Widell Posted June 9, 2014 Author Share Posted June 9, 2014 Har varit lite orolig hela tiden för att det skulle bli problem med titanplattan & skruvarna i handleden när jag ska tig svetsa så i dag gjorde jag ett test o det gick bra fick ingen stöt. Dock va jag lite ostadig på handen. Nu är det bara o invänta o se va läkarna säger den 19onde om jag får börja belasta handleden snart eller om det blir nån mer operation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 (edited) Om det är gjort av en ostadig hand så har jag nog parkinson :-) Edited June 9, 2014 by Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Om det är gjort av en ostadig hand så har jag nog parkinson :-) om du har parkinson så vet jag inte vad jag har... :-) Widell: Vad handlar du de fina ProGold-grejerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 10, 2014 Author Share Posted June 10, 2014 om du har parkinson så vet jag inte vad jag har... :-) Widell: Vad handlar du de fina ProGold-grejerna? har man inte stöd när man svetsar med tigen så är det svårt att inte skaka till nån gång. i vissa fall så kan man ju till & med gunga till när man andas o flytta sig lite för mycket. eller när man trycker på knappen när man kör 4takt såna små saker kan göra att det skiter sig. Jo de fina Pro Gold slangarna & kopplingarna har jag inhandlat från rallyshop.se lite lång leveranstid men det blir bra när man får sakerna. det är ju speciella anslutningar som ska användas till dom slangarna. de ser ut som en dammsugarslang inv & det är dels därför de är så böjbara. AN 16 slangen är böjbar... det är en 125 skiva jag jämför med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Jäklar vilken fin slang! :thumbsup: Lite skillnad mot slangarna ifrån KL-racing som jag har till mitt torrsumpssystem. Dessutom verkar det svårt att få kopplingarna helt täta. Får nog byta till Pro Gold med så småningom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Jäklar vilken fin slang! :thumbsup:/> Lite skillnad mot slangarna ifrån KL-racing som jag har till mitt torrsumpssystem. Dessutom verkar det svårt att få kopplingarna helt täta. Får nog byta till Pro Gold med så småningom. Är det många som använder Teflontejp i sina skruvkopplingar ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Det vet jag faktiskt inte. Jag hade ingen tejp till mina iaf. Widells slang är förmodligen en veckad teflonslang, och de är betydligt lättare att få helt täta än gummislang med modellen av kopplingar som jag har till oljan på min bil. Till bränslesystemet har jag vanlig teflonslang och de kopplingarna ser annorlunda ut och blir garanterat täta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 jag har inte använt sån tejp på mina saker. de jag anv nu är an6 gummi & till an 12 några gamla från nascar som är mycket mjuka & följsamma o pressade. det nya för året är ju lite fler an 12 & nån AN16 dock har jag inte startat bilen en för jag får inte bruka min stackars hand tillräckligt för att det ska va lönt att köra den en men nästa v så hoppas jag på glada besked från leverantörer & sjukhuset.... fast som jag ser det får man det inte tätt i själva slangen med dessa kopplingar så har man gjort nått brutal knas. man gängar på en alu hylsa utanpå teflonslangen så den ligger jäms med i ytterkant, skär rent om det behövs. Då är det ca 1cm slang som komprimeras när man skruvar på kläm muttern. lite smörj på kläm mutterns gängor så blir det lättare & gängorna tar inte stryk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Sånna här kopplingar har jag till oljan på min bil, och det är svårt att få den täta. Kommer förmodligen byta ut dem inom kort då jag börjar tröttna på att det fuktar olja. http://i01.i.aliimg.com/img/pb/188/134/710/710134188_437.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Jaha, vad tråkigt att det inte håller tätt. Funkar det inte med Loctite ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 fick paket i går. så ser de kopplingarna ut. Förhoppningsvis så blir det inte allt för mycket att justera i mappen nu när det är en 2,3L istället för en 2,0L hoppas på att det räcker med att justera motorstorleken men det får man se när man startat den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Fina kopplingar! Är det veckad PTFE-slang? När jag bytte från 2,0 till 2.3 på min 900 för ca 13 år sedan vill jag minnas att det var en hel del man fick ändra för att motorn skulle gå bra. Borde gå att få en hint om hur mycket genom att jämföra mapparna mellan motorerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 jo det är det. jag slänger ner en kompis i stolen sen så kan han sitta o justera lite medans jag kör. hoppas på att den killen jag har i åtanke har semester snart bara :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Det är en stor skillnad mellan 2,0 till 2,3 i mappning, inte mycket som är samma men allt går att lösa Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 20, 2014 Author Share Posted June 20, 2014 Det fixar killen i fråga på en liten lagom åktur ner till södra Öland så är det klart sen tyvärr så är han lite allergisk mot nira. så det krävs lite övertalning :)/> ca 7 mil till södra udden & mindre trafik en på norra delen. många fina vägar mellan östra & västra sidan med nästan ingen trafik alls på. Dock så har jag råkat ut för ett stort problem men hoppas på att lösa det under den kommande v. Den nya torrsumpspumpen låste sig. efter att den gått i ca 40 min. varför vet jag inte o inte läge att lägga sig på midsommarafton & riva ner det o kolla va det är för fel. så skål & ha en trevlig midsommar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 21, 2014 Author Share Posted June 21, 2014 ja ha då vart det bara skrot av den nya torrsumps pumpen :mad: frågan är hur långt alu spånen har tagit sig. förhoppningsvis inte förbi oljefiltret. en bit av väggarna inne från pumpen som har skalats bort. frågan är varför det skedde & hur det skedde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Hej, några frågor. Tittade på dina bilder på framvagnen. Är det Volvo 240 styrväxel du har ? Såvitt jag kan se verkar den okortad, stämmer det ? Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 23, 2014 Author Share Posted June 23, 2014 (edited) jo jag har en okortad men det är inte riktigt optimalt. man skulle behöva korta upp den en aning om det ska va helt 100. Edited June 23, 2014 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Ok, tack för svar. Kortade min 240 styrväxel120 mm för att få noll bumpsteer, men då fjädringsrörelsen är relativt begränsad är nog den bumpsteer som ev uppkommer försumbar. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 24, 2014 Author Share Posted June 24, 2014 fjädringsvägen är inte så stor på dessa bilar så jag sket i att korta den trots att det va planen att göra det från början men så glömdes det bort & så har jag förträngt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Fram så brukar nog dom flesta ha 120-140mm ca på sina dämpare ,bumpsteer kan uppstå på mycket små fjädringsrörelser så det är viktigt att det är rätt ifrån början.Bilen kan bli riktigt farlig att köra om det görs fel. Din SFRO kille vid 2:an ska kolla detta och om han inte är nöjd så får du göra om. Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Hur mycket bump har du? När jag gör framvagnsjusteringar så kollar jag att styrlederna sitter lika långt in på båda sidorna först och främst, för bara ett par millimeter fel påverkar bumpsteer, iofs har jag instrument upphängda, men med flera cm fel borde bumpsteer vara ganska stor i ditt fall. Alla inställningar man gör påverkar pga längden på styrstagen vid toe, camber och caster iom att alla vinklar förändras, men om man utgår från det man tror, eller vad andra har erfarenhet av så är det en bra start. Det finns ju fler BOE byggen, hur har dom gjort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Framför allt höjden på styrväxeln påverkar mycket ,räcker med nån mm för att det ska vara bra eller dåligt . Precis som christer skriver så kan en felaktig styrväxellängd på flera cm vara livsfarligt att köra med , så detta med bumpsteer är nog det viktigaste man bör ha koll på för sin och andras säkerhet. Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 26, 2014 Author Share Posted June 26, 2014 kollade lite på dina bilder steel tror det saknas ett par bitar som höjer upp styrväxeln. de till de rektangulära hålen i den front plattan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 (edited) Hej.stämmer bra. Har inte de plåtarna men ska använda en Ford Escort styrväxel. Hittade en här :http://www.motorsport-tools.com/escort-mk2-heavy-duty-lhd-24-high-ratio-steering-quick-rack-competition-spe.html Vi skruvade isär en idag och mätte upp att den ska kortas 50 mm. Det är en axel med gängad tapp. inte krångligt att korta. Ytterhöljet är av plåt bara att kapa och svetsa, tror tom att det är samma splines på styrväxeln som 240, 9/16" 36. Förlängarna till styrstagen ska vara 155 mm. Mvh Pär Edited June 26, 2014 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Escortväxeln är lätt att korta kör med en själv,liksom dom flesta 7:or i världen skulle jag tro Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 27, 2014 Author Share Posted June 27, 2014 (edited) o själv så har jag en 240 med annan utväxling i som ger 2,5 varv fullt höger till vänster. bilen är i gång efter torrsumps haveriet, tvättat o tvättat o tvättat o skruvat o skruvat. hoppas att jag fått bort alla spånor o att det håller nu. så jag kör med den gamla pumpen. o den blev väldans så röd när jag fick se den utomhus... allt är inte färdigt. Edited June 27, 2014 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Snyggt , bra med väldigt röd så du syns på vägarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 tackar. jo det är ju både bra o dåligt. svårt att skylla ifrån sig nått nu när den är lätt att känna igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 11, 2014 Author Share Posted July 11, 2014 rätta mig om jag har fel nu. men ett sånt här projekt att bygga en egen bil blir aldrig färdigt finns alltid saker man vill göra om & förbättra. att man får köra den på vägen är ju en stor sak som jag kallar för en bonus då man kan testa ut o se om det dyker upp några små fel. för hög vattentemp, oljetemp, läckande bromsvätskebehållare, skvalpande från tanklock, olika störande vibrationer vid vissa varvtal, mm mm mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 rätta mig om jag har fel nu. men ett sånt här projekt att bygga en egen bil blir aldrig färdigt finns alltid saker man vill göra om & förbättra. att man får köra den på vägen är ju en stor sak som jag kallar för en bonus då man kan testa ut o se om det dyker upp några små fel. för hög vattentemp, oljetemp, läckande bromsvätskebehållare, skvalpande från tanklock, olika störande vibrationer vid vissa varvtal, mm mm mm De lite större bil tillverkarna brukar ju köra sina prototyper i ca 3 år . varför skall vi köra mindre ( nu inne på 3:e versionen av rattstång + 2:a av handbroms + 2.5:e på kyl rörs dragning ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 14, 2014 Author Share Posted July 14, 2014 jag har gjort en del små förbättringar med. Det va en del riktigt lyckade saker. el-servo, annan termostat till kylvatten & annan termostat till oljan. blivit av med den lilla svampigheten i bromspedalen jag hade innan med gummislangen mot de nya stålomspunna. Nu är den riktigt lättstyrd, vattentempen håller sig runt 80 grader (kanske lite lågt) oljetempen mellan 90 till 100 så det kommer gå att köra hårt med bilen utan att den blir för varm. inge kul när oljetempen ligger runt en 110 till 120 grader vid relativt lugn körning som det gjorde innan när original termostaten fick bestämma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 17, 2014 Author Share Posted July 17, 2014 efter allt bök o skit så har jag fått ihop bilen. kört ca 50 mil med den o inte haft ett onormalt lågt lambda förutom på kallstart. på nått vis så har jag ett läckage på 20% i alla cylindrar.... det går troll i skiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 ... det går troll i skiten. Är det inte helt normalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 18, 2014 Author Share Posted July 18, 2014 hahaha jo det är ju så :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Surt med motorn! Har du gjort ett leak-down test? Ang oljetemperatur så har jag själv problem med för hög oljetemperatur. Var uppe i 130grader efter bara 5 varv på Mantorp. Kör ju med elektrisk vattenpump och hade en vattentemperatur på 106grader utan termostat monterad. Håller på att tillverka ett scoop under noskonen som ska trycka upp luft genom den liggande kylaren vilket förhoppningsvis får ner tempen under 120 grader. Ska även försöka få till styrplåtar mellan ic och vattenkylare. Funderar också på att bygla vattenpumpen på maxvarv och köra med termostat istället. Vilken termostat kör du med nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 "Funderar också på att bygla vattenpumpen på maxvarv och köra med termostat istället. Vilken termostat kör du med nu" ?? Ett problem är ju att om man får för hög hastighet på vattenströmmen så får man turbulenser och kyl-effekten minskar. Du kan ju prova med en vattentemp.- mätare före och efter kylaren så går det kanske att få fram när man har den bästa kyl-effekten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 20, 2014 Author Share Posted July 20, 2014 Jo gjort ett leak-down test vilket kan va lite missvisande nu. skulle gjort en precis efter jag smällt i hop motorn med så jag hade nått att gå efter men det glömdes bort. så man hade sett om den gått in sig eller om det blivit värre. fast tror det är toppen som är problemet nu efter jag har rivit ner det. men det blir till att leta upp en bra topp o så byter jag alla lager, ringar & honar ur den lite här hemma o smäller ihop den med en annan topp jo problemet på dessa bilar är ju oftast för dålig genomströmning av luft. det kan nog jämföras med den gamla hederliga myggstruten(eller va det kallas för)dom anv när dom körde mopeder. fick fatt i en 72gradig termostat till vattnet mins inte vart jag va o hämtade den. det va nån som hade den hemma. o den till oljan köpte jag en termostatstyrd sak som man skruvade på mellan filterhuset & filter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 7, 2014 Author Share Posted September 7, 2014 inget roligt skruvande nu eller inget skruvande alls kan man nog påstå. piskar på bilen lite i bland. nya hårdare fram fjädrar på väg hem. Bild från senaste konbanekörningen. inte tanken att man skulle va riktigt så långt ut där men det va en så dum vändning så det bara blev så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 du ser inte ut att ha varit först ute heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 nej jag va inte ensam om att va lite för långt ut där :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 12, 2014 Author Share Posted September 12, 2014 Fredags nöje efter jag lurat ut kusinens grabb att köra 7an en runda... han fick bara köra på det låga laddet & jag hade inte behövt slå från magnetventilen då han inte nytjade de 0,9baren som grundtrycket är ställt till heller. är ute i mycket god tid då den är till nästa års motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted September 21, 2014 Author Share Posted September 21, 2014 får bjuda på en liten film snutt från dagens konbanekörning på syab i kalmar. syab konbana Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted November 7, 2014 Author Share Posted November 7, 2014 inför vintern. bilen fortfarande påställd & försäkrad. (aldrig avställd eller oförsäkrad för den delen)topplock klart, blocket om hornat klart, osäker på om det blir 2,0 eller 2,3 nästa år har inte bestämt mig. blir ingen kapning av ramen i år för att få plats med annan låda. förhoppningsvis så blir det lite modifiering på oljekylhistorian.. o nått annat på bilen med men hoppas bli klar med solstad Saaben så jag kan ta mig runt till nån annan körning utom kornbana i kalmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted December 11, 2014 Author Share Posted December 11, 2014 Är det fler en jag som inte har lust eller ork att va i garaget denna höst / vinter ? Då ork & lust uteblivit så står bara bilen i garaget & tar plats. Får se om man får nån lust efter nyår att göra nått kul med bilen eller hur det blir. Hur som så funkar den om jag inte rör den, rör jag den så kommer det troligtvis bli panik i vår att få ut den på vägen är jag rädd för. inte ens skruvat ihop ny motor trots att alla delar är färdiga för det. känns inte som att det är nån brådska heller för den delen. hoppas få mer energi & lust i mars o göra nytta då. Ritningarna till solstaden skall läggas på nån mm på höjden så de passar 100% märkte jag efter testbiten bockats. kommer bli ett tungt as den där ramen. går åt nästan 2st 3000x1500x3mm 108,00 kg st vilket redan ligger hemma på jobbet. skall göra press verktyg till lättingshålen i ramen så det blir en sån där förstärknings bock men kanske lite överkurs då det är 355 material men har tillgång till sakerna så lika bra att göra det med en gång så jag slipper ångra mig sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 12, 2014 Share Posted December 12, 2014 Ibland kan motivationen svikta. För mig kommer den alltid tillbaka av sig själv :) Städa garaget brukar hjälpa i och för sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted December 13, 2014 Author Share Posted December 13, 2014 skulle behöva städa garaget o se om det hjälper att få i gång nån inspiration till att börja göra nått med bilen. va ute o körde med bilen i dag 6grader varmt våt vägbana snorhalt med R-däck... kul va det men nog sista turen för året mycket jobb nu med minst 50 timmar i v men brukar va o sniffa på 60 timmar. skulle behöva jobba imorgon söndag med. men kanske skulle ta tag i städningen av garaget istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 18, 2014 Share Posted December 18, 2014 Ta och se över ditt liv och fokusera på det som är viktigt Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted December 18, 2014 Author Share Posted December 18, 2014 jo det borde man göra. men tar tyvärr på mig för stort ansvar när jag jobbar "hemma" i verkstaden på firman jag jobbar åt. leveransdatum är till för att hållas & det blir stressigt med tid ofta. mitt huvud spinner iväg & jag kan inte släppa det = dålig sömn, trött, blir lätt irriterad, inte hungrig, mm mm låter nyttigt ? vet med mig att det är ett stort problem men trivs med jobbet förutom det. nu är det snart julledigt så man kan ladda batterierna ledig från den 22 till den 19januari så då borde jag få lite ny energi. en förhoppningsvis kul resa sker iallafall Italien & åka skidor. hoppas man inte bryter några ben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 18, 2014 Share Posted December 18, 2014 Låter bra med ledighet, då får man lite distans till saker och ting. Gäller att hitta en bra balans så man mår bra. Ha det gott ! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.