Kilkenny Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Joo.. nu blev jag väldigt sugen att prova skelett.... men vi får se, detta är i första hand en gatbil, inte banbil. Jag ska sova på saken. :) Trigger till vevaxeln. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Vill inte regna på din parad, och det ser snyggt ut, men jag tror kanske att fästet till VR-sensorn är för klent. Är ganska noga med avstånden mellan triggerskivan och sensorn, och motorvibrationerna gör kanske att det flexar. Ett stag från skruven där du fäst sensorkabeln hade kanske varit på sin plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 (edited) Vad för avstånd är lagom? 2mm kanske? Bra ide med staget där, då kan jag dra den upp till bulten som håller sensorn. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Edited March 31, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 0,4 - 1,3 mm säger verkstadshandboken för T7-motorn i saab 9-5 (den enda jag har tillgång till). Antar att det är samma på T5-motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Gött, då siktar jag på 1mm. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 :thumbsup: Då har du 0,3 mm vibrationsmarginal ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 1, 2013 Author Share Posted April 1, 2013 Volvomotorer vibrerar inte, det vet väl alla? :ph34r: Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 1, 2013 Author Share Posted April 1, 2013 (edited) Mera motorfäste, 950g. 600g. Nu ska det städas i bilens elsystem, innan trionicsystemet kommer på plats. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Edited April 1, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 1, 2013 Author Share Posted April 1, 2013 Förra gången jag byggde grenrör så uppmärksammades att turbon inte fick luta i axelriktiningen, och det är ju skitbra att folk ser sånt innan man är helt färdig. :thumbsup: Så vad säger herrarna i konklaven om denna varianten? Jepp, den kommer sticka ut genom huven, antingen det, eller så går det inte att byta tändstift. :icon_blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Det ser ut som övre och nedre länkarm är parallella på näst sista bilden ?? Motorn sitter ju monterad i chassit, så den borde väl vara nedtyngd pga. av det kan man ju tycka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Det funkar att ha Turbon så. men kanske inte den bästa placering om du ska ha Intercooler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 Tabac: Det är en synvilla, plus att den övre länkarmen inte är byggt "rakt", jag kan ta en bild framifrån så syns det bättre. Thomas: Hur menar du? Att det blir långa rör gör mig inget, och trångt blir det, men inget som inte går att lösa, och det blir inte mycket längre än det jag hade innan. Jag kör med intercooler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Jag tänkte att om du fick aggregatet längfre fram så blir rören kortare. men det kanske är för trångt där. Där bak så kanske det blir varmt och nära andra saker som kablage datorbox ellelr nåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 Trångt är bara förnamnet :D Så som turbon sitter nu så är den "långt" från allt annat, jag kör nog på detta. Kommer sätta all elektronik bakom torpedplåten, och eventuellt klä denna med isolering vid turbon. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Varmt blir det säkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Snyggt att pimpa Assar-spisen med läckra SAAB grejjer :D :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Skulle det bli för mycket synlig "Saab-pimpning" går det alltid att dölja det med en ---- > Biltema artno:79746 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 (edited) En sån har jag redan! Fast svart såklart. Turbon står det Volvo på med stora stolta bokstäver. :P/> Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Edited April 3, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Undrar just vad Jocke4U menade då? Det kan ju inte vara ventilkåpan heller för den är även på bilden tydligt märkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 VR-givaren, kransen, tänd/styrsystem,... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 (edited) Tändkassetten hade varit tufft att ha i motorrummet, det är ju en grej dom flesta känner igen från Saab, men den hamnar nog tyvärr bakom torpeden. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Edited April 3, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Tändkassetten hade varit tufft att ha i motorrummet, det är ju en grej dom flesta känner igen från Saab, men den hamnar nog tyvärr bakom torpeden. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Jag har ett par trasiga liggande, du kan få dom och kapa ur en rektangel ur din ventilkåpa ( behöver inte säga var ) och fäll in en motsvarande del av en tändkassett där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Haha, det hade nog retat en och annan raggare :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 4, 2013 Author Share Posted April 4, 2013 Eller varför inte en fordkåpa, sen kan dom klia sig i huvvet, raggarsvinen. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Trångt är bara förnamnet :D/> Ett tecken på att det är trång är att när man tappar en M4 mutter så trillar den inte ner på marken under. :prop: Har haft blodiga knogar otaliga gånger, efter skruvande på hundkojan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Eller varför inte en fordkåpa, sen kan dom klia sig i huvvet, raggarsvinen. Det enda dom skulle undra över, är väl varför det sitter Fordmärken på en så tidig Volvo, i senare modeller är det ju Fordloggor överallt i dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 Här får den plats. Mer vet jag inte just nu. :) Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Nu ska jag regna på din parad igen ;) Den bör inte sitta lodrätt utan vågrätt som orignal. Är tydligen olja i den som inte ska rinna fel. T.o.m. så att man inte ska starta bilen på ett par timmar om man bytt till en tändkassett som legat på hyllan. Detta gäller iofs den svarta kassetten, men gäller säkert den röda också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 6, 2013 Author Share Posted April 6, 2013 Där ser man, då letar jag var vidare efter en bättre position. Overderligt tips! Stort tack. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Lite synd, för det såg fräckt ut :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Nu ska jag regna på din parad igen Den bör inte sitta lodrätt utan vågrätt som orignal. Är tydligen olja i den som inte ska rinna fel. T.o.m. så att man inte ska starta bilen på ett par timmar om man bytt till en tändkassett som legat på hyllan. Detta gäller iofs den svarta kassetten, men gäller säkert den röda också. Var hittade du den infon Rikard? Jag hittar inget i WIS eller i böckerna om det? Kom ihåg att dom pajar lite då & då i alla fall. I Saabs verkstadshanbok visas hur man kontrollerar gnistan med tändkassetten upp och ner, med stiften uppåt och jordkablar mellan alla stiften. Ett bra verktyg att tillverka om inte annat. En kabel med 5 st batteriklammor på så man kan jorda alla stift och den sista sätter man i jord. Har dock inte provat i längden om det spelar någon roll hur den sitter monterad. Men kul att mixa olika bilfabrikat. Jag hade för 20 år sen en BMW 320 -76 med Saab 16V topp, men då satt förstås kassetten i toppen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 (edited) När ni ändå är inne på bilmotor HPD så måste jag ju visa denna bilden då det vart en hundkoja ovanför... Hoppas inte att den är för gammal skåpmat. ett hundkojeblock med bmw mc topp på :prop: om bildernna inte är önskvärda är det bara att plocka bort Edited April 6, 2013 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Fäll in kassetten i motorhuven!!! :D :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Behöver inte sitta lodrätt ,allt enligt en Diagnos kille på ex SAAB tekniska som jag känner. Kilkenny, kör på det som vi pratat om så får du nog lite bättre livslängd på den Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Kanske är en skröna då. Men har läst på flera ställen. OBS! Se till att inte luta den nya kassetten för mycket! Innehåller en isolerande olja, om den rinner undan för mycket och bildar en luftficka i kassetten kan du bränna den när du startar bilen. Var bara försiktig så går det bra. Till alla er bärgare som åker runt med en tändkassett, tänk på att förvara dom rätt annars kommer den bara att vara slöseri. SAABs killar i efterjusteringen har vetat sedan 80-talet att man aldrig får vända på kassetterna... Det stod till och med stora skyltar i början när man introducerade dessa som bärde budskapet, vänd inte på dom!!! Vad har ni pratat om? Jag vill också ha lång livslängd på min :)/> Kilkenny, kör på det som vi pratat om så får du nog lite bättre livslängd på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Det står faktiskt i första utgåvan I Saabhandboken "DI/APC system" att man måste ha spolarna vända neråt vid testkörning pga att oljan måste täcka lindningen inuti. Sedan i kapitlet för byte av de lösa spolarna (fram till 1991 årsmodell) så står det vänd kassetten upp och ner för att byta spole. Vi bytte en del lösa spolar pga läckage i dom första för 20-25 år sedan, men sen ersattes den av en kassett utan lösa spolar. Det är ganska sällan man ser dom läcka. Kör på Kilkenny, den mår nog fint sådär och bättre kylning än i cylindertoppen på Saabarna. Ha en med i reserv du också så är du på den säkra sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Det finns bara tre sätt att montera kassetten på, liggandes under plenumet, liggandes genom torpedväggen (det jag och Jörgen har pratat om) och såhär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Nu är chassie elen förflyttad in i ett hörn och alla kablar löper längs ramrören istället för precis överallt som innan. Nu har jag plötsligt en massa plats för motorstyrningen. Och drömmen om ett handsfack kan bli verklighet nångång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 13, 2013 Author Share Posted April 13, 2013 Så, då var chassie-elen helt färdig och man behöver tydligen inte vara elektriker för att koppla fel, mycket kablar är det även fast man inte har elhissar eller cdväxlare. Pust. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Hehehe, har en viss kaffe-entusiast som hjälpt till? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 13, 2013 Author Share Posted April 13, 2013 Inte denna gången, men så har jag inte börjat med motorelen än heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
srylul Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 (edited) Det finns bara tre sätt att montera kassetten på, liggandes under plenumet, liggandes genom torpedväggen (det jag och Jörgen har pratat om) och såhär. ... Ursäkta att jag hoppar in i tråden utan att ha kollat fakta tillräckligt. Men hur hanterar knackdetekteringen det montaget? Måste inte kasetten och tändstiften sitta ihop mekaniskt för att den ska fungera? Edited April 14, 2013 by srylul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Tändstiften detekterar förbränningsförhållandet med hjälp av jonströmmar, som mäts i avgaserna efter varje förbränningstakt om jag inte lärt mig fel. En klassisk knacksensor (akustisk) kommer det sitta i blocket också, men får väl ses som en backup i det här fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 (edited) Svetsade 2, 3 & 4:ans rör först, eftersom det är tokigt trångt att svetsa inne i kollektorn. Ska nog bli bra flöde 4:an är nere i ramen och vänder. Jag drog om alla rören något för mjukare böjar, och hur jag än bar mig åt gick det inte att få ur stiften om man höll sig innanför huven, så jag struntade i det helt och nu blir det ett rejält hål med halva turbon på utsidan. Edit: fixade brutna bildlänkar. Edited April 14, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Mera rördragning, nytt tryckrör tillverkat av det gamla, miljömedveten som man är..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Det blir lite småtrångt att få dit respiratorn men det ser bra ut! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Det är gott om plats utanför huven! :lol: Ny grej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Det är gott om plats utanför huven! :lol:/> Thinking outside the box! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Ny grej. Ser ut som en flödesoptimerad spridarbrygga :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 17, 2013 Author Share Posted April 17, 2013 Helt rätt, dock är det höjden som är optimerad i första hand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.