Morty Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Har letat på nätet och forumet, men kan inte hitta hur mycket en Sierra spindel med lager och nav väger. Är det någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swe7 Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 5,5kg enligt badrumsvåg. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Alldeles för mycket. :( Verkar vara knepigt att hitta något lättare bolt-on-alternativ också. Jag har då inte hittat något som går att få tag på längre. :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 5,5kg enligt badrumsvåg. /Peter Perfekt, tackar :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Alldeles för mycket. :(/> Verkar vara knepigt att hitta något lättare bolt-on-alternativ också. Jag har då inte hittat något som går att få tag på längre. :/ Håller på med ett alternativ. Ska bli skoj och se vad det väger färdigt. Borde bli ca 2 - 2,5 kg lättare och godkänd scrubradie. Återkommer när jag fått mer tid att färdigställa pryttlarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtimmyx Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Håller på med ett alternativ. Ska bli skoj och se vad det väger färdigt. Borde bli ca 2 - 2,5 kg lättare och godkänd scrubradie. Återkommer när jag fått mer tid att färdigställa pryttlarna. Det ser jag med spänning fram emot. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Det ser jag med spänning fram emot. :racesmile:/> Ett mycket intressant ämne, kommer att följa tråden. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Hos Libell finns bild på lättare spindel. http://www.libell.nu/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Hos Libell finns bild på lättare spindel. http://www.libell.nu/ Det är Cortina-geometri på dem. (Taunus) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Aha. De är inte ändrade då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 40mm mindre scrub än Cortina och en mycket sympatisk vikt komplett med bromsar. Rallydesigns spindel med ett BMW hjullager. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Tur det inte vägde 12 gram mer, då hade vågen protesterat :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 40mm mindre scrub än Cortina och en mycket sympatisk vikt komplett med bromsar. Rallydesigns spindel med ett BMW hjullager. sett den snygga lösningen på en del av dina byggen + hjul kalendern , du har inte mera bilder ? har fortfarande inte sett exact hur det där lagret ser ut ej monterat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_HJCC Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Var kan jag köpa helt nya sierra spindlar utan ABS ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 RallyDesign köpte jag av för cirka två år sedan. Om de har kvar produkten vet jag inte men värt att kolla. Kostade ungefär 1000kr ofraktade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Min lösning bygger i grunden på Oves koncept, men det blir 4x108 bultmönster för att passa Ford pryttlar. Har de flesta delar förutom att jag har inte bestämt mig för vilken diameter på bromsskivan jag ska ha än. Tyvärr är det ett sidoprojekt så tempot är inte högsta möjliga. Finns ett antal högre prioriterade saker att ta tag i innan säsongen börjar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_HJCC Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Letat där också men vet inte riktigt var jag ska leta... Rörig sida... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=11815 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_HJCC Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Är inte de för cortina? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 ... Tyvärr är det ett sidoprojekt så tempot är inte högsta möjliga... Mitt sidoprojekt tog 1 år från byggstart till nummerplåt ;) Jag ska ta tag i att lägga upp en ritning på hur jag gjorde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 Problemet för mig är att jag inte har bara ett huvudprojekt eller ett sidoprojekt :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Jag köpte nya från Rally design men missade att man kan få dom färdigbrotchade. Det står i deras katalog men inte på nätet. Åtminstone så var det så förut. Bra att veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Jag ska ta tag i att lägga upp en ritning på hur jag gjorde Verkligen intressant, tack! Jag ser fram emot det! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Är inte de för cortina? Cortina är Englands Taunus i dessa årgångar runt 1973 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Lätt och smidig lösning baserad på Rallydesigns spindlar, hjullager från BMW, en adapter och ett par feta brickor. Med ET40 och en diameter i närheten av 600mm så landar man på en rimlig styrradie på ca 38mm. Snyggt, lätt smidig, bra geometri och ganska överkomligt i pris åxå. :thumbsup:/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Fint Ove :thumbsup: Skillnaden på min version 1 är att jag använt ett Saab 9000 (4x108) bakhjulslager och små skillnader på adaptern för att passa det lagret. Navet på lagret svarvade jag ner till 63,3 för att passa Ford fälgar. Med hjuldameter 577 (195/50-15, 205/60-13 m.m.) och ET 42 hamnar scruben på 40mm. Min version 2 blir med Mondeo hjullager. Beställde tre st VKBA 1481 idag och svarvar nya adaptrar ikväll. Har bara en 70mm 2172 axel så det blir tre stora påsar svarvspån per adapter :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Lätt och smidig lösning baserad på Rallydesigns spindlar, hjullager från BMW, en adapter och ett par feta brickor. Med ET40 och en diameter i närheten av 600mm så landar man på en rimlig styrradie på ca 38mm. Snyggt, lätt smidig, bra geometri och ganska överkomligt i pris åxå. :thumbsup:/>/> Grymt! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Vad är det för nav? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 RTFD (Read The Fucking Drawing) ;)/>/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Smart som fn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Det här är klippskt på riktigt! :notworthy: Min version 2 blir med Mondeo hjullager. Beställde tre st VKBA 1481 idag och svarvar nya adaptrar ikväll. Bygger Mondeo Hubben mindre än saab-hubben så att scruben minskar eller vad är anledningen till version 2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 (edited) Mondeo navet bygget ungefär samma som Saab 9000 om SKF gav mig rätt mått. Ovanligt (o)trevlig kundservice hos SKF om jag får uttrycka mig milt... Anledningen till Mondeo naven är två, dels blir det enklare om man behöver snabba reservdelar och inte har tillgång till svarv där man befinner sig, den andra är att det navet har rätt pinnbultar monterade från fabrik (M12x1,5). Saab 9000 har gängade hål för hjulbult (M14x1,5) och om man inte vill klydda med olika fram och bak får man köpa eller tillverka pinnbultar som ändrar från M14x1,5 till M12x1,5. Har tillverkat två nya adaptrar till Mondeo hubbarna, men den slutliga längden på lagerdelens yta kan jag inte bestämma förrän jag har naven och kan mäta. Sen hade jag tänkt tillverka nya bromsokshållare till Midilite oken istället för Powerlite då jag vill ha större bromscylinderarea än vad som finns till Powerlite. Edited January 25, 2013 by Morty Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Lyfter en gammal tråd... Är det någon som vet hur mycket Mondeo hubben (VKBA 1481) bygger till skivans anliggningsyta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 16, 2021 Author Share Posted February 16, 2021 Menar du den totala höjden på hubben, dvs från lagerytan till ytan där skivan ligger an? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 1 timme sedan, Morty sade: Menar du den totala höjden på hubben, dvs från lagerytan till ytan där skivan ligger an? Jo precis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 16, 2021 Author Share Posted February 16, 2021 Jag mätte min reservhub och den är 51,2mm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 23, 2023 Share Posted October 23, 2023 Plockar upp en gammal tråd som jag följer med lite nya inspel på färdiga lösningar med Mondeo lager för bakre hub, borde ge lite viktbesparing: Kan dessa funka? https://drdracing.com/shop/ols/products/rear-hub-kit-per-side Jag har ju Gibbs rear upright med SIerrans Hub carrier- denna borde bli lite lättare sen kanske man kan få till ner vikten genom lättning av uprighten? har någon sett någon version som är lättad och håller osm man kan bulta denna hub på? /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 31, 2023 Share Posted October 31, 2023 On 2013-01-24 at 21:15, Morty sade: Fint Ove Skillnaden på min version 1 är att jag använt ett Saab 9000 (4x108) bakhjulslager och små skillnader på adaptern för att passa det lagret. Navet på lagret svarvade jag ner till 63,3 för att passa Ford fälgar. Med hjuldameter 577 (195/50-15, 205/60-13 m.m.) och ET 42 hamnar scruben på 40mm. Min version 2 blir med Mondeo hjullager. Beställde tre st VKBA 1481 idag och svarvar nya adaptrar ikväll. Har bara en 70mm 2172 axel så det blir tre stora påsar svarvspån per adapter Hej @Morty Kan du använda de "vanliga" Sierra baserade skivorna med den lösningen så de passar i oket? Jag har ju köpt RD's spindlar av Tomas men med Cortina geometri blir det som sagt inte så bra men om jag köper VKBA 1481 så borde jag kunna återanvända mina solida Sierra skivor och Powerlite? Har ett par Ford adaptrar som du talar om som jag köpte här på forumet också. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 31, 2023 Author Share Posted October 31, 2023 Om länken fungerar, så hittar du svaret här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 31, 2023 Share Posted October 31, 2023 Tack Morty Gick faktiskt igenom den innan jag frågade, men förstår av ditt svar att man behöver kunna svarva en bromskivhållare utanpå för att få det att lira, annars får jag försöka hitta en disk med tillräckligt djup för att sitta utanpå hubben och passa i oket. Jag har dessvärre inte fabrikationskunskapen att göra egna saker i svarv och fräs och trodde i min enfald att jag kunde köpa de delar som behövdes för att liksom Ove ovan bulta ihop dem i en smutt lösning. Får se när jag får hem delarna vilket som funkar - annars går det ju att köra med Cortina geometrin och de skivorna var ju inte dyra att köpa😄 Det löser sig alltid på ett eller annat sätt. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 31, 2023 Author Share Posted October 31, 2023 Vad du än gör, kör inte med den axeln som kom med RallyDesign spindeln. Har sett sådan gått av och även sett Westfields gå av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 1, 2023 Share Posted November 1, 2023 Vad du än gör, kör inte med den axeln som kom med RallyDesign spindeln. Har sett sådan gått av och även sett Westfields gå av. Oj, tack för varningen. De säljer nya lösa axlar till Cortina setupen- kan det vara därför?Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.