Frena Posted January 27, 2014 Share Posted January 27, 2014 Kanon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 27, 2014 Author Share Posted January 27, 2014 Hämtade chassiet och resten av delarna idag. Ser väldigt bra ut, Krissan som lackerade hade tom lagt i mjukfog i några skarvar, perfekt. Tyvärr hade de inte räknat fram något pris men ska träffa chefen där i morgon i ett annat ärende så vi skulle göra upp då. Återkommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 Ser fint ut! Man blir lite avundsjuk, nu har du ju bara "finmeck" framför dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 28, 2014 Author Share Posted January 28, 2014 Tack, ja nu får man betalt för allt slit med svets och vinkelslip. Man går runt med ett leende och fipplar dit del efter del Fick inte betala bläster och måleri idag heller, tar vi sedan sa han. Okey, jag tjatar inte mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted January 29, 2014 Share Posted January 29, 2014 Fick inte betala bläster och måleri idag heller, tar vi sedan sa han. Okey, jag tjatar inte mer. Tar du mitt chassi till din lackerare också? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Ha,ha, då vart det nog annat liv i skällan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 (edited) Monterar vidare, fått dit bromsar och en del bromsrör.Monterade tanken, men då jag läste senaste Bilsport stod det en del om tankmontering varför jag byggde om lite.Det skulle finnas stöd under tanken då aluminiumflänsarna inte klarade belastningen, det hjälpte inte med bussningar ( som jag hade gjort ) utandet skulle vara under tanken. Monterade därför två alu vinklar under tanken och skruvade fast dem i mina gummibussningar och i flänsarna.Även jag har fastnat i AN träsket med grälla aluminium kopplingar.Har även börjat fuska lite med elen.Motorn är demonterad och nya lager ska i, Verdistakar beställda 139,5 mm ev måste toppen renoveras. Edited May 12, 2016 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 3, 2014 Share Posted February 3, 2014 Snyggt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 3, 2014 Author Share Posted February 3, 2014 Tack, det är riktigt inspirerande att hålla på nu. Frugan trodde jag "flydde" till garaget bara för jag inte ville prata med henne. Öhh ... blir lite så ju ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Så var vi på banan igen efter lite andra bestyr. Har fortsatt att dra el, tänkte att det är inte så mycket kablar så det kan man ha i huvudet..... Kan man nog, men det blir lite snurrigt efter ett tag. Antecknar nu på papper. Körde vidare på iden med elskåp, satte in datorn för styrningen av lådan och några rader med säkringar. Kommer att lägga MS i botten på lådan med lite sling på kabeln, då kan jag vända ut kortsidan så jag kommer åt kontakten för programmering och SD kortläsaren för loggning. Relän och fler huvudgrupper med säkringar hamnade utanför. Satte även dit bränsletrycksregulatorn. Har bytt till teflonslang på bränsleledningarna ifall man får för sig att köra på E85 för mer effekt. Har pluggat på MS-extra och sätter man dit en GM givare för flexifuel kan man tanka både bensin och E85 varefter MS mixar från Bensin och E85 mapparna beroende på mängden Etanol i bränsleblandningen. MEN inte nu. Ska få igång den först. Gjorde om fästet för bränslepump och filter. Satte fyra mindre gummibussningar i stället, blev mycket stabilare. Fick tag på 17 tums Volvofälgar med Michelin Pilote 3 däck till bra pris. Får duga så länge. Dessutom passar mina skärmar perfekt. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 (edited) Härligt med framsteg. Vilket bränslefilter kör du med? Art-nr på Biltema? Edited March 11, 2014 by Frena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Frena, filtret har artikel nr 52-3002. Gänga M12x1,5 på ingång och 1/4" ut, bägge hona. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Frena, filtret har artikel nr 52-3002. Gänga M12x1,5 på ingång och 1/4" ut, bägge hona. Mvh Pär Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Har monterat skärmar och avgassystem. Lite osäker på om jag ska lacka karossen innan besiktning. Tänkte jag skulle plasta om svärmorsluckan i helgen så jag får plats med lite brudar.... Tiden får utvisa, hänger på motorn och MS. Innan chassiet lackades hets byggde jag om till 240 automat växelväljare. Blir mer " färdigt" på detta vis. Måste byta intercooler med bakåtanslutning !! Kan inte ha två blåa öron som sticker ut. Ska då även passa på att gå ner i rördiameter till 2,5 " från 3". Inbillar mig att det blir mindre turbolagg då det inte ska bygga massa tryck i onödigt grova rör. Dessutom blir ytan på intercoolern större från 280x300 mm till 400x300 mm. Vilket blir lagom för den effekt som ska plocka ut enligt expertis på diverse forum. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Har nu plastat om bakdelen på 31:an för kylarens skull, högg inte på Christers ide om svärmorslucka ändå. Plast är inte min "cup of tee " som man säger i gamla Imperiet. Men det finns ju spackel. Gjorde lite förstärkningar runt hålet. Blev såhär. Ganska överens med mig själv om att jag inte gillar plast, luktar illa och rinner. Överlämnar gärna detta till proffs. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 24, 2014 Author Share Posted March 24, 2014 Har fått motorn. Inte polerad. Motor och låda ihopmonterad. Motorn på väg ner i motorrummet, minst 10 ggr lättare än på 7:an Exemplariskt enkelt att meka, kommer att bli en dröm att uppgradera. Förbereder med slang till turbo. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Det där ska blir intressant att titta närmare på, jag ska ta mig tid när jag kommer hem efter 9/4 . Garageträff kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 (edited) Gärna garageträff Christer, vore väldigt trevligt. Du verkar ha väldigt långt till jobbet f.ö. Monterar vidare, olja och vatten till turbo klart. Kylare till automatlåda kopplad. Börjat med kylsystemet. Provmonterade den nuvarande IC:n. Använder nog denna för uppstart osv. Började även vid insugssidan, el och knacksensorer. Givare för motortemp Instrument och MS. Man får ta det i ordning annars kolliderar det garanterat. Ska hit en rattstång , generator och bromscylindrar samt ett stort insug dessutom. Mvh Pär Edited March 25, 2014 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Kopplar, skruvar, grejar och donar, kommer ingenstans. Dyker upp saker hela tiden som kräver ett hjälprelä eller nån koppling som inte finns hemma. Hade tex glömt bort kontakten till bromsljuset som påverkas av bromspedal. Signalen som aktiverar paddlarna från automatlådan gick mot jord men plc:n krävde 12 volt signal. Nästa gång det ska dras el kommer jag att rita ett riktigt elschema !!! Börjar likna ett bo som en viss tjuvaktig fågel bor i. Fick iaf dit paddlarna och rattstången igen. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Hej, svetsade mutter och monterade bredbandslamda: Gjorde fäste till plutte generatorn, bytte remskiva mot 5V, Toyota ND passade med lite slip och bricka. Satte dit fuelrail med retur samt fixade fästen. Fick äntligen dit slangen till kylaren bak, fattas bara några slangklämmor, ska PM.a "Slangklämman Frena" han verkar ha gott om dem Undrar vart intercooler röret ska gå. Trångt blir det. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Fick äntligen dit slangen till kylaren bak, fattas bara några slangklämmor, ska PM.a "Slangklämman Frena" han verkar ha gott om dem Ha Ha ha ha :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 23, 2014 Author Share Posted April 23, 2014 Hej, har jobbat på en del men vart dålig på att uppdatera tråden. Fick dit luftfilter och vevhusventilation: Bytt intercooler och rör ca 50 % större yta på intercoolern och 2,5" rör och slang. Fått dit bromsvåg alla rör, luftat och klart: En härva till MS kopplad: Den andra samt all övrig el, förutom ljustuta, vet ej om det behövs ??? Bytte lysena till 7" då Biltema sänkt priset till 299 :- Bytte filter och fyllde olja och vatten, mao klart för uppstart !!!! Kopplade in mig på MS..... Stendöd, kom till sist fram till att jag hade fel drivrutin på USB porten ( tror jag). Testar imorgon igen. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 24, 2014 Author Share Posted April 24, 2014 Hej, fick inte startmotorn att gå och efter felsökning kunde jag konstatera ett felkopplat relä ( P och N läge vid automaten ) och ett stift vid startnyckelns kopplingsplint var böjt. Glad i hågen = kopplade jag upp mig med nyladdad drivrutin för USB port : Nu hittade Tunerstudio MS, för att i nästa sekund leverera följande felmeddelande: Tydligen har jag inte rätt initierings fil för den firmware som ligger i MS, suck ! Nytt försök imorgon. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Du verkar ha bra tempo! Det där felmeddelandet fick jag också när jag höll på med MS. Nu hade jag MS1, så det var inte exakt samma, men jag tror problemet är samma. Man måste ha rätt ini-fil. Men det var lätt fixat, minns inte vad jag gjorde bara... Kan vara så att du har nyare mjukvara i boxen än i datorn. Uppgradering kanske räcker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Du har helt rätt Rickard, det ligger en gammal version av firmware i boxen release 1.0.2 och jag köpte tunerstudio för en månad sedan och den stödjer release 1.2.4, mao fel "ini" fil. Laddade ner release 1.2.4 av firmware igår och skall göra ett nytt försök. Egentligen är det bara att läsa innantill på " MS extra documents" där står allt utförligt, men det är ju som vanligt inte läser man nån instruktionsbok förrän man kör fast Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 (edited) Instruktionsboken är väl världens minst lästa bok? Till POR-15 färgen fanns det med instruktion till "dom som aldrig annars läser instruktioner" Tummen upp för övrigt arbete Edited April 25, 2014 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Jag jobbar med att skriva instruktionsböcker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Aj, aj, som att ligga ner och sparka sig trött Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 Hej, har nu fått igång motorn efter ett par dagars fipplande i menyer och inställningar. AFR värdet är inte stabilt och den går INTE bra, svartryker på tomgång. Men har iaf gjort några provvändor och konstaterat att paddlarna funkar, riktigt fränt att bara trycka i nästa växel. Har efter mycket läsande ikväll kommit fram till att jag konfigurerat inställningarna för bredbandslamdan fel. Värderna stämmer men inte korrigeringarna. Ska köra på PID styrning och inte simple, ( tror jag ). Första gången utanför gararget i hopskruvat tillstånd Ska även kontrollera vinkel på tändinställningar. Stroboskoplampa anländer i morgon från Tolvsbo. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 Har nu troligen hittat felet med att den går så illa. Helt fel AFR mapp och Fuel mapp, så mycket tack för nedladdad startmapp av MS leverantör Det finns ju en generator för grundmappar i Tunerstudio !!! bara att ange hk, vridmoment och kubik på motorn, samt turbo, ic eller inte, så får man ett förslag. De genererade mapparna hade inga som helst likheter med de som var i från början. Nu jävlar blir det åka av ( tror jag ). Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Vad snygg din bil blir steel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Tack , Cealm ! Ska bli kul att kränga på karossen och se den utomhus för första gången. Det är svårt att uppskatta storlek och proportioner i ett trångt garage. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Härligt! Läs på om autotune, gör under för körbarheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Tack , för tips Rikard. Ska läsa på där, trots att det innebär att jag måste läsa en instruktionsbok Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 5, 2014 Author Share Posted May 5, 2014 Har nu äntligen fått bra gång på motorn, den spinner som en katt på tomgång. Skulle testa kallstart nu i kväll och då for den upp och ner i mapparna och var allmänt störd. Efter en stunds felsökande konstaterades att bränsletrycket inte var ok. Pumpen ger bara ca 15 psi mao 1 bar, Biltemakopior, släng skiten !!! Nu ska det fortsättas mot SFRO 2, frågan är nu om jag ska lacka karossen nu eller senare, och om, i vilken färg ?? Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Är karossen lätt att klä av och på chassiet. Är det lätt, gör SFRO 2 och regbes utan att lacka. Är det svårt, lacka gör SFRO 2 och regbes. Färg däremot lämnar jag inga råd om mer än välj en som du gillar och kanske även alltid drömt om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 5, 2014 Author Share Posted May 5, 2014 (edited) Hej, det är väldigt lätt att trä av och på karossen. Det är nog ett klokt råd att göra så, för då hinner kanske även färgvalet mogna fram. Jaha, så får det bli. Tack Cealm ! PS om någon undrar varför den inte gick bra på tomgången, efter jag fått till mapparna, så hade jag ställt varvtalet på cranking på tok för högt så den gick aldrig ur cranking enrichment, mao alldeles för mycket soppa. Edited May 5, 2014 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 6, 2014 Author Share Posted May 6, 2014 Hej, lite försenad monteringsfilm: Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Skäms lite nu... Orerade i tidigare tråd om kvaliteten på Biltemas pumpar. Köpte en ny pump och skulle byta. Skruvade loss slangen med matningen till pumpen, det var snustorrt....... Det var soppatorsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Hej, har nu mest hållt på med saker som krånglar. Fick inte ordning på hastighetsmätaren till den Acewell display som jag använder, tänkte använda orginal givaren på volvo 1041 axeln, men lyckades inte få nån signal. Mätte på en äldre 1031, fick användbar signal. Provade då på 7:an ingen signal. Tydligen har volvo bytt givare nån gång till nån variant som inte ger en 0 -1 signal som går ihop med den display som Acewell tar. Fick då krypa till korset ( under ) och montera med följande givare. Har dock inte provkört pga regn. Sedan är det ett irriterande oljeläckage kring oljefällan. Bytte slang och slangklämmor, inte heller provat. Fick skruva isär halva bilen för att komma åt. Dessutom läcker det olja vid kamaxeln där kamlägesgivaren sitter, en ny packbox som läcker av någon anledning. Inte lika roligt. Toppen måste isär. Fick inte heller fläktarna och boostventilen att dra. Instruktionsboks fel igen. Står ju faktiskt att high current utgångarna JORDAR och inte ger en signal ut som jag trodde. Tror gör man i kyrkan, gör om gör rätt. Listade ut vart TDC är och kontrollerade att tändningen stod rätt med stroboskoplampa. Har fixat Hazard, laddlampa och turbotrycksmätare. Har dessutom fipplat med Tunerstudio, kul och lärorikt. Allt sammantaget en väldig massa tid men inte så mycket framåt. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 En LM1815 kopplad till volvoaxelns sensor omvandlar signalen till en fin 0-12 V fyrkantsvåg. Om du nu skulle vilja ändra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Tack, Rikard. Bra att veta. Kan ju hända att Acewell givaren inte funkar som det ska och kablaget sitter ju där. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Åkerlund Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Kul bygge och följa! Gillar stuket skarpt! Du verkar vara väldigt händig och finurlig. Har du stor vana att skruva med bilar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 23, 2014 Author Share Posted May 23, 2014 Tack, Johan. Har alltid skruvat och byggt fordon, från choppade trehjulingar, lådbilar , moppar , A-traktorer, taksänkta 140, Folkacabbe , diverse offroadfordon och nu amatörbilar. Har nog en del både bra och mindre lyckade konstruktioner bakom mig. Förutom 31:an har jag ytterligare 3 projekt i garaget som ska fördigställas, där det ena är tänkt att bli kronan på verket och det sista. Sedan ska jag bara fila på de jag har. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 27, 2014 Author Share Posted May 27, 2014 (edited) Hej, har nu krånglat med oljeläckage men är nu verkar det vara tätt igen, har skruvat isär insugssidan 3 ggr för att lokalisera felet, vill påstå att det kan jag nu. Det var en slangklämma från biltema som kärvade eller gjorde så att vart ett veck på en slang som orsakade oljeläckan, satte dit en ABA då blev det bra. Gjorde klart stolarna, blev både locost och lätta. Har satt alla plåtar runt kardantunnel osv: Lyfte på karossen: Ska nu fixa bakljus, framvagnsinställning och väga. Sedan blir det SFRO2. Måste nog kalibrera hastighetsmätaren också, kom upp i svindlande 16 km/h med halvgas på 4:an. Har mappat lite i Tunerstudio, krävs nog mer körning på stor väg. Bränslemappen ser ut som en potatisåker i 3D . Mvh Pär Edited May 27, 2014 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 31, 2014 Author Share Posted May 31, 2014 (edited) Gjorde Locost dörrlås, Biltema skjutregel: Fixade främre fästen till huven: Körde ut den för första gången i full skrud : Är riktigt rapp !! Nu är den KLAR för SFRO2 Framvagnsinställning och vägning på måndag. Edited May 31, 2014 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Fint bygge. :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 31, 2014 Author Share Posted May 31, 2014 (edited) Tack, Thomas ! Inte riktigt nöjd med stuket rakt från sidan, lite utdragen. Sedan tror jag kylarmaskeringen skulle ha varit ner nån centimeter. Svårt att se proportionerna i garaget. Mvh Pär Edited May 31, 2014 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Gillar stilen och det faktum att den saknar V8 gör den till en bättre kör-rod Lycka till med SFRO2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 31, 2014 Author Share Posted May 31, 2014 Är det inte dags för dig med Christer, vi kanske kommer på samma ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.