Jump to content

31:roadster Hot Rod


steel

Recommended Posts

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hämtade chassiet och resten av delarna idag. Ser väldigt bra ut, Krissan som lackerade hade tom lagt i mjukfog i några skarvar, perfekt.

post-3428-0-98307900-1390853149_thumb.jpg

post-3428-0-95602800-1390853158_thumb.jpg

Tyvärr hade de inte räknat fram något pris men ska träffa chefen där i morgon i ett annat ärende så vi skulle göra upp då.

Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Tack, ja nu får man betalt för allt slit med svets och vinkelslip. Man går runt med ett leende och fipplar dit del efter del laugh.gif

post-3428-0-26161000-1390938014_thumb.jpg

post-3428-0-52131100-1390938022_thumb.jpg

Fick inte betala bläster och måleri idag heller, tar vi sedan sa han. Okey, jag tjatar inte mer.

Link to comment
Share on other sites

Monterar vidare, fått dit bromsar och en del bromsrör.
post-3428-0-40153000-1391461568_thumb.jpg


Monterade tanken, men då jag läste senaste Bilsport stod det en del om tankmontering varför jag byggde om lite.
Det skulle finnas stöd under tanken då aluminiumflänsarna inte klarade belastningen, det hjälpte inte med bussningar ( som jag hade gjort ) utan
det skulle vara under tanken. Monterade därför två alu vinklar under tanken och skruvade fast dem i mina gummibussningar och i flänsarna.
Även jag har fastnat i AN träsket med grälla aluminium kopplingar.
post-3428-0-76822500-1391461811_thumb.jpg


Har även börjat fuska lite med elen.


Motorn är demonterad och nya lager ska i, Verdistakar beställda 139,5 mm ev måste toppen renoveras.

post-3428-0-47958500-1391461920_thumb.jpg

post-3428-0-18125000-1391461929_thumb.jpg

post-3428-0-50084500-1391461936_thumb.jpg

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så var vi på banan igen efter lite andra bestyr.

Har fortsatt att dra el, tänkte att det är inte så mycket kablar så det kan man ha i huvudet..... Kan man nog, men det blir lite snurrigt efter ett tag. Antecknar nu på papper.

Körde vidare på iden med elskåp, satte in datorn för styrningen av lådan och några rader med säkringar. Kommer att lägga MS i botten på lådan med lite sling på kabeln, då kan

jag vända ut kortsidan så jag kommer åt kontakten för programmering och SD kortläsaren för loggning.

post-3428-0-41283500-1394483353_thumb.jpg

Relän och fler huvudgrupper med säkringar hamnade utanför.

post-3428-0-88263000-1394483343_thumb.jpg

Satte även dit bränsletrycksregulatorn. Har bytt till teflonslang på bränsleledningarna ifall man får för sig att köra på E85 för mer effekt. Har pluggat på MS-extra och sätter man dit en GM givare för flexifuel kan man tanka både bensin och E85

varefter MS mixar från Bensin och E85 mapparna beroende på mängden Etanol i bränsleblandningen. MEN inte nu. Ska få igång den först.

post-3428-0-76241300-1394483750_thumb.jpg

Gjorde om fästet för bränslepump och filter. Satte fyra mindre gummibussningar i stället, blev mycket stabilare.

post-3428-0-98373700-1394483772_thumb.jpg

Fick tag på 17 tums Volvofälgar med Michelin Pilote 3 däck till bra pris. Får duga så länge. Dessutom passar mina skärmar perfekt.

post-3428-0-20932500-1394483757_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Har monterat skärmar och avgassystem. Lite osäker på om jag ska lacka karossen innan besiktning. Tänkte jag skulle plasta om

svärmorsluckan i helgen så jag får plats med lite brudar.... Tiden får utvisa, hänger på motorn och MS.

post-3428-0-01703600-1394738576_thumb.jpg

Innan chassiet lackades hets byggde jag om till 240 automat växelväljare. Blir mer " färdigt" på detta vis.

post-3428-0-23346100-1394738690_thumb.jpg

Måste byta intercooler med bakåtanslutning !! Kan inte ha två blåa öron som sticker ut. Ska då även passa på att gå ner i rördiameter till 2,5 " från 3".

Inbillar mig att det blir mindre turbolagg då det inte ska bygga massa tryck i onödigt grova rör. Dessutom blir ytan på intercoolern större från 280x300 mm till

400x300 mm. Vilket blir lagom för den effekt som ska plocka ut enligt expertis på diverse forum.

post-3428-0-94626800-1394739025_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Har nu plastat om bakdelen på 31:an för kylarens skull, högg inte på Christers ide om svärmorslucka ändå.

Plast är inte min "cup of tee " som man säger i gamla Imperiet. Men det finns ju spackel.

Gjorde lite förstärkningar runt hålet.

post-3428-0-89257800-1394989041_thumb.jpg

Blev såhär.

post-3428-0-09198100-1394989058_thumb.jpg

Ganska överens med mig själv om att jag inte gillar plast, luktar illa och rinner. Överlämnar gärna detta till proffs.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått motorn. Inte polerad.

post-3428-0-48992400-1395692582_thumb.jpg

Motor och låda ihopmonterad.

post-3428-0-37958800-1395692589_thumb.jpg

Motorn på väg ner i motorrummet, minst 10 ggr lättare än på 7:an

post-3428-0-98852400-1395692597_thumb.jpg

post-3428-0-49761300-1395692606_thumb.jpg

Exemplariskt enkelt att meka, kommer att bli en dröm att uppgradera. Förbereder med slang till turbo.

post-3428-0-66843100-1395692615_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Gärna garageträff Christer, vore väldigt trevligt. Du verkar ha väldigt långt till jobbet f.ö.

Monterar vidare, olja och vatten till turbo klart. Kylare till automatlåda kopplad. Börjat med kylsystemet. Provmonterade den nuvarande IC:n. Använder nog denna för uppstart osv.

post-3428-0-67577700-1395775631_thumb.jpg

post-3428-0-45084300-1395775638_thumb.jpg

post-3428-0-26397600-1395775656_thumb.jpg

Började även vid insugssidan, el och knacksensorer. Givare för motortemp Instrument och MS. Man får ta det i ordning annars kolliderar det garanterat.

Ska hit en rattstång , generator och bromscylindrar samt ett stort insug dessutom.

post-3428-0-07496200-1395775649_thumb.jpg

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kopplar, skruvar, grejar och donar, kommer ingenstans. Dyker upp saker hela tiden som kräver ett hjälprelä eller nån koppling som inte finns hemma.

Hade tex glömt bort kontakten till bromsljuset som påverkas av bromspedal. Signalen som aktiverar paddlarna från automatlådan gick mot jord men plc:n krävde 12 volt signal.

Nästa gång det ska dras el kommer jag att rita ett riktigt elschema !!!

Börjar likna ett bo som en viss tjuvaktig fågel bor i.

post-3428-0-61677800-1396900101_thumb.jpg

post-3428-0-58336900-1396900093_thumb.jpg

Fick iaf dit paddlarna och rattstången igen.

post-3428-0-11303600-1396900414_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, svetsade mutter och monterade bredbandslamda:

post-3428-0-93199900-1396980633_thumb.jpg

Gjorde fäste till plutte generatorn, bytte remskiva mot 5V, Toyota ND passade med lite slip och bricka.

post-3428-0-62919500-1396980652_thumb.jpg

Satte dit fuelrail med retur samt fixade fästen.

post-3428-0-74344100-1396980725_thumb.jpg

Fick äntligen dit slangen till kylaren bak, fattas bara några slangklämmor, ska PM.a "Slangklämman Frena" han verkar ha gott om dem laugh.gif

Undrar vart intercooler röret ska gå.

post-3428-0-83593800-1396980768_thumb.jpg

Trångt blir det.

post-3428-0-42655100-1396980932_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Fick äntligen dit slangen till kylaren bak, fattas bara några slangklämmor, ska PM.a "Slangklämman Frena" han verkar ha gott om dem laugh.gif

Ha Ha ha ha :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, har jobbat på en del men vart dålig på att uppdatera tråden.

Fick dit luftfilter och vevhusventilation:

post-3428-0-97209800-1398281233_thumb.jpg

post-3428-0-67442800-1398281243_thumb.jpg

Bytt intercooler och rör ca 50 % större yta på intercoolern och 2,5" rör och slang.

post-3428-0-44173700-1398281337_thumb.jpg

post-3428-0-90907200-1398281356_thumb.jpg

Fått dit bromsvåg alla rör, luftat och klart:

post-3428-0-75901800-1398281445_thumb.jpg

En härva till MS kopplad:

post-3428-0-18683600-1398281474_thumb.jpg

Den andra samt all övrig el, förutom ljustuta, vet ej om det behövs ???

post-3428-0-93606700-1398281553_thumb.jpg

Bytte lysena till 7" då Biltema sänkt priset till 299 :- laugh.gif

post-3428-0-27671400-1398281627_thumb.jpg

Bytte filter och fyllde olja och vatten, mao klart för uppstart !!!!

Kopplade in mig på MS..... Stendöd, kom till sist fram till att jag hade fel drivrutin på USB porten ( tror jag). Testar imorgon igen.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, fick inte startmotorn att gå och efter felsökning kunde jag konstatera ett felkopplat relä ( P och N läge vid automaten ) och ett stift vid startnyckelns kopplingsplint var böjt.

Glad i hågen =smile.gif kopplade jag upp mig med nyladdad drivrutin för USB port :

post-3428-0-86838600-1398365508_thumb.jpg

Nu hittade Tunerstudio MS, för att i nästa sekund leverera följande felmeddelandesad.gif:

post-3428-0-07484400-1398365516_thumb.jpg

Tydligen har jag inte rätt initierings fil för den firmware som ligger i MS, suck !

Nytt försök imorgon.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ha bra tempo!

Det där felmeddelandet fick jag också när jag höll på med MS. Nu hade jag MS1, så det var inte exakt samma, men jag tror problemet är samma.

Man måste ha rätt ini-fil. Men det var lätt fixat, minns inte vad jag gjorde bara...

Kan vara så att du har nyare mjukvara i boxen än i datorn. Uppgradering kanske räcker?

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt Rickard, det ligger en gammal version av firmware i boxen release 1.0.2 och jag köpte tunerstudio för en månad sedan och den stödjer release 1.2.4, mao fel "ini" fil.

Laddade ner release 1.2.4 av firmware igår och skall göra ett nytt försök. Egentligen är det bara att läsa innantill på " MS extra documents" där står allt utförligt, men det är ju som vanligt

inte läser man nån instruktionsbok förrän man kör fast smile.gif

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Instruktionsboken är väl världens minst lästa bok?

Till POR-15 färgen fanns det med instruktion till "dom som aldrig annars läser instruktioner"

Tummen upp för övrigt arbete thumbsup.gif

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Hej, har nu fått igång motorn efter ett par dagars fipplande i menyer och inställningar. AFR värdet är inte stabilt och den går INTE bra, svartryker på tomgång.

Men har iaf gjort några provvändor och konstaterat att paddlarna funkar, riktigt fränt att bara trycka i nästa växel.

Har efter mycket läsande ikväll kommit fram till att jag konfigurerat inställningarna för bredbandslamdan fel. Värderna stämmer men inte korrigeringarna. Ska köra på PID styrning och inte simple, ( tror jag ).

Första gången utanför gararget i hopskruvat tillstånd smile.gif

post-3428-0-34689700-1398718211_thumb.jpg

Ska även kontrollera vinkel på tändinställningar. Stroboskoplampa anländer i morgon från Tolvsbo.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Har nu troligen hittat felet med att den går så illa. Helt fel AFR mapp och Fuel mapp, så mycket tack för nedladdad startmapp av MS leverantör mad.gif

Det finns ju en generator för grundmappar i Tunerstudio !!! bara att ange hk, vridmoment och kubik på motorn, samt turbo, ic eller inte, så får man ett förslag.

De genererade mapparna hade inga som helst likheter med de som var i från början. Nu jävlar blir det åka av laugh.gif ( tror jag ).

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Tack , Cealm ! Ska bli kul att kränga på karossen och se den utomhus för första gången. Det är svårt att uppskatta storlek och proportioner i ett trångt garage.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Har nu äntligen fått bra gång på motorn, den spinner som en katt på tomgång. Skulle testa kallstart nu i kväll och då for den upp och ner i mapparna och var allmänt störd.

Efter en stunds felsökande konstaterades att bränsletrycket inte var ok. Pumpen ger bara ca 15 psi mao 1 bar, Biltemakopior, släng skiten !!!

Nu ska det fortsättas mot SFRO 2, frågan är nu om jag ska lacka karossen nu eller senare, och om, i vilken färg ??

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Är karossen lätt att klä av och på chassiet.

Är det lätt, gör SFRO 2 och regbes utan att lacka.

Är det svårt, lacka gör SFRO 2 och regbes.

Färg däremot lämnar jag inga råd om mer än välj en som du gillar och kanske även alltid drömt om.

Link to comment
Share on other sites

Hej, det är väldigt lätt att trä av och på karossen. Det är nog ett klokt råd att göra så, för då hinner kanske även färgvalet mogna fram.

Jaha, så får det bli.

Tack Cealm !

PS om någon undrar varför den inte gick bra på tomgången, efter jag fått till mapparna, så hade jag ställt varvtalet på cranking på tok för högt så den gick aldrig ur cranking enrichment, mao alldeles för mycket soppa.

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skäms lite nu...

Orerade i tidigare tråd om kvaliteten på Biltemas pumpar. Köpte en ny pump och skulle byta. Skruvade loss slangen med matningen till pumpen, det var snustorrt.......

Det var soppatorsk icon_oops.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej, har nu mest hållt på med saker som krånglar. Fick inte ordning på hastighetsmätaren till den Acewell display som jag använder, tänkte använda orginal givaren på volvo 1041 axeln, men lyckades inte få nån signal. Mätte på en äldre 1031, fick användbar signal. Provade då på 7:an ingen signal. Tydligen har volvo bytt givare nån gång till nån variant som inte ger en 0 -1 signal som går ihop med den display som Acewell tar. Fick då krypa till korset ( under ) och montera med följande givare.

post-3428-0-56188400-1400567246_thumb.jpg

Har dock inte provkört pga regn.

Sedan är det ett irriterande oljeläckage kring oljefällan. Bytte slang och slangklämmor, inte heller provat. Fick skruva isär halva bilen för att komma åt.

post-3428-0-30721700-1400567389_thumb.jpg

post-3428-0-61531400-1400567400_thumb.jpg

Dessutom läcker det olja vid kamaxeln där kamlägesgivaren sitter, en ny packbox som läcker av någon anledning. Inte lika roligt. Toppen måste isär.

Fick inte heller fläktarna och boostventilen att dra. Instruktionsboks fel igen. Står ju faktiskt att high current utgångarna JORDAR och inte ger en signal ut som jag trodde. Tror gör man i kyrkan, gör om gör rätt.

Listade ut vart TDC är och kontrollerade att tändningen stod rätt med stroboskoplampa.

Har fixat Hazard, laddlampa och turbotrycksmätare. Har dessutom fipplat med Tunerstudio, kul och lärorikt.

Allt sammantaget en väldig massa tid men inte så mycket framåt.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Tack, Johan. Har alltid skruvat och byggt fordon, från choppade trehjulingar, lådbilar , moppar , A-traktorer, taksänkta 140, Folkacabbe , diverse offroadfordon och nu amatörbilar. Har nog en del både bra och mindre lyckade konstruktioner bakom mig. Förutom 31:an har jag ytterligare 3 projekt i garaget som ska fördigställas, där det ena är tänkt att bli kronan på verket och det sista. Sedan ska jag bara fila på de jag har.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, har nu krånglat med oljeläckage men är nu verkar det vara tätt igen, har skruvat isär insugssidan 3 ggr för att lokalisera felet, vill påstå att det kan jag nu. Det var en slangklämma från biltema som kärvade eller gjorde så att vart ett veck på en slang som orsakade oljeläckan, satte dit en ABA då blev det bra.

Gjorde klart stolarna, blev både locost och lätta. Har satt alla plåtar runt kardantunnel osv:

post-3428-0-80867700-1401169764_thumb.jpg

post-3428-0-43711100-1401169774_thumb.jpg

post-3428-0-06974500-1401169782_thumb.jpg

Lyfte på karossen:

post-3428-0-27833900-1401169790_thumb.jpg

Ska nu fixa bakljus, framvagnsinställning och väga. Sedan blir det SFRO2.

Måste nog kalibrera hastighetsmätaren också, kom upp i svindlande 16 km/h med halvgas på 4:an.

Har mappat lite i Tunerstudio, krävs nog mer körning på stor väg. Bränslemappen ser ut som en potatisåker i 3D .

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Gjorde Locost dörrlås, Biltema skjutregel:

post-3428-0-95117800-1401561410_thumb.jpg

Fixade främre fästen till huven:

post-3428-0-21004700-1401561467_thumb.jpg

Körde ut den för första gången i full skrud :

post-3428-0-42113900-1401561519_thumb.jpg

post-3428-0-21148500-1401561527_thumb.jpg

post-3428-0-48925900-1401561538_thumb.jpg

Är riktigt rapp !!

Nu är den KLAR för SFRO2 smile.gif

Framvagnsinställning och vägning på måndag.

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Tack, Thomas ! Inte riktigt nöjd med stuket rakt från sidan, lite utdragen. Sedan tror jag kylarmaskeringen skulle ha varit ner nån centimeter. Svårt att se proportionerna i garaget.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...