Karlskrona Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 Vad blir slut vikten på en färdig bil? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 En BEC kan väga ca 450-500kg och en CEC mellan 550-800kg Min väger 640kg och de flesta ligger nog mellan 630-740kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 På riktigt eller på lådsas? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 525 kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted October 11, 2012 Author Share Posted October 11, 2012 På riktigt och låssas :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9719 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted October 11, 2012 Author Share Posted October 11, 2012 Tack precis en sådan lista jag sökte men fick inte upp någon när jag använde sök funktionen( handhavande fel bruka dem säga på jobbet när jag klaga på jobbet). När man ska räkna hur många hk man får ha är det då med förare och full tank eller är det bilens vikt? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 bilen full tank 24ltr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 595Kg MK Indy med tung Pintomotor... Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 676kg fulltankad och körklar. (utan förare) 356kg framvagn 320kg bakvagn Zetec 2,0. 32L tank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 676kg fulltankad och körklar. (utan förare) 356kg framvagn 320kg bakvagn Zetec 2,0. 32L tank. Min fulltankad och körklar 300 kg framvagn 360 kg bakvagn duratec 2,0 och en liten 18 liters tank kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 (edited) Antagligen alldeles för mycket! 880 kg. Det blev nog 100 kg mer än jag trodde när jag byggde bilen. m :D h Janne Edited October 11, 2012 by Janne L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted October 11, 2012 Share Posted October 11, 2012 447 kg med tom tank och utan förare. Tanken rymmer 38 liter (= 29 kg) vilket ger 476 kg fulltankad. Plockar jag ur brandsläckare, passagerarstol med bälte försvinner 11,5 kg och till vintern skall avgassystemet, framskärmarna och kanske luftburken lättas. :thumbsup: Sedan slänger jag på kanske 25 kg när jag kompletterar till fullbur i vinter... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 När man ska räkna hur många hk man får ha är det då med förare och full tank eller är det bilens vikt? Det är tjänstevikten man går efter. Så det är bilens vikt fulltankad med domkraft, reservhjul och annat nödvändigt plus 70kg för föraren. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=143&st=0&p=37667&hl=+15kw%20+tj%E4nstevikt&fromsearch=1entry37667 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 447 kg med tom tank och utan förare. Tanken rymmer 38 liter (= 29 kg) vilket ger 476 kg fulltankad. Plockar jag ur brandsläckare, passagerarstol med bälte försvinner 11,5 kg och till vintern skall avgassystemet, framskärmarna och kanske luftburken lättas. :thumbsup: Sedan slänger jag på kanske 25 kg när jag kompletterar till fullbur i vinter... :( Hur f-n lyckades du med det? jag tycker jag plockat bort en del onödig vikt men 476!? Har du bytt till plastchassi eller? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 Chassiet är byggt av sugrör från McDonalds..... :lol: . Nädå, jag vet faktiskt inte hur det gick till. Det är ett originalchassie från MNR (RT inboard) och standardkaross (gamla modellen). Jag har inte varit extremt petig med enskilda komponenter heller. Det är 16 gauge rör i ramen (typ 1,6 mm). Motor inkl. växellåda väger väl runt 65 kg och i övrigt inga speciallösningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 Det är tjänstevikten man går efter. Så det är bilens vikt fulltankad med domkraft, reservhjul och annat nödvändigt plus 70kg för föraren. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=143&st=0&p=37667&hl=+15kw%20+tj%E4nstevikt&fromsearch=1entry37667 Domkraft? Vad ska man med domkraft till när man inte har något reservhjul? :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 Ni är ju bara lättviktare! Min väger ca 900 kg med reservhjul + fäste, verktyg, domkraft, sufflett, stolar med rörram, 15 tums hjul, plåt i golv och ryggstycke, stort chassi (McSorley 7+442 dvs 5 cm bredare,5 cm högre och 10 cm längre än bokbilen), Ford V6 2,9 (160 kg, med härligt vridmoment). V6:an krävde en hel del trianguleringar och förstärkningar som inte finns på bokbilen. Eftersom jag inte hade för avsikt att rejsa med bilen har jag heller inte varit gramräknare. Om jag hade varit viktmedveten hade jag lätt kunnat sänka vikten med 200 kg - men till vilken nytta? Antas Njutningsfull tungviktare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 Och vad ska man med reservhjul till? ;) Med någorlunda styva stommar (R-däck) är det inte värre än att man tappar ett par sekunder per varv på bana med totalpunka på ett hjul. Funkar som "run-flat" på så här lätta bilar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 Och vad ska man med reservhjul till? ;) Med någorlunda styva stommar (R-däck) är det inte värre än att man tappar ett par sekunder per varv på bana med totalpunka på ett hjul. Funkar som "run-flat" på så här lätta bilar. Med punktering 100 mil från hemmets trygghet mitt i natten kan det vara en fördel med både domkraft och reservhjul. Men det är ju klart, punkaspray kan ju också funka. Sedan tycker jag att det är estetiskt snyggt med reservhjul. Å andra sidan banrejsar jag inte (även om jag gärna skulle vilja det!). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 525kg/ 170 hk = modsport 2 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.