Hagman89 Posted September 4, 2012 Share Posted September 4, 2012 Hej! Någon som har koll på de här med elektronisk handbroms? Vilka bilar sitter de på original? Någon som enbart kan lösgöras via "knappen"? (vissa verkar släppa om man startar bilen och gasar mm) Tacksam för svar! Mvh Anton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 5, 2012 Share Posted September 5, 2012 Gissar att det här med när bromsen ska släppa sitter i bilens styrsystem. Om man är lite händig med elen är det säkert inget svårt att få sådana ok att fungera. Säkert bara 12 V på ett ställe för att dra och 12 V på ett annat för att släppa. Annars kan man göra som Peter M. Mitten i första inlägget ungefär: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10023&view=findpost&p=110012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 5, 2012 Share Posted September 5, 2012 Jaguar XF ! Sitter en dylikt på mitt bygge. Kändes moraliskt trevligare att ta från en Jagga än en Tojta eller dylikt. Detta är en motor som drar vajern. Skall fixa bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted September 5, 2012 Share Posted September 5, 2012 Jag använde mig av Renault senic nyare modellen och bytte út knappen mot en knapp till fönsterhiss från Volvo 240 och det funkar //Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted January 7, 2013 Author Share Posted January 7, 2013 Tänkte till lite och kom på att där är ett företag som håller på med handikapp anpassning av bilar i närheten. Ringde och pratade med en kille där ang vilken typ av motor mm dom använde och hur det fungerade med besiktning osv. Svaret blev en typ av skruvmotor alltså draget läge förblir draget läge. De hade fått fram ett intyg som de använde vid besiktning men det var knutet till företaget. Tänkte ringa till honom igen och beställa en motor (kommmer inte ihåg priset men likvärdigt med en beg på skroten har jag för mig). Killen tyckte även att ville jag kunde jag komma dit och titta hur de byggde sina handbromsar så varför inte? Lite inspiration och ideer är ju aldrig fel? Gissar ju att besiktningen blir glada om man använder en beprövad motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Intressant! Kom gärna med rapport om fortsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Inga problem att besiktiga med elektrisk handbroms. Been there, done that. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 jag är intresserad av det så rapport skulle vara trevligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 (edited) jag är intresserad av det så rapport skulle vara trevligt Kolla min byggtråd. Där finns bilder och till och med en liten film. Först byggde jag med en avancerad elektronisk kontroll, men det skippades senare och byttes ut mot en liten låda med fyra vanliga relän, som vänder polariteten med hjälp av två simpla tryckknappar. Det kombinerades med en automatsäkring så man inte blir stående för att parkeringsbromsen råkat dra för mycket ström. Det hörs väldigt tydligt när den är "lagom" hårt åtdragen. Samma på returen. När det hörs att den bottnar släpper man knappen. Enkelt, effektivt och tämligen idiotsäkert. Edited January 8, 2013 by Peter M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Kolla min byggtråd. Där finns bilder och till och med en liten film. Först byggde jag med en avancerad elektronisk kontroll, men det skippades senare och byttes ut mot en liten låda med fyra vanliga relän, som vänder polariteten med hjälp av två simpla tryckknappar. Det kombinerades med en automatsäkring så man inte blir stående för att parkeringsbromsen råkat dra för mycket ström. Det hörs väldigt tydligt när den är "lagom" hårt åtdragen. Samma på returen. När det hörs att den bottnar släpper man knappen. Enkelt, effektivt och tämligen idiotsäkert. Här är en länk till det inlägget http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10023&view=findpost&p=111452 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Är det samma som Hagman menar? Vad är priset på en sådan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Vad gör man om elmotorn går sönder i bromsat läge? Är det redan inbyggt i konceptet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 --- Vad gör man om elmotorn går sönder --- Lagar.......dvs hoppas att man får loss bromsen och kan komma hem. Det brukar vara rätt begränsat med verktyg i en Sevenbil, antingen för att de sällan går sönder eller att verktyg inte får plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 (edited) Vad gör man om elmotorn går sönder i bromsat läge? Är det redan inbyggt i konceptet? Det är inbyggt en vire i den //Per Edited January 8, 2013 by Mildseven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Vad gör man om elmotorn går sönder i bromsat läge? Är det redan inbyggt i konceptet? Då ringer man firman som sålde den och berättar att det har hänt något helt unikt. :lol: Det är en industriklassad ställmotor som är gjord för kontinuerlig drift i tiotusentals timmar, så den håller nog rätt länge i en Sjua. Skulle den låsa sig av någon anledning så tar man en åttans nyckel och släpper vajerlåsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Kollade priset på motorn jag hade tänkt att beställa idag. Ca 1600+moms=2000kr Den motorn Peter använder verkar inte gå att få tag på längre... Ringde företaget som han köpt den av och kollade. Hoppas att den motor jag har tänk köpa fungerar lika bra. Återkommer med info så fort det händer något på den fronten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jol Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Istället för fyra relän kan man använda två återfjädrande tvåpoliga, båda med viloläget kopplat från varsin motorpol(30) till jord(87a?). Påverkade relästiftet(87b?) till plus. Påverka ena relät, en rikting Aktivera det andra relät, plus kommer till andra motorpolen och strömmen går andra vägen. Som en elhiss eller centrallåsmotor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Istället för fyra relän kan man använda två återfjädrande tvåpoliga, båda med viloläget kopplat från varsin motorpol(30) till jord(87a?). Påverkade relästiftet(87b?) till plus. Påverka ena relät, en rikting Aktivera det andra relät, plus kommer till andra motorpolen och strömmen går andra vägen. Som en elhiss eller centrallåsmotor Ja, det går precis lika bra med två relän. Hade lite bråttom och slängde ihop en lösning på bänken. När den funkade åkte den ner i en låda från Kjell å Ko. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 (edited) Eller en tvåpålig (till) från (till) vippbrytare som jag har på min hemmabyggda elbroms, som matas genom en bimetall automatsäkring. Enklast tänkbara.. Edited January 9, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted January 10, 2013 Author Share Posted January 10, 2013 Så här ser motor och fäste ut. Gjorde ett fäste idag och hoppas kunna svetsa fast det imorgon. Lyckades hitta en lösning där jag slapp kapa eller byta vajer, så original sitter på. Lätt att hitta när det är dax att byta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Så här ser motor och fäste ut. Gjorde ett fäste idag och hoppas kunna svetsa fast det imorgon. Lyckades hitta en lösning där jag slapp kapa eller byta vajer, så original sitter på. Lätt att hitta när det är dax att byta. Jaha, du ska dra i båda vajrarna parallellt. Då får varje ok bara halva dragkraften från motorn. Har du kollat att det räcker till? Jag gjorde en lösning som innebär att när man drar i ena vajern så spjärnar den andra emot. Alltså drar den alltid lika hårt i båda och motorns maximala kraft går till båda oken samtidigt. Faktum är att min motor inte drar i vajrarna. De sitter ihop och det är mothållen till höljena som dras isär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 Nja använder original 740, en vajer från varje ok som är sammankopplat till en. Firman jag köpte motorn från brukade använda original vajern och verkade inte ha problem med den lösningen. Dock rekomenderade dom att jag skulle kolla så att det fungerade i 16 graders lutning både framåt och bakåt. Får se vad helgerns garagetid visar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 jag har använt bromsok ifrån passat -06 och nyare, då sitter elhandbroms delen på oken, samma elfunktion, funkar kanon PeÅ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 PeÅ, jag är lite sugen på att veta hur Passatoken styrs. Är det bara spänningsmatning eller hur ser det ut? Kan man reglera/dosera parkeringsbromsverkan på något sätt? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 PeÅ, jag är lite sugen på att veta hur Passatoken styrs. Är det bara spänningsmatning eller hur ser det ut? Kan man reglera/dosera parkeringsbromsverkan på något sätt? /Gustaf 12V. Bara polvända för in eller ut och doseringen beror på tiden du matar fram motorn/kolven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Är inte ok med inbyggd motor ganska tunga? Man vill ju hålla den ofjädrade vikten så låg som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 12V. Bara polvända för in eller ut och doseringen beror på tiden du matar fram motorn/kolven. Tack, det var bra att veta. Då stannar de i det läget de har när man bryter strömmen? Ingen som har sådana ok liggande och kan mäta lite? Undrar hur de passar för att ersätta Sierraok. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Oket verkar vara en enkel konstruktion. Ser felsäkert ut iaf. https://sites.google.com/site/1810martin/passat-b6-electric-park-brake För vår del behöver man kanske inte ha den elektroniska styrningen som mäter strömmen som motorerna dra. Men utan den finns det säkert risk att något går sönder/bränner om man inte lyssnar och är uppmärksam när man drar handbromsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 (edited) EPB verkar finnas på Polo nu också! Borde inte det vara en mindre caliper på den? Edit: Calipern verkar lätt och fin men det verkar inte som om elmotorn är inbyggd i den. Edited January 15, 2013 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman89 Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Så här blev det... Gjorde ett litet skydd med, kan ju försöka att minska att skiten samlas där iaf. (Motorn väger ca 0,8kg och är 30cm lång.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Ser bra ut, men bilderna är väldigt stora och jobbiga. Dessutom har du fyllt ditt forumutrymme om sisådär 10 bilder :) Kolla på http://imageresizer.codeplex.com/ för ett enkelt verktyg att krympa bilder med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 P-broms Jagga XF är smutt. Passar bolt on mot bromsok Scorpio. Har någon form av motorfrikoppling i ändlägen ( klickar när man drar motorn) Tror även det är givare för ändlägen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Kanon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 P-broms Jagga XF är smutt. Passar bolt on mot bromsok Scorpio. Har någon form av motorfrikoppling i ändlägen ( klickar när man drar motorn) Tror även det är givare för ändlägen . Den såg fin ut. Vet du mer om den? Tex: - Är det en elektrisk driven linjärmotor ungefär som Hagmans? - "Drar" den wirebiten in och ut? - Är den kapslad så att den kan sitta under bilen eller måste den sitta skyddat i sitbrunn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Så mycket frågor Per ! Du får kika när du besöker GT40 garaget :) Vajer till höger/vänster ok är kopplat till motorn. Jag har tänkt att lägga den bak i bilen framför motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Tack, det var bra att veta. Då stannar de i det läget de har när man bryter strömmen? Ingen som har sådana ok liggande och kan mäta lite? Undrar hur de passar för att ersätta Sierraok. Gustaf kan du inte kolla med din lokala skrot Gustaf ? riktigt finurligt gjort, ser ut som ett vanligt bak ok på vw/audi men handbromsarmen är utbytt mot en liten elmotor i plastförpackning, funktionen är som ovan beskriven. Två knappar med tidrelä styr anligg/släpp av anligg. PeÅ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Min lokala skrot har väldigt ont om nyare bilar... Men om ingen har prylar liggande kan jag väl leta rätt på saker när jag hinner :-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Väcker liv i denna tråd. Jag är lite sugen på elektrisk handbroms så man slipper handbromsspaken. Men på sidan 66 i SFROs handbok (v1.2) står det att den måste vara konstruerad så att den går till om strömmen bryts. Hur har ni som valt elektrisk handbroms löst detta? Det hela känns lite konstigt för traditionell handbroms bromsar ju bara om man själv valt att dra åt bromsen. Eller är det precis det som menas, att om strömmen bryts i bromsat läge så skall de förbli bromsade? Formulering kunde varit tydligare i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Det är nog jag som skrivit det och kanske har vi inte riktigt gjort hemläxan, eller så är det dumt formulerat. Men, en grundförutsättning är att parkeringsbromsen inte får släppa om strömmen försvinner. Om bromsen skulle slå till när strömmen bryts kan det ju vara rätt dumt om det skulle hända under färd. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Tackar Gustaf! Jag hoppades att det var det som menades för då blir det mycket enklare att få till en elektrisk handbroms :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.