Jump to content

Vad väger era byggen (bilar) på riktigt


Magoo

Recommended Posts

Min bil lider lite av anorexi i sammanhanget antar jag ( dock tycker jag ett den är lite tung)

Vad måste en bil med 150 hp motor väga? Det var väl nån schablonvikt som man fick plussa på? eller måste bilen väga 733 kg tom?

Link to comment
Share on other sites

Gott, det är inom möjlighetsgränsen att vikta upp till. Måste man vikta upp den till SFRO2:an? eller räcker det inför SBP?

Är det någon som har besiktigat med vatten i hjulen eller är det en myt? Jag skall i med mer än 3 kg barlast :hypocrite:

Edit: stavfel....

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Min väger 687kg fulltankad med mig i som jag kör den på bana. Jag hade en domkraft, verktyg och något förstärkta stolsunderrede i vid besiktning.

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: --- Någonting säger mig att Calle kommer kommentera i denna tråden --- VAd kan få dig att tro att jag skriver just detta inlägg just nu?.....

Vikt, vilket trevligt ämne.

CealmSeven = skattevikt 850kg, invägd 745kg.

CealmSeven V8 = Skattevikt 1280kg, invägd vikt inklusive reservhjul och 5 liter bensin samt inga verktyg = 1140 kg

Utifrån vågsedeln där man anger bränslevolym totalt och vad man har i tanken vid vikttillfället, plus om det finns verktyg med eller ej samt reservhjul med eller ej. SBP-kontrollören summerar och bedömer och åsättter en skattevikt (och övriga vikter). Det går inte att säga exakt 70kg för normal personen + 10kg verktyg + 15kg (20) reservhjul. Någonstans i den häraden blir vikten. Jag har väl två rätt tunga bilar eller i alla fall en riktigt tung klump till bil och en lite smått korpulent bil.

Skulle jag köra upp på en våg där bilen är fulltankad och jag mätt och belåten så blir vikterna cirka:

CealmSeven = 870 till 900kg (det här är vikter innan ombyggantionen i somras, vikten är nog minskad med 40kg, dvs 830 till 860kg)

CealmSeven V8 = 1300 till 1320kg (här har inget minskats)

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Min har 580kg tjänstevikt, och det verkar stämma rätt bra. Har för mig att vågen på Uråsa visade 560kg med mig i och bara lite soppa. Sedan dess har den fått aluminiumfälgar istället för magnesium - säkert 10-15kg mer totalt. Har just lärt mig att min växellåda väger ungefär 19kg mot en typ 9 som ligger på 36, så 550kg med Pinto och typ 9 låter mycket bra!

Link to comment
Share on other sites

590kg vägde min senaste 7 (MK Indy med pinto)

Min nya kommer att landa på 550kg (MK Indy med Pinto) lätta fälgar och lite annat godis.

Vad inkluderar denna vikt? Bensin, vätskor, förare och säkerhetsutrustning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...