cealm Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Snyggt, Kilkenny! jag gillar när avgasrören/röret går ut ovanför ramrören, så kommer mina kommande bilar ha och när jag gör om på nuvarande bil skall röret ut ovanför. Aldrig mer avgaser mellan ramrören, inskrivet i mitt policydokument. Det är så snyggt!. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 Tack mannen! Policyn är viktig. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Hela elhärvan, inte så farligt mycket pryttlar ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Snyggt jobbat! :thumbsup: Åmålsventil? Är det magnetventilen för tryckregleringen som menas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Snyggt jobbat! Åmålsventil? Är det magnetventilen för tryckregleringen som menas? Får svara, Jo det är magnet ventil Misstänker att det är mitt gamla elschema som ligger till grund . På saab kallades den alltid åmåls ventil av gammal gammal hävd, troligen pågrund av att mechel från åmål var med i utvecklingen någon gång på sten åldern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Stämmer bra det Lupus. Blödarventil kallade jag den på en turbofirma, och dom förstod inte vad jag menade, åmålsventil heter det! Firman var förövrigt GIK turbo i Ljungskile, en firma jag kan rekommendera. Jag hade med mig min turbo dit för någon vecka sedan för jag visste inte exakt vilken modell det var, t18 med 9ans avgashus visade det sig, räcker utan bekymmer över 300hk. :) Dom plockade fram packningar och pinnbultar till den och när jag skulle betala sa dom: Nääää, kom hit och visa upp bilen istället så bjuder vi på detta. Svårt att pruta på det. :) Bra firma med genuint motorintresse och trevliga anställda, ett ställe jag gärna återkommer till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 (edited) Uppstart i helgen ? Fick ni ordning på de där 117 graderna. här är en bild som säger mer än alla ord Hoppas denna konstiga länk funkar https://picasaweb.google.com/lh/photo/3Sb72HB4MOuPfJp5Cg3L-9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=embedwebsite Edited June 13, 2013 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 TD04HL-18T med 9:ans turbinhus? Har inte hört talas om större avgashus än #7 till TD04. Stämmer uppgifterna skulle jag rekommendera att gå ner i storlek till #7 som också finns i vinklat utförande för lite bättre respons. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 hmmm, jag kan minnas fel, kanske var det 7 dom sa? Jag kan inget om turbos och vad dom heter. :wacko: Hursomhelst så menade folket på GIK att min turbo skulle vara alldeles lagom, jag provar så får vi se helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Bra bild Där Lupus! Då är det som jag trodde, ska bara borra hålen för triggerskivan, programmera boxen, och koppla reläna så är det uppstart. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Tjena . Är bilen helt plan under eller sticker motorn ner något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Helt plan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Hehehe, det ser ut att vara när nu! Kanske tom startat idag? :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Vad kör du för usb-lösning till databoxen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 23, 2013 Author Share Posted June 23, 2013 Det är Jörgens dataprylar. Och skrothögen startade faktiskt idag, så någonting har vi gjort rätt. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Är rätt säker på att det är CANUSB som Jörgen har. Jag kör dock bara genom SFI-kontakten. http://www.can232.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Och skrothögen startade faktiskt idag, så någonting har vi gjort rätt. :)/> Grattis!!!!! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Grattis! Måste vara extra kul att starta en motor som inte styrsystemet är byggt för :thumbsup: En sak, på bilden med kabelhärvan har du märkt ut OBD på en kontakt. Tror den innehåller kablar för programmering också. Så du inte behöver byta kabelhandske mellan bilens och programmeringsutrustningens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 24, 2013 Author Share Posted June 24, 2013 Helt rätt Rikard! Det jag märkt ut som OBD är inte det egentligen, jag vet inte vad den heter. Men Jörgen hade en smart ide om att skarva in en OBD2 och slänga in den andra kontakten i samma handske, så slipper man ha två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Så har jag det ;) Är ju redan 12 V och jord i OBD2-uttaget. Sen behövs bara can+ och can- och ca 16 V till programmeringen. För att få 16 V har jag ett 3,6 V litiumbatteri i serie med 12 V. Men jag har en spänningshöjare jag ska testa, kanske idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Är rätt säker på att det är CANUSB som Jörgen har. Jag kör dock bara genom SFI-kontakten. http://www.can232.com/ Helt rätt jocke ,kan även köra genom sfi-kontakten och även köra T7 Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 28, 2013 Author Share Posted June 28, 2013 Även om den startade så gick den inte på tomgång och tvåans cylinder, efter lite felsökning visade det sig att det var kabelbrott till MAP-sensorn, därav utebliven tomgång, datorn kör i safemode om den känner av att någon sensor inte är med. Och spridare 2 hade fastnat, tvångskörde den med batteriladdaren tills den släppte. Så, nu är emekseven extrautrustad med både tomgång och fyra fungerande cylindrar. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 sedär ,det var som jag misstänkte med kablarna spridarna har ju legat ett tag så dom var väl lite tröga. Vi hörs i helgen, ska dock på mx vm också. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 29, 2013 Author Share Posted June 29, 2013 De flesta fel är enkla när man känner till dom, i det här fallet vill man ju tro att det är jag som kopplat fel och inte att en spridarjevel som fastnat. Själva kabelbrottet hittade jag inte egentligen, bara vilken kabel som var av och inte exakt vart, så jag klippte av en hel tamp på härvan och drog om alla tre kablarna ut till MAP-sensorn, så blir det en skarv mindre. :thumbsup: Bevisar återigen att man ALLTID ska kolla dom enkla felen först. :icon_smartass1: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Tjena Björn. Hur mycket kortade du din styrväxel? Alternativt vad du har för cc mått på fästena? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 6, 2013 Author Share Posted July 6, 2013 Jahopp, nyss hemkommen från kinnekulle och både jag och bilen överlevde resan, trots att det var premiär för både nya motorn och styrsystemet. :) Dock saknade jag tomgång hela resan och den går lite fett, men ingen mappning är ju gjord ännu så det är nog inte så konstigt. Jag har bara 0, 4bar laddtryck just nu, men jag upplever att den går minst lika bra som förra året då den lilla turbon laddade fullt. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Kul att träffas som vanligt, synd att du inte kunde åka på banan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 15, 2013 Author Share Posted July 15, 2013 (edited) Detsamma Jocke! Lite grundläggande mappning och felsökning, har ett par felkoder som återkommer och den går lite fett, men det tar vi itu med när bredbandslambdan dimper ner i brevlådan. Backade tändningen lite, nu brinner det inte ur avgasröret konstant längre. :blink:/> :lol:/> Edited July 15, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Backade tändningen lite, nu brinner det inte ur avgasröret konstant längre. :blink: :lol: Vad synd! :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 15, 2013 Author Share Posted July 15, 2013 Det är det faktiskt, men den går bättre så jag kan leva med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 (edited) Hemma från en liten sväng runt vänern på så många krokiga vägar vi kunde de hitta, utmärkta vägar appen är kanonbra! Färden gick från lysekil till uddevalla, där det ösregnade precis som vanligt, men det stoppar inte ett par vikingar. :)/>/> Precis helt genomblöta gick färden vidare mot viadukten i håverud och sedan brudfjällsvägen vidare mot karlstad där vi spenderade natten. Nästa morgon vidare mot Arboga där cealm seven industries representant bjöd på lunch och visade maskinparken, kan hända man kommer förbi igen snart då gästfriheten var på topp. Hemfärden gick runt hjälmaren på kanonvägar mot kumla och då var klockan så mycket att vi valde att stå på hemåt på stora vägen, tråkigt men man kommer långt på lite tid. Slutsats, bilen höll trots en del gasande på guppiga småvägar, inga bekymmer där, det jag önskar nu är vindruta och dörrar så man får ner vindbruset lite. Kanske lite mer stoppning i sätena också. Förutom lite regn på hemvägen och en rejäl skur i uddevalla så var vädret kanon hela vägen, riktigt gött, det här är inte sista långturen med lådbilen. Par i sjuor. Edited July 26, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 Provade just att täcka för störtbågen för att se vad det gör för vindbruset, och det funkade riktigt bra faktiskt, speciellt med tanke på att jag inte har någon vindruta ännu. Är det någon som vet om det om det finns något snyggt genomskinligt vindtätt tyg man kan spänna upp, för visst är det så man har på vissa cabrioleer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Många cabbar har ett nät bakom stolarna. Släpper igenom lagom mycket luft för att det skall bli komfortabelt. Täpper man till helt Blir det lätt turbulens som är störande. Möjligen funkar det annorlunda utan vindruta dock. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 Så är det ja, då börjar jakten på nät. Vad kan det heta tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Provade just att täcka för störtbågen för att se vad det gör för vindbruset, och det funkade riktigt bra faktiskt, speciellt med tanke på att jag inte har någon vindruta ännu. Är det någon som vet om det om det finns något snyggt genomskinligt vindtätt tyg man kan spänna upp, för visst är det så man har på vissa cabrioleer? Det där har jag också tänkt prova någon dag, men har inte fått tummen ur ännu. Men det funkade bra alltså?! Såg din bil i söndags inne i Lysekil (var där och lämnade dottern hos en kompis), men jag hade Saaben så jag kunde inte med att tuta eller heja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 Ja, det blev ju inte vindstilla precis :lol: men mycket bättre. Prova med lite papp så får du se vad det gör på din kärra, har du höga nackskydd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 På min miata kan man fälla upp en liten nät-täckt lucka som gör stor skillnad. Jag mäter upp maskorna imorgon. P.S Påminn mig gärna... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Prova Tesa insektsnät fins i bygghandeln i olika format http://www.beijerbygg.se/store/privat/förnödenheter/drag--lyft---ställ/duk---nät/insektsnät-tesa-55396-fö-vit-(7)-001337394 Jag har testat men hade svårigheter att få det tillräckligt spänt, så det fladdrade en del. Har sett någon som har använt hål plåt ca 40x 40 mm bakom nackstödet . Detta visserligen på bilar med framruta och dom tyckte det fungerade bättre än ex en plexiglas skiva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 XL Bygg har också insektsnät, i svart: http://www.xlbygg.se/Sok/?q=insektsn%c3%a4t Fast bara i 25m rullar, det blir många vindskydd (eller mycket att öva på innan man får till en perfekt). Jag har sett variant som man trär på över nackstöden som sedan bildar ett nät mellan stolarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 27, 2013 Author Share Posted July 27, 2013 (edited) Bra tips där gubbar! Insektsnät it is then, ska se om jag kan ta mig till en bygghandel idag. Edited July 27, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Fan Björn ,ska du fånga måsar nu med bilen ,trodde det var brudar du skulle fånga Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 27, 2013 Author Share Posted July 27, 2013 No fat chicks.... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Haha, en sjua kanske inte är den optimala raggarbilen. :) Jag vet en som påstår han har gjort "det" i en hundkoja (orginalet alltså). Är det möjligt i en sjua ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 (edited) Hmm jag har haft epa traktor, den var nog mindre.... Edited July 27, 2013 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Det var inte epan som var liten Lupus .. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Satt i solen och filurade lite på detta med vind turbulens skydds material. Ja ja det var igår för idag var det inte lämpligt då det regnar. Det slog mig att på många trädgårdsstolar används ju som sits och ryggstöd en vävd duk i ett plast material som redan är uppspänt. Kanske har man en sådan som man kan låna ryggstödet från som test eller ide objekt. Maskorna är nog lite större än i ett myggnät. Jag bifogar en bild som ex, ej prisvärt för användning utan bara för att visa vad jag menar.!! http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsmobler/Tradgardsmobelset-Non-Wood-14611/ Kommande höst rea kan ju vara intressant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 27, 2014 Author Share Posted May 27, 2014 Skulle ju vart med till tjolöholm, men det var nog tur att jag kollade laddningen kvällen innan, 12,2 volt på tomgång är inget vidare.... Dessutom var generatorfästet sprucket på två ställen. Fästet är nu lagat å generatorn är i händerna på bygdens elektriker no1. Under tiden har jag kostat på mig fyra stycken Toyo R888, det är första gången jag kör med R-däck så det ska bli kul å se om det blir någon skillnad. Har dessutom spejsrat ut bakhjulen 25mm, tror det skall råda bot på problemet med överstyrning när man kör som det är tänkt med en sådan här bil. /snart på vägen igen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Är det inte oxå dax för en bredbands lamda så du kan sluta köra på en orginal SAAB 9000 Aero mjukvara i en VOLVO snurra . Finns nog stor risk det går fett/ magert här och var , se det som en bra försäkring även om det mot förmodan skulle vara bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 27, 2014 Author Share Posted May 27, 2014 Jo, det är väl på tiden.... Att det gått bra hittills är väl bara ren tur och att Trionicen jobbar övertid med att kompensera för volvosnurran. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.