Jump to content

Recommended Posts

Posted

SFRO1 AVKLARAD!!

Idag, fem år efter att jag fick hem mitt MK-Indykit så har jag gjort SFRO1 hos Uno Germsjö.

Uno hade ett par anmärkningar, han ville att jag skulle förstärka runt länkarmsinfästningarna och han ville ha ett effektintyg eftersom jag har skruvat på ett separata spjäll ifrån Jenvey,

På de främre länkarmsinfästningarna ville han att jag skulle svetsa triangelplåtar, på de bakre ville han även att jag skulle förstärka med rör.

Han var även litet tveksam till att ramen är byggd med 1.63mm gods i rören, kom väl inte som nån överaskning.

Detta kan vara bra att tänka på för er andra som också bygger med Mk chassien.

När det gäller effektintyg, så undrar jag om någon har varit tvungen att lämna det? Hur gick ni tillväga isof?

Oj oj nästan fem år sedan jag skrev sist tror jag... nu måste jag vila.. :)/>

MVH

Marcus

Posted

Visa gärna med foto vad de ville att du skulle förändra på chassit. Har sett att MK gjort olika på just infästningarna på olika chassi och jag har inte haft något problem med mitt, men funderar samtidigt på att styva upp just bakvagnsinfästningen.

  • 1 year later...
Posted

Färdig!! :eclipsee_steering:/>

Nu är RÄSER1 färdig, i alla fall får den köras helt lagligt, helt färdig blir den nog aldrig.

Jag fick plåtarna i början av augusti och har kört en hel del sedan dess, bla. så var jag och en kompis på Sportvagnsträffen, det var jävligt blött men roligt!

Jag gjorde min regbesiktning hos fordonsprovarna i Gbg, kan varmt rekommendera dem, fantastiskt smidiga att ha med att göra. Kostade 3000:-

Grannen som besiktigade sin bil en vecka senare gjorde samma erfarenhet.

Högst på önskelistan efter att ha kört en del står en quaifediff, är det någon här som vet om det funkar ihop med insticksaxlar och trummor?

Skulle det vara någon som råkar sitta på en Sierraklump med diffbroms eller vet var det kan finnas så är jag intresserad.

MVH

Marcus

post-2452-0-43213800-1411041423_thumb.jpgpost-2452-0-74666700-1411041665_thumb.jpg

Posted

Hej

Tack ska ni ha!

Jag ser att jag har lovat bilder tidigare.. Jag ska ge er litet mer info och bilder under helgen!

MVH

Marcus

Posted

Här kommer litet fler bilder och info som utlovat!

post-2452-0-66667700-1411311788_thumb.jpg

Motorn: på bilden syns mitt jenveyinsug som kommer ifrån en Ginetta, fyndade det på blocket förra nyårsafton!

Det är fördelen med att ta lång tid på sig, man har gott om tid att leta bra fynd på blocket och tradera.

Många delar har jag köpt begagnade, så som tråget som jag köpte av Mikael här på forumet, även lyktorna hittade jag här.

Insugs burken gjöt jag av glasfiber, jag köpte Biltemas plattor av PU-skum, limmade ihop dem till en plugg och slipade det till rätt form.

När plasten härdat är det bara att gräva bort skummet, ett lätt sätt att gjuta mindre prylar.

post-2452-0-29738400-1411312554_thumb.jpg

Här är mitt hembyggda grenrör, enskilt den del som tog längst tid och mest svordomar att få till. Jag har inte räknat ett dugg på det men det verkar som att jag hade väldig tur med utformningen, det visade sig när jag hade bilen på rullande landsväg.

post-2452-0-63160000-1411312900_thumb.jpg

Inredning och instrumentering har jag jobbat mycket med, målet har varit att få till ett 60-tals stuk.

Mätarna, också det ett blocket fynd, jag har förstått efteråt att dom är till en Innocenti Cooper S och extremt ovanliga...

Men nu är det för sent då hastighetsmätaren är slaktad och har fått mekaniken ifrån Sierrans mätare intransplanterad..

post-2452-0-35327300-1411313281_thumb.jpg

Stolarna är en 40års present av familjen, det är intatrim som tillverkat, jag är inte helt nöjd då ryggstödet knäcktes litet på väg till sportvagnsträffen, kan vara bra att veta om någon funderar på stolar ifrån intatrim.

Jag har som plan att skaffa en bättre stol, ratt och bälten, och helt enkelt byta när det är dags att köra på banträff.

post-2452-0-47461400-1411313540_thumb.jpg

Fälgarna är också blocket. Blästrade dem och byggde en fullkommligt livsfarlig maskin för att slipa kanterna..

post-2452-0-72139900-1411313683_thumb.jpg

En sista bild. Karossen har jag folierat, en kul grej tycker jag, lätt att byta färg och även laga när man har pajat något på nån banträff.

Sådär, då har jag iaf bidragit litet mer till detta fantastiska forum!

MVH

Marcus

Posted

Väldigt trevlig bil! :) En fråga om folieringen? lyckades du foliera hela noskonen utan skarvar? Har varit inne på att foliera min också men har varit osäker om det skulle gå att få till nosen. Vart handlade du filmen? //Rickard

Posted

Tack!

Nej det är en skarv under stripen, men efter att jag gjort första halvan så insåg att det skulle gå att den i ett helt stycke.

Det är en stor fördel att vara två när man gör det, en som håller i varmluftspistolen och en som sträcker och applicerar.

Folien har jag köpt av ett lokalt skylt/reklamföretag men det finns nog lite varstans, sök på nätet.

Ett tips är att köpa folie av god kvalitet, jag har använt ett märke som heter Oracal, det och 3M har jag hört ska vara de bästa.

MVH

Marcus

Posted

Grattis till en fin bil. Jag gillar instrumenten och Revolutionfälgar thumbsup.gif

Vad byggde du för maskin till fälgpoleringen? Jag polerade mina Magfälgar till A traktorn på en gammal balanseringsmaskin som gjorde runt 90 km/h, Aerofälgarna till Saaben fick sitta på bilen (utan ventiler) och så lite förhöjd tomgång på Driven. Funkar kanon! Men det kan bli väldigt varmt..

Christer J

Posted

Jag hade en gammal elmotor på 8kw, kommer inte ihåg varvtalet med snabbt snurrade det..

Spände fast den i arbetsbänken, sedan en svarvchuck som fälgen satt på och så en rem över fälgen till remskivan på elmotorn.

Det gör ont att få in fingrarna i fälgen, det har jag lärt mig..

Med våtslippapper och en cykelskärm som skvättskydd så gick det snabbt att slipa kanterna!

Marcus

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...