff, är det någon här som vet om det funkar ihop med insticksaxlar och trummor? Skulle det vara någon som råkar sitta på en Sierraklump med diffbroms eller vet var det kan finnas så är jag intresserad. MVH Marcus Quote
otech Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 Snyggt bygge! Mer bilder och detaljer vore kul. Quote
fege Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 Grattis Marcus! Blev ju bra det där!!! :thumbsup: Quote
cealm Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 Grattis till plåtarna och vilken fin bil du har!! Quote
Marcus C Posted September 19, 2014 Author Posted September 19, 2014 Hej Tack ska ni ha! Jag ser att jag har lovat bilder tidigare.. Jag ska ge er litet mer info och bilder under helgen! MVH Marcus Quote
Marcus C Posted September 21, 2014 Author Posted September 21, 2014 Här kommer litet fler bilder och info som utlovat! Motorn: på bilden syns mitt jenveyinsug som kommer ifrån en Ginetta, fyndade det på blocket förra nyårsafton! Det är fördelen med att ta lång tid på sig, man har gott om tid att leta bra fynd på blocket och tradera. Många delar har jag köpt begagnade, så som tråget som jag köpte av Mikael här på forumet, även lyktorna hittade jag här. Insugs burken gjöt jag av glasfiber, jag köpte Biltemas plattor av PU-skum, limmade ihop dem till en plugg och slipade det till rätt form. När plasten härdat är det bara att gräva bort skummet, ett lätt sätt att gjuta mindre prylar. Här är mitt hembyggda grenrör, enskilt den del som tog längst tid och mest svordomar att få till. Jag har inte räknat ett dugg på det men det verkar som att jag hade väldig tur med utformningen, det visade sig när jag hade bilen på rullande landsväg. Inredning och instrumentering har jag jobbat mycket med, målet har varit att få till ett 60-tals stuk. Mätarna, också det ett blocket fynd, jag har förstått efteråt att dom är till en Innocenti Cooper S och extremt ovanliga... Men nu är det för sent då hastighetsmätaren är slaktad och har fått mekaniken ifrån Sierrans mätare intransplanterad.. Stolarna är en 40års present av familjen, det är intatrim som tillverkat, jag är inte helt nöjd då ryggstödet knäcktes litet på väg till sportvagnsträffen, kan vara bra att veta om någon funderar på stolar ifrån intatrim. Jag har som plan att skaffa en bättre stol, ratt och bälten, och helt enkelt byta när det är dags att köra på banträff. Fälgarna är också blocket. Blästrade dem och byggde en fullkommligt livsfarlig maskin för att slipa kanterna.. En sista bild. Karossen har jag folierat, en kul grej tycker jag, lätt att byta färg och även laga när man har pajat något på nån banträff. Sådär, då har jag iaf bidragit litet mer till detta fantastiska forum! MVH Marcus Quote
RSr Posted September 21, 2014 Posted September 21, 2014 Väldigt trevlig bil! :) En fråga om folieringen? lyckades du foliera hela noskonen utan skarvar? Har varit inne på att foliera min också men har varit osäker om det skulle gå att få till nosen. Vart handlade du filmen? //Rickard Quote
Marcus C Posted September 21, 2014 Author Posted September 21, 2014 Tack! Nej det är en skarv under stripen, men efter att jag gjort första halvan så insåg att det skulle gå att den i ett helt stycke. Det är en stor fördel att vara två när man gör det, en som håller i varmluftspistolen och en som sträcker och applicerar. Folien har jag köpt av ett lokalt skylt/reklamföretag men det finns nog lite varstans, sök på nätet. Ett tips är att köpa folie av god kvalitet, jag har använt ett märke som heter Oracal, det och 3M har jag hört ska vara de bästa. MVH Marcus Quote
Christer J Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 Grattis till en fin bil. Jag gillar instrumenten och Revolutionfälgar Vad byggde du för maskin till fälgpoleringen? Jag polerade mina Magfälgar till A traktorn på en gammal balanseringsmaskin som gjorde runt 90 km/h, Aerofälgarna till Saaben fick sitta på bilen (utan ventiler) och så lite förhöjd tomgång på Driven. Funkar kanon! Men det kan bli väldigt varmt.. Christer J Quote
Marcus C Posted September 22, 2014 Author Posted September 22, 2014 Jag hade en gammal elmotor på 8kw, kommer inte ihåg varvtalet med snabbt snurrade det.. Spände fast den i arbetsbänken, sedan en svarvchuck som fälgen satt på och så en rem över fälgen till remskivan på elmotorn. Det gör ont att få in fingrarna i fälgen, det har jag lärt mig.. Med våtslippapper och en cykelskärm som skvättskydd så gick det snabbt att slipa kanterna! Marcus Quote
Marcus C Posted September 23, 2014 Author Posted September 23, 2014 Tack, Jag bugar och bockar! Marcus Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.