Jump to content

Recommended Posts

Posted

Snyggt, Kilkenny! jag gillar när avgasrören/röret går ut ovanför ramrören, så kommer mina kommande bilar ha och när jag gör om på nuvarande bil skall röret ut ovanför. Aldrig mer avgaser mellan ramrören, inskrivet i mitt policydokument. Det är så snyggt!.

  • Replies 285
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Snyggt jobbat! thumbsup.gif

Åmålsventil? Är det magnetventilen för tryckregleringen som menas?

Får svara, Jo det är magnet ventil

Misstänker att det är mitt gamla elschema som ligger till grund smile.gif.

På saab kallades den alltid åmåls ventil av gammal gammal hävd, troligen pågrund av att mechel från åmål var med i utvecklingen någon gång på sten åldern.

Posted

Stämmer bra det Lupus.

Blödarventil kallade jag den på en turbofirma, och dom förstod inte vad jag menade, åmålsventil heter det!

Firman var förövrigt GIK turbo i Ljungskile, en firma jag kan rekommendera.

Jag hade med mig min turbo dit för någon vecka sedan för jag visste inte exakt vilken modell det var, t18 med 9ans avgashus visade det sig, räcker utan bekymmer över 300hk. :)

Dom plockade fram packningar och pinnbultar till den och när jag skulle betala sa dom: Nääää, kom hit och visa upp bilen istället så bjuder vi på detta.

Svårt att pruta på det. :)

Bra firma med genuint motorintresse och trevliga anställda, ett ställe jag gärna återkommer till.

Posted

TD04HL-18T med 9:ans turbinhus?

Har inte hört talas om större avgashus än #7 till TD04. Stämmer uppgifterna skulle jag rekommendera att gå ner i storlek till #7 som också finns i vinklat utförande för lite bättre respons.

Posted

hmmm, jag kan minnas fel, kanske var det 7 dom sa?

Jag kan inget om turbos och vad dom heter. :wacko:

Hursomhelst så menade folket på GIK att min turbo skulle vara alldeles lagom, jag provar så får vi se helt enkelt.

Posted

Bra bild Där Lupus! Då är det som jag trodde, ska bara borra hålen för triggerskivan, programmera boxen, och koppla reläna så är det uppstart. :thumbsup:

  • 2 weeks later...
Posted

Hehehe, det ser ut att vara när nu! Kanske tom startat idag? :thumbsup:

Posted

Det är Jörgens dataprylar.

Och skrothögen startade faktiskt idag, så någonting har vi gjort rätt. :)

Posted

Och skrothögen startade faktiskt idag, så någonting har vi gjort rätt. :)/>

Grattis!!!!! :racesmile:

Posted

Grattis! Måste vara extra kul att starta en motor som inte styrsystemet är byggt för :thumbsup:

En sak, på bilden med kabelhärvan har du märkt ut OBD på en kontakt. Tror den innehåller kablar för programmering också. Så du inte behöver byta kabelhandske mellan bilens och programmeringsutrustningens.

Posted

Helt rätt Rikard!

Det jag märkt ut som OBD är inte det egentligen, jag vet inte vad den heter.

Men Jörgen hade en smart ide om att skarva in en OBD2 och slänga in den andra kontakten i samma handske, så slipper man ha två.

Posted

Så har jag det ;)

Är ju redan 12 V och jord i OBD2-uttaget. Sen behövs bara can+ och can- och ca 16 V till programmeringen.

För att få 16 V har jag ett 3,6 V litiumbatteri i serie med 12 V. Men jag har en spänningshöjare jag ska testa, kanske idag.

Posted

Är rätt säker på att det är CANUSB som Jörgen har. Jag kör dock bara genom SFI-kontakten.

http://www.can232.com/

Helt rätt jocke ,kan även köra genom sfi-kontakten och även köra T7laugh.gif

Jörgen

Posted

Även om den startade så gick den inte på tomgång och tvåans cylinder, efter lite felsökning visade det sig att det var kabelbrott till MAP-sensorn, därav utebliven tomgång, datorn kör i safemode om den känner av att någon sensor inte är med.

Och spridare 2 hade fastnat, tvångskörde den med batteriladdaren tills den släppte.

Så, nu är emekseven extrautrustad med både tomgång och fyra fungerande cylindrar. :)

Posted

sedär ,det var som jag misstänkte med kablarna prop.gif spridarna har ju legat ett tag så dom var väl lite tröga.

Vi hörs i helgen, ska dock på mx vm också.

Jörgen

Posted

De flesta fel är enkla när man känner till dom, i det här fallet vill man ju tro att det är jag som kopplat fel och inte att en spridarjevel som fastnat.

Själva kabelbrottet hittade jag inte egentligen, bara vilken kabel som var av och inte exakt vart, så jag klippte av en hel tamp på härvan och drog om alla tre kablarna ut till MAP-sensorn, så blir det en skarv mindre. :thumbsup:

Bevisar återigen att man ALLTID ska kolla dom enkla felen först. :icon_smartass1:

Posted

Tjena Björn.

Hur mycket kortade du din styrväxel?

Alternativt vad du har för cc mått på fästena?

Mvh

Posted

Jahopp, nyss hemkommen från kinnekulle och både jag och bilen överlevde resan, trots att det var premiär för både nya motorn och styrsystemet. :)

Dock saknade jag tomgång hela resan och den går lite fett, men ingen mappning är ju gjord ännu så det är nog inte så konstigt.

Jag har bara 0, 4bar laddtryck just nu, men jag upplever att den går minst lika bra som förra året då den lilla turbon laddade fullt. :D

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Detsamma Jocke!

Lite grundläggande mappning och felsökning, har ett par felkoder som återkommer och den går lite fett, men det tar vi itu med när bredbandslambdan dimper ner i brevlådan.

20130713_171216_zpsf1645952.jpg

Backade tändningen lite, nu brinner det inte ur avgasröret konstant längre.

:blink:/> :lol:/>

Edited by Kilkenny
Posted

Backade tändningen lite, nu brinner det inte ur avgasröret konstant längre. :blink: :lol:

Vad synd! :lol:

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Hemma från en liten sväng runt vänern på så många krokiga vägar vi kunde de hitta, utmärkta vägar appen är kanonbra!

Färden gick från lysekil till uddevalla, där det ösregnade precis som vanligt, men det stoppar inte ett par vikingar. :)/>/>

Precis helt genomblöta gick färden vidare mot viadukten i håverud och sedan brudfjällsvägen vidare mot karlstad där vi spenderade natten.

Nästa morgon vidare mot Arboga där cealm seven industries representant bjöd på lunch och visade maskinparken, kan hända man kommer förbi igen snart då gästfriheten var på topp.

Hemfärden gick runt hjälmaren på kanonvägar mot kumla och då var klockan så mycket att vi valde att stå på hemåt på stora vägen, tråkigt men man kommer långt på lite tid.

Slutsats, bilen höll trots en del gasande på guppiga småvägar, inga bekymmer där, det jag önskar nu är vindruta och dörrar så man får ner vindbruset lite.

Kanske lite mer stoppning i sätena också.

Förutom lite regn på hemvägen och en rejäl skur i uddevalla så var vädret kanon hela vägen, riktigt gött, det här är inte sista långturen med lådbilen.

20130725_153544_zpsc0238570.jpg

Par i sjuor.

Edited by Kilkenny
Posted

Provade just att täcka för störtbågen för att se vad det gör för vindbruset, och det funkade riktigt bra faktiskt, speciellt med tanke på att jag inte har någon vindruta ännu.

Är det någon som vet om det om det finns något snyggt genomskinligt vindtätt tyg man kan spänna upp, för visst är det så man har på vissa cabrioleer?

20130726_200935_zpsd9e01dcb.jpg

Posted

Många cabbar har ett nät bakom stolarna. Släpper igenom lagom mycket luft för att det skall bli komfortabelt. Täpper man till helt Blir det lätt turbulens som är störande.

Möjligen funkar det annorlunda utan vindruta dock.

/Peter

Posted

Provade just att täcka för störtbågen för att se vad det gör för vindbruset, och det funkade riktigt bra faktiskt, speciellt med tanke på att jag inte har någon vindruta ännu.

Är det någon som vet om det om det finns något snyggt genomskinligt vindtätt tyg man kan spänna upp, för visst är det så man har på vissa cabrioleer?

20130726_200935_zpsd9e01dcb.jpg

Det där har jag också tänkt prova någon dag, men har inte fått tummen ur ännu. Men det funkade bra alltså?!

Såg din bil i söndags inne i Lysekil (var där och lämnade dottern hos en kompis), men jag hade Saaben så jag kunde inte med att tuta eller heja.

Posted

Ja, det blev ju inte vindstilla precis :lol: men mycket bättre.

Prova med lite papp så får du se vad det gör på din kärra, har du höga nackskydd?

Posted

På min miata kan man fälla upp en liten nät-täckt lucka som gör stor skillnad. Jag mäter upp maskorna imorgon.

P.S Påminn mig gärna... :icon_oops:

Posted

Prova Tesa insektsnät fins i bygghandeln i olika format

http://www.beijerbygg.se/store/privat/förnödenheter/drag--lyft---ställ/duk---nät/insektsnät-tesa-55396-fö-vit-(7)-001337394

Jag har testat men hade svårigheter att få det tillräckligt spänt, så det fladdrade en del.

Har sett någon som har använt hål plåt ca 40x 40 mm bakom nackstödet .

Detta visserligen på bilar med framruta och dom tyckte det fungerade bättre än ex en plexiglas skiva

Posted

XL Bygg har också insektsnät, i svart:

http://www.xlbygg.se/Sok/?q=insektsn%c3%a4t

Fast bara i 25m rullar, det blir många vindskydd (eller mycket att öva på innan man får till en perfekt).

Jag har sett variant som man trär på över nackstöden som sedan bildar ett nät mellan stolarna.

Posted (edited)

Bra tips där gubbar! Insektsnät it is then, ska se om jag kan ta mig till en bygghandel idag.

Edited by Kilkenny
Posted

Fan Björn ,ska du fånga måsar nu med bilen ,trodde det var brudar du skulle fånga prop.gif

Jörgen

Posted

Haha, en sjua kanske inte är den optimala raggarbilen. :) Jag vet en som påstår han har gjort "det" i en hundkoja (orginalet alltså). Är det möjligt i en sjua ?

Posted (edited)

Hmm jag har haft epa traktor, den var nog mindre....

Edited by LUPUS
Posted

Satt i solen och filurade lite på detta med vind turbulens skydds material. Ja ja det var igår för idag var det inte lämpligt då det regnar.

Det slog mig att på många trädgårdsstolar används ju som sits och ryggstöd en vävd duk i ett plast material som redan är uppspänt.

Kanske har man en sådan som man kan låna ryggstödet från som test eller ide objekt. Maskorna är nog lite större än i ett myggnät.

Jag bifogar en bild som ex, ej prisvärt för användning utan bara för att visa vad jag menar.!!

http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsmobler/Tradgardsmobelset-Non-Wood-14611/

Kommande höst rea kan ju vara intressant

  • 9 months later...
Posted

Skulle ju vart med till tjolöholm, men det var nog tur att jag kollade laddningen kvällen innan, 12,2 volt på tomgång är inget vidare....

Dessutom var generatorfästet sprucket på två ställen.

Fästet är nu lagat å generatorn är i händerna på bygdens elektriker no1.

Under tiden har jag kostat på mig fyra stycken Toyo R888, det är första gången jag kör med R-däck så det ska bli kul å se om det blir någon skillnad.

Har dessutom spejsrat ut bakhjulen 25mm, tror det skall råda bot på problemet med överstyrning när man kör som det är tänkt med en sådan här bil.

/snart på vägen igen :)

Posted

Är det inte oxå dax för en bredbands lamda så du kan sluta köra på en orginal SAAB 9000 Aero mjukvara i en VOLVO snurra 515.gif.

Finns nog stor risk det går fett/ magert här och var , se det som en bra försäkring även om det mot förmodan skulle vara bra.

Posted

Jo, det är väl på tiden....

Att det gått bra hittills är väl bara ren tur och att Trionicen jobbar övertid med att kompensera för volvosnurran. :P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...