Jump to content

Vad väger era 7:or?


Karlskrona

Recommended Posts

Tack precis en sådan lista jag sökte men fick inte upp någon när jag använde sök funktionen( handhavande fel bruka dem säga på jobbet när jag klaga på jobbet). När man ska räkna hur många hk man får ha är det då med förare och full tank eller är det bilens vikt?

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

676kg fulltankad och körklar. (utan förare)

356kg framvagn

320kg bakvagn

Zetec 2,0.

32L tank.

Min fulltankad och körklar

300 kg framvagn

360 kg bakvagn

duratec 2,0 och en liten 18 liters tank

kenneth

Link to comment
Share on other sites

447 kg med tom tank och utan förare.

Tanken rymmer 38 liter (= 29 kg) vilket ger 476 kg fulltankad.

Plockar jag ur brandsläckare, passagerarstol med bälte försvinner 11,5 kg och till vintern skall avgassystemet, framskärmarna och kanske luftburken lättas. :thumbsup:

Sedan slänger jag på kanske 25 kg när jag kompletterar till fullbur i vinter... :(

Link to comment
Share on other sites

När man ska räkna hur många hk man får ha är det då med förare och full tank eller är det bilens vikt?

Det är tjänstevikten man går efter. Så det är bilens vikt fulltankad med domkraft, reservhjul och annat nödvändigt plus 70kg för föraren.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=143&st=0&p=37667&hl=+15kw%20+tj%E4nstevikt&fromsearch=1entry37667

Link to comment
Share on other sites

447 kg med tom tank och utan förare.

Tanken rymmer 38 liter (= 29 kg) vilket ger 476 kg fulltankad.

Plockar jag ur brandsläckare, passagerarstol med bälte försvinner 11,5 kg och till vintern skall avgassystemet, framskärmarna och kanske luftburken lättas. :thumbsup:

Sedan slänger jag på kanske 25 kg när jag kompletterar till fullbur i vinter... :(

Hur f-n lyckades du med det? jag tycker jag plockat bort en del onödig vikt men 476!? Har du bytt till plastchassi eller?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Chassiet är byggt av sugrör från McDonalds..... :lol: .

Nädå, jag vet faktiskt inte hur det gick till. Det är ett originalchassie från MNR (RT inboard) och standardkaross (gamla modellen). Jag har inte varit extremt petig med enskilda komponenter heller. Det är 16 gauge rör i ramen (typ 1,6 mm). Motor inkl. växellåda väger väl runt 65 kg och i övrigt inga speciallösningar.

Link to comment
Share on other sites

Det är tjänstevikten man går efter. Så det är bilens vikt fulltankad med domkraft, reservhjul och annat nödvändigt plus 70kg för föraren.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=143&st=0&p=37667&hl=+15kw%20+tj%E4nstevikt&fromsearch=1entry37667

Domkraft?

Vad ska man med domkraft till när man inte har något reservhjul? :prop:

Link to comment
Share on other sites

Ni är ju bara lättviktare!

Min väger ca 900 kg med reservhjul + fäste, verktyg, domkraft, sufflett, stolar med rörram, 15 tums hjul, plåt i golv och ryggstycke, stort chassi (McSorley 7+442 dvs 5 cm bredare,5 cm högre och 10 cm längre än bokbilen), Ford V6 2,9 (160 kg, med härligt vridmoment). V6:an krävde en hel del trianguleringar och förstärkningar som inte finns på bokbilen.

Eftersom jag inte hade för avsikt att rejsa med bilen har jag heller inte varit gramräknare.

Om jag hade varit viktmedveten hade jag lätt kunnat sänka vikten med 200 kg - men till vilken nytta?

Antas

Njutningsfull tungviktare.

Link to comment
Share on other sites

Och vad ska man med reservhjul till? ;)

Med någorlunda styva stommar (R-däck) är det inte värre än att man tappar ett par sekunder per varv på bana med totalpunka på ett hjul. Funkar som "run-flat" på så här lätta bilar.

Link to comment
Share on other sites

Och vad ska man med reservhjul till? ;)

Med någorlunda styva stommar (R-däck) är det inte värre än att man tappar ett par sekunder per varv på bana med totalpunka på ett hjul. Funkar som "run-flat" på så här lätta bilar.

Med punktering 100 mil från hemmets trygghet mitt i natten kan det vara en fördel med både domkraft och reservhjul.

Men det är ju klart, punkaspray kan ju också funka.

Sedan tycker jag att det är estetiskt snyggt med reservhjul.

Å andra sidan banrejsar jag inte (även om jag gärna skulle vilja det!).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...