Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej

Jag skall byggga styrning (vänsterstyrning) till min MK Indy. Som ni förstår är jag grön på området och skulle tacksamt ta emot hjälp.

1) Styrväxel - Jag behöver ju en styrväxel där pinion sitter på undersida om stötstången för att bilen skall svänga åt rätt håll. Dvs styrväxeln och styrstag sitter monterad framför spindlarnas kulinfästning. Så min första fråga blir - Hur vet man vilka bilar som är lämpliga donatorer till detta?

2) Har läst mig till att Ford Eskort MK2 är bra donator för styrväxel. Gissar att ovan kriteri är uppfyllt, Men . Ford Eskort MK2 är ju en bil från 1975-1980 om jag tolkade Wikipedia riktigt. Det finns ju inga bitar att få tag på? Eller är det snarare ett tolka Escort MK2 som ett begrepp, men ett flertal donatorbilar fungerar lika bra. -Men hur vet man det?

3)I vissa trådar står att läsa om kortning av styrväxel. Jag förstår att:

-stöt/dragstångens längd till kullederna skall linjera med övre/undre bärarmsinfästningens ledpunkter

-att styrväxelns hus sannolikt måste göras smalare för att tillåta tillräckliga styrutslag

I dessa trådar beskrivs väl kapning och återsvetsning av styrväxelns hus (ibland med ett rör med presspassning mot de nyligen separerade rördelarna). Men vad jag inte förstår är hur drag/stötstången kan kortas för att vidare kunna bibehålla funktionen med kulledade styrstag. Så frågan blir - Hur kortar man drag/stötstången inne i styrväxeln?

5) Jag som är rookie har svårt att gissa hur mycket ratturslag som är bra. Men om man utgår från att bilen skall användas på track days, samt att spindlarna är Sierra. Vilken ratio skall då min växel ha?

6) ca 52 cm borde avståndet vara mellan mina kulleder (kula mellan drag/stötstång och styrstag). Var finns specifikationer att hitta om detta avstånd? Om man tittar på bildelsbasen mm så hittar men många styrväxlar men inga tekniska specar. Är det bara att ge upp att hitta något som har det önskade avståndet och istället fokusera på en kortning?

7) Om ni skulle tipsat om hur jag skulle bygga min styrning, vad skulle ni säga då? Jag har inget primärt intresse av att skruva delar på skroten utan betalar hellre en krona extra för att få det rent och gärna med så lite modifieringar som möjligt.

8) Refererar till punkt 7 så är har jag kommit en bit i tankeverksamheten men det tar stopp.

Antag att jag köper en styrväxel

-Escort MK2 2.4 Ratio Steering Rack LHD

-Antag att jag har ett sierra rattstång

-Antag att jag behöver knäcka rattstången med 2 knutkors.

ratt - rattstängSomÄrlagrad - knutkors - enBitAxel - knutkors - enBitAxelSomÄrLagrad - Hardyplatta - Styrväxel

Men vilka delar passar med vilka och hur blir det hela kollapsande vid impact?

Jag har alltså delarna enl nedan, men där styrväxeln kan anses som icke användbar då den är högerstyrd.

post-5271-0-45604200-1361650122_thumb.jpg

Om man på ebay skickar in sökord såsom "steering column" "steering universal joint" "steering shaft" etc så får man mycket träffar - Men vad passat till vad?

post-5271-0-94734300-1361649938_thumb.jpgpost-5271-0-93408900-1361649952_thumb.jpgpost-5271-0-71628600-1361649962_thumb.jpg

9) på den rattstång jag har (sierra) sitter sexkantigt avslut. Vilka nav passar till detta? Om jag vill ha ett snap off så har jag förstått att det är http://snapoff.com/?page_id=13 som gäller för godkänd SFRO/besiktning. Men på denna sajten hittar jag inget om dimensioner eller liknande? Passar det? Och om jag vill ha en billigare "icks snapp off" - vart hittar jag det?

Tack för er hjälp.

MVH Erik

Edited by erikjo
Posted

Hej Erik.

Det verkar som om du har hittat Rallye Design där finns ju styrväxel Eskort MK2 LHD. Det går nog lika bra med Sierra. Jag har eskort 2,4 i utväxling men kan inte svara på hur det är ännu, för min bil är inte klar. Ang kapning så tar man inneraxel/stötstång och kapar den i den längden man vill ha plus gängan, och svarvar en ny gänga för kulleden.

/peter.

Posted

Hej!

Har själv en MK Indy R. Använder mig av Sierrans styrväxel som fått mittenaxeln kortad, Har också köpt en ny axel från rally design som ska stickas av efter Sfro 1.

Här är de grejer som jag har till styrningen förutom sierrans rattsång och styrväxel. Kan lägga upp några bilder om du är intresserad.

//Rickard

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1813&products_id=11805 2st

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1813&products_id=13580 1st

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1813&products_id=7333 2st

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=900_901&products_id=7327 1st

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=82_1887_1899&products_id=13925 1st

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=82_1812_1359_1619&products_id=12063 Tror det är denna jag har.. Blev lite osäker. Har i iallafall svarvat bort en del material från originalprodukten..

http://www.conrad.se/UBC-BEARING-ST%c5LAGER-SBBP,-HUSAV-ST%c5LPL%c5T-BORRH%c5LSDIAMETER15-MM-HASTIGHET-DYNAMISK-BELAS.htm?websale7=conrad-sweπ=197102&ci=SHOP_AREA_213335_1101111 1st

http://www.conrad.se/UBC-BEARING-FL%c4NSLAGER-SBPFL,HUS-AV-ST%c5LPL%c5T-BORRH%c5LSDIAMETER-25-MM-HASTIGHET-DYNAMISK-BE.htm?websale7=conrad-sweπ=197182&ci=SHOP_AREA_213335_1101112 1st

Hejsan RS

Tack för ditt svar - ok, nu har jag ett fint förslag med bitar som passar med varann. Jag kikade i din byggtråd och det ser läckert ut. Men om du har fler bilder på styrning och dragning av styraxlar så tas detta tacksamt emot. (har också BEC, dock CBR motor, så jag gissar vi kommer ha liknande dragning)

MVH Erik

Posted

Hej Erik.

Det verkar som om du har hittat Rallye Design där finns ju styrväxel Eskort MK2 LHD. Det går nog lika bra med Sierra. Jag har eskort 2,4 i utväxling men kan inte svara på hur det är ännu, för min bil är inte klar. Ang kapning så tar man inneraxel/stötstång och kapar den i den längden man vill ha plus gängan, och svarvar en ny gänga för kulleden.

/peter.

Tack - Aha, nu fattar jag. kulleden på styrstaget är försedd med en kortare bit gängad stång som gängas in i drag/tryckstången... Såg en bild i RSr1 tråd om detta. OK - Då förstår jag att det bara är att lämna in till valfri verkstadsman som kan borra ur axeln (om den nu är massiv) och gänga vidare... Keing thema.

/Erik

Posted

Har du en högerstyrd styrväxel så vänd på den upp o ner och sen

tillverka nya fästen i ramen bara så har du en vänsterstyrd smile.gif fungerar lika bra.

Jörgen

Posted

Har du en högerstyrd styrväxel så vänd på den upp o ner och sen

tillverka nya fästen i ramen bara så har du en vänsterstyrd smile.gif fungerar lika bra.

Jörgen

Javisst, men det kan ta lite tid innan man vänjer sig med att vrida ratten åt vänster när man ska till höger.

Posted

Nästan rätt, man borrar inte ur axeln gängan där är utvändig. Den invändiga sitter i kulleden.

/Peter

Posted (edited)

Inte om man använder en sierra styrväxel, där är gängan invändig M14x1,5.

Hur du demonterar styrväxeln samt mått kan du hitta i Elkens byggtråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6304&st=50

Hej

Bild 2 tycker jag mig se en gänga på en kulled som skulle kunna skruvas in i ett hål i drag/tryckstången. Men Swe7 i inlägget ovan menar väl tvärt om?

Jaja, jag märker väl när delar finns i handen.

Tack

Edit. Ser att Rsr kommenterat detta. Det kan alltså vara olika.

Edited by erikjo
Posted (edited)

Den går ju också att korta till rätt längd, tror jag. Vet inte hur lång Escorten är..

Här är några bilder från min..

Har kapat bort infästningen för rattstångens lagring genom torpeden. blev tvungen att ha rattstången längre ner så då passade jag på att inhandla ett nytt lager.

Men ska man ha lagfret med 25mm hål så måste man ha bitar från orginal lagringen (övergången från trekant till rund) Kan inte ladda upp den bilden :banghead:

post-1664-0-74911200-1361824352_thumb.jpg

post-1664-0-42682200-1361824364_thumb.jpg

post-1664-0-32100700-1361824414_thumb.jpg

Edited by RSr
Posted

Den går ju också att korta till rätt längd, tror jag. Vet inte hur lång Escorten är..

Här är några bilder från min..

Har kapat bort infästningen för rattstångens lagring genom torpeden. blev tvungen att ha rattstången längre ner så då passade jag på att inhandla ett nytt lager.

Men ska man ha lagfret med 25mm hål så måste man ha bitar från orginal lagringen (övergången från trekant till rund) Kan inte ladda upp den bilden :banghead:/>

Tack

Har beställt i stora drag vad du föreslår. Dock kommer nog min hardyskiva utgå då den inte verkar passa ihop med de bitar jag nu beställt. Om det blir vibrerande så får det bli senare projekt. Beställde eskortens styrväxel och är optimistisk att ev korta den om så behövs.

Tack så långt.

erik

  • 2 weeks later...
Posted

Tack

Har beställt i stora drag vad du föreslår. Dock kommer nog min hardyskiva utgå då den inte verkar passa ihop med de bitar jag nu beställt. Om det blir vibrerande så får det bli senare projekt. Beställde eskortens styrväxel och är optimistisk att ev korta den om så behövs.

Tack så långt.

erik

Hej

Arbetet går framåt. Men...

I inlägg 1 ser ni i mitt i bilden min rattstång som kommer från Sierra. I stångens ände är avsikten att montera en ratt ( no shit Sherlok). Änden är sexkantig med ett avstånd om 25,2 mm mellan ytorna. Till detta passar ett ICKE GODKÄNT quick release nav. Alltså, jag måste bygga om denna biten också. Till frågorna:

Min hex sexkantiga ända. Är det en ditskruvad komponent eller är stången inslipad med hex ände?

När jag googlar och söker på ebay mm på rattnav ( steering wheel hub boss) så finner jag inga bitar som verkar passa mot min 25,2 mm hexända. Det verkar vara mest splines.

Har jag splines bakom hex'en eller skall jag ordinera akapning och ditsvetsning av en " standard splines"?

Hur hade ni gjort?

Tack

Med vänlig hälsning, erik

Posted

Sierrans rattaxel har sexkantigt fäste för ratten, det är standard. Leta rattnav till Sierra så bör det funka, det är ju inga ovanliga saker direkt.

Vad är det för quick release nav du har? Det finns ju faktiskt inga formella krav på typgodkännande eller liknande, utan kravet är att det ska vara säkert och inte gå att lossa med bara en hand.

/Gustaf

Posted (edited)

Det ser ut som att det är en ditsvetsad sista bit på din axel som passar mot rattens snabbfäste. Original skall det se ut som på bilden, alltså en konad sexkant med en gängad tapp i änden. Till detta skaffar man ett rattnav, anpassat för Sierran, som man drar fast med muttern på bilden. På detta anpassade nav monterar man sedan ratten eller en SnapOff.

post-621-0-07755600-1363684847_thumb.jpg

Edited by fege
Posted

Ah, man ska titta nog på bilderna...

Det ser ut som en ny övre rattstångsbit från Sierra skulle vara lämpligt. Alternativt att du lägger upp lite bilder på quick-releasenavet du har, det kanske går att använda.

Gustaf

Posted (edited)

Ah, man ska titta nog på bilderna...

Det ser ut som en ny övre rattstångsbit från Sierra skulle vara lämpligt. Alternativt att du lägger upp lite bilder på quick-releasenavet du har, det kanske går att använda.

Gustaf

Tack tack - nu hänger jag med.

Min stora hex sexkant var ditsvetsad väl, och väl avslipad samt smutsig så för mitt otränade öga var det svårt att se. Men - satte vinkelslipen i det och finner exakt vad du visar Fege, men dock har man valt att kapa av den gängade biten.

Så - Nu vet jag vad som är orginal, jag vet hur mitt satt ihop, samt en hygglig ide vad jag skall leta efter. Om man på ebay letar efter "steering wheel boss hub" hitta man många olika hubbar - och en del quick releaser. Så jag tror jag benar ut det nu.

post-5271-0-73196200-1363859964_thumb.jpg

Edited by erikjo

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...