Karl-arne Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Jag heter Karl-Arne och bor i Karlstad. Nu verkar det äntligen bli en början på mitt bygge. Jag har renoverat sportbilar i hela mitt liv, men det är först nu jag bygger nytt från början. Det kräver helt andra kunskaper om hållfastheter geometrier o.s.v. än de jag har och därför kommer jag sannolikt att göra er vansinniga med mina frågor under byggets gång. Forumet är dock en guldgruva. Det är ingen 7:a jag bygger , utan en glasfiberavgjutning av en Jaguar E-typ, serie 1, men chassit kommer att byggas upp som en 7:as så jag hoppas det är OK. Kommer att lösa problemen efter hand, men motorn blir en saab 4:a på 250 hp , låda Omega och bakaxel troligen scorpio eller sierra. Har letat igenom mina lådor och hittade nästan alla delar i framvagnen från Mustang 2:a, så det får det bli. Rest är öppet för tillfället. Detta bygge kommer troligen att ta en låång tid innan det blir klart, men är man inställd på det från börja är det väl OK. Kommer att lägga upp lite bilder efterhand. Har idag varit och köpt några längder rör, så kapandet sätter väl igång när det blir lite varmare ute, så jag kan värma upp garaget. Upptäckte att jag har en hel del delar som jag kommer att lägga ut till försäljning när jag hinner , bl.a. 2 st rover 8:or en LT77 låda, en fyrports holley 390 och mycket,mycket mer,men det blir senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Hyst upp litt bilder på hur du tänkt göra ramen så vi kan komma med "goda råd" angående konstruktionen! ;) Någon sorts ritning har du gjort hoppas jag?!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 (edited) Tackar. Har ganska bra koll på ramen, men är inge bra på ritprogrammen så jag ska punkta ihop den som jag tänkt och så återkommer jag med bilder sen. Har pratat en del med Gustav Riddarstolpe om mina planer, så han har lite koll. Edited January 21, 2013 by Karl-arne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Välkommen in på forumet med din byggtråd Karl-arne. Kommer bli ett spännande bygge på många sätt att följa. Bra att du redan nu flaggar för att bilder ska dyka. Hmm, E-type Saab, den blir ensam i sitt slag eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Hej, kan rekommendera cadstd ett väldigt enkelt ritprogramm som laddas ner från nätet för en spottstyver. T.o.m jag lyckades ( och det säger en del om hur enkelt det är)lära mig det på en helg, sedan kommer man på mer finesser efter hand. Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Var kommer karrossen ifrån? Egen avgjutning eller handlat nånstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 En cab ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted February 11, 2013 Author Share Posted February 11, 2013 Har varit borta ett tag, så svartet har dröjt, sorry. Karossen gjordes i England , mitt 80-talet, i c:a 50 ex. Jag kom över min på Ebay ooh den hade då stått ute på ett fält i 15 års tid otäckt, vilket medfört träd genom karossen:-). Det är en kopia på E-type serie 1, men breddad 10 cm bak för att få plats med lite större däck. Har börjat så smått med ramen , men återkommer när jag har nåt att visa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Har nu äntligen fått lite tid över och börjat punkta upp delar av chassit. Började dock med att sätta ihop motor/låda. Eftersom urtrampningscylindern såg helt OK ut och inget läckte , sprätte jag bara bort uttrampningslagret och tittade hur det såg ut. Köpte för säkerhets skull ett nytt lager på EBAY i UK för 150:- inkl. frakt eftersom det var så billigt. Åkte sen ner och svarvade en hylsa på 19 mm, trädde över kolven och satte tillbaka lagret och allt klart. Har jag gjort bort mig med den lösningen, alla tycks svarva distansen och ta isär cylinderdelen, varför? Tycker risken ökar för läck? Det verkar i alla fall fungera utan problem , och är mycket, mycket enklare, behöver t.ex. inte röra hydralledningarna. Passade på att svarva några distanser i poltyurethan också till upphängningen av bakaxelklumpen för att slippa oljud. Nästa projekt blir väl motorupphängningarna så motorn blir fixerad innan jag börjar fundera på hur jag ska dra rören framöver. Framvagnen kommer från Mustang , eftersom jag hade delar liggande sedan tidigare. Eftersom den har 5 x114,3 i bultcirkel och jag har en Sierraklump bak med 4 x108 ska jag leta rätt på 5-bultade Scorpionav istället som har 5 x 112. Resterande diff bör jag klara av med flytande kona så jag slipper borra nya hål i sierranaven, sånt tar tid att mäta in. Och tack alla ni som åstadkommit detta forum med text och bilder där man kan hitta mängder med lösningar och hämta idéer på allt inom bilbyggande. PS! Hur lägger jag in bilder i texten, Hittar inte något sätt, så det får väl bli som fil istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 (edited) Jag valde att lägga distansen mellan cylindern och bakplattan. Inga tätningar flyttade = inget läckage, samt att jag inte riskerar brytning i cylindern pga förlängning av kolven och möjligt läckage eller låsning pga byrålådeprincipen. Dessutom enklare distans. Edited February 23, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 23, 2013 Share Posted February 23, 2013 Kolla min tråd, jag har provkört (SFRO2) med framåtflyttad "cylinderpaket" och VET att det inte funkar (=läcker) så dela den så tätningen sitter där den är designan att sitta :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted February 24, 2013 Author Share Posted February 24, 2013 Ok Byrålådenpricipen kan jag ta. Kollade bara att hylan gick lätt med ingen märbar brytning, men jag utgick från att cylindern från början var rätt inpassad så brytningar inte skulle ske, kanske dumt av mig att tro industrin om sånt?! Vitsen med min hylsa tyckte jag var att jag inte behövde röra orginalcylindern över huvud taget och att därför inga läck skulle uppkomma. Det verkar fungera i detta skede i alla fall, så jag behåller väl det en stund och ser vad som händer. Kommer i alla fall att göra så lådan går att ta ner underifrån, vilket underlättar om jag skulle behöva göra om i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Jag tror folk missuppfattar vad du gjort med distansen. Du har ju inte heller flyttat någon packning. Bara lagret, inte slavcylindern är flyttad. Jag tror det går utmärkt. Norrmannen i min tråd föreslog din lösning. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Intressant och smart lösning Kal-Arne. Jag kommer att följa din tråd för att inte missa fortsättningen. Tack för att du delar med dig. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted November 30, 2013 Author Share Posted November 30, 2013 Efter ett långt uppehåll, p.g.a. diskbråck, har jag äntligen orkat ut i garaget under veckan som gått. Har gått ganska bra att sy ihop chassit, så det återstår inte så fruktansvärt mycket för SFRO1. I stort sett är chassit färdigsvetsat, men justeringar och ändringar kommer väl fortfarande. Drivlinan och styrningen är på plats och jag har börjat dra bränsle och bromsledningar. Har ännu inte bestämt vilka broms och kopplingscylindrar jag ska använda, hittade en 3-4 st av varje i mina lådor.Men på det stora hela har det flutit på bra. http://s1343.photobucket.com/user/metkrok/media/IMG_0224_zpsbf682328.jpg.html http://s1343.photobucket.com/user/metkrok/media/IMG_0225_zpse968b165.jpg.html http://s1343.photobucket.com/user/metkrok/media/IMG_0227_zps2a6fc466.jpg.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Kul att du kommit igång igen ser bra ut jobba på nu så du kan få till SFRO1 :an det är som ett kliv uppåt att ha den avklarad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Inte utan att man blir sugen på ett studiebesök! Hälsningar, Bengt Hultsberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl-arne Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 SFRO1:an klar!! Gustav tog sig en tur från Västerås idag och tittade på konstruktioner och fikade med diverse bilprat. Enda plumpen :prop: , en kompletterande trianguleringsbit vid ett bromsslangsfäste.Har redan börjat plocka ner bilen , med motorlyft som första arbete.Sedan: lyfta på och av karossen för en sista koll, nedslipning svetsfogar, bort på blästring, zinkprimning och lack.Efter det äntligen slutmonteringen med allt vad det för med sig, typ interiör,eldragning och framför allt få igång motorn.Återkommer längre fram när chassit är tillbaka Och Bengt, såg först nu inlägget, kom gärna och titta , men som sagt, nedmonteringen har börjat, så det är bättre sen jag börjat återmontera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Stort GRATTIS, då är bilen en bra bit på vägen mot regplåtar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.